באדריכלות ובעיצוב פנים חשובה המחשבה הרחבה, החובקת. אלא שגם כאן, כמו בחיים - זה לא נגמר בכך. היופי בתכנון אדריכלי הוא גם בפרטים הקטנים. תשומת הלב המוקדשת לפרטים הקטנים האלו היא הרבה פעמים זו שעושה את ההבדל בין תכנון גרוע לתכנון טוב.

דוגמא לכך : סורגים לבית.

לא אני תכננתי את הבית, רק עזרתי לבעליו אחרי קניית הבית מהקבלן.

הקבלן הציע סורגים כאלו:

הקבלן הציע סורגים המוחזקים לקיר מסביב לפתח החלון. בגלל הצורך לתפוס אותם לקיר החיצוני במרחק –מה מפתח החלון, מתקבל סורג הגדול בשטחו בכ-10 ס"מ מכל כיוון של פתח החלון:


Clip.jpg


אני הצעתי: לקבע את הסורג בתוך פתח החלון, ועל ידי כך ניתן להקטין מאוד את שטחו, מבלי לפגוע במידת ההגנה על החלון.


IMG_2477.JPG


כדי למנוע את מראה בית הסוהר, הציע הקבלן להגדיל את הרווח בין המוטות. זאת כמובן טעות – רווח שהוא מעל 10 ס"מ הוא גם לא תקני, גם לא יעיל, מכיוון שילד יכול בקלות מפתיעה לעבור דרכו, וגם מסוכן מאוד, כי ראשו של ילד קטן יכול להיתפס בו – וזה יכול להיגמר באסון.

בקיצור: להגדיל את הרווח זה רעיון גרוע.

מה כן אפשר לעשות כדי ליפות את הסורג? אפשר להוסיף עיטורים, המוסיפים חן למראה. יתרון נוסף של העיטורים: קבענו אותם באמצע כל סורג אנכי, כך שהם מחזקים את הסורג . על ידי כך ניתן להשתמש במוט דק יותר מאשר זה שהציע הקבלן, ולקבל מראה עדין יותר .

בחלק מהבית התפרענו קצת יותר: הוספנו לסורגים מין בטן, שנותנת עוד סוג של עיטור . בתוכה ניתן גם לשים עציצים פורחים.

שימו לב גם לסיומת העליונה של הסורגים : לא במוט, אלא בצ'ופצ'יקים מעוטרים, ששוב שוברים את מראה בית הסוהר.

IMG_2476.JPG



וכך זה נראה מרחוק:
תמונה_207.jpg



אתם רואים, אדריכלות טובה היא לא רק התכנון הכללי. כל פרט בתכנון האדריכלי דורש המון תשומת הלב ומחשבה על היבטיו השונים, יופי, חוזק, שימושיות, עלות. תשומת לב הזו לפרטים היא המפתח לפרויקט מוצלח.

אורלי ערן, אדריכלות ועיצוב פנים. www.orlyeran.co.il