לקראת סוף שנת הלימודים, הבאתי כמה טיפים להתחדשות ודוגמאות לשינויים שאפשר לבצע בקלות ובזול, מבלי להיכנס לתהליך ארוך של בניה ושיפוצים, ומבלי להפוך את כל הבית.
שינויים נקודתיים, שישדרגו וישפרו ויעשו חשק לעוד.....
כל הדוגמאות בכתבה הן מפרויקטים של אדריכלות ועיצוב פנים שבצע משרדי.


השתמשו בצבע: פשוט, זמין, זול, ויכול בקלות לשנות הכל


בבית זה צבענו את הקיר האחורי של רהיטים מסויימים בצבע בהיר. השארנו מסגרת לבנה מסביב לצבע השמנת, וכך נראה כל הקיר כמו תמונה. הקיר הצבוע ממקד אליו מיד את תשומת הלב בחדר, ויוצר אווירה מיוחדת.
בסלון של אותה דירה השתמשנו באותם אלמנטים – קיר בגווני הירוק, מסגרת לבנה. כך נוצרת אחידות בדירה:

1a.jpg



חשוב לבחור בקפידה את הצבע בו נשתמש, ולזכור שתי נקודות חשובות:

1. הצבע בקטלוג לעולם לא יהיה בגוון המדויק אותו תקבלו על הקיר
2. שטח קטן של צבע לעולם יראה אחרת מאשר שטח גדול באותו הצבע

לכן, בקשו תמיד מהצבע לצבוע שטח קיר לדוגמה- לפחות מטר על מטר! לפני שמחליטים סופית על הגוון.

שימו טפט:

פעם הם היו מאוד אופנתיים, אחר כך בשמך שנים אף אחד לא רצה אותם, ובשנים האחרונות הם שוב להיטים: הטפטים. מומלץ להשתמש בהם על קיר אחד, כדי להגדיר אזור , ליצור אשליה אופטית, או סתם להכניס אלמנט קישוטי לחדר.

1.jpg


אל תתביישו להציג לראווה חפצים שאתם אוהבים :

אלו יכולים להיות חפצים מכל סוג: אוסף שעונים, מזכרות מטיולים, כלי כסף שירשתם, כלי בית יפים – העיקר שאתם אוהבים אותם!.

סדרו את החפצים יפה, התאימו ביניהם, ותיהנו מבית אנטי-אופנתי בעליל, כמו שאני אוהבת. האופנה היום : לבן, מינימליסטי, נקי ללא סממנים אישיים. ואלו אני אוהבת : אישי, אמיתי, לפעמים מקושקש ולפעמים לא מושלם ב-100% – כמו החיים עצמם. זה מה שנותן אופי לעיצוב בתים וזה מה שעושה את הבית לבית שלכם.

102_2.jpg



תאורה: הרבה, מכל מיני סוגים

בכל חדר צריכה להיות תאורה כללית, ובנוסף אליה – תאורה מקומית מסוגים שונים. זאת יכולה להיות תאורה ספציפית. מעל פינה מסוימת, לצורך פונקציה מסוימת, על פריט שאנחנו אוהבים במיוחד, או תאורה שמיועדת רק לתרום לאווירה .

כאן בתמונה - שלושה גופי תאורה מעל פינת קריאה, ליד האח, יוצרים "מקום" בתוך החלל הגדול יותר של הסלון. מעל נישת הגבס ישנו תאורה מקומית נוספת, המדגישה את הספרים שבנישה...

10.jpg

לתאורת החדר יש חשיבות עצומה! היום קיימות המון אפשרויות שונות לסוגי התאורה – גופים בעלי אופי שונה, הנותנים אור בעוצמות ובצבעים שונים, כך שנוכל ליצור באותו חלל בכל פעם אווירה קצת שונה, עם דגש על אלמנטים אחרים. אם אתם מבולבלים, אל תהססו להתייעץ.

פתחו חלון:

לפעמים זה ממש משנה את התחושה. חדרים קטנים או צרים יכולים לקבל אוויר לנשימה אם נשכיל לקשר אותם לחלל שלידם בעזרת חלון. בתמונה למטה – הקיר בין המטבח לסלון הפך את הדירה הזאת לצרה, ארוכה ולא נעימה. הדיירים לא רצו להרוס אותו לגמרי, כדי לשמור על הפרדה בין האזורים. במקום זאת פתחנו בו חלון, חיפינו אותו בלבנים לבנות, וסידרנו מעליו תאורה – הקיר הפך למרכז החלל, וכל הבית שמסביבו השתנה.

104.JPG




אל תזרקו רהיטים ישנים – השתמשו בהם!

פעמים רבות אנשים רוצים להתחדש, ומרוב התלהבות שופכים את התינוק עם מי האמבטיה.... לפעמים אפשר להתחדש גם עם הרהיטים הישנים. לא כל רהיט ישן שווה שימור, אך זכרו: מעבר לחסכון הכספי, בחידוש ריהוט ישן יש גם ערך רגשי!

בתמונות למטה: שולחן נגרים ישן, שהיה שייך לאביו של בעל הבית ועמד במשך שנים מבוייש במחסן, הפך אחרי שיפוצו לאי במטבח. האב, שבתחילה חשב שמדובר בשטות מוחלטת, נהנה כיום מכך ששלחן הנגרים שלו הוא מרכז הבית של בנו:

113.jpg



השתמשו בצמחייה!

צמחים הם מתנה נפלאה. ההשפעה הנפשית והפיזיולוגית שלהם ידועה, ואין מי שלא נהנה ממראה של צמח מלבלב.
היו יצירתיים – כמעט תמיד יש איפה לגדל אותם, גם בדירות ללא גינה.
בדירה שבתמונה, למשל, השתמשנו באדניות כדי להסתיר מבט מכוער מהחלון. האור הנכנס לדירה דרך הצמחייה הוא רך ויפה, המראה מקסים, וכיף לקטוף עשבי תבלין או עגבניות שרי מהאדנית!

11.jpg


יש כמובן עוד המון אפשרויות לשימוש בצמחייה: בעציץ גדול בסלון, בחדרי האמבטיה, במרפסת . מעבר לפן האסתטי תיהנו מפיסת טבע קטנה בתוך הבית.

זרקו לפח את תריסי הפלסטיק!

הם מכוערים! אם צריך, השתמשו בווילונות או במרקיזות. כך עשינו במרפסת הזאת, בדירה ישנה בתל אביב, שהייתה מוקפת בתריסי פלסטיק ואיש מעולם לא ראה כמה היא בעצם יפה...ראו מה קיבלנו:

8.jpg



בהנאה מהדברים הקטנים... שעושים שינויים גדולים!
אורלי ערן, אדריכלות ועיצוב פנים www.orlyeran.co.il