''אין לי בכלל ניסיון תעסוקתי. בחיים לא עבדתי''. אומרת לי בחורה צעירה עוד לפני שהיא מתיישבת.

''מה התחום שלך?''

''הנהלת חשבונות''.

''ואת טובה בזה?''

''מאד''.

''איך את יודעת?''

''כי אני מאד אוהבת את התחום, מבינה הכל, מסתדרת בעצמי ומצליחה בהכל''.

''תני לי דוגמה להצלחה''.

''למשל, לאבא שלי יש כמה גמח''ים ואני עוזרת לו בניהול חשבונות ו.....''

''סליחה שאני קוטעת אותך, אבל למה אמרת שאין לך ניסיון? הנה לך''.

''מה פרוש? אבל אני לא מקבלת משכורת''.

''נכון, אבל רכשת ניסיון''.

למעסיק לא משנה אם המועמד רכש ניסיון בשכר, או בכל אמצעי אחר. פרקטיקה הוא דבר שנרכש מעשייה ולאו דווקא מעבודה סדירה בחברה. אם יש לכם ניסיון רלוונטי מהחיים בקהילה, תוכלו להמיר אותם לניסיון תעסוקתי.

יש אנשים שמתנדבים באופן קבוע בארגוני חסד בתפקיד של רכזים, כגון: ארגון עזרה ליולדות, מנהלים גמח''ים באופן מעורר השתאות, מארגנים מערך מתנדבים לילדים מיוחדים, אלו תפקידים שמעידים על קשת רחבה של יכולות. כגון: מולטי טוסקינג – ביצוע מספר משימות במקביל, מיומנות בניהול פרויקטים, ניסיון בעבודה תחת לחץ, אחריות גבוהה וכדומה.

אנשים שתמכו בבן משפחה נושר יכולים להצהיר על ניסיון בעבודה עם נוער מתמודד. אם יש מחשב בבית, עובדים איתו באופן שוטף ומסתדרים איתו, יש ניסיון בעבודה בסביבה ממוחשבת. אם יש עסק עצמאי והתנהלות עם מחשב, יש ניסיון במזכירות, או בניהול עסק.

חשוב מאד לסייג, שיש צורך להיות מודעים ליכולות ומנגד לדרישות המשרה ולוודא שהניסיון שלנו ממצה ורלוונטי. לדוגמה: אם היית בעלת עסק, בלי לדעת להתעסק עם מחשב, אי אפשר להצהיר על ניסיון במזכירות.

אם אתם רוצים ניסיון בראיית חשבון, נסו לראות אם ארגון ללא מטרות רווח יאפשר לכם להתנדב כחלק מצוות ראיית החשבון שלו. רוצים לעבוד בשיווק? הציעו לארגון לכתוב את התוכן לברושורים שלו או להתקשר למשקיעים פוטנציאליים.


איך נדע להבדיל בין התנדבות לניצול?

על כך בפעם הבאה.