מושגים רבים נבנו, נכתבו, נמחקו ושוב חזרו בווריאציות שונות, סביב תפקידו של ה'פרסומאי', אשר בדרך כלל מהווה שם כוללני לתהליך בו מתנהלים אישים שונים בעלי תפקידים שונים, כדי להגיע למטרה אחת: פרסום.

אז, קודם כל בואו נשב על זה פתוח: מהו פרסום?

פרסום הינו העברת מסרים אל קהל היעד באמצעי המדיה השונות לצורך השגת מטרות שיווקיות ותדמיתיות. מתוך דרישת הלקוח, זאת יכולה להיות עקב השקת מוצר חדש, צורך בקמפיין עונתי, פעילות פרסומית נקודתית, ולפעמים חיזוק נוכחות, תדמית, או ידע (רלב"ד, פיקוד העורף וכו') או מכרז בו הלקוח בוחר את משרד הפרסום שלו.


"משרד פרסום" הוא עסק הנותן שירותי פרסום ללקוחותיו. שירותי משרד הפרסום כוללים חקר שוק, בחירת המסר הפרסומי וניסוחו באופן יצירתי, מילולי וגרפי, הפקת מסע פרסומי (תשדירים, מודעות או פרסומות מסוג אחר) והפצתו.


french-fries-4525468_1280.jpg

קרדיט: pixabay​

המשרד בונה מותגים בתהליכים אסטרטגיים וקריאטיביים הבאים לידי ביטוי באמצעי המדיה ובנקודות המגע עם הצרכן הסופי. המטרה היא להעלות את מכירות המוצר והעלאת תדמית המוצר.

התקשרות הלקוח עם משרד הפרסום מתבצעת באמצעות צוות קבוע במשרד הכולל נציגות מכל מחלקה המייצגת שלב אחר בתהליך הפרסום, אבל התנהלות השוטפת מתבצעת דרך מחלקת ניהול הלקוחות במשרד (או בשמו הכינוי "תקציבאות") אשר תפקידה לנהל את עבודת הלקוח בתוך המשרד תוך פיקוח שמירה ובניית איכות העבודה ועמידה בלוחות הזמנים הנדרשים.

כיום רוב משרדי הפרסום משתפים פעולה עם חברות מדיה הרוכשות את ה"ספוטים" עבורם בצורה מרוכזת. ביקורת זו גם מאלצת את משרדי הפרסום לוותר לעיתים על עמלות תמורת תשלום ריטיינר. מגמה חשובה של העשור האחרון - הפרדת רכש המדיה מעבודת משרד הפרסום. לצורך כך הוקמו חברות רכש מדיה נפרדות למשרד אחד או למספר משרדי פרסום, חלקן קשורות לתאגידי המדיה הבינלאומיים.

כמו''כ כיום אנו יכולים לראות הקמתם של משרדי מיתוג המתמחים בתכנון אסטרטגיה פרסומית רחבה ואינם עוסקים כלל בהפקת הפרסומות.

במשרד פרסום ניתן למצוא את בעלי התפקידים הבאים (לא בכל משרד קיימים כולם):
מחלקת לקוחות, תקציבאי. סופרוייזר, קופירייטר, ארט דיירקטור, פלנר, מידען, סטודיו, גרפיקאים, הפקה. מדיה בייר, מדיה פלנר. חשבונאות, פקידות ומנהלה. יח''צ. ועוד,

עליהם נפרט בעז"ה בפרקים הבאים. (בפרק הבא: מהו בריף?)




און דה רקורד:
"אנהל עסק בלי פרסום ביום שבו אנהל עסק בלי עובדים". (ג'ון וונאמייקר)