קרדיט צילום לתמונות במהלך הכתבה, לצלמים: רונה וטש, יונתן רשליין, איליה מלינקוב, מקס ריצרדסון והצלמת ציפורה נשיא.

כשנכנסים לסטודיו העבודה של ג'רמי לנגפורד, פסל ואמן זכוכית ואבן, ההלם הראשוני הוא מכמות הדיוק והסבלנות, הטמונים ביצירות הזכוכית המאלפות שעליהן עובד ג'רמי שעות על גביי שעות בסטודיו שלו.

מסתבר כי 35 שנות עבודה בתחום, יכולים להביא אמן להוציא תוצרים בגבהים בלתי נתפסים.

"האמת שבתחילת דרכי באמנות, יותר התעסקתי בעבודות ציור ואמנות קלאסית", פותח ג'רמי בחיוך. ג'רמי משדר עצמה וביטחון, ומעיניו ניגלה עומק בלתי נדלה, שכנראה אמון על היצירתיות העמוקה בכל פרט ופרט.

"הזדמן לי להגיע לאמנות הזכוכית אחרי שגלתי אותה כשוליה של אומן, בהיותי באנגליה.

"מצאתי את עצמי נמשך לאומנות הזו ושהרגשתי את המגבלות של השיטות הקלאסיות התחלתי להמציא שיטות משל עצמי שאפשרו לי להתבטא בצורה חופשית". להפתעתנו, מתברר כי כל יצירות האומנות, הטכניקות עוצרות נשימה במנהרות הכותל, 'מרכז שרשרת הדורות'- זו המצאתו של לגנפורד, אשר נעשתה בפועל על ידי לנגפורד וצוות האומנים שלו. בפרויקט המדובר, עיבדו לנגפורד והצוות שלו יותר ממאה וחמישים טון (!) זכוכית. "טוב, זו עבודה שלקחה כמה שנים טובות"... ניזכר ג'רמי בערגה.
1_(1)_Cגרמילנגפורד.jpg
1_(2)_Cגרמילנגפורד.jpg
1_(3)_Cגרמילנגפורד.jpg
1_(4)_Cגרמילנגפורד.jpg
1_(5)_Cגרמילנגפורד.jpg

בתמונות למעלה: מיצג מנהרות הכותל.


אמן אדריכלי

בסטודיו של ג'רמי הממוקם במתחם הבורסה ברמת גן, מתבצעים כל העבודות שמוזמנות לארץ ולחו"ל.

"חשובה לי מאד הן הרמה העיצובית והן הביצועית". מסביר לנגפורד. "אני 'אמן אדריכלי' וכשאני עובד עם אתר מסוים בו מתקיימת בניה ותכנון, אני משתלב כבר בשלב התכנוני, ויוצר את המיצגים, כך שיתאימו לסגנון המקום. אם זה קיר אמנותי מפוסל מזכוכית בבית פרטי, או יצירות מעוצבות בבית כנסת.

כשמדובר על עבודה במקום בנוי וגמור- אני מגיע לשם, רואה את הסגנון ומתאים את היצירות לסגנון של אותו המקום".

לג'רמי וותק העולה על 30 שנה בעיצוב בתי כנסת.

"יש אומנויות שממש מתחלקות לפי עדות, מנהגים והקהל המגיע להתפלל במקום. בגישה לבית כנסת, כמו לכל מקום, מאד חשוב לדעת מיהו הקהל כדי לדעת את העיצוב הנכון לו.

"בבתים הפרטיים עליי להיות תואם לאדריכלות ולעשות כל מה שדרוש כדי שהכל יהיה מושלם. פעמים העבודה היא לפי הטעם האישי של הדייר ולפי חלומותיו. חשוב לזכור, שאלו אומנויות שיכולות להפוך את האווירה בחלל מהקצה לקצה- ויטרז' או נר תמיד, נברשת או שולחן זכוכית, ולפעמים צריך משהו אחד, שמקפיץ את המקום בכמה רמות קדימה.

אני תמיד אומר, שכמו שסימן קריאה ללא נקודה הוא רק קו, כך יש מקומות, שנגיעה קטנה הופכת אותם למשמעותיים מאד.

כחומר ביד היוצר

כשאנחנו מנסים להבין כיצד עובד תהליך העבודה בזכוכית, מסביר ג'רמי, כי באומנות הזכוכית, כמו בכל דבר חזותי שאמור ליצר תוצאה מדהימה יש צורך בסקיצה ראשונית. את הסקיצה הזו, עורך ג'רמי בצבעי מים.

"בצבעי מים נוצרת הדמיה הקרובה ביותר לזכוכית. חוץ מזה שהכי נעים להתבטא בצבעי מים על גבי הדף.

את הציור בצעי מים אני סורק למחשב ומסים את ההדמיה".

image006.jpg
image001.png

בתמונה: איור בצבעי מים כסקיצה בתחילת העבודה.

יותר מכל החומרים בהם עוסק ג'רמי, אהבתו הגדולה היא לעיסוק בזכוכית.

"רוב העבודות הם בזכוכית ולפעמים שילוב עם מתכת. יצא לי לאחרונה לעשות עבודה בשיש איטלקי- כמו למשל פסל ירושלים בגובה חמישה מטרים הנמצא ב'עיר דוד'.

הפסל מהווה את החזון שלי של ירושלים של פעם: בית ראשון עם אלמנטים של הבית השני. יצרתי את זה באיטליה בגלל איכות האבן שהגיעה משם, והבאנו את היצירה לפה".

IMG-20171105-WA0083 (1).jpg

בתמונה: המיצג בעיר דוד. קרדיט צילום: Kobi Harati

לעבוד עם חומר הזכוכית, נישמע, מלבד דבר מסוכן ופוצע- כעבודה מרתקת.

"יש זכוכית הניתנת להתכה- בעצם, יש אלפי סוגי זכוכיות וצבעי זכוכית. בעבודה עם זכוכית יש ניפוח, יציקה, התכת זכוכית, ויטראז'ים,גילוף בזכוכית ופיסול....

"יש ביטוי שאומר 'אם יש לך ביד רק פטיש אז כל דבר נראה לך מסמר'... אני החלטתי לפני שנים, להיות בדיוק הפוך- למלא ארגז כלים, כמה שיותר גדול, כדי להתאים את עצמי לכל יצירה ויצירה.

מהו ניפוח זכוכית?

"בניפוח זכוכית לוקחים זכוכית גולמית ומביאים אותה לטמפרטורה של יותר מ800 מעלות ואז היא מאבדת את הצורה שלה, ואפשר למתוח אותה לצורות שונות ולקרר.

"יצירת הציפורים היא נברשת גדולה, העשויה בבסיס מנפוח זכוכית. זו נברשת ענקית שיצרתי עבור מלון וולדורף אסטוריה בירושלים בשילוב עם קירות זכוכית מזכוכית מגולפות. נברשת אחרת היא בבית כנסת בפלורידה בארה"ב - שם יצרנו חלונות בגובה עשר מטר עם זכוכית מגולפת , ובאמצעם נר תמיד בגובה שישה מטרים, העשוי מניפוח זכוכית.

unnamed.jpg

בתמונה: נברשת הציפורים במלון וולדורף אוסטריה בירושלים.


יש זכוכית עם חסינות נגד שבירה?

"יש זכוכית מחוסמת אך העבודה איתה יותר מוגבלת. יש דרכים להפוך גם זכוכית אמנותית לבטיחותית...

אנחנו שומעים הרבה על ויטראז'ים, מהו ויטראז' אמיתי?

"ויטראז' זה הרכבה של של זכוכיות בצבעים שונים שמחברים עם פרופילי עופרת. יש איכויות שונות של זכוכית חומר גלם ואני עובד עם הרמות הגבוהות כי זה נראה מדהים ויחזיק מעמד מאות שנים. לפעמים אני מוסיף גוונים נוספים או ציור ע"י זה , שמערבבים זכוכית גרוסה בחום עם זכוכית גולמית ונוצרים מכך גוונים מדהימים.

"אפשר לראות עבודות במקומות שצבעו בהם את הזכוכית, ולאחר תקופה הצבע דוהה ונעלם. בדברים כאלו כדאי להשקיע במשהו איכותי ועמיד, כמו יין טוב, שגם בעוד שנים רבות יהיה משובח ועשיר".

אפשר לראות שוני בעיצובי הזכוכית, בבתי הכנסת, לפי שוני הקהילות?

"עבדתי במאות בתי כנסת בארץ ובחול ויש בהחלט מאות ניואנסים ומנהגים בקהילות השונות. עם השנים למדתי את ההבדלים האלו, לפעמים הם הבדלים גדולים וצריך לעורר רגישות פנימית לסגנון, לפני שניגשים לעבודה.

"לדוגמא, עד לפני 25 שנה אצל האשכנזים עשו עיצוב בסגנון שניים עשר השבטים, עם חיות. בזמנו, פסק הרה"ג עובדיה יוסף זצ"ל, שאסור שיהיו דמויות חיות בבתי כנסת.

"עד אז, הספרדים נחלקו בנושא. ברגע שהרב עובדיה יוסף זצ"ל פסק כך, אצל הספרדים הפסיקו אומנות המשולבת בדמות חיות בצורה מוחלטת! אפילו הורידו פרוכות שהיו מעוטרים עליהן אריות...

"מאז אותה פסיקה, האשכנזים גם הם התחילו להקפיד על כך, ונדיר מאד שירצו עבודות של 12 שבטים עם דמויות של חיות. אני עובד כרגע על הפרויקט בית -כנסת בניו יורק ב'וול סריט'- מרכז הכלכלה של ניו יורק- הפרוייקט הוזמן על ידי משפחה הבונה בית כנסת לזכר אב המשפחה, הם ממוצא עדות אשכנז וביקשו ארון קודש מזכוכית, ואת 12 השבטים מסביב לבית הכנסת. מלכתחילה, הבקשה שלהם הייתה 'אבל בלי חיות'..."

איך עושים למשל 'נפתלי איילה שלוחה' ללא חיות?

"אכן, ישבתי בזמנו עם הרבי מסדירוגא זצ"ל הקודם, עברנו על מדרשים ומצאנו לכל הנושאים של שניים עשר השבטים, דמויות ללא חיות. למשל בנימין, 'זאב טרף'- הוא היה גם זה שבחלקו היה המקדש, כך שסמל המקדש יכול לפאר מאד את שבט בנימין.

"יש קהילות המעוניינות בסגנון הרבה יותר קלאסי ויש שמבקשים עיצוב יותר מודרני ומופשט.

1_(9).jpg


1_(12).jpg
1_(14).jpg
1_(18).jpg
1_(19).jpg
1_(20).jpg



ג'רמי מגלה לנו, כי גם על קיר אבן בפונוביז' ב'מזרח' של היכל קדושים, הוא ישב עם הרה"ג אליעזר כהנמן שליט"א ויחד הם חשבו על העיצוב הנדרש ועל המסר שהוא אמור לשדר. שם- כל קיר המזרח נוצר משיש איטלקי- וגם זו יצירה שהכין ג'רמי והעלה מאיטליה.

"ישבנו עם הרה"ג אליעזר כהנמן, בזמנו הגדרנו את הסגנון שישודר 'ארמון' אבל פאר שקט שמפאר את המקום אבל מספיק שקט שהולם לישיבה ומקום לימוד תורה העבודה החדשה ב'היכל הקדושים' הסתיימה לפני שלושה חודשים.

"20 שנה קודם לכן, ישבתי עם אביו זצ"ל, וחשבנו כיצד לעשות את החלונות ב'היכל הקדושים' בחלק התחתון של המבנה. זהו כמובן חלק מהתפקיד שלי – לבטא את הרצון והמסר המתבקש".

WhatsApp_Image_2018-02-20_at_12.44.41.jpeg
WhatsApp_Image_2018-02-20_at_12.44.37.jpeg
WhatsApp_Image_2018-02-20_at_12.44.42.jpeg

בתמונה: העבודות העיצוביות של ג'רמי ב'היכל הקדושים', ישיבת פונוביז'. (צילום: יעקב נחומי).



גלריה מיום עבודה בסטודיו של ג'רמי לנגפורד, מאת הצלמת ציפורה נשיא, בוגרת קורס צילום בפרוג:
ג'רמי-15.jpg
ג'רמי-16.jpg

IMG_8564.jpgג'רמי-2.jpg

ג'רמי-4.jpg

ג'רמי-11.jpg

ג'רמי-8.jpg

ג'רמי-9.jpg

ג'רמי-10.jpg

ג'רמי-4.jpg

ג'רמי-7.jpg

ג'רמי-14.jpg

ג'רמי-12.jpg

ג'רמי-13.jpg

ג'רמי-6.jpg

ג'רמי-5.jpg

IMG_8683.jpgג'רמי-1.jpg
  • 1_(21).jpg
    1_(21).jpg
    KB 895 · צפיות: 167