אז אחרי שדיווחנו פה בהרחבה על קרנטינה, פרדוקה וואן ואסיסטנט, יש פונט חדש בגוגל פונטס. ומה אתם יודעים, הוא גם סריפי.

מה שמיוחד בפונט שלנו היום, זה שהוא מתחיל בפולין לפני כ-50 שנה. אנדז'י היידריך, מעצב פולני מפורסם (שעיצב ספרים, כריכות, סמלי ממשל ושטרות בעבור מדינת פולין) יצר את הפונט, להבנתי - בגירסא הנטויה שלו בהשראת כתבים איטלקיים וקורסיביים. הפונט שוחזר בידי מיכל ז'רוצ'ינסקי, לז'ק בילסקי, ואניה וילונסקה. בהתחלה בגרסא הרגילה, ובהמשך הם יצרו לו גם גרסא רגילה ומודגשת. לפונט תמיכה במספר די מרשים של שפות - עברית, אנגלית, ערבית, יוונית ורוסית, וגם... ויטנמאית. התמיכה בפולנית באדיבות מכון פולני, התמיכה בעברית - באדיבות גוגל..

אז נבחן את הפונט.
1625611781495.png

נתחיל מהמשקל הנטוי, שהוא - לפחות באותיות הפולניות - היה המשקל הראשון שנוצר. קודם כל - הקווים האופקיים והאנכיים בעוביים שונים, כמו כתב אשכנזי. רואים גם קצת משיכות קולמוס, ויש זווית לכתיבה שאפשר לראות בצורת האות (טוב, זה כתב נטוי). זה יוצר סוג של זרימה מעניינת בעין.

מרווחי האותיות בעברית לא היו תמיד לטעמי, וכל פעם שיחקתי בין Optical או Metrics בתוכנה - כלומר, האם להשתמש במרווח שהגדיר יוצר הפונט או במרווח שהתוכנה קובעת לפי נוסחה שלה.

לאחר משחק קצר, החלטתי להדפיס בו דף ספר. האמת? העידון בהטיה עשה לו טוב כאות רצה (לא בטוח שזה מומלץ - בעברית זה לא מקובל) בכותרות הוא היה מעט אנמי מדי במשקל הקל והנטוי, וכבד מדי במשקל הכבד. לעומת זאת, לצרכים אומנותיים והדגשות המשקל הכבד עושה עבודה טובה (פירוט בהמשך). שילוב של המשקל הרגיל והנטוי באותה שורה היה פחות מוצלח לטעמי. אבל שילוב כציטוט עם הזחה עובד נחמד מאוד:
1625612168946.png

ניסוי בעימוד ספר ב"בונה נובה" | טקסט: הרבנות הצבאית

מה שהיה חסר לי זה כמובן משקל כבד נטוי או בינוני נטוי, שהיה מאפשר לעשות את הציטוטים מודגשים מעט יותר מהטקסט הרץ.

מבין המשקלים הקיימים, המשקל הכבד הוא האהוב עליי מביניהם. אפשר לייצר איתו אפילו כריכות ספרים ולבנות מסביבו שפה עיצובית - הוא מספיק בולט. נכון, לא כל העיצובים היו נראים עד הסוף, ויש גם מה לשפר במרווח בין האותיות לפעמים, אבל בסך הכל התוצאה טובה ברוב המקרים.

בכל מקרה, בעת קריאה כאות ספר מרגישים שהפונט עבר הרבה טסטים גם בעברית, ומצאתי בו דמיון מסוים בכמה עניינים לפונטים שנעשו בידי בכירי הטיפוגרפים בישראל. בחלק מהאותיות פה ושם הוא מורגש כאילו עשה אותו לא-ישראלי. לפעמים זה נורא (אדובי היברו), אבל לפעמים יש סיכוי שנתרגל לצרימה הזו, כמו שהיא קיימת במידה מועטה יותר גם בפונטים שנכנסו לעברית (אריאל, למשל).

1625613787718.png

הצעה של ש' חדשה לפונט מאחד מהטיפוגרפים הישראלים, ככה שיהיה יותר "נעים" בעין העברית. עיקר השינוי הוא צורה יותר משולשת לאות, במקום הצורה העגולה שבה הוא מגיע במקור (מימין), ויותר עובי לקווים האופקיים | צילום: צילומסך

1625612446479.png

בולט וייחודי, ושימוש בו נותן בידול (עד כמה שפונטים חינמיים יכולים לתת כזה). יש סיכוי סביר שזה המשקל שנראה הרבה, בוודאי ביחס למשקלים כבדים.

בקרב מספר חברים שביניהם דנו על הפונט היום, ניכרו כמה אותיות שלא נראו להם ישראליות דיו, עם ויכוח מה בדיוק העניין.
זמן קצר כזה לאחר צאת האות ולפני טסטים מרובים קשה לקבוע מה בדיוק ה"בעיה", אבל אני מקווה שיעלו לכם רעיונות פה למטה בתגובות.



טיפוגרפיה, בהשראת ספר משלי. הניקוד יושב טוב יותר במשקל הדק, שלא בתמונה. הז' נותנת תחושה מעט מוזרה.

הגופן בפורמט OpenType, וכאמור תומך בניקוד (אבל לא בטעמים), ריבוי שפות, חינם באדיבות גוגל - נראה לי שזה מסכם מספיק. אני מקווה שהמשקל הכבד יתפוס כאות כותרת ושנראה בו שימושים מעניינים, ושאולי אי פעם גוגל יכניסו איזה מעצב ישראלי שישפר במעט את הקריאות ויקטין את הניקוד במשקל הכבד.

1625663997543.png

טסטים לאות: אפשר לראות איך החלל הפנימי המשולש יותר בט' וס' עובד יותר טוב מהעיגול שנוצר בש'. הפ' והמ' לא סטנדרטיות, הע' דווקא כן.

ועד אז, אפשר לגאול את הפונט מפולניותיו בה הוא יושב בחושך לבד (תודו שחיכתם שהפאנץ' המשומש הזה יבוא), ופשוט להוריד אותו מגוגל פונטס.

להורדה:
Bona Nova - Google Fonts

תגובות יתקבלו בשמחה, מכל סוג שהוא. תודה לאלחנן כהן מסטודיו 'דיגים' בדימונה על הערותיו ועל התוכן, וכן לשמואל לעסרי, אוריה בן דוד ואחרים שהעירו על הפונט.

אם בטעות פספסתם:

המאמר הקודם שלי, על בחירות טיפוגרפיות ב'צורבא מרבנן' | פונטים בחינם ובתשלום בפרויקט ספירת העומר בתשפ"א
  • 1625613571542.png
    1625613571542.png
    KB 108.3 · צפיות: 185