הודעתי מראש: התקציב שלי מינימלי.

בס"ד

1624181509588.jpeg
רויזי קנעפלמאכר (שם בדוי לדמות קיימת) פנתה אלי כדי לקדם את מכירת החלוקים שלה (שמלות בית בשפה מכובסת) כבר במשפט הראשון היא הצהירה: "שלא יהיו אי הבנות, אני לא רוטשילד, ואין לי כסף לבזבז. אני צריכה את המינימום שבמינימום."

כבר בתחילה זיהיתי שרויזי אמנם מוכרת חלוקים אבל גם חלוקה בדעתה על כל עולם הפרסום ועצם קיומו, "אמרו לי שאני צריכה לפרסם, חשבתי לתלות מודעות כאן בשכונה, נו מי צריך יותר מזה? אבל שכנה שמבינה עניין הציעה לי ללכת למישהי מקצועית. אמרו שאני צריכה מיתוג. שבלי זה זה ספאס'נישט. אני לא באמת מבינה בשביל מה צריך את כל זה, אבל נו שוין... רק תשימי לב, בלי להגזים, כן? אני באמת לא יכולה לשלם הרבה, גם ככה המוצרים שלי במחירים עממיים וחייב להישאר לי איזה רווח בסופו של יום..."

מסקירה ראשונית של העסק עלה הצורך במיתוג; שם וסלוגן, וחשבתי בשבילה על קמפיין פרסום מבריק שיוכל להתפרסם על המסך של בית ההחלמה טלז סטון ויפגוש את קהל היעד בדיוק בזמן הנכון ובמקום הנכון.

רויזי רצתה לדעת "כמה זה עולה", ובצדק. אבל היא לא הפסיקה לציין שהתקציב שלה מינימלי, שהיא לא יכולה לשלם הון תועפות על פרסום, ושבבקשה אעשה לה מחיר של "בני תורה".

שאלתי אותה כמה עולה חלוק במכירה שלה.

כאן היא התחילה להשתפך.

-"אוהו... כמה עולה? את יודעת כמה סוגים אני מייבאת? ואילו בדים איכותיים אני מביאה? יש לי מגוון של בדים נוחים, נושמים ונעימים שלא מקבלים כתמי אקונומיקה, דוגמאות מהממות, סוף הדרך, עם כיסים שהופכים לחגורה, והמון פטנטים ייחודיים ובלעדיים שרק אני משווקת מהיבואן הרשמי..."

1624181560375.jpeg


-"כן, אבל הכי זול. כמה עולה? התקציב שלי ממש מינימלי." אני מסבירה.

כאן היא התחילה להאט.

-"אמממ... אם אם את מחפשת את הזול יש לי ליין ישן שתקוע אצלי כרגע, סטוק של חלוקים פרחוניים שמשום מה לא ממש הלכו, אותם אני מוכרת במחירי עלות, חבל לי על המקום במחסן. אה, ויש גם חלוקים מאד פשוטים, אם את לא צריכה משהו חגיגי ואלגנטי, אז אולי זה יספק אותך, יכול להתאים לניקיונות, לא זה לא מהבד שדוחה אקונומיקה, הוא עולה הרבה יותר..."

-"אוקיי". אני מבינה.

"אז את אומרת שאם אני מעוניינת בחלוק איכותי- יש לו מחיר, כן?"

- "ברור. את רוצה מינימום תקבלי מינימום. יש לי גם דברים פשוטים, למי שמחפש את הזול. אין לי בעיה, אבל תדעי שזה מה שאת הולכת לקבל.

רוצה מיוחד ויוקרתי? אלגנטי וחגיגי? עם פטנטים ונוחות מקסימלית- תשלמי על זה.

לאיכות יש מחיר, את מבינה?"

***

הרבה פעמים אנחנו נתקלים בלקוח עם תקציב מוגבל.

הוא מגיע ומציב עובדה, "תראי, חשבתי לשלם XXX ₪. ואני צריך XXXX. תראי מה את יכולה לעשות בשבילי."

אכן, חשוב מאד להכין תקציב מוגדר מראש לשיווק ופרסום, אפילו חובה.

אבל במקביל חייבים להתאים את התקציב למטרות ולתוצאות שאנחנו מעוניינים להשיג.

הגיע הזמן להיפרד מהביטוי "אני מסכים לשלם", ולהכניס ללקסיקון את המילה "להשקיע".

אנחנו לא סתם משלמים למעצבת / כותבת / אדריכלית / צלמת / יועצת / מאמנת...

אנחנו בוחרים להשקיע. וההשקעה שלנו בשירות או במוצר תביא לנו את הערך שרצינו.

לשלם על מודעת פרסום במקומון שהיום כאן ומחר בפח האשפה בחדר המדרגות זה באמת נשמע עוול ו'בל תשחית', אבל אם נכניס לתודעה שאנחנו לא קונים את הנייר הצבעוני המעוצב אלא את הפרסום, החשיפה, הנוכחות, זה כבר יישמע אחרת לגמרי.

לשלם על טיפול שיניים שמציע לנו חפירות ארכיאולוגיות, קדיחות וטרטורים, ושעת סבל מסייטת זה באמת נשמע הזוי,

אבל להשקיע בחיוך יפה ובפה בריא- זה בהחלט צעד שאנחנו עושים בלי למצמץ.

המסקנה?

אנחנו לא סתם משלמים, אלא בוחרים להשקיע כדי לקבל תוצאה שחשובה עבורנו.

וכעת חזרנו לתקציב.

נניח שהחלטנו להשקיע סכום מינימלי. ואנחנו מספרים על כך בפה מלא לנותן השירות, הוא יכול להציע לנו שתי אופציות:
האחת- להשקיע את המינימום אבל גם לקבל תוצאות בהתאם. (שזה בסדר גמור.)
השניה- לבחון מחדש מה המטרות והציפיות שלנו מהשירות, לאן אנחנו רוצים להגיע, ובהתאם לרמת השאיפות-
לכוונן מחדש את מידת ההשקעה שבהכרח תהיה מסונכרנת בסוף עם הרווחים העתידיים שלנו.


תארו לעצמכם שמיסטר קליין נכנס לחנות מכשירי חשמל במטרה לרכוש רובוט קטן במתנה ליום ההולדת של אשתו, שישטוף במקומה את הבית.
נניח שהוא 'מסכים' לשלם 500 ש"ח, כן. בתקציב הזה הוא בהחלט יכול למצוא רובוט פשוט וזול שיענה על ציפיות המחיר אבל גם יתפקד בהתאם. כזה ששוטף את הרצפה בצורה שלומיאלית, לא כולל טאטוא לפני, לא כולל ייבוש הרצפה ועם פונקציות מינימליות, ללא תעודת אחריות ועם סיכוי טוב למצוא את עצמו בפח האשפה הקרוב תוך שבועיים שלושה.

יש לו עוד אופציה. להשקיע ברובוט איכותי יותר. שאמנם עולה יותר אבל מחזיק מעמד למשך שנים, עם אחריות רשמית של היבואן למשך 3 שנים, ועם הרבה יותר פונקציות שלא חשב עליהן מראש אבל תכל'ס חשובות בעיניו ויכולות לחסוך גם ממנו פעולות שהיה מעדיף להימנע מהן, כמו לסייד את הקשקושים שהילדים קישטו בהם את הקירות, לעשות בבית את כל התיקונים ולתקן בפעם האלף את הברז המטפטף במטבח, כשישמע על רובוט משוכלל כזה הוא יקפוץ מאושר.


הוא לא רק 'יסכים' לשלם ולהוציא את הארנק בסבר פנים חמוצות של 'קדוש מעונה', אלא יבחר להשקיע, יוציא את האשראי+ הקוד הסודי בלי למצמץ, ירגיש חכם ומלא סיפוק, יברך את עצמו על המוצר שבחר לרכוש, ואפילו ישכנע את הרבנית שלו כמה חכמה הרכישה הזו.

credit-3680209_1920.png




מסקנה? מהרגע שנגרום ללקוחות הרגשה שהם משקיעים ומקבלים תמורה הולמת, שהם יקבלו את מה שהם יעזור להם להשיג את המטרות שלהם, יהיה להם קל הרבה יותר להשקיע את מה שאכן מתבקש ונכון עבורם, מבלי לחפש לגרד את המינימום.


נכון, לפעמים יש אילוצים שגורמים לנו לחסוך, אבל כל אחד יכול להעיד שאנחנו חוסכים בד"כ במה שנראה לנו מותרות...

ולסיום, שווה לעקוב אחרי אנשים שמבקשים הנחה בקופה. "אפילו 5 שקל", מה נראה לכם שקורה אחר כך? לאן הם נכנסים בצאתם מהחנות? שלא תחלמו שחמשת השקלים נכנסים לתוכנית חיסכון כלשהיא.

ממש לא. בד"כ הם מחליפים ידיים תמורת אייס קפה ב"קופיקס" הסמוך.... :)

אז בפעם הבאה שאנחנו כלקוחות מצהירים על תקציב מינימלי, או כנותני שירות מוכתבים ע"י תקציב כזה, כדאי לעצור לרגע ולבדוק, מהן המטרות שלנו ועד כמה חשוב לנו באמת להשיג אותן לטווח הרחוק.

תתפלאו, אבל ברוב המקרים כשלקוח מבין את משמעות השירות או המוצר עבורו- הוא שוכח לגמרי מ'מגבלות התקציב' ומחפש דווקא את הדה- בסט.
על המחבר
Beeing
דבורי כהן באזזז,
מנהלת משרד הפרסום Beeing באזזז,
ומלווה בעלות עסקים שרוצות להפוך למותגים רווחיים באמצעות תהליכי מיתוג אסטרטגיים ומשפכי שיווק שמביאים תוצאות.
אסטרטגית ויועצת שיווקית ומעבירה הרצאות וסדנאות בנושאי אסטרטגיה, שיווק, קופי ותקשורת שיווקית.

מעצבת? עורכת וידיאו? נמאס לך לשלוף מהמותן? קבלי שיעור מתנה ללא עלות, מתוך התוכנית המלאה למעצבות "יוצרות באזז"- כלים לאסטרטגיה קופי ושיווק במיוחד ליוצרות שנותנות שירות B2B.

עכשיו- זמין ללא עלות:
מילון ויקי באזזז לבעלות עסקים שרוצות לעשות שיווק נכון בלי לבזבז זמן כסף ואנרגיות.
תציצי!

תגובות

איזה כיף לקרוא
כתוב טוב
 
אני לא ממש מבין בתחום שיווק ופרסום אבל בתור לקוח שאוהב לחסוך אסביר את הצד שכנגד.


בשונה מהדוגמא המופלאה בעניין הרובוט (אגב אני לעולם לא אקנה רובוט שכזה, "מישהי" עוד עלולה לחשוב שאני מיותר...;)) הפונקציות מוגדרות מראש, כולל אחריות, אבל בפרסום, התחום הרבה יותר ערטילאי ולא ממש חצוב בסלע.

שום איש שיווק לא יתחייב לי ולו על פרוטה שחוקה שאראה בעקבות מסע פרסום חובק עולם, ובצדק, ישנם גורמים שונים ורבים בשוק שעלולים להשפיע על העניין, ומכאן החשש בהשקעה מסיבית בתחום.

נקודה נוספת היא שלא כולם יודעים שמטרת הפרסום איננה רק ליידע את הציבור שפלונית מוכרת חלוקים דוחי אקונומיקה, אלא לגרום להן לחוש שהן חייבות את החלוק הזה, ועכשיו, וזה נרכש בהשקעה מרובה.

ואחרון חביב, שקשה לקבוע מתי המוצר חדר לקודקודם של הצרכנים העתידיים, ומכאן ואילך פרסום מסיבי אכן מעט מיותר.

ושוב יודגש שתגובה נכתבה שלא מתוך ידע, אלא יותר מתוך תחושה אישית.
 
בדיוק כמו שהלקוחה שנכנסת לחנות החלוקים ודמיינה לפני כניסתה להוציא על הבגד סכום מסוים,
והמוכרת במוכשרותה ובכישון השכנוע שלה יודעת להוציא את הלקוחה מהחנות, כשבאמתחתה בגד הרבה יותר יקר [שהרווח שלו עליה כפול] ולפעמים אף במוצרים נלווים,
כך התפקיד של מקדם העסק הוא להסביר ללקוחות שבאים ליעוץ וחשבו להוציא סכום מינימלי, ששווה לו להוציא סכום מוגדל, ואף לחשוב על כיווני חשיבה נוספים שיקדמו לו אצ העסק,
ובקיצור לכולם יש אותו עבודה למכור למכור ולמכור...
 
שום איש שיווק לא יתחייב לי ולו על פרוטה שחוקה שאראה בעקבות מסע פרסום חובק עולם, ובצדק, ישנם גורמים שונים ורבים בשוק שעלולים להשפיע על העניין, ומכאן החשש בהשקעה מסיבית בתחום.
הנקודה שאתה מציע מאוד נכונה.
אם כי בעולם העיסקי צריך לדעת לקחת סיכונים, וכמובן ללכת לאנשי מקצוע אמיתיים, בשביל שלא נשים את כספנו על קרן הצבי.

בהערת אגב: אני עובד יותר בפרסום בדיגיטל, שם ניתן לעקוב בכלים מתקדמים אחר לידים וכניסות ולראות איזה פרסום עובד יותר.
עד כדי כך שישנם חברות גדולות במשק שמריצות קמפיינים שונים במקביל, בשביל לבדוק מה גורם לצרכן לקנות יותר.

לסיכום , כותב המאמר דייק בכל מילה.
אם הלקוחות היו יודעים מה התועלת במיתוג, בפרסום ובשיווק. הם היו משלמים על זה טבין ותקילין.... בשמחה רבה...
 
אני לא ממש מבין בתחום שיווק ופרסום אבל בתור לקוח שאוהב לחסוך אסביר את הצד שכנגד.


בשונה מהדוגמא המופלאה בעניין הרובוט (אגב אני לעולם לא אקנה רובוט שכזה, "מישהי" עוד עלולה לחשוב שאני מיותר...;)) הפונקציות מוגדרות מראש, כולל אחריות, אבל בפרסום, התחום הרבה יותר ערטילאי ולא ממש חצוב בסלע.

שום איש שיווק לא יתחייב לי ולו על פרוטה שחוקה שאראה בעקבות מסע פרסום חובק עולם, ובצדק, ישנם גורמים שונים ורבים בשוק שעלולים להשפיע על העניין, ומכאן החשש בהשקעה מסיבית בתחום.

נקודה נוספת היא שלא כולם יודעים שמטרת הפרסום איננה רק ליידע את הציבור שפלונית מוכרת חלוקים דוחי אקונומיקה, אלא לגרום להן לחוש שהן חייבות את החלוק הזה, ועכשיו, וזה נרכש בהשקעה מרובה.

ואחרון חביב, שקשה לקבוע מתי המוצר חדר לקודקודם של הצרכנים העתידיים, ומכאן ואילך פרסום מסיבי אכן מעט מיותר.

ושוב יודגש שתגובה נכתבה שלא מתוך ידע, אלא יותר מתוך תחושה אישית.
אף אחד גם לא יכול להתחייב לך שתיהנה מהרובוט שאתה קונה ושהוא יסדר לך את החיים.

בסופו של דבר אחד מכלי השיווק הוא לגרום ללקוח לרצות.
ניר דובדני בספרו 'איך להיות כוכב מכירות' (הוצאת ספרי אור החיים) מגדיר זאת בצורה הזאת: במקום לדחוף ללקוח, תמשוך את הלקוח.
 
ממליצה לקרוא את הספר the one page marketing plan ולהיווכח שאין מקום לעסק קטן "להשקיע" בפרסום ולשפוך כספים על "מיתוג".כל שקל של פרסום עבור עסק קטן צריך להחזיר מיידית לפחות תשואה פי 3 מההשקעה. אין לעסקים קטנים מרווח כלכלי מספיק גדול לשרוד עד שה"מיתוג" "יחלחל לתודעה" ורוב מסעות הפרסום שנועדו "לפתח מותג" מסתיימים בדילול משאבי העסק ופשיטת רגל.
כותבת נכבדה, טעות בידך - עסקים קטנים אינם "משקיעים" בפרסום, הם "משלמים" וצריכים תמורה מיידית.
צריך במינימום השקעה להגיע אל קהל נישה מצומצם אשר עבורו פותרים בעיה בוערת. אחרי שבונים קהל לקוחות בסיסי, יש מה לדבר על "השקעה"...
כותב הספר הצליח בעסקים הרבה יותר ממני ונדמה לי גם מהרבה מלומדים בתחום הפרסום.
שווה קריאה!
 
אין מקום לעסק קטן "להשקיע" בפרסום ולשפוך כספים על "מיתוג"

הארה חשובה בהחלט!
חשוב להדגיש שבמונח 'להשקיע' לא התכוונתי לתאר השקעה כבדה ומסיבית.
הוא פשוט בא להחליף את המילה 'לשלם' שלפעמים מכאיבה ללקוח כשהוא לא רואה את הטווח הרחוק במבט מצומצם של כאן ועכשיו.

המושג 'השקעה' באמת עלול לקחת אותנו בקונוטציה למחוזות של השקעה רצינית בשוק ההון, בניירות ערך, בקרקע על סף הפשרה ליד פרדס כץ או מצידי באדמות על הירח.
כוונתי היתה אחרת לגמרי. לצורך העניין גם 200 ש"ח שנשלם עבור נעלי איכות לילדים, הם השקעה. כי הרי יכולנו למצוא גם ברבע מחיר נעליים שנראות יפות, אבל תכל'ס עשויות מקרטון ופותחות פה כעבור חודש מקסימום...

השקעה לא חייבת להיות בסכומים גבוהים. ממש לא.
היא פשוט גישת חשיבה מכיוון קצת אחר, שהופכת את התשלום לבעל ערך ומאפשרת לנו לקנות תוצאות.

אגב- אפשר גם להשקיע בשיווק בלי לשלם שקל, אם זה ביצירת קשרים, בהתנדבות, בנתינת זמן, מאמץ... ובטח לכם יהיו רעיונות נוספים.

לסיכום-
צריך במינימום השקעה להגיע אל קהל נישה מצומצם אשר עבורו פותרים בעיה בוערת
יפה אמרת.
אבל הנה, עשית שימוש בהשקעה, רק בלי המרכאות... וגם השקעה מינימלית מעידה על הבנה מה אני רוצה להשיג, מה שאין כן בהצהרה נוסח "התקציב שלי מינימלי" שמתמקדת בכמה כסף נטו יש לי בארנק החום והמיושן הזכור לכם מהתמונה שלמעלה...

כך שלא משנה איך תשקיעו. כסף, זמן, אנרגיה או משאבים אחרים,
להשקעה תמיד יהיה ערך מוחלט.
ורק במילון ההצלחה קודמת להשקעה :)

תשקיעו ותצליחו בס"ד.
 
אני קוראת את תגובתך ובכל אופן חושבת כי מי שקורא את הכתבה שלך מבין בלי פרשנויות כי "מה שלא עולה כסף, לא שווה כסף" או לצורך העניין "לא מוליד כסף".
לפי דלות הבנתי, כשאת מביאה דוגמא של" רובוט טוב = נקיון איכותי" או "מעט כסף = חלוק פשרה" המסר שמועבר מדבריך הוא אחד: רק השקעה כספית משמעותית (כמובן רק אצל מומחית...) הוא המפתח להצלחה העסקית.
הספר עליו המלצתי לקרוא בעיון עוסק כולו בהשקעה - השקעה בעסק, השקעה ביצירתיות בהשגת לקוחות, אבל שולל מכל וכל פרסום בגישה של "השקעה לטוח רחוק" כדבריך.
בתחילת הספר הוא מדבר על חשיבות תזרים המזומנים לעסק הקטן וכותב בציניות "אינני יודע עד כמה הכסף חשוב לעסק, הוא בסך הכל עומד בדירוג אחד עם..... חמצן."
אין לעסקים קטנים מרווח נשימה מספק ל"השקעה לטווח ארוך".
תקראי גם את את הספר, תלמדי בודאי דבר אחד או שניים על הדבר החשוב ביותר לעסק הקטן - בניית אסטרטגיית פעולה על ידי בעל העסק בעצמו - אסטרטגיה ממוקדת תוצאות מיידיות, בקלות וללא פרסום כפי שאת מציגה.

אל לך לחשוש כי דבריי (לא דבריי, אלא דבריהם של גדולי אנשי העסקים שהתחילו מ - 0) עשויים לפגוע בפרנסתך, ההפך הוא הנכון!
כאשר בעלות העסקים תיצלחנה את שלב הביסוס ויגיע הזמן להרחבת שווקים, הן לא רק תגענה אליכן, אלא תוכלנה להתמיד כלקוחות, תחת להיקבר תחת החורבות של הקמפיין הראשון והמדהים שהשאיר אותן בלי חמצן...
 
מאמר חזק ביותר.
רק הערה קטנה לי
יש הבדל משמעותי ביותר בין השוק החרדי שלנו לבין העולם כולו.
השוק החרדי מבוסס יותר על מפה לאוזן.
בעוד בעולם הגלובלי המיתוג והיח"צ עושים את העבודה.
יכולה לקום ילדה בת 17 ולהקים אימפרית איפור בליווי יחצ ומיתוג חזקים והיא תמכור יותר מאסתי לאודר שמאחוריה וותק ונסיון רב.
 
מאמר חזק ונכון
אם כי אני סוברת שדבריה של @nphoto נכונים גם כן

לעסק קטן אין את היכולת להשקיע לטווח רחוק
זה אחד הדברים שמפילים את העסק
לצערי, מניסיון...:(

יש את הספר שהזכרת בעברית?
 
אין לי את הספר בעברית לצערי.
עשיתי עכשיו חיפוש ומצאתי סיכומים בעברית ואזכורים:
כאן
וכאן
ועל אף שברפרוף אני רואה שהתקצירים "משטיחים" את הספר, זה אולי משהו.
מה שחסר בתקצירים זה התוכנית המפורטת שלו, ממש צעד אחרי צעד, איך לגייס את הלקוחות שמתאימים לך (לא את כל העולם) ללא, או כמעט ללא עלות.
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

More from דבורי כהן באזזז Beeing

שתף את המאמר

למעלה