את העניין הזה אני כותבת מתוך ניסיון מר. לרוב האנשים אין ידע בתחום השיפוץ, אפילו בסיסי, וככל שיש פחות ידע, ממילא נוצרת תחושה שתחום פיקוח הבניה וניהול הפרויקט הוא משהו שאפשר לוותר עליו. נסתדר כבר.
אצל חלק זה נובע מתחושה שהם יכולים לבד, חלק אחר מסתמך על החבר הטוב/גיס/אחיין שהציע עזרה וייעוץ, ויש לו כבר ניסיון של כמה שיפוצים...
האמת היא, שאני יכולה להבין אותם, ראיתי את הגישה הזו גם אצל לקוחות עם תקציב שיפוץ גדול מאוד, כי כמה שהתקציב גדול – התוכניות גדולות בהתאם, ותמיד יש תחושה שהתקציב לא יספיק. באופן טבעי – סעיף הוצאה שלא מספיק מבינים את החשיבות שלו, הוא זה שנמחק ראשון.
אבל כמה שאני יכולה להבין את הגישה, ככה קשה לי לראות את התוצאות.
זה שאדם שאינו מכיר את התחום חושב שזה לא נצרך, יש גם בתחום המקצועי שלכם. מה הייתם חושבים על חובבן שיאמר לכם אני יכול לעשות את מה שאת/ה עושה, יש לי ראש טוב לא פחות ממך ? ראש טוב זה מצוין, אבל לבעל המקצוע לא משלמים רק על הכישרון, אלא על ידע וניסיון. ואת זה, בכל תחום, יהיה רק לבעלי המקצוע.
היום אני כבר אומרת את זה ללקוחות, אם אין מנהל פרויקט ופיקוח מסודר, אני מוכנה להכין תוכניות ולבחור חומרים, וגם לעזור עם סגירה מול בעלי מקצוע, אבל זהו. ברגע שההיערכות הושלמה והפרויקט יוצא לדרך אני מאחלת בהצלחה וכל טוב, כי מהרגע שהבלגן מתחיל לחגוג אני כבר לא יכולה להיות שם, אני לא יכולה להרשות לעצמי את משאבת האנרגיות וכאבי הראש הכרוכים בכך.
אין פרויקט שלא מסתבך. אין דבר כזה.
וכאן זה מתחלק – מי שחשב שיכול לבד מגלה שזה לא מה שהוא חשב, ומתחיל לתהות אם בכלל היה כדאי כל השיפוץ הזה...
ומי שסמך על עזרת היועצים הטובים למיניהם, מגלה מהר מאוד שחינם שווה חינם, אף אחד לא יעבוד אצלו בחינם כמה שעות בכל יום רק בגלל שהוא אחיין שלו. המשפץ מתחיל לתהות אם בכלל היה כדאי כל השיפוץ הזה, אבל לפחות יש לו על מי לכעוס...
ואם יש כמה עוזרים אז בכלל: הקבלן לא יודע שלא כל מילה שלהם מתואמת עם בעל הבית, או שהוא בכלל לא יודע מי בעל הבית, והכי נח לו להקשיב לכולם (על כל שינוי - התשלום טבין ותקילין). אז אחד אומר לו להוסיף נקודות מים, השני מזיז את נקודות החשמל למקום הנכון להשקפתו, השלישי סוגר מולו על דוד חשמלי נוסף. וכל זה כשיש תוכניות עבודה מסודרות שתוכננו בעמל ובחשיבה על כל פרט.
הייתה לי לקוחה שהתקינו לה 4 דודים! מסיפור כזה בדיוק, וזה רק חלק קטן מהנזקים שהיא ספגה.
אם יש מנהל מנוסה הוא מתכנן נכון את כל התהליך, מתאם כל הזמן בין כולם בהרמוניה, מונע סיבוכים לפני שהם מגיעים, ואת מה שאי אפשר למנוע – הוא נמצא בשטח כדי למזער נזקים במיומנות.
הוא עולה כסף, וככל שהוא מקצועי יותר העלות תעלה בהתאם, אבל מלבד שהוא מחזיר את עצמו בכפל כפליים, הוא נותן שקט יחסי, ביטחון, ודואג שהיישום יהיה כמה שיותר קרוב לתכנון המקורי.
וגם בנושא השוואות מחירים ובעלי מקצוע, ניהול פרויקט נכון הוא קריטי.
היה לי עוד סיפור עם לקוח שכבר הבאתי לו 3 הצעות מחברות מיזוג, ואז הגיס עשה טובה בלי שהתבקש והביא הצעת מחיר נמוכה למיזוג כל הבית. רק אחרי שההתקנה הייתה כבר באמצע, בעל הבית גילה שהמתקין החביב אפילו לא קרא את התוכנית, נתן הצעה על מזגנים מליגה נמוכה משמעותית. (יש מקרים קשים יותר, בהם נראה היה שהמתקין אפילו לא ידע מה זה VRF.) על הגיס אי אפשר היה לכעוס, ראשית כי הוא גיס, שנית כי הוא מבחינתו עשה לכם טובה, ולא לקח שקל.
הרבה מדי יקר להסתמך על עזרה בחינם!