לפני מספר ימים אני מקבלת הודעה, היי רציתי לברר אצלך על משהו בעניין שווקי.

"סבבה", אני אומרת, "מה תרצי לדעת?"

"תראי, אחותי עברה קורס קוסמטיקה אצל משהי מאד טובה, עכשיו היא הציעה לה בסיום הקורס שלב נוסף שנקרא קורס שווק קבוצתי, 8 שעות, עם מליון ידע ותוכן", ההיא מפרטת לי את תכני הקורס שיידחס ל8 שעות תמימות, מן הסתם בתוכם כלול הפסקת קפה ועוגיות פפושדו אלה המרובעים.
אה וגזרים לנשנוש.

עד עכשיו הכל נשמע אש,
אממה, משהו מציק לי שם


קולטת שוב את ערימות התכנים, מבינה שמדובר בקבוצה ובגברת שתחום התמחות שלה זה קוסמטיקה ולא שווק
(יכול להיות שהיא אלופה בשווק אבל ביננו כל אחד ותחום ההתמחות שלו נכון?)
ורואה את שורת המחיר כמה אלפים טובים.
אאוצ', כאן זה כבר כאב לי.

בעיניי, ורק בעיניי ואתם יכולים לא להסכים, אני כבר רגילה שחלק מהטורים שלי מעצבנים אנשים, לפעמים משהו כואב או מדליק כי הוא אמיתי:)
מדובר בניצול ציני של קבוצת בנות שבויה שעברה קורס מקצועי, ומתוקף זה באים ומלבישים להם קורס מלא מלא מלא הבטחות בכלום זמן, במחיר שניתן לקבל גם ייעוץ עסקי, גם קורס מקצועי יותר , ארוך יותר, עמוק יותר , מסובסד יותר - דרך גורמים ממשלתיים שרוצים לעזור לעסקים.למשל.

למה זה כואב לי?
כי במגזר החרדי ולא רק אנשים נוטים לנצל תמימות של בנות שרוצות לצאת ללמוד ולהתמקצע, חלקן טובות מאד ומתאימות וקורס כזה או אחר יכול להתאים להן ולהוציא אותן לשוק במצב מצוין .
אבל חלקן או לא מתאימות, או צריכות עוד המון עזרה עד שיצליחו לצאת לשוק.
מה קורה בנתיים??

הבנות האלה משלמות ים כסף לכל מיני מכונים עלאק מקצועיים, מוציאות תעודות שהקשר בינם למציאות מקרי בהחלט, לעיתים אני פוגשת בהם אחרי רזומה של 20 אלף שח מאחוריהן, עם אפס ידע, בלבול, כאב, נואשות, והפסד מהותי של זמן.

oranges-2259818_960_720.jpg


לא מזמן הגיעה אלי מטפלת רגשית, ניסתה להבין למה לא הולך לה כשהיא מפרסמת, ובכלל הסדנא שהיא כן העלתה לא מצליחה להניב תוצאות, עשינו את שיחת האסטרטגיה הרגילה במהלכה גיליתי כל כך הרבה דברים מקוממים, פלוס האינטואיציה שלי מהבחורה הזו, שלעולם, לעולם לא הייתי שמה גרם מהנפש שלי אצלה, כי הנפש שלה בעצמה לא סגורה על עצמה בכלל.

כששאלתי אותה שאלות היא סיפרה ששילמה המון כסף על קורסים מקצועיים ויש לה תעודות, ובשאלה השנייה שאלתי לפי מה אספת את הנשים שלך לסדנא, והיא ענתה:"הגיעו אנשים עם כאבים ופחדים ואני יודעת לעשות להם שמח", מאד משכנע.
עצוב, זה מה שיש לי לאמר.

1. מהצד של אלה הלא מקצועיות שמנופפות עם תעודות מינמום היו טוני רובינס, או כל איש מקצוע ענק בתחום שלו
2. לקוחות שנופלים בפח ולעיתים מדובר בדיני נפשות
3. בנות שמוציאות טון כסף על הבטחות ללא כיסוי, או לא הגיוניות בעליל, אם הן רק היו מבינות את המשמעות של כל ההבטחות האלה ואת חוסר ההגיון בין מה שכתוב או מובטח לבין מה שקורה בשטח.

לא יודעת אין לי פאנץ' בטור הזה, אני מסתובבת עם זה כבר מלא זמן , כי נתקלת בזה אינסוף, ושוב צובטת את עצמי בשביל להבין שאני לא חולמת ועדיין בעידן 2021, בנות קונות הבטחות מפוצצות, מודעות צבעוניות ומדליקות עם קראייטיב שבועט ישר לבטן, שמכניס אותן ישר לרשתות משומנות היטב שיודעות ללכוד את טרפן באלגנטיות ומקצועיות.

והלוואי והטור הזה אולי ייתן קצת פרספקטיבה שונה לכל הטרפת הזו מסביב , שמפרנסת היטב אתת השבועונים והמקומונים ועוד מרעין בישין.

נ"ב: אין מין האמור לעיל להעלות על נס קורסים ומקומות לימוד מצויינים כמו למשל הבמה שהטור הזה נכתב - פרוג שמוציא מחזורים של מקצועני על.

אתי קצבורג: מלווה עסקית, בלוגרית ומרצה ליזמים ותקשורת בינאישית