בטיחות למבוגרים ומקום משחק לילדים: סקירת תכנית שיפוץ לגיל השלישי

הפעם אני רוצה לשתף אתכם בפרויקט שאני עוסקת בו בימים אלו, דירה מסוג שעדיין לא דיברנו עליה: דירה מותאמת לגיל השלישי.

כל אחד ואחת שזכו ללוות את סבא או סבתא בשנותיהם המבוגרות, שם לב כמה כל פעולה פשוטה הופכת למסובכת, כמה הם חושבים פעמיים אם לקום, אם ללכת עוד קצת, אם להתכופף, ואפילו אם להתקלח בתדירות גבוהה. כאשר זה המצב יש משמעות למיקום של כל דבר, לגישה נוחה, לסוג המאמץ הנדרש כדי לשלוף משהו מהארון.

אגב, המאמר הזה אינו נוגע רק למשפצים בגיל מבוגר, או למארחים את ההורים המבוגרים בתדירות גבוהה, אלא לכולנו. אנשים נוטים לחשוב על פרקטיקה רק בגיל שלא משאיר להם ברירה: כשכל פעולה לוקחת 5 דקות, נעשה הכול כדי לצמצם לדקה או פחות. אבל בעצם לכולנו חבל על זמן ומאמץ מיותר, גם אם זה רק 30 שניות, זה מצטרף להרבה זמן בטווח הארוך. זה בא על חשבון דברים אחרים, טובים יותר, שיכולנו לעשות עם הזמן שלנו.

ישנן נקודות רבות שצריך לשים לב אליהן, וכשתוכניות הדירה יתקדמו, אולי נרחיב במאמרים נוספים, יחד עם פירוט יותר על נושא העיצוב. וכמובן – תמונות...

את הדירה המדוברת רכש זוג מבוגר, שעלה מהגולה להתגורר ליד ילדיהם ונכדיהם בירושלים. בני הזוג חשבו על זה כבר תקופה ארוכה, אבל הקורונה סייעה להם להגיע להחלטה. את הדירה הבן רכש עבורם כשהם עוד היו בחו"ל, ומיד לאחר מכן הם עלו לארץ.

ברוך השם, הזוג בבריאות טובה ובכושר מעולה, אבל את הדירה הם ביקשו להתאים לגיל מבוגר יותר, ואפילו לקחת בחשבון ח"ו צורך בכיסא גלגלים.

מנגד, חשוב להם מאוד שהבית יהיה נעים לאירוח, ולנכדים בפרט.

אז במאמר הזה נתמקד ב-3 נקודות: נגישות, פרקטיקה, והתאמה לאירוח נכדים.



נגישות
הצורך בנגישות שונה מאדם לאדם, אבל ריצוף נגד החלקה הוא בסיסי.

ל"ע, היו יותר מדי מקרים של מבוגרים שהחליקו בביתם ושכבו שעות ארוכות ואף ימים ושבועות עד שמישהו שהתעניין בשלומם הגיע לבדוק מה שלומם. לצערנו בתקופה האחרונה נשמעו מקרים רבים בהם השכנים שמו לב מאוחר מדי.

לכן, יש חשיבות רבה להשקעה בריצוף הבית וכמובן המקלחת – שיהיה נגד החלקה. במקלחת זה כמובן לא מוריד את ההכרח להוסיף מעקה, ואפשרות ישיבה במהלך במקלחת.

מעבר לכך - לקחנו בחשבון כיסא גלגלים. הגדלנו את כל הפתחים, החיצוניים והפנימיים, ואת המדרגות בכניסה לבית הפכנו לרמפה.

בשירותים התאמנו את גובה האסלות, והוספנו מעקות לידם, כדי שיהיה אפשר להסתייע בהם ולמנוע נפילה.

במקלחות התקנו ריצוף נגד החלקה, מעקה וספסל עץ מובנה. לקחנו בחשבון אפשרות כניסה לכסא גלגלים, וגם מקום לעובד זר.



פרקטיקה
החלק החשוב במניעת מאמץ מיותר, ובמקרים לא מעטים הפיכת מעשים יומיומיים לבלתי אפשריים לבד – הוא החשיבה והתכנון המותאם מראש.

הכל צריך להיות מתוכנן בצורה שמונעת צורך להתכופף. במטבח עשינו הכל במגירות ומדפים נשלפים, התקנו משטח שיש נוסף בגובה מותאם לכיסא (שגם נכנס תחתיו), לעבודה תוך כדי ישיבה. אפילו את השקעים ליד המחשב עשינו בגובה 110cm, ויתור קטן על אסטתיקה לטובת פרקטיקה.

העיצוב שבחרנו היה כזה שלכלוך אינו בולט עליו, לדוגמא ריצוף כהה, או בעל נימים רבים. אחרת נוצר מצב בו צריך לנקות כל הזמן.

נקודה נוספת שחשוב לתת עליה את הדעת – סינון רעשים. רעש מפריע לכולנו, אבל לסבא וסבתא זה יכול להרוס את ההנאה שבאירוח הנכדים. כאשר הם הולכים לישון הם צריכים שקט, ואם הם מתעוררים מרעש קשה להם מאוד לחזור ולהירדם. זה לא רק שינה, אלא כל זמן שבו הם זקוקים לשקט.

פתרנו את הנושא באמצעות תקרה (למנוע רעש מהשכנים למעלה, למטה ובאותה קומה אין שכנים) וקירות בידודיים, וגם כמובן הדלתות.



התאמה לאירוח נכדים
החלק החשוב ביותר לנכדים שבאים לסבא וסבתא (מלבד מגירת הממתקים), הוא אזור המשחקים. גם אם יש הרבה פוטנציאל ושטח – צריך להתאים אותו בצורה טובה (וכמובן להחזיק משחקים שווים ולדאוג לחברה טובה, אבל זה לא התפקיד שלי...).

תכננו בריכה חיצונית, שזה דבר נהדר גם עבור הנכדים, אבל מצד שני צריך מאוד להיזהר שילדים לא יגיעו אליה ללא השגחה. פתרנו זאת באמצעות בניה לגובה – מה שמוציא אותה מהישג ידם ורגלם של הקטנים.

יחדנו שני חדרי שירותי אורחים, ובאחד מהם ישנה גם אפשרות לקלח.(עוזר מאד לאמא שהילדים הקטנים חוזרים מאירועים משפחתיים, או מסתם שבת שנגמרת מאוחר כבר מקולחים, ולא מבלגנים את האמבטיה של סבא וסבתא).

בכל השטחים של הבית - אין מה לשבור בגובה הישג יד של ילדים. במקום להזהיר את הנכדים באלף אזהרות – פשוט למנוע את הבעיה מראש.

בכניסה לבית ייחדנו מקום לפינת תמונות לנכדים (מומלץ בחום לכל בית, גם לא של נכדים).

במקרה שלנו יש גם חדר משפחה – שם נתקין קיר מגנטי לתמונות/יצירות של נכדים. אם תרצו גם - צריך לשים לב לכמות הצבע המגנטי על הקיר, לפעמים צריך לצבוע 3 או 4 פעמים כדי שהקיר באמת יהיה מגנטי.
על המחבר
תמי רוטנברג
שלום!
נעים להכיר, שמי תמי רוטנברג, אדריכלית פנים ירושלמית, אני מתכננת ומעצבת בתים ללקוחות פרטיים שרוצים בית בתכנון ועיצוב אישי, ובסטנדרט מקצועי גבוה.
אני מגשימה זאת על ידי המון הקשבה, חשיבה, השקעה וניסיון, ומחויבות לתוצאה מושלמת !
אם אתם חושבים על שיפוץ בקרוב או בעתיד, קבלו מדריך שכתבתי (על בסיס תכנים שכתבתי עבור אתר הידברות ופלטפורמות נוספות) ובו סקירת כל השלבים בתהליך, לחצו כאן. אם אתם ממש לקראת בנייה – צרו קשר כעת 0587126130 לשיחת אבחון, יש לי עבורכם נוסחה מנצחת לבית אישי בדיוק בשבילכם!

תגובות

אשמח לראות תמונות או הדמיה- אני נמצאת בדיוק במצב הזה, משפצת בית חדש לקראת הגיל השלישי...או יותר נכון- ההורים שלי קנו דירה, מרחיבים ומשפצים אותה.
 
אשמח לראות תמונות או הדמיה- אני נמצאת בדיוק במצב הזה, משפצת בית חדש לקראת הגיל השלישי...או יותר נכון- ההורים שלי קנו דירה, מרחיבים ומשפצים אותה.
השיפוץ עדיין לא התחיל, כך שתמונות יהיו רק בהמשך.
לגבי הדמיות אוכל להעלות בקרוב.
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  32  פעמים

לוח מודעות

More from תמי רוטנברג

שתף את המאמר

למעלה