הפלקטים המדהימים כבר תלויים בסוכה, משדרים קדושה, הוד ומלכות.
לא משנה אם אלו עיצובים מעשיי ידכם, או קישוטים שקניתם קומפלט מהדוכן.
לא ניתן להתעלם מאיכות ההדפסה, שמשאירה את הטאצ' שלה על כך יצירה ויצירה- צילום, תמונה או ציור.

בדיוק בשל כך, אספה אשת הדפוס והכותבת מינדי גישייד שלושה טיפים שווים במיוחד, לכל אדם ויוצר המבקש להוריד לדפוס את יצירתו.
גם אם מאוחר מדיי, והחומרים כבר בדפוס/תלויים על הקיר- שווה לכם ללמוד אותם לפעם הבאה.

טיפ 1:


"מה?" הלקוחה איבדה צבע וחששתי שהיא עוד רגע היא מתעלפת לי פה "את בטוחה שזו החוברת שלי?" היא כמעט ערערה את בטחוני.

בדקתי שוב, ו... כן, החוברת הזו שלה. ולטעמי היא יפה מאד. לא מצליחה להבין על מה ההלם הגדול. הדפסה יפה. צבעים חיים ועשירים.

"בכלל לא היה כאן ירוק, והבורדו הזה אמור להיות אדמדם. ככה בדיוק תכננתי. זה ממש לא מה שרציתי" רמות הלחץ החלו לטפס ולגאות. הערב יש לה אירוע. ומראה החוברת הימם אותה. לא לזה התכוון המשורר בשירו.

לא יכולתי הרבה לעזור לה. במקרה זו היתה הדפסה נהדרת ללא כל סטיית צבע. שלחתי אותה לדבר עם הגרפיקאית שלה.

והלכתי לי למכור כמה טיפים לקהל הגרפיקאים והלקוחות שכאן.

איך מונעים הפתעות דפוס?
מה בכלל גורם להן להיווצר?

רוב הפערים נובעים כתוצאה מההבדל שבין התצוגה על המסך לבין ההדפסה. המסך פועל באמצעות אור עם צבעי RGB. כך שלעולם התוכן יראה בו מואר, זוהר ורווי לעומת ההדפסה שהינה צבעים אמיתיים "מלוכלכים" כך שההדפסה תמיד תהיה מעט עכורה ומתה ביחס למסך.

כל עוד הפער הוא סביר, זה בסדר. גרפיקאים וותיקים כבר מדלגים על הפער. הבעיה היא הלקוחות שפחות בתחום.

ובנוסף בד"כ הלקוחות אינם מחזיקים מסכים איכותיים ומכוילים, המסכים שלהם נוטים לסבול מבהירות יתר, כהות, או קונטרס גבוה/ נמוך מידי. כל הנ"ל גורם שאומנם שלחתם את העבודה ללקוח. ואתם מדברים על אותה עבודה. אבל יכול להיות פער אדיר בין מה ששניכם רואים.

להיום ההמלצה שלי פשוטה:
אל תתקמצנו, הדפיסו בדיגיטלי קובץ ללקוח. לעולם על תורידו לדפוס חומר לפני שהלקוח עבר על קובץ מודפס ואישר. וגם אתם לעצמכם, הדפיסו. (ולא במדפסת ביתית!)

ככה תורידו את ההפתעות במינון משמעותי.


טיפ 2

"אני לא רואה כאן שום חוברת ירוקה עם טקסטורה שחורה, בטוח שזה כאן" המשלוחן עמד על הרמפה וחיפש את החומר אותו הוא אמור לקחת. לבסוף הוא מצא איזה קובץ שרשום עליו את שם הלקוחה. "מוזר" הוא חשב לעצמו. "איפה ירוק ואיפה טקסטורה, סתם כריכה כהה"

נטל את החוברת והפליג לדרכו.

למה הטקסטורה נבלעה ברקע והירוק השחיר? מי אכל אותם?

זו נקודה משמעותית מאד בעולם הדפוס. הרבה פעמים גם גרפיקאים וותיקים נוטים לזלזל בה אך היא נוטה לדרוש את שלה.

כידוע עולם הצבע העשיר מופק לנו משלושת צבעי היסוד ושחור. CMYK. מכונת האופסט בנויה מארבע עמדות שבכל עמדה מוכנס אחד מארבעת הצבעים. הנייר עובר בכל העמדות ומוחתם בכל עמדה בצבע שבה עד שנפלט לבסוף בצבע מלא.

איך זה קורה?

הרי הצבעים לא מתערבבים ביניהם.... אלא זו מאין אשליה אופטית. הצבעים בנויים ברשתות. מפת נקודות צפופה. ועומדים אחד סמוך לשני. כך נקודות של ציאן עומדות ליד נקודות של יילו. העין שלנו רואה את זה ירוק. לו תביטו מבעד לזכוכית מגדלת תוכלו להבחין במפת הנקודות.

ככל שיש עומס צבע כך הנקודות צפופות וגדולות יותר. וככל שהצבע בהיר, הנקודות זעירות והנייר המתגלה תחתן תורם לתחושת הבהירות.

כל זה טוב עד 250% צבע.
מעבר לכך יווצר על הדף עומס צבע, שמעבר לבעיות נוספות שהוא יוצר הוא פשוט גורם לצבעי להיות עכור ולנטות לשחור!.

לכן תמיד נשים לב שהצבעים שלנו בנויים עד 250% בחישוב אחוזי הצבע של כל הצבעים כולם.

בהמשך אתן טיפ איך ניתן לנתר זאת לאחר סיום העבודה או כאשר קבלנו קבצים מגרפיקאים אחרים.

טיפ 3

"לא יכול להיות שזה הפולדר, הוא ממש דהוי" הלקוחה העבירה אותו מיד ליד בחנה אותו מקדימה ומאחורה. פתחה וסגרה "הוא ממש דהוי, אני לא מעבירה אותו להטבעת זהב, זה לא מרשים, תיכננתי שחור חזק כזה, יפה כמו... כמו..." חיפשה סביבה עצם שחרחר להמחשת השחור אותו היא דמיינה. לבסוף נמצא כזה שחור בהזמנה יוקרתית של לקוח אחר "כזה שחור רציתי! אם אתם יכולים לעשות כזה שחור למה לא הדפסתם לי כזה שחור?"

למה?

כי הגרפיקאית שלה שלחה לנו קובץ 100K. מה רע?
100% K אין משמעותו מאה אחוז שחור?
שחור זה שחור לא?

לא.
ולמה לא?

כפי שכתבתי בטיפ הקודם. לוחות הצבע בנויות ברשתות. מפות של נקודות. גם כשיש לנו 100% צבע הוא עדיין לאט נותן כיסוי אטום לנייר. ולכן המראה דהוי.

צבע אטום ניתן להשיג בהדפסה של צבע אחד (או חמישי) בו הלוח אינו עשוי ברשת. לפעמים, בעיקר חברות גדולות והרבה בתעשיית האריזות עושות כך. מעבר להדפסה הצבעונית הן מדפיסות את הצבע "שלהן" במשטח הרצוי ללא רשת. הן עושות זאת בשביל שהצבע הקבוע שלהן לא יזייף.

ומה יעשה הלקוח הפשוט שכל מה שהוא רצה שהלוגו שלו יודפס בשחור, יפה עשיר?
או שהרקע יהיה שחור עמוק באמת?

הפתרון הוא להרכיב שחור עמוק ויפה, שלא יעבור את 250% הצבע.

וזה המתכון:
50% C
50% M
50% Y
100% K
קיבלנו 250% צבע שחור, עמוק, יפה ומרשים.