במה אנחנו שונים ? עיצוב פנים לבית חרדי

צורת הסלון

בבית כללי יש כמה פינות ישיבה, והמרכז הוא בילוי הזמן בערב, מול המרקע. בבית חרדי אין דבר כזה, ולכן בדרך כלל אין יותר מפינת ישיבה אחת. למעשה – ישנם בתים של הדור הקודם בהם אין בכלל ספות, מתי יש זמן לשבת עליהם ?

המרכז בבית החרדי הוא שולחן השבת, וכל הסלון מעוצב ובנוי סביבו. ועם דגש על אפשרות לפתוח ולארח מספר רב של אורחים. זה עוד דרך עבורנו לזכור את יום השבת לקדשו....

מטבח כפול

למעשה, ניתן לשמור על כשרות גם עם כיור אחד, ובלבד שישנה מערכת כלים ותנורים כפולה. לחלבי ולבשרי.

אבל, זה פשוט לא נח, אי אפשר לשטוף כלים במים חמים, וצריך לאחוז ראש כל הזמן.

לכן בכל בית חרדי נראה מערכת כפולה של כיורים, אזור יבוש כלים, ואיזור עבודה נפרד.

מטבח של פסח

זה כבר הידור של נוחות, אבל ממש מומלץ למי שעושה פסח בבית קבוע.

זה לא חייב להיות ממש אזור במטבח שמיועד רק לפסח, אלא אפשר גם יציאת גז במרפסת, שם אפשר לחבר כבר אחרי פורים תנור + כיריים גז, ולהתחיל את ההכנות לפסח כשהבית רק התחיל את הנקיונות...

מרפסת סוכה

את זה כל מתווך יודע לומר ללקוחותיו הדתיים, יש מרפסת שאין מעליה שום חציצה בינה לכיפת השמים.

למעשה – זה הידור של נוחות. אפשר בלי, ופשוט בונים סוכה בחצר, בגג, או יחד עם השכנים. אני מכירה בניין יוקרתי ברחביה, שחברת הניהול בונה עבור כלל הדיירים סוכה בחניית הבניין.

אבל, היום זה מקובל, בגלל הנוחות, ולכן נראה מגדלים בני 17 קומות בירושלים מוצאים פתרונות אדריכליים יצירתיים מאוד איך לוודא שלכל דירה תהיה מרפסת סוכה. זה לא מאוד נח, כי החלק שנשאר כשר לסוכה זה ממש המינימום ההלכתי, אבל העיקר שאבא לא צריך לצאת עם פיג'מה מהבית...

חדר שינה

מיטה יהודית - כל חוג וההנהגה שלו.

מה שיודע מי שלומד הלכה באופן מסודר – זה כיוון המיטות. המיטות צריכות להיות בין הצפון לדרום. דהיינו ראש המיטה לאחד מהכיוונים הללו. (לפרטים מדויקים אפשר לעיין בשו"ע או"ח סימן ג' סעי' ו', ובסי' ר"מ סעי' י"ז)

שני הדברים הללו דורשים חשיבה מראש, כדי לסדר את מבנה החדר, מיקום ארון הבגדים, וכמובן מנורות הלילה במיקום נח, שקע חשמל, והשידה.

פינת נטילת ידים

הידור נאה, ובמיוחד למי שמקפיד לא ליטול ידים בחדר השירותים, ועוד יותר אם זה בתוך ד' אמות למי שהתעורר מהשינה.

למארחים שבינינו – שבונים פינת נטילת ידים בסלון, זה מוסיף הרבה יופי, וכמובן צריך לקחת בחשבון כיור מספיק גדול לנטילה ומקום למגבות, אחרת טיפות המים יגיעו מהר לכל האיזור, יחד עם סימני רגליים.

למעשה – תמיד יש כיורים במטבח, וקערות לשים ליד המיטה, כך שאפשר להסתדר בלי.

שעון שבת

לוח חשמל עם הכנה מראש לתאורה באיזור הציבורי של הבית, לשירותים, וגם למיזוג, הנשלטים על ידי מספר שעוני שבת.

אמנם לפני שתי דורות זה היה נראה מוזר שמכשיר כבה באמצע שבת, אבל צריך לזכור שלפני שלוש דורות היה נראה מוזר שיש בכלל תאורת חשמל....

זה מאוד נח, חוסך כמובן בהוצאות החשמל, מסייע ל"לחתוך" סעודות שבת ליליות שלא נגמרות...

למעשה – למכשירי חשמל אפשר לקנות שעון שבת יחיד המתלבש על התקע. ולתאורה הכללית – אפשר להשאיר כל השבת.

ויטרינה של תשמישי קדושה

בכל בית הויטרינה משמשת להצגת חפצים שאנו גאים בהם, אם זה תמונות משפחתיות, או חפצים יקרים.

ולכן, בבית חרדי היא תהיה מלאה בחנוכיות, גביעים, כלים לאתרוג ולמגילת אסתר, ברכונים מהודרים, וגם – ממש לא מעט – תמונות משפחתיות....

ספריה בסלון

בצמוד לויטרינה, נמצא ספריה מלאה, ככל שבעל הבית תלמיד חכם יותר, או שואף להיות תלמיד חכם – הספריה תהיה מלאה יותר. הרבה מעבר לספרי בסיס – חומשים, תלמוד בבלי, שולחן ערוך, משניות.

כשמתכננים את הספריה כדאי לקחת בחשבון אפשרות שינוי גובה המדפים, ואם לא – לחשב מראש את ההבדלים בגובה בין ספר למשנהו....

מקום להדלקת נרות שבת

מכיון שנרות ואש דולקת מהווים סכנה, צריך להדליק אותם על משטח שאינו דליק.

ישראל קדושים הם, וגם כאן נשות ישראל משקיעות כדי שפינת ההדלקה תהיה נאה כמה שיותר, שילוב של זכוכית, כסף, והרגשה טהורה של שבת.....

בין אם זה משולב בויטרינה, נמצא על שידה בסלון, או על מגש כסף במטבח.

התאמה לילדים

בית חרדי בדרך כלל מותאם לילדים, חפצי נוי ודברים שבירים במינון מצומצם, ומחוץ להישג יד הילדים. ספות שאין צורך להתעלף אם מגלים שהילדים קפצו עליהם.

גם אם הילדים כבר בגרו, יש פי כמה נכדים....

אם אשכחך ירושלים

מול הפתח משאירים אמה על אמה טיח ללא סיד, זכר לחורבן.

ראיתי עיצובים שהוסיפו לזה אורות, אבל לדעתי הוספת המילים אם אשכחך ירושלים מספיקה, זה גם מסביר את העניין למי שלא מכיר את ההלכה הזו ומתבייש לשאול. אבל יותר מזה, לדעתי, זה כבר לעשות יופי מדבר שלא אמור להיות יפה, אלא דווקא דבר חרב, זכר לחורבן...

למה לשפץ ?

זה דבר שלא בהכרח רואים על הבית עצמו, אלא יותר על בעלי הבית.

אם בכנסים מקצועיים אני יכולה לשמוע אדריכליות שמדברות על הלקוחות שרוצים "להוציא את העיניים" לשכנים, לחברים ולמשפחה. או "לעשות משהו ברמה שהשכנה לא תוכל לעשות" אצל לקוח חרדי לעולם לא אשמע מטרה כזו, ולהיפך – חוששים מעין הרע.

ראיתי כבר כמה בתי יוקרה חרדים, שמוחבאים בתוך בנינים פשוטים בשכונות מוזנחות. הפאר ניכר רק בתוך הבית, וכלום מבחוץ. במקרה אחד – בית שתקציב השיפוץ שלו הוא 3 מיליון ₪, נמצא בקומה שלישית (כולל רביעית וחמישית...), בבניין ללא מעלית.

הרי כל העניין של בית נאה ומתוכנן טוב – זה כדי שיהיה לנו נח, וקל יותר לבצע את מטרת חיינו, ואם עד כה השכן שמח בחלקו, לא יתן לנו כלום להרוס לו את זה.
על המחבר
תמי רוטנברג
שלום!
נעים להכיר, שמי תמי רוטנברג, אדריכלית פנים ירושלמית, אני מתכננת ומעצבת בתים ללקוחות פרטיים שרוצים בית בתכנון ועיצוב אישי, ובסטנדרט מקצועי גבוה.
אני מגשימה זאת על ידי המון הקשבה, חשיבה, השקעה וניסיון, ומחויבות לתוצאה מושלמת !
אם אתם חושבים על שיפוץ בקרוב או בעתיד, קבלו מדריך שכתבתי (על בסיס תכנים שכתבתי עבור אתר הידברות ופלטפורמות נוספות) ובו סקירת כל השלבים בתהליך, לחצו כאן. אם אתם ממש לקראת בנייה – צרו קשר כעת 0587126130 לשיחת אבחון, יש לי עבורכם נוסחה מנצחת לבית אישי בדיוק בשבילכם!

תגובות

מאמר נפלא!
כתוב בצורה קולחת, ברורה וקצרה, ונותנת מידע שימושי רב.
תודה רבה!

זכרתי שראיתי את המאמר הזה איפשהו, וכשראיתי את זה - -
אני גם כותבת מדריכים, מאמרים ותכנים מקצועיים עבור פלטפורמות מובילות במגזר החרדי, בהם אתר הידברות.
- - נזכרתי.

(הערה קטנטנה: בנוגע לכיוון המיטות, יש לעיין בשו"ע או"ח סימן ג' סעי' ו', ובסי' ר"מ סעי' י"ז. לא בסימן ד')
 
תלוי באיזה קהילה מדובר
להיפך בדור קודם לא היה בית בלי פינת ישיבה נורמלית והיום רק שלחן שבת במרכז הסלון עם הדירות החדשות הצפופות... וספונת איכשהו נדחפת לפינה
 
מאמר נפלא!
כתוב בצורה קולחת, ברורה וקצרה, ונותנת מידע שימושי רב.
תודה רבה!
(הערה קטנטנה: בנוגע לכיוון המיטות, יש לעיין בשו"ע או"ח סימן ג' סעי' ו', ובסי' ר"מ סעי' י"ז. לא בסימן ד')
ממש תודה!
תיקנתי.
 
יפה מאוד!!
הייתי מוסיף: בחדר השינה של ההורים, לתכנן אפשרות למיטות נפרדות מאידך (מתאים לחדרים צרים, יש רק 'מסדרות' אחד בחדר), אך גם למיטות צמודות (מצריך שני 'מסדרונות').
 
מאמר חשוב שממש עושה סדר ברשימת ההבדלים המשמעותית בתכנון בית חרדי.

פרט שלא כ"כ הוזכר ואולי הוא החשוב מכולם - תכנון בתנאי צפיפות. דירת 3 חדרים סטנדרטית בריכוזים החרדיים צריכה לאכלס משפחות ברוכות, אבל מספיק ארבעה ילדים כדי למלאות את הבית.
מנוגד לגמרי לבתים המרווחים שרואים בקטלוגים ולכן מטעה ומקשה בקבלת השראה עיצובית מבתים אחרים.

לגבי ספות, גם כשישנן, בדרך-כלל לא תהיה מערכת ישיבה רי"ש ענק עם ריקליינרים או 3+2+1 עם שולחנון, אלא ספה אחת (פתח לאינספור מריבות...).
 
לגבי פינת ספות בסלון
יש לציין שבכל הדירות שראיתי בציבור שלנו עושים תאורה בשני אזורים בסלון עבור פינת ספות, ועבור השולחן בתכלס' כפי שציינו לעיל אין מקום לפינת ספות וחלק גדול מזיזים בסוף את הנק' חשמל למרכז עבור הנברשת.
 
לגבי פינה להדלקת נרות (מי שלא מדליק בשולחן השבת) לשים על הקיר מסביב לנרות מראות/זכוכית, עוזר שהקירות לא יהפכו לשחורים.

שיפצנו לא מזמן חלק מהבית, הפכנו מטבח וחדר אוכל לכל יום, למטבח אחד גדול... שטח די ענק. לצערינו, המעצבת, למרות שמה הטוב, לא ממש ניצלה את גודל המקום ודי התבאסנו מהתוצאות... נשאר יפה. וואו. אבל לא כמו שרצינו =/
ולמרות שלא כל יום משפצים חלק מהבית מהיסוד, זה מה יש. איך שאמא אומרת, לא בוכים על חלב שנשפך. ולא על אייפון שנהרס. ולא על מלאנים של כסף שהתבזבז. כי כסף בא והולך והמטבח נשאר.
 
נערך לאחרונה ב:
תמי את כותבת בטוב טעם!
בנוסף לתוכן המצויין.
היו לקוחות (במיוחד משכירי יחידות שאיתם אנחנו מתעסקים הרבה) שלקחו בחשבון עד מטר בין המיטות בחדר שינה עבור קהילות שמקפידות על כך.
כמו כן ההפרדה בין הסלון למטבח, מאפיינת, היום כן נוטים לעיתים לחבר, אך חשוב לשמור על אופציה להפריד, אפילו בוילון כשנערכת סעודה לגברים, כך שיהיה ניתן לעבור ולהשתמש בצניעות ובפרטיות.
כמו גם ברז שניתן ליטול בו בלי להכנס למטבח.
 
מאמר יפה מאד.

לגבי כיוון המיטות בחדר שינה, חשוב לדעת שבשו"ע הרב (או"ח ג, י) נפסק שאם אי אפשר לסדר בקלות שיהיו המיטות בין צפון לדרום, אפשר לשימן בין מזרח למערב, וכדעת הזוהר.
ככה שאם זה ממש מקשה אז אפשר לסדר גם אחרת [כמובן שנהרא נהרא ופשטיה, אבל כמדומה שבמשפחות חסידיות וודאי יסמכו על פסק הרב בעל התניא, וגם במשפחות ספרדיות - הבן איש חי כותב לעשות כך לכתחילה.]

יש לציין שבצורה זו אז המיטות אמורות להיות ראשן למזרח ומרגלותיהן למערב בדווקא, לא כמו בין צפון ודרום שלא משנה איפה הראש ואיפה הרגליים.
 
נערך לאחרונה ב:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  40  פעמים

לוח מודעות

More from תמי רוטנברג

שתף את המאמר

למעלה