זן נכחד

(רקע וקריינות נוסח נשיונל גיאוגרפיק)


במדבריות החמים של ארץ ישראל והגלילות, התקיימו במשך שנים רבות צורות חיים שונות. ומשונות.

זנים של קופים, פילים, תלמידים, נחשים ארסיים – אולם הזן המופלא, המסקרן ביותר ובעל היכולות המרובות ביותר, הוא הזן המכונה "מורה", ובשמו המדעי "מורה ארצישראלי מצוי".

במשך שנים רבות היו החוקרים בטוחים, כי למורה יש עיניים בגב...

(מורה עם הגב לכיתה והפנים ללוח צועק: "מוטי, תכניס את הגיימבוי לתיק!")

המורה שאנו רואים כאן, שייך לשבט ה"מאלתרים". ניתן לזהות אותו לפי היומן הריק והחוסר בדפי מערכי שיעור.

בתוכנית הקרובה נעקוב אחרי המורה ואזורי המחיה שלו. ה"מורה" נוהג להעביר את יומו בין הכיתה, חדר המורים, וחדר המנהל.

הכיתה

זוהי ה"כיתה". מקום בו ה"מורה" נוהג להוציא את הגרון על ה"תלמידים". בסוף היום יהיה המורה צרוד והתלמידים רעננים ושמחים כרגיל.

ניתן לזהות עד כמה המורה כועס, לפי סוגי הצעקות. גם מעבר לדלת הכיתה ניתן לשמוע אותן. בתחילה הוא יצעק "מוטי, שקט!". לאחר מכן "מוטי, אני מזהיר אותך!" ומהר מאוד אחר כך "מוטי, צא מהכיתה! עכשיו!!!"

או אז תיפתח דלת הכיתה ותלמיד אדמוני יתגלגל החוצה.

(דלת הכיתה נפתחת ומוטי אדמוני מתגלגל החוצה)

חדר המורים

זהו "חדר המורים". מקום המפגש של להקת המורים. בחדר המורים, יכין ה"מורה" לעצמו כוס קפה עם שש כפיות סוכר – כדי שיהיה לו מספיק מרץ להתמודד בגידול ה"תלמידים".

מה שאנו שומעים כעת זהו ה"צלצול". הצלצול מסמן את זמן ההפרדה בין הכיתה לחדר המורים.

המורה נוהג להתעכב בחדר המורים מעט זמן אחרי ה"צלצול". הצלצול שמזרז אותו יותר זהו כחכוח עצבני של ה"מנהל" מדלת חדר המורים.

חדר המנהל

זהו "חדר המנהל", מקום מושבו של ראש השבט ומנהיג הלהקה.

אחת מתופעות הטבע הנדירות היא המעבר מהכיתה לחדר המנהל. בעוד שבכיתה יודע ה"מורה" להרים את קולו ולצעוק, הרי שבחדר המנהל הוא נשמע שקט במיוחד. בנוסף הוא מרבה להנהן בראשו במהלך הטקס השבועי המכונה "ישיבה עם המנהל".

טקס פולחן שבועי זה נחקר במשך השנים במאמצים רבים, זאת מאחר ולפי הממצאים הטקס אינו גורם תועלת או שינוי כלשהם, ובכל זאת מקיימים אותו שני הצדדים באדיקות רבה בכל שבוע מחדש.

תורן חצר

פעם בשבועיים, נוהג המורה לערוך "תורנות חצר". בזמן התורנות יושב המורה על ספסל בקצה החצר, מביט בטלפון הסלולרי ומחשב את הזמן לסיום ההפסקה.

כעת ניתן לראות מה עושה המורה אחרי שתלמידים הפנו את תשומת ליבו לכך שתלמיד טיפס על הגדר.

"מוטי, חכה חכה מה אעשה לך אחרי שתרד!!!"

טיול שנתי

זהו הטיול השנתי. ביום זה נוהגים התלמידים להרבות בממתקים וחטיפים. ה"מורה", נוהג לבוא ביום זה עם כובע קש מוזר לראשו ולעבור בין התלמידים לבקש שיכבדו אותו מעט מהחטיפים.

יש לציין כי דווקא ביום זה התלמידים נראים שמחים יותר מאשר ביום של "לימודים".

באוטובוס, הם נוהגים לשיר ביום זה שירים מיוחדים כמו: "הנהג שלנו חברה'מן, הוא ייקח אותנו לתימן!", "היום חוזרים הביתה עם הנהג בניטה", ו"אחת שתיים שלוש ארבע, המורה תפוח אדמה!"

***

(מעבר, מנגינת רקע, נופים)

***

סמוך מאוד לאזור הגידול של ה"מורה", ישנו זן נוסף, הנראה דומה מאוד בצורתו החיצונית, אך למעשה הוא שונה עד מאוד. זהו זן ה"מחנך".

המחנך שאנו רואים כאן, שייך לשבט ה"משקיענים". ניתן לזהות אותו לפי דפי מערך השיעור שהוא מחזיק ביד, אותם הכין בשעת לילה מאוחרת.

הכיתה

זוהי ה"כיתה". מקום המפגש של המחנך עם התלמידים.

המחנך, משתף בשיעור את כל סוגי התלמידים, ומשתמש באביזרי עזר, לוח, השמעה ועוד.

את הכיתה של ה"מחנך" ניתן לזהות לפי קישוט מושקע, הקשור לזמן האקטואלי ולחומר הלימודים הנלמד בכיתה.

חדר המורים

המחנך, כמעט אינו נצפה בחדר המורים. את זמן ההפסקה הוא מנצל לשיחות עם תלמידים, שיחות אותן קבע מראש, בעקבות התנהגות.

כשהמחנך מגיע לחדר המורים, הוא מתחיל להכין לעצמו קפה, אך בדרך כלל הסוכר והקפה נשארים בכוס מיותמים, אחרי שתלמיד נקש בדלת חדר המורים וביקש להוסיף משהו בעניין בו שוחחו.

תורן חצר

פעם בשבועיים, נוהג המחנך לערוך "תורנות חצר".

בזמן תורנות החצר המחנך נראה דרוך מאוד. אפילו את ה"ובלכתך בדרך" שהוא שולף מכיס החליפה בדרך כלל בזמנו הפנוי – הוא אינו שולף בזמן תורנות החצר.

הוא מפטרל בכל החצר במשך כל זמן ההפסקה, מביט בכל פינה לראות אם יש "תלמיד" הזקוק לעזרה, אך גם מחייך לתלמידים המשחקים יחדיו.

כעת אנו רואים את המחנך נתקל במקרה של "תלמיד" שהחל לטפס על הגדר, והוא הבחין בכך מיד:

המחנך לתלמיד: "מוטי, נראה לי שחסר שחקן אחד בקבוצת המשחק"...

טיול שנתי

זהו הטיול השנתי. ביום זה נוהגים התלמידים להרבות בממתקים וחטיפים. המחנך, מגיע עם כמות כפולה של חטיפים, אותם הוא נותן בחשאי לתלמידים שלא הביאו עמם חטיפים.

במהלך הטיול, ניתן לראות כי התלמידים רבים על הזכות לצעוד ליד המחנך.

באוטובוס, ניתן לשמוע אותם שרים:

"המחנך שלנו חברה'מן, הוא חושב עלינו כל הזמן!"

***

נספחים:

הבִּימְקוֹים

פעם בשבוע לפחות, נוהג המורה לצאת לסידורים בזמן הלימודים. ראש השבט מחזיק אצלו רשימה של מורים שלא התפתחו כל צרכם למלא את מקומם. כִּנּוּיָם הרווח אצל החוקרים בני ירושולים: בִּימְקוֹים.

ה"בימקוים" מכיר את מלאכתו עוד פחות מהמורה. מתחילת שעת הלימודים - בהנחה שהגיע בזמן - ועד לסופה הוא עסוק בכיפופי ידיים עם מלך הכיתה שעושה ממנו פורפרה להנאת שאר התלמידים. בימקוים חכם יסגור דיל עם מלך הכיתה כדי שיוכל להשלים את היום בלי פציעות:

"מוטי, קח חמישים שקל ותקנה לי סיגריות מרלבורו לייט. את העודף שמור לעצמך".

הביטקוין

הביטקוין הוא מטבע דיגיטלי ששערו וההערכות על עתידו ידעו עליות ועליות חדות. כיום הוא רחוק משיאו אבל עדיין שווה קרוב ל-12 אלף דולר.

"מוטי, קח חמישים שקל ותקנה לי 0.0015 ביטקוין".

המיוחס

המורה נוהג לפתח היכרות עם תלמידיו, לקרב או לרחק, לפי מידת התאמתם לזן ולבית הגידול שלו עצמו. הזן הקרוב ביותר לליבו של המורה הוא הזן המיוחס, כאשר בדרך כלל מדובר בבנו של ראש השבט.

תלמיד יכול לעבור טרנספורמציה ולהשתדרג לזן מסוג מיוחס+ במידה ובמהלך השנה אבא שלו זכה בלוטו או סתם בירושה נאה+.

"מוטי, אתה פשוט תלמיד נהדר מאז שסבא שלך מת".

***

האם גם בשנת הלימודים ה'תשפ"א ימשיכו כל היצורים המופלאים הללו להתקיים?
הלוואי ומי ייתן.
על המחבר
מ"ם
סוֹפֵר, קוֹמִיקְסַאי, פִּזְמוֹנַאי, תַּסְרִיטַאי, מַחֲזַאי
פְּסִיכוֹאָנָלִיטִיקַאי, שַׁחְמְטַאי, אַלְכִּימַאי וּבַדַּאי

תגובות

החיידר

זהו גן החיות בו שוהים כל ה"תלמידים" עם ה"מורה" / ה"מחנך" / ה"בִּימְקוֹים". ה"חיידר" מחולק לאזורי מחיה שונים הנקראים "כיתות" ומיועדים לגילאים שונים. המכנה המשותף בין אזורי מחיה אלו הוא שהם אינם אזורי המחיה הטבעיים של חיות הבר, אה, סליחה - ה"תלמידים" השוהים בו.

(קופיף אדמוני בשם מוטי מנסה לברוח דרך פרצה בשער גן המשחקים, אך נתפס מיד ומסולק מהשער הראשי של הגן).


@מ"ם - א מחיה!
 
נערך לאחרונה ב:
כתיבה זורמת ומשחררת!
מחכה לעוד כתבה מעוררת חיוך.
כל הכבוד!!
 
במשך שנים רבות היו החוקרים בטוחים, כי למורה יש עיניים בגב...
קראתי עד הסוף וחיפשתי מה גרם לחוקרים לשנות את דעתם, אולי בעקבות דור חדש של חוקרים שהיו מזן ה"תלמידים", שמעולם לא האמינו בזה...
 
מין: צוות חינוך?
זנים: מחנך, ממ"ק, מורה, מנהל, תלמידים?
המשלים לא ברורים לי כדי צורכם.
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  37  פעמים

לוח מודעות

More from מ"ם

שתף את המאמר

למעלה