כמה דיונים וכמה דיוקים וכמה כספים אנחנו משקיעים על הנושא של ציוד. הרבה מתחילים משקיעים סכומים לא פרופורציונליים בציוד לפני שהם יודעים אפילו מה זה קומפרסור. מוסדות והורים נמנעים מלהשקיע באולפן כי אמרו להם שזה יעלה להם סכומי עתק. בואו ונחשוב על זה שוב.


בפעם האחרונה ששמענו שיר לסבתא 70, האם יכולנו לנחש באיזה מיקרופון השתמשו והאם הוא היה של 400 ש"ח או 2000 ש"ח?
אני משער שלא.
בפעם האחרונה ששמענו שיר לסבתא 70, האם יכולנו לשמוע מה הייתה הרמה של הטכנאי אולפן והאם הוא יודע לעשות מיקס?
כנראה שכן (גם אם אתם לא מקצועיים, יתכן מאוד ששמתם לב אם זה היה נשמע לכם טוב או לא, בלי לדעת מה היה נשמע כל כך טוב).

אני באופן אישי לא קונה יינות של 150 ש"ח, לא בגלל שהם לא יותר טובים, אלא בגלל שמבחינתי אין הבדל בינם ובין יין של 50 ש"ח.
אם אני אלך לחנות יינות, אני מצפה מהמוכר לנסות להבין אם זה משנה לי, ואחרי שאני יאמר לו שלא הייתי מקווה שהוא לא יציע לי לקנות יין יקר סתם, גם אם היין שהוא מוכר לי "לא עובר את הפה שלו" ו"זה ממש לא יין רציני". באותה מידה אם יבוא מומחה ליין אני משער שהוא יציע לו יינות משובחים וידון איתו על "איזה יין הכי טוב?" וזה הדבר הנכון לעשות.

פעמים רבות פגשתי מקצועניים שדנים הרבה על איזה מיקרופון הם משתמשים, והאם מחשב כזה או כזה יספיק להם, וזה גורם למתחילים שהם לא מומחים לחשוב שכדי ליצור מוזיקה טובה הם צריכים ציוד כזה. לא פעם הם גם מציעים למתחילים ציוד יקר שלא תואם את הרמה שלהם.

כדי ליצור מוזיקה טובה לא צריך הרבה בכלל,
צריך מיקרופון נורמלי, מחשב שלא יקרוס (לא יקרה כלום אם הוא יהיה קצת איטי ויחשוב קצת לפעמים, זה לא סיבה להשקיע עוד 2000 ש"ח) כרטיס קול, ואוזניות או מוניטורים, זהו!
במקום לקרוא בלי סוף על איזה מיקרופון הכי טוב וללכת להשקיע בזה, או להתחיל להביא מומחה לאקוסטיקה שיבדוק לכם את החדר. תלמדו תקשיבו ותנסו, שעות על גבי שעות, זה מה שיהפוך אתכם למקצועיים.
טכנאי טוב יעשה עם האולפן שלכם מטעמים, מה שלא תצליחו לעשות בשנה באולפן שלו!

כמו בכל דבר צריך איזון, להשקיע אבל לא להגזים, ננסה לתת פה כמה קווים כלליים:
  • אין נכון ולא נכון, ההחלטות צריכות להשתנות לפי המצב והמקום, אם אתם מתעסקים במוזיקה בשביל הכיף אז תשקיעו בהתאם, אם אתם מקליטים שירי "יומולדת 70 לסבא" תשקיעו בהתאם (מי ישים לב לרמה של הציוד?) אם אתם מקליטים להפקות ודיסקים, ויש לכם ידע מספיק ואוזן מספיקה, יש מקום להשקיע בציוד יקר.
  • גם אם כרגע אתם לא ברמה של ציוד מסויים, אם התוכנית שלכם זה להגיע לשם בעתיד הקרוב, תשקיעו עוד קצת ותקנו את היותר טוב, חבל לקנות פעמים. יתכן שזה גם ידחוף אתכם להגיע לרמה הזאת.
  • שימו לב גם לאיכות של המוצר מהבחינה של עמידות, אפשר לקנות בזול אבל הוא יהרס ויתכלה מהר או יתחיל לעשות רעשים, גם אם מבחינת סאונד אפשר ללכת על זול יחסית, צריך לשים לב שהחומרים והעמידות שלו לא חלשים.
  • אפשר להשקיע קצת זמן על בחירת ציוד, זה אחד הדברים הכי כיפיים! אבל לא להיגרר למחשבה שכדי ליצור מוזיקה אתם צריכים את הציוד הזה או הזה, אולי זה יעזור אבל זה לא תלוי רק בזה.
  • אתם מכירים את רוב התוכנה שאתם משתמשים בה? אולי הגיע הזמן ללמוד עוד קצת, זה וודאי יתן לכם כלים...
כל מה שאני בא לומר, זה שמההתרשמות שלי פעמים רבות חסר איזון בתחום הזה, אפשר להקליט דיסקים שלמים עם מחשב i3 ומיקרופון shure sm58, רק חייבים ידע ואוזן מקצועית, והדברים האלו, כמה אירוני, דווקא חינמיים...