את השם שמוליק וינרייך כמדומני, שאין בעל מקצוע בתחום העיצוב והצילום – שאינו מכיר. (ואם אתם עדיין לא מכירים, כנסו לאתר שלו ותתרשמו https://www.p360.co.il/)

שמוליק צלם שלוש עשרה שנים ועובד כעצמאי. את הוותק שלו עם פרוג ועם אתר פרוג בכלל אפשר לכתוב באריכות על דפי ההיסטוריה של האתר, כאשר שמוליק היה מהלומדים בכתה הראשונה (!) שהוקמה ללימודי עיצוב גרפי בפרוג והקים את פורום הצילום באתר שלנו.

כיום, עוסק שמוליק בצילום מקצועי לעסקים ובמתן כלים דיגיטאליים לעסקים, ביניהם צילומי מוצר ותדמית, צילום פנורמי, צילומי סיור וירטואלי 360 ושיווק דיגיטאלי בכלל.

שמוליק ורעייתו
רותי וינרייך מנהלים את העסק ביד רמה, כאשר הלקוחות שלהם, ברובם, הם לא מעט גופים ועסקים המוכרים בארץ ובעולם.

IMG_20190707_133150.jpg

שמוליק וינרייך, מי לא מכיר?


2 (3).jpg

צילום מקווה עבור עמותת אורם מקוואות


"הרבה פעמים אני נתקל בנושא של גניבת זכויות יוצרים. אנשים, חברות, עסקים, משרדי פרסום וגרפיקאים, שלוקחים יצירות של יוצרים, שעבדו עליהן קשה ומשתמשים בהם. בדרך כלל, כשזה קורה ונלקח ללא רשות, בייחוד אם זה מגיע עם אמירה ש'מה אכפת לו מה יעשו בתמונות, הרי הוא לא מפסיד מכך' אני מבקש מהם להפסיק להשתמש בתמונה שלי. יחד עם זאת, הרבה מאד מעצבים, משרדים ובעלי עסקים בכלל, פונים אלי כמעט מידי יום שהם זקוקים לתמונות, ואני תמיד נותן בכיף ובאהבה. אני אוהב לראות יצירה שלי על מודעה יפה, אני לא מוכר זכויות יוצרים של תמונות שלי. מי שמבקש להשתמש באופן חד פעמי, אני נותן לו ללא תמורה, ולא מחפש לעשות רווח מהיכולת לשמח מישהו".

מי שמכיר את שמוליק קצת יותר טוב מהזווית בה הוא עומד ומצלם, יודע שהלב הטוב של שמוליק, הוא מוצר נדיר בשוק. כך שאמירה כזו, ש'רק תבואו לבקש ואתן לכם בשמחה' היא לא דבר מופרך בסביבתו.

שמוליק לא בא לדבר רק על עצמו, אלא על טובת כל היוצרים, שבעמל כפיהם יוצרים ומבקשים להתפרנס. ומישהו אחד, בלחיצת כפתור, נהנה מעבודתם, לא רק בלי לשלם, אלא גם בלי לבקש רשות, בלי לתת קרדיט.

הוא מבקש לשים את האצבע על שתי נקודות. הראשונה, היא אותם אנשים פרטיים שאינם מודעים לגודל המעשה, של לקיחת תמונה ללא רשות.

"כמה בן אדם משקיע כדי ליצר יצירה? כמה צלמים משקיעים שעות בעריכה ובצילום? כדי להרכיב תמונה פנורמית, כמו שאני עובד עליהן, צריך 8 תמונות שונות ומדויקות כדי שיוכלו לראות בתקריב תוצאה מאד ברורה. זו תמונה שמישהו ישב והשקיע עליה את כוחותיו, ואת משאביו ואת ימי עבודתו. זו לא תמונה שמישהו הוציא את הטלפון וצילם ברגע...


3 (4) (Large).jpg

צילום אדריכלי עבור האדריכלית חיה אורצל.


"ואז הבעיה מתחילה כשאדם נכנס לאתר שלי, או של יוצר אחר, לוקח תמונה בלי רשות, משתמש בה, בלי לכתוב קרדיט (מינימום) בלי לחשוב בכלל שמישהו עמל על התוצאה הזו במשך שעות על גבי שעות של עבודה, ממנה הוא אמור להתפרנס. וזה דבר נפוץ לצערי, אני מבין דיגיטל ויודע דיגיטל ויש לי את הכלים למצוא בכמה שעות את כל התמונות שלי שהשתמשו בהן ברשת או במקומות אחרים.

"סתם לדוגמא, לקחתי את אחת התמונות שלי לגוגל פוטוס(https://www.google.co.il/imghp?hl=iw )
כדי לחפש מי השתמש בה ברחבי הרשת. רק לתמונה הזו היו לפחות 4 עמודי תוצאות של דפים וערוצי יוטיוב ארגונים ועסקים שהשתמשו בה בלי רשות. חלק השתמשו בה אף כ'קאבר' לאתר שלהם".


1 (1).jpg

בית כנסת החורבה צילום עבור חברת פיניש ריהוט לבתי כנסת


מתברר כי התמונה הזו ספציפית, עליה ערך שמוליק חיפושים ברשת, צולמה ללקוח בשם 'פיניש' שהינה חברה לריהוט בתי כנסת. ששמוליק מצלם לחברה באופן קבוע ריהוט לבתי כנסת ברחבי הארץ והעולם, ומי שהשתמש בתמונה, היה צריך לבקש גם את רשות פיניש, מאחר והתמונה היא שלו.

תעשה לנו סדר. כאשר לקוח מבקש סט תמונות. התמונות הן שלו, אבל הזכויות הן שלך. מה זה אומר בפועל?

"זה אומר שללקוח יש אפשרות להשתמש בתמונה שוב ושוב לצרכיו, והוא יכול להעביר אותה לשימוש נוסף לטובת אותו עסק. אך הזכויות יוצרים על התמונה עדיין של הצלם, אלא אם כן נכתב אחרת בחוזה העבודה. אם מישהו אחר מבקש ממנו לעשות בה שימוש שלא לצורך העסק שלו, הוא אמור להפנות אותו גם אליי לקבלת רשות"


אז אם חשבתם שהראיון עם שמוליק התקיים רק כדי לספר לכם על גודל החומרה בלקיחת יצירות שאינם שלכם, האמת היא, שהנקודה השנייה עליה מבקש וינרייך לדבר, מדברת דווקא אליכם כיוצרים, המפיקים יצירות בעלי זכויות אישיות משלכם.

"אני נפגש הרבה מאד פעמים עם גניבת זכויות יוצרים ותמיד זה מסתיים עם בקשה שלא ישתמשו יותר וזהו. 13 שנים אני עצמאי ועובד עם הרבה מאד אנשים, ולא הגעתי מעולם למצב שאני תובע מישהו שעשה שימוש לא נכון ביצירה שלי.

אני מאמין ביצירה, ולהעסיק משרד עורכי דין רק בשביל התמונה הזו או האחרת, היא ניגוד יצירתיות מוחלט. היא מאבדת לנו את השמחה בעבודה. כל הזמן אני שומע משפטים כמו "אתה פראייר, זה שלך! תעשה עליו כסף" ואז ישר אני שואל את הצועק: 'קרה לך שתבעו אותך?'


5 (4).jpg

צילום כלי כסף עבור ציון חדד.


"יש היום מודעות ועשיה רבה בנושא הנגשת אתרי אינטרנט. יש עורכי דין שמתעסקים רק בזה... תמיד ההסתכלות על החברות שתובעות היא מאד שלילית. זה כמו מי ששכח לשים פנגו. תמיד יתנו קללה עסיסית על ראשו של הפקח שנתן לו את הדוח, אף על פי שהפקח צודק.

אני לא מחפש לעשות שלילי וללכת לתבוע בן אדם על טעות אנוש. ובמיוחד אם הוא מתנצל, זה לא משהו חיובי ולא אנושי מבחינתי ולי כאדם, זה לא עושה טוב".



6 (2) (Large).jpg

צילום עסקי לפרסום עבור משרד פרסום ג'מבו - שמחה ציטרנבוים.


4 (2).jpg

צילום יצירת אומנות עבור בית האומן Michael Silverstone Art


שמוליק מבקש להוסיף עוד, כי אדם שתובע מישהו, ישר נוצר לו שם של תובע. "ישנם כאלו שהם מומחים בתביעות ובתוצאות גוגל עליהם נוסף לשמם "תובע". ופתאום במקום להיות עסוק בחדוות היצירה הוא הופך לאדם שתובע ומתפרנס רק מזה... מבחינתי אלו פינות חשוכות שאני מעדיף לא להיכנס אליהן.