לכל אחד ואחת מאתנו יש שלל תפקידים בבית ובחוץ. ריבוי התפקידים והרצון לתפקד בכל אחד מהם במקסימום יעילות גורם לעומס ולתחושת לחץ וקושי בתיעדוף נכון.

מודל המעגלים מסדר את כל התפקידים שיש לנו וממקם כל אחד במקום הנכון והמתאים לו. כך קל יותר לבנות סדר עדיפויות נכון. המעגלים יכולים לנוע פנימה והחוצה בהתאם לתקופות שונות בשנה, מגדר, מצב משפחתי, סדרי עדיפויות ועוד.

אני מציגה כאן את המעגל האידאלי בעיני שהמיקוד בו הוא מן הפנים כלפי חוץ. הוא כמובן יכול להשתנות אך יש נקודות שחשוב לקחת בחשבון כאשר בונים את סדרי המעגלים.

ת.jpg



המעגל הראשון הוא אני. יש נטייה גדולה לשים את עצמינו בסוף הרשימה (אם בכלל). דואגות/ים לבעל/אישה ולילדים, יוצאים לעבודה, מתפקדים בבית וההתייחסות לעצמנו נהפכת למשהו חסר חשיבות. אז לא. המיקוד בעצמינו הוא חשוב ביתר כדי שיהיה לנו את הכח הפיזי והנפשי להמשיך ולהעניק לכל הסביבה.

הדאגה לעצמי כוללת את המישור הפיזי – שינה טובה ומספיקה, ארוחות מסודרות ואוכל בריא, פעילות גופנית, ודאגה לבריאות הגוף; ואת המישור הנפשי-רגשי – זמן להתאווררות, למחשבה, לחוויה – זמן לעצמי. זה יכול להיות תחביב זנוח, ספר טוב או אפילו סתם ללקק גלידה עם עצמי.

המעגל השני הוא בעלי/אשתי והילדים. הם בני המשפחה הקרובים ביותר וצרכיהם קודמים לכל דבר, (מלבד עצמי?). הדאגה להם כוללת מענה לצרכים הפיזיים והרגשיים של כל אחד מהם.

המעגל השלישי הוא בית. כדי שאוכל לספק את הצרכים הפיזיים של בני משפחתי – אני חייבת שתהיה לי תשתית מסודרת ומתפקדת שתקל עלי לספק את הצרכים שלהם.

מעגל הבית מחולק לארבע רבעים:

  1. בית – סדר, ניקיון, תיחזוק הבית.
  2. מטבח – בישול, אפייה וקניות שוטפות.
  3. כביסה – מיון, כיבוס, תליה, קיפול וגיהוץ.
  4. "המשרד הביתי" – טיפול בחשבונות, משכורות, ניהול כספים, וכל מה שקשור לניירת הביתית.
המעגל הרביעי הוא מעגל חיצוני. בדרך כלל זהו מעגל העבודה אם כשכירה או כבעלת עסק עצמאי, אך זה יכול להיות גם טיפול בהורים מתבגרים, עזרה לבני משפחה או כל תפקיד אחר שיש לנו. כאן סדר העדיפויות משתנה מאדם לאדם וחשוב לקבוע אותו ולהבהיר לעצמינו. כך קל יותר בשעת לחץ לדעת מה קודם למה ולמי צריך לתת חשיבות על פני מי.

אצלי המעגל הזה הוא מעגל העסק, וגם הוא מחולק למספר חלקים:

  1. טיפול בלקוחות – העבודה השוטפת.
  2. שיווק – פיתוח ערוצים נוספים על מנת להביא לקוחות חדשים ולשמר לקוחות קיימים.
  3. אדמיניסטרציה – הנפקת חשבוניות, ניהול כספי, התנהלות מול רשויות המס.
  4. פיתוח העסק – בניית תכניות עבודה, פיתוח מוצרים חדשים, דיוק וחידוד.
  5. למידה והעשרה – קורסים, הרצאות, ספרים ורכישת ידע.

המעגלים הבאים הם חיצוניים עוד יותר – משפחה מורחבת והתנדבות בקהילה.


המשך דרכי העבודה מול כלל המעגלים, בס"ד במאמר הבא....