LangDev.png

תיאוריה: האם יתכן הדבר שצורת הספרות המודרניות התפתחו מהכתב העברי?

מי היה הראשון בתורה שהשתמש במושג ששמו מספרים? המעצב והאמן אליהו פריד בשיתוף תאורתי מעניין, שאולי יוכל לבסס יום אחד, כי צורת הספרות הבין לאומיות,...
נכתב ע"י אליהו פריד · ‏16/9/19 ·
  1. אליהו פריד
    ידוע הוא הדבר, כי האותיות הלטיניות התפתחו מהכתב העברי הקדום, כפי שניתן לראות בפיגור הבא.

    LangDev.png

    כפי שניתן לראות, התפתחות הכתב אינו נאמן למקור הכתב הקדום אלא עבר מניפולציות וכן האותיות עברו היפוך אנכי ואופקי, וכך התפתחו האותיות הלטיניות כפי שאנו מכירים אותם כיום.

    כאחד שמתעניין בנושא התפתחות הכתב, תהיתי לעצמי האם יתכן הדבר, שגם הספרות המודרניות כפי שאנו מכירים אותם כיום, התפתחו אף הם מהכתב העברי הקדום?

    מתוך התבוננות בכתב העברי הקדום, עלה לי תיאוריה מעניינת שאכן הספרות המודרניות, הם בעצם התפתחות מהכתב העברי הקדום (תיאוריה שנוגדת תיאוריות אחרות על התפתחות צורת הספרות המודרניות)
    אמנם אין לי הוכחה חותכת וברורה שכך הם פני הדברים, אך רצף העובדות יעידו בעד עצמן.
    ובסופו של דבר תיאוריה זו רק תאוריה שאם לא כן היה הדבר עובדה.

    וכעת ברצוני לשתף אתכם בתיאוריה שלי, ולשמוע מכם מה דעתכם בעניין.
    ברצוני להקדים ולומר, שבקריאה שטחית הדברים ישמעו לכם כמופרכים, אבל אם תבחנו את הדברים לעומק, תראו כי יש הגיון רב בתיאוריה זו שלי.

    הבה נתחיל עם הקדמה קצרה.
    השפה היחידה שהייתה קיימת מעת בריאת העולם, הייתה שפת הקודש.
    לא ידוע מה היתה צורת האותיות דאז, אך דבר אחד ברור, שלשפת הקודש הייתה גם שפה כתובה.
    כידוע, אדם הראשון קיבל ספר כתוב שאותו הוא העביר ולימד את בניו וצאצאיו.
    אנו יודעים מהתורה, שעד דור הפלגה כל העולם דיברו אך ורק בלשון הקודש. ורק אחרי בניית מגדל בבל, הקב"ה בלל את שפת האומות, וכך נוצרו שבעים שפות.
    אם כן, אין זה מן הנמנע לומר שבעצם כל השפות מקורם בלשון הקודש אלא בצורה מבולבלת ומעוותת.
    אני יכול לציין המון מילים כאלו, אך אין זה המקום להרחיב בנושא זה.

    מובן, שנח, שם ועבר, האבות הקדושים, ובני יעקב אבינו שפתם הייתה לשון הקודש, וכן כתבו בלשון הקודש.
    גם העברים וגם העמים העתיקים השתמשו בשיטת הספרה העשרונית. אם כן, נבין שגם המצרים הקדומים השתמשו בשיטת הספירה העשרונית.

    זאת יש לדעת, כי פרעה, שיוסף הצדיק היה משנה למלך לו, לא כבש את העולם בכוח צבאי, כי אם ע"י פוליטיקה, שיתופי פעולה וקשרי מסחר.

    יוסף הצדיק, כמשנה למלך פרעה, היה צריך לתעד את כמות מספר יבול החיטים שנאספו והמיסים שנגבו בעבור אוצר המלוכה.
    כמו כן, כמשנה למלך, היו לו קשרים עם כל ארצות העולם, אשר איתם ניהל קשרי מסחר.
    היה צורך לפתח שיטת מספור על מנת לתעד או מה שקרוי כיום הנהלת חשבונות.

    אם כן לא יפלא הדבר, אם יוסף הצדיק ביסס את צורת הספרות על הבסיס הצורני של העברית הקדומה.
    נשמע מופרך נכון??? אך הבה אציג לכם את קווי הדמיון, ואולי התיאוריה שלי יסתבר לכם יותר.

    בפיגור הבא נראה את אותיות הא"ב של כיום מול הא"ב הקדום.
    NewOldAB.png

    וכאן נראה, את צורת הספרות ואת דמיונם לעברית הקדומה, אל תשכחו שניתן להפוך או קצת לשנות למען מטרה כפי שאבהיר בהמשך.

    EQDigits.png

    וכאן נשאלת השאלה, למה בחרו דווקא בצורות האלו כדי לציין את הספרות. וכאן עולה עוד תיאוריה מעניינת-
    כל ספרה מציינת את כמות הזוויות שקיימות בה. מצורף הטבלה המבהירה נקודה זאת.

    NumAngles.png


    וכעת הגידו לי, מה דעתכם, טירוף או הגיוני?

    תגידו, אתם יודעים לקרוא עברית?
    OLDTEXT.png

    אם לא, מצורף גם הפונט של העברית הקדומה, אם תמצאו בה שימוש...

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. אליהו פריד
      men770 מודה על התגובה.
  2. men770
    @אליהו פריד מעניין מאוד. לא שמתי לב לזה עד עכשיו, למרות שפעם ידעתי לכתוב בכתב עברי קדום, וזכרתי טוב מאוד את האותיות.
    היכן מצורף? אני מחפש כזה כבר יותר משנה..
    1. אליהו פריד
      פתחתי אשכול עם הפונט המצורף,
      תכתוב לי בפרטי את המייל שלך, ואשלח ל את הפונט
      men770 מודה על התגובה.
    2. אליהו פריד
  3. ג'וניור
    יעויין בספר 'מדרשי קורות עמנו והמקדשים' פרק מב. שם יש מאמר שלם על הכתב והשפה, העברי והאשורי.
    גם בהידברות ישנה כתבה בנושא https://www.hidabroot.org/article/1129113
  4. י. מאיר
    אשמח להעמיד דברים על דיוקם:

    כתב היתדות הוא כתב שאותיותיו בצורת יתדות והיה בשימוש עמי מסופוטמיה (אשור, בבל, שומר, אכד).

    כתב עברי (להבדיל מכתב אשורי הנהוג היום) היה בשימוש בעיקר עד עליית עזרא מבבל בתחילת ימי הבית השני (כמובא בסנהדרין כא: ), והיה בשימוש מועט בקרב היהודים גם מאות שנים לאחמ"כ - בעיקר במטבעות, וכן בחלק ממגילות הגנוזות בקומראן שהשתמשו בו דוקא בו לכתיבת שם הוי"ה (הסיבה לא ידועה ויש לכך כמה השערות מעניינות).

    הכתב (בשינויים קלים) נמצא בשימוש עד היום אצל השומרונים - בו הם משתמשים החל מכתיבת ספרי תורתם ועד שלטי החנויות (כפי שניתן לראות בעירם בהר גריזים).

    הרמב"ן בפירשו לתורה סוף פרשת כי תשא מספר על מטבע מחצית השקל בכתב העברי שהכתובת שעליה נקראה ע"י שומרוני.

    בירושלמי במסכת מגילה מובא מחלוקת האם לוחות הברית נכתבו בכתב אשורי או עברי (ולשיטה זו האות עי"ן היא זו שעמדה בנס ולא סמ"ך).

    ולסיום - למי שתהה מהם שלושת הסימונים המשונים בשקל שלנו - אלו אותיות י-ה-ד בכתב עברי, וזה (יחד עם עיטור הצמח) העתק של מטבע מתקופת עליית עזרא הסופר כשאיזור היישוב היהודי המתחדש נקרא 'יהוד מדינתא' - מדינת יהודה בארמית.

    וכן במטבע של 10 שקל מופיע הכיתוב 'לגאלת ישראל' - בכתיב עברי ואשורי.
      מרים ליף, אליהו פריד ו-nafshi chamda מודים על התגובה.
  5. לירז קנימח
    הכתב העברי הקדום נקרא כתב יתדות, ישנם הרבה ממצאים ואבנים שנמצאו עליהם כתובות בכתב הזה. חלקן מימי דוד המלך.
    1. אליהו פריד
      סליחה, אבל כתב היתדות הוא לא הכתב העברי הקדום.
      בכתבה הבאה, אדבר דוקא על כתב היתדות.
      חכי, זה יהיה מעניין
      י. מאיר מודה על התגובה.
  6. ayala bimuy
    תודה רבה על הנושא המרתק
    מעניין אותי לדעת מי המציא את צורת הכתב יד של העברית
      nafshi chamda מודה על התגובה.
  7. מרים ליף
    תודה רבה. מאמר מרתק. נושא מרתק.
    תאוריית המספרים מעניינת ומפתיעה, הגם אם לא מוכחת לחלוטין...
    לגבי מקור של מילים ישנם "העתקות" מכאן ומשם,
    העברית המדוברת כיום מתבססת על ארבע שלבים.
    השלב הראשוני שפת התנ"ך- שהיווה מקור לשפות נוספות(יוונית ועוד)
    שלב שני שפת חז"ל - שם דווקא יש הרבה מילים מבבלית וייונית, וכן צורת ההגיה היתה כשל הבבלים.
    אך יתכן כי בעבר שפות אלו התבססו על עברית.
    שלב שלישי- ימי הביניים, השפה היתה בעיקר שפה כתובה ולא מדוברת, חכמי ספרד ועוד.
    שלב רביעי- עברית מודרנית.לשון הקודש עם תוספות של בן יהודה.
    (אני מוסיפה שלב חמישי- כיום בכל תחום ותחום מכניסים הרבה מילים לועזיות..)

    נ.ב: האירופאים אמנם הרגו את היהודים אך לא תמיד את השפה. באוקראינה\אודסה שהיתה עיר מאוד יהודית, עדיין ישנם מילים בלכסיקון הכללי שמקורם באידיש או בלשון הקודש. כמו"כ ברוסית.
    ובאנגלית "חוצפה" ממש כך. זו כבר ממש חוצפה מתחת לכל ביקורת..
  8. י. מאיר
    אגב דעתי שדמיון של מילים בשפות לועזיות כמו אנגלית לעברית לא תמיד מוכיח שמילה זו מקורה מעברית.
    לעתים המילים הדומות הגיעו לעברית ואנגלית משפה שלישית - יוונית למשל (כמו הרבה מילים בלשון חז"ל).

    למשל המילה תיאוריה - שמקורה מיוונית, פיוס (מלשון פייס - מילה שמופיעה רק בלשון חז"ל ומקורה לכאורה מיוונית).
    וכמו כן סנדל, פוליטיקאי (פוליטיקין בלשון חז"ל תרומות פ"ב), סודר, מיסתורין, בסיס ועוד אלו מילים משותפות לעברית ואנגלית שמקורם ביוונית. לרוב למילים אילו יש מבנה לא עברי ואין להם שום איזכור בתנ"ך ומופיעים לראשונה בלשון חז"ל.
    אגב 'תקנון' כמדומני שהיא מילה מחודשת, ולכן לא יכולה לשמש כמקור למילה 'קאנון'.

    ישנם מילים שהדמיון בינהם מאולץ, כמו סקול - איש אשכולות (בדומה לתיאוריה שהמילה הוספיטל - בית חולים - מקורה מהמילים אוספי-דל) אין לזה הכרח ואשרי המאמין.

    אמנם ישנם מילים שמקורם ודאי עברי ויש להם מקבילות בשפות אחרות - כדוגמת 'גמל' ו-'camel' האנגלי וכדו'.

    כדאי לדעת שלרוב המילים בשפות ניתן לחקור על שורשן ע"י מעקב אחר התפתחות המילה במשך הדורות. תחום הבלשנות הוא תחום מרתק ומעניין (אותי בכל אופן)...

    בכל מקרה כדי לומר שמילה בשפה מסוימת מקורה ממילה בשפה אחרת צריך לכך אישושים יותר חזקים מאשר דמיון, שייתכן מאד שהוא מקרי כפי שניתן להוכיח לעתים מהתפתחות המילה כשההתפתחות מתועדת לאורך הדורות.
      ארבע, א-ירושלמית ו-אליהו פריד מודים על התגובה.
  9. י. מאיר
    צורת הספרות הערביות דומות הרבה פחות לכתב עברי.

    השינויים בין צורת הספרות הערביות לספרות שלנו הוא בערך (ולדעתי פחות) כמו השינויים בין האותיות העבריות לספרות כפי שהצגת לעיל.

    זה ששיטת המיספור העשרונית התפשטה באירופה ע"י פיבונצ'י ולא הייתה ידועה לפנ"כ אלא השתמשו בשיטה הרומית והמשיכו עוד להשתמש בה גם מאות שנים אח"כ - אינה רק 'תיאוריה' אלא עובדה מתועדת בספרות ובמחקר. כמו כן שיטות המיספור של העמים הקדמונים. אא"כ אתה מטיל ספק בהכל ולזה אין גבול...

    כדי שרעיון מסוים ייחשב לתיאוריה צריך אישושים יותר חזקים מאשר דמיון קלוש של כמה ספרות לכמה אותיות.
    לא הבנתי למה ייחסת את זה ליוסף הצדיק - לא הבאת שום אישוש לכך, לדוגמה איזשהו ראיה ששיטת המספור העשרונית החלה במצרים בתקופתו של יוסף (בעוד שכפי הידוע וכן לפי הממצאים הארכיאולוגים המצרים הקדמונים השתמשו בשיטת מיספור קרובה לזו הרומית).

    רוב הספרות לא דומות כלל לאותיות העבריות, והמעט שכן זה רק לאחר שינויים שעשית בצורת הספרות.
    לאשש דבר כזה דרוש תיעוד. בעוד שלהתפתחות האותיות הלטיניות מהאותיות העבריות למשל, יש תיעוד רציף.

    סליחה על האריכות (וחוסר ההסכמה), אלו נושאים שמרתקים אותי, ואדרבה אשמח לשמוע ממך ראיות נוספות לתיאוריה המעניינת הזו.

    אגב מעט הידע שלי בנושא אין מקורו 'רק מתיאוריות שקראתי באינטרנט' (על סמך מה כתבת את זה?)
      אליהו פריד מודה על התגובה.
  10. אליהו פריד
    כתבתי שהמון מילים בשפות אומות העולם מקורם בעברית, אך לא הרחבתי בכתבה.
    הנה אפילו המילה "תיאוריה" באה מעברית. "חכמה בגויים תאמין, תיאוריה בגויים אל תאמין"
    המילה REGULAR, שורשו מהמילה "רגל" כמו כהרגלו, כפי שפרה הולכת כהרגלה, וכן שלושת הרגלים שהואיל ועולים לירושים בזמנים קבועים הרי זה נהיה רגיל.
    המילה "קאנון" בערבית בעברית "תקנון"
    המילה "פרדייס", "גן עדן" מקורו מהמילה פרדס
    "בית ספר" באנגלית Schooll מקורו מהביטוי איש אשכולות
    המילה אהבה באנגלית LOVE מקורו מהמילה העברית "לב"
    יין באנגלית הוא WINE
    המילה MASK באה מהמילה "מסיכה"
    והמילה שלום באנגלית PEACE מקורה מהמילה העברית "פיוס"
    והרשימה ממשיכה וממשיכה.

    (כתבתי את זה בתגובה נפרדת, כי האתר לא מאפשרת תגובה ארוכה מ-2000 תווים)