התלבטתי לא מעט, אם להביא בפרק הזה את המידע המרתק על הצבע האדום והשפעותיו. אדום הוא צבע הכרחי בעיצוב, אך דא עקא שהעיסוק והדיבור עליו לעיתים מתישים.

האמת, רק מלהסתכל עליו בכמויות כמו שמצאתי במאגר התמונות, אפשר היה לקבל סחרחורת.

אבל רגע לפני שאנחנו מחתימים ומכתימים אותו בדם ואקשן, בואו נתחיל מבראשית:


בטבע הבריאה הצבע האדום מסמל ראשית כל את מתנת החיים. הדם הזורם בעורקים והלב הפועם בקצב. זאת לאומת חיוורון (חוסר אודם) המסמל חולי ודיכוי. הוא מופיע אף בפרחים בעלי ניחוח מרהיב ולכן הוא משדר יופי, כימיה, אהבה ותחושת הרמוניה.

הצבע האדום מגיע אלינו בפירות הטבע החינניים ביותר כמו תות, דובדבן, פטל ותפוח. ובירקות: גמבה, עגבנייה, בטטה ופלפל שאטה. פירות וירקות אלו הם אנרגטיים במיוחד, דומיננטיים ולא נתינים לפספוס.


shutterstock_312700892 (Large).jpg



בתורה, הצבע האדום מוזכר מספר פעמים, אחד הפסוקים המוכרים הוא: "אם... חטאיכם כשני... ילבינו" שם נקרא הצבע האדום- שני.

לעומת זאת המילה "אדמוני" המאפיינת את עשיו. (שלדעת חלק מהפרושים היה ג'ינג'י הנוטה לאדום) ולהבדיל את דוד המלך. המילים "האדום האדום הזה" מלמדות על עדשים כתומים. כך שלא פעם המילה אדום בתורה, מתייחסת לצבע הכתום הנוטה לאדום.


צבע אדום, מה הוא מזכיר לנו?

לצבע האדום יש מספר גוונים דומיננטיים. הצבע האדום הוא אחד הצבעים המרתקים בעיצוב ובפרסום מאחר ויש לו קונוטציות רבות כל כך, כשההבדל הוא בדיוק- בגוון.

כך למשל, הצבע האדום הזרחני. המוכר לנו ממשחקי הילדים ומתמרור העצור/אין כניסה משדר אקשן, תסיסת דם ו.... סכנה.

לכן נורות אדומות מהבהבות הן דבר שמעורר את תשומת ליבנו בלי מילים.

מצד שני, בגלל שגוון זה מעורר סערה, אם נשלב אותו בצורה מינימליסטית עם צבעים סטטיים, כמו שחור, לבן, אפור, ירוק זית- נקבל תוצאה יוקרתית המשדרת עדכניות ופעילות (גם רגשית) לצד סולידיות.

shutterstock_217018330 (Large).jpg


אם נשתמש בגוון האדום הזרחני לחלקים גדולים בחלל, אנו עלולים ליצור אוירה של זעם וקודרנות, ובגלל הערנות המירבית שהצבע דורש מהעין והמוח לעבד עם ראייתו- גם מותשות שתבוא לידי ביטוי תוך מספר דקות מהכניסה לחלל האדום.

לא ניתן שלא להתייחס לקשת הרגשות החיוביים שצבע אדום מסמל, בגלל היותו צבע הלב והאהבה. הצבע האדום, כאשר הוא מופיע באלמנטים של נתינה כמו עטיפת מתנה, פרחים, סרטים ואפילו כלי מטבח- הוא משדר יותר מכל צבע- חיבור רגשי. חמימות. אהבה ודינמיקה.


הצבע האדום הבהיר הנוטה מעט לכתום הוא סולידי יותר ונראה כאילו "מותיר מאחור את הרגשות". נראה אותו במיוחד בגני שעשועים ובמסעדות. הצבע האדום בגוונים הסולידיים הנוטים לכתום ולחום, הם צבעים המעוררים תיאבון והם מעולים לשילוב במרחבים גדולים יותר של מסעדות, פיצריות, קצביות ועוד.

הצבע האדום הכהה, הרי הוא הנקרא בפי כל 'בורדו' מופיע לא מעט כצבע בעל עצמאות מאחר והוא משדר תחושה שונה כמעט לחלוטין מהשדרים של הצבע האדום.

הצבע הבורדו הוא צבע של מלכות מאחר והוא מתאר את צבע היין הקלאסי ואף את הרימון שהכתר שבראשו מסמל יותר מכל- מלכות ואצילות. צבע זה מפאר אולמות אירועים וטרקליני פאר. בארצות רבות, ממזרח וממערב משתמשים בצבע זה לצביעת שטיחים ואריגים לרצפה ולקירות על מנת להביע יוקרה ועושר לצד חמימות ושליטה.

shutterstock_1177615987 (Large).jpg


כמה דברים שכדאי לכם לדעת על הצבע האדום:

1. 'צבע אדום' זהו שמה של אזעקת החירום במדינת ישראל, המסמלת מצב בטחוני מסוכן כמו התקפת טילים.

2. הצבע האדום משמש את מגן דוד אדום, שהינה החברה הארצית לעזרה במצבי חירום רפואיים.

3. בתאילנד- הצבע האדום מסמל את יום ראשון.

4. צבע אדום זהו אחד משלושת צבעי היסוד, כאשר הוא מסמל את הלהט, האש, והחיות. ואותם הוא מעביר לצבעים אחרים בהם הוא מתערבב (למשל בחיבור עם ירוק או כחול).

5. כאשר משלבים צבע אדום בעיצוב אינטרנטי יש לשים את הדעת על כך שיישומים אלו נתפסים על ידי המשתמש כבעלי חשיבות רבה כמו מחיקת קבצים או ניקוי המחשב וכן לשליחת מידע קריטי (מייל אדום המופיע בהרבה מאתרי התוכן) ויש להשתמש בו בזהירות על מנת לא לבלבל ולגרום לריחוק בגלל חוסר ההתאמה.