מדור עם כיתוב.jpg

ראיון עבודה מוצלח

חיפוש עבודה חדשה, עלול להיות מתיש ועמוס באכזבות, אם לא יודעים כיצד להיערך אליו, ולא פחות- מה לומר בראיון עבודה. אסתי אקרמן, יועצת תעסוקה, במדור...
נכתב ע"י אסתי אקרמן · ‏22/5/18 ·
  1. אסתי אקרמן
    לפני מספר שנים, נכחתי במפגש מעסיקים. השתתפו מעסיקים ממגוון תחומים: היטק, ביטוח, קופות חולים, שרות לקוחות וכדומה.

    באותה תקופה הייתי מעורבת בגיוס עובדים לשרות לקוחות, כאשר על כל עשרים מועמדות פוטנציאליות, התקבלה אחת.
    זה היה מייאש וכשקלטתי את מנהלת החברה במפגש ניגשתי אליה ואמרתי לה:
    ''תגידי, מה קורה אתכם? למה לפסול כל כך הרבה מעמדות רלוונטיות? מה אתם מחפשים בכלל, אולי אין לנו מספיק מודעות לפרופיל משרה?''

    היא הסתכלה עלי במבט בוחן וירתה:
    ''הבנות שלך, לא רוצות לעבוד!''
    הייתי בהלם. מי כמוני יודעת, שדווקא הנשים שלנו הם המסורות ביותר בעבודה. ואז היא הטיחה:
    ''את יודעת מה? תבואי לראיונות ותביני''.
    לא באתי. אבל ישבנו ודיברנו והיא תארה לי:
    ''נכנסת לראיון מועמדת אחר מועמדת. כולן מצוינות, מקסימות, מתאימות ובשלב הסופי של הריאיון נשאלת השאלה:

    ''מה את מצפה מהעבודה?''

    ואז המועמדת אומרת לפחות את אחד הדברים הבאים: ''מצפה לסיים את היום בשעה שתיים, מקסימום, שלוש, מקסימום ארבע. מצפה שלא יעבדו בחול המועד, מצפה שיהיו לי חופשים, שיבינו שאני אמא לילדים, רוצה שכר גבוה... ''
    מוזמנים, להמשיך את הרשימה.

    מה, בעצם, התרחש כאן? האם הן אכן, לא מעוניינות לעבוד?
    ברור שלא. מה כן?
    המראיינים תרגמו את ההתנהגות לחוסר מוטיבציה ובצדק.
    הן מעוניינות לעבוד, כי זה כלי שמביא מזומנים הביתה, לא משום שהן נהנות מהעבודה. ואפילו אם הן כן עשויות ליהנות,
    לא כל התנאים מתאימים ככפפה. לכל אחת יש את האתגרים שלה והשאלה האחרונה התקילה אותן. הן לא הבינו שהשאלה נשאלה כדי לבחון מוטיבציה, אלא קלטו אותה כהזדמנות לשיפור תנאים.

    ישנו פער בין תפיסת החיים שלנו לבין תפיסת המעסיקים.
    קרוב ל90% משיקוליו של מעסיק לקבל מועמד היא המוטיבציה. כל מעסיק מעוניין בעובדים בעלי מוטיבציה.
    שיבואו לעבוד מתוך בחירה, מתוך תחושת שמחה ורצון לספק את צרכי המעסיק. אלו דברים שמעבירים אפילו רק בשדר.
    לא בהכרח שמועמדות תמיד אמרו את הנ''ל, אבל בעיקר התכוונו לכך וכשאנחנו מדברים על מראיינים מקצועיים, זה שקוף.

    אז איך משדרים מוטיבציה? על זה בעז"ה, בפרק הבא.

    להתראות, אסתי אקרמן, יועצת תעסוקה.

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. y&m
    אסתי, כייף לראות את הפוסט!
    בהיר, זורם, קולח ומעביר את המסר הנכון בצורה נעימה.
  2. אשכולית
    פוסט מרתק, מקצועי, ומעורר סקרנות להמשך.
    רואים שאת באה מהשטח, ויש לך לא מעט חומר לתת.
    מחכה לפרק ב'!
      שלום053, sweetpanda1, חיו'ש ו-2 משתמשים נוספים מודים על התגובה.
  3. אלישבע ברור
    אני בד"כ לא מגיבה בפורם- אבל הפעם לא התאפקתי...
    אני מכירה את אסתי והיא היתה השליחה הטובה לשבץ אותי בעבודה.
    הופתעתי לראות את הפוסט הזה ונהנתי מכל מילה.
    תודה לך אסתי!
    מחכה לפרק הבא.
  4. פנינה ריימונד
    אהבתי את הכתבה הזאת מאוד!
    תמיד חשבתי על זה,
    כ"כ רואים את זה בראיונות, שכל אחת זורקת:
    "מה השכר?"
    "כמה חופשים?"
    "כמה משמרות?"
    ורואים חוסר שביעות רצון על פני המראיינות...

    סוף כל סוף אתם מביאים את העניין למודעות הציבור!
    [​IMG][​IMG][​IMG]
  5. קרם נווגט
    אז מה היית ממליצה לענות על שאלה כזו?
    מה אני מצפה מהעבודה?
    מה אפשר לצפות משירות לקוחות?למה אפשר לצפות
    אדרבא,
    תני לנו רעיות
    תכניסי לנו לפה תשובות שייגרמו למעסיקים לקבל אותנו......
    1. פנינה ריימונד
      @קרם נווגט
      את יכולה לענות לדוגמא:
      "אני מצפה לאחווה בין העובדות"
      "אני מצפה ליצור קשרים טובים"
      "אני מצפה להנות ולאהוב את העבודה"
      וכדומה.
      לתת תחושה שאת רוצה לתת יותר מאשר לקבל...
  6. בתיה אלישיוב
    נקודה יפה...תודה על הפוסט
    מחכה לפרק ב'
      שלום053, פנינה ריימונד ו-אסתי אקרמן מודים על התגובה.
  7. ר גן עדן
    כתבה מחכימה, תודה!
      שלום053, אסתי אקרמן ו-עורכת התוכן מודים על התגובה.
  8. אסתי אקרמן
    בתגובה לשאלה שנשאלה מטה:
    אני מבינה את המצב המתסכל של עובד שרוצה ומוכן לעבוד, אבל התנאים אינם מתאימים לו. ננסה להיכנס מעט לפרטים כדי להבין את הרציונל שעומד מאחורי הדברים.

    אנחנו מדברים, על מצב של רצון של מועמד להתקבל לעבודה מול מעסיק שמחפש עובד.
    למעסיק יש צורך במועמד שיעבוד בתנאים מסוימים ומחפש עובד שיסכים לעבוד בתנאים הללו.
    אם המועמד בטוח שהוא לא מוכן לעבוד בתנאים של המעסיק, ז''א, שהוא אינו מתאים למשרה. אם הוא בכל אופן מגיע לראיון, ז''א, שהוא חושב שהוא מתאים וכדי להתקבל עליו לשדר מוטיבציה, אחרת המעסיק לא יקבל אותו.
    כדי להבין את העניין בצורה הטובה ביותר כדאי להיכנס לנעליו של המעסיק. הוא אינו פועל מתוך רוע, הוא פשוט מחפש עובדים שיתנו לו מענה. גם מעסיק מתוסכל מחוסר התאמתו של עובד ומייחל לעובדים מתאימים.
    לדוג', תפקיד של נציג שרות לקוחות במקרים רבים כרוך במשמרות, בעבודה גם בחול המועד וכד', והתחושה היא שזה לא מתאים, לא הוגן, בלתי אפשרי וכד'. אבל אם ניכנס לנעלי המעסיק, מה יעשה המעסיק ואלה השעות שהוא זקוק להם? מבחינתו חובה שיענו ללקוחות גם בזמנים הקשים לעובדים.
    לעיתים קרובות, לאחר שמעסיק נוכח ברצינות העובד ובערך שהוא מעניק לו הוא יוכל לבוא לקראת עובד מצטיין, יוכל לקדם אותו ולהגדיר את גבולות המשרה שלו בצורה המתאימה יותר לעובד, אבל בשלב הריאיון זה כמעט תמיד מתכון לכישלון.
    אני מעט מסייגת את העניין, כי קיימים תחומים שמקובל לדבר בריאיון על שכר ותנאים מסוימים. כדאי לברר היטב על נורמות לפני הריאיון.

    פתוחה לשאלות נוספות
    בהצלחה
      משופשף ו-אשכולית מודים על התגובה.
  9. שורי פלד
    תודה אסתי מקסים, ומחכה להמשך
    הייתי פעם בצעד המראיינים
    אני באמת לא מבינה איך מרואוינת יכולה לענות תשובות כאלו
    ''מצפה לסיים את היום בשעה שתיים, מקסימום, שלוש, מקסימום ארבע. מצפה שלא יעבדו בחול המועד, מצפה שיהיו לי חופשים, שיבינו שאני אמא לילדים, רוצה שכר גבוה... ''
      שלום053 ו-פנינה ריימונד מודים על התגובה.
  10. HadassaP
    אסתי תודה!
    מחכה כבר לפרק הבא!!
      שלום053 ו-אסתי אקרמן מודים על התגובה.