פרק 3 מהפכת המיומנויות: ממבחן בגרות למבחן מציאות

מאמר זה הוא חלק מהסדרה: מוסד חכם בעידן חכם- AI
פרק 3

מהפכת המיומנויות: ממבחן בגרות למבחן מציאות

בעבר, כששאלו "מה אתה עושה?" התשובה הייתה שם של תואר. "מהנדס", "עורך דין", "מורה", וכו'. כי כך עבד העולם: אתה נרשם למסלול לימודים מובנה, צובר שעות סמסטריאליות, מקבל תעודה – ויוצא לשוק העבודה מצויד בהכרה פורמלית.

אבל בעשור האחרון ובעוצמה שהתגברה עוד יותר מאז 2020, הכל השתנה. השוק השתנה. הלומדים השתנו. המעסיקים השתנו. ואיתם גם ההבנה שמה שחשוב באמת, הוא לא מה כתוב וממוסגר אצלך על הקיר, אלא מה אתה יודע לעשות בפועל, ויותר מכך, כיצד אתה יודע להתאים את עצמך לאתגרים בכל עת בעולם משתנה.

אני זוכר סטודנטית נהדרת שנרשמה פעם לקורס מתקדם בעיצוב. היו לה שני תארים, אבל היא הגיעה כי אף אחד מהתארים שהיו לה לא הכין אותה לדרישות השוק. כשהיא הגיע אלינו היא לא חיפשה תעודה נוספת. היא חיפשה כלים, תיק עבודות, ובעיקר ביטחון עצמי. היא הבינה שתעודה היא בס"ה אישור לימודים, ולא סוף פסוק.

הפורום הכלכלי העולמי פרסם תחזית מבהילה אך מעוררת: עד ,2030 כ־40% מהכישורים שנדרשים היום בשוק העבודה יוחלפו באחרים. תארו לעצמכם: כמעט מחצית מהיכולות שאנחנו מתבססים עליהן היום לא יהיו רלוונטיות תוך פחות מעשור. ומה הפתרון? Reskilling (רכישת כישורים חדשים) ו־Upskilling (שדרוג הכישורים הקיימים) בקביעות. לאורך כל החיים. חשוב להפנים: התפיסה הזו היא כבר אינה טרנד. זו דרך חיים שחשוב לכולם לאמץ בכדי להצליח.

בעולם החדש, המיומנויות החשובות ביותר להשתלב בעולם העבודה ולהצליח הן לאו דווקא אקדמיות.
להפך – הן אנושיות, גמישות, ורב־תחומיות:
● יכולת פתרון בעיות מורכבות
● תקשורת אפקטיבית
● חשיבה ביקורתית
● יצירתיות
● שליטה בכלים דיגיטליים
● אוטודידקטיות - יכולת למידה עצמית

ומעבר להן, גם אמפתיה, עבודת צוות, יכולת קבלת החלטות. אלו הדברים שמעסיקים מחפשים היום.
לא תעודה, אלא מוכנות.

בואו נדמיין שני מועמדים: האחד מחזיק בתואר שני בשיווק, לעומתו, השני אמנם ללא תואר אך עם תיק עבודות מאד מרשים הכולל קמפיינים רבים שהריץ בפועל, דוחות אנליטיים, ואפילו סרטוני וידאו יצר לבד בעצמו. את מי תיקחו?
לא במקרה, חברות ענק כמו IBM ,Google ו־Apple כבר אינן דורשות תואר לתפקידים רבים. הן בוחנות ביצועים. פרויקטים. חשיבה. הרצון ללמוד.

דוגמה חיה לכך היא מהלך שעשתה חברת Salesforce: במקום לחכות שיגיעו מועמדים עם רקע טכנולוגי, היא פתחה מערך קורסים עצמאי חינמי בשם Trailhead, שמעביר הכשרה מקצועית בשיטות חדשניות, ומעניק למשתמשים "סמלים" לפי רמת ההתקדמות. המודל הזה הפך במהירות לחלופה רלוונטית לכל מי שמעוניין להשתלב בתחום גם בלי רקע פורמלי.
ולעולם ההשכלה לא נותרה ברירה אלא להתאים את עצמו.

נולדו מיקרו קורסים ותעודות מיקרו. מסלולים ממוקדים של כמה שבועות שמקנים יכולת אמיתית. במקום קורס כללי של "שיווק דיגיטלי", מקבלים שלושה קורסים: ניתוח נתוני קמפיינים, בניית משפכים אוטומטיים, ושימוש בכלי AI ליצירת תוכן. קצרים, חדים, רלוונטיים.

המכללות שמבינות את זה עושות צעד קדימה. הן לא עוסקות רק בהעברת תוכן, אלא בהקניית מסוגלות. הן מסייעות ללומדים לבנות פרויקטים אמיתיים, מתחברות לתעשייה, מציעות ליווי תעסוקתי ומעודדות בוגרים לשתף ולהתבלט.
אחת מהן, למשל, שילבה במודל ההוראה שלה קורס שבו כל תלמיד מקבל משימה אמיתית מלקוח, תוך כדי הקורס. לא סימולציה. לא תיאוריה. לקוח אמיתי עם צורך אמיתי. פתאום, סטודנטים שלא הרימו עיניים בשיעור הפכו למנהיגים ומובילים. הם גילו שהם לא לומדים רק מקצוע, הם לומדים את עצמם.

אז מה תפקידה של מערכת ההכשרה במאה ה־21?
לא רק להקנות ידע. אלא להקנות ביטחון. יכולת. תחושת מסוגלות.
לתת כלים, אבל גם להדליק את הניצוץ שמוביל את הלומד להיות עצמאי, סקרן, ואקטיבי בעולם משתנה. והכי חשוב: להבין שכל לומד הוא עולם. וכל מסלול צריך להיבנות סביבו, לא סביב שיקולי מערכת.
Next article in the series 'מוסד חכם בעידן חכם- AI': פרק 4 הלומד החדש: פרסונליזציה, עצמאות וזהות מקצועית
Previous article in the series 'מוסד חכם בעידן חכם- AI': פרק 2- המידע פרוץ – למה התפוצץ המודל המסורתי
על המחבר
ח
חיים דיקמן. בעבר מעצב ומעמד ספרים, כיום מרצה, אוטומטור, בעלים ומנהל של אתר ומכללת פרוג

תגובות

אכן ,דוח הוועדה לקידום תחום התעסוקה לקראת שנת 2030 שהוגש לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, כולל המלצה להגדיל את המשאבים שהיא משקיעה במנגנוני ההכשרה עבור אוכלוסיות מוחלשות אשר אחוז הבטלה בהן גבוה במיוחד.
הוועדה ממליצה לשדרג ולשפר את איכות תכניות ההכשרה הקיימות, להרחיבן ולהקים תכניות נוספות.
אבל אין זה סותר שבוגרי תכניות אלו כאשר הם משתלבים בשוק התעסוקה "הם רחוקים מלהעניק את עומק הידע, ההבנה התיאורטית והכישורים הקריטיים שמקנה תואר אקדמי על אחת כמה וכמה בתחומי ההנדסה, הכלכלה והמדעים המדויקים." ברשותם "כלים ראשוניים להשתלבות בשוק העבודה" בלבד, "התוצאה של מגמה זו היא צעירים שמוצאים עצמם "תקועים" בתפקידי כניסה, ללא יכולת ממשית להתקדם לתפקידים בכירים או מורכבים יותר. ברגע שמגיעים לתקרת הזכוכית, הם מגלים לעתים קרובות מדי שהדרך להתקדמות חסומה בפניהם בשל היעדר ההשכלה האקדמית הנדרשת."
אז נכון שהוועדה לקידום תחום התעסוקה לקראת שנת 2030 ממליצה להגדיל את המשאבים שהיא משקיעה במנגנוני ההכשרה עבור אוכלוסיות מוחלשות אשר אחוז הבטלה בהן גבוה במיוחד, אבל מטרתה היא לשפר את המצב התעסוקתי הנוכחי בקרב אוכלוסיות אלו, ואת זה ניתן לעשות בעיקר באמצעות תכניות המעניקות כלים ראשונים בלבד, זה מעט מורכב לשלב חסרי השכלה תיכונית באקדמיה.
 
כמעסיק אעדיף בוגר הכשרה ממוקדת ועדכנית בעל יכולות אוטודידקטיות גבוהות ונסיון בתחום, מאשר את זה שסיים כרגע לימודי תואר. כך גם הסקרים העולמיים מצביעים על מגמה זו. כפי שציינתי.

כמובן שבעלי אינטרסים היונקים מעטיני התקצוב הגדול ביותר במדינה... האקדמיה.. חשים שההקרקע נשמטת תחת רגלם, יאמרו ויזהירו אחרת. אבל זה לא ישנה את המציאות.
 
אני מסכים לחלוטין שבשורה התחתונה מיומנות גבוהה בתחום נסיון ויכולות אוטודידקטיות גבוהות הן מפתח הכניסה לשוק העבודה, אך לא ניתן להתכחש לכך שהמיומנויות, היכולות האנושיות והיכולות אוטודידקטיות של האקדמיים גבוהות עמוקות ורחבות לאין ערוך ביחס לבוגרי הכשרה ממוקדת ומצומצמת על אף היותה עדכנית (אין זה פוגם בעדכניות של מסלולי הלימוד באקדמיה). גם בוגרי תכניות ההכשרה הללו ישתלבו בשוק העבודה אך במשרות התחלתיות ולרוב אין להם את היכולת להתקדם.
כמובן שבעלי אינטרסים היונקים מעטיני הציבור ינצלו את ההזדמנות... הם יאמרו כך ויספרו אחרת. אבל זה לא ישנה את המציאות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

300 הזדמנויות של יצירה • אתגר 300

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

אשִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יי לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:באֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיי נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:גאִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:דאִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:העַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיי מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:והִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:זנָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:חקוּמָה יי לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:טכֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:יבַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יאנִשְׁבַּע יי לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יבאִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יגכִּי בָחַר יי בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:ידזֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טוצֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טזוְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יזשָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יחאוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  9  פעמים

More from חיים דיקמן

שתף את המאמר

למעלה