ב 2019 כמיליון וחצי תלמידים ברחבי העולם שבתו מלימודים במחאת הנוער על משבר האקלים.
גם כאן בישראל התארגנה קבוצת צעירים וחברה לתנועה העולמית "שביתת האקלים" אותה התחילה גרטה טונברג, אקטיביסטית משוודיה.

תכירו: גרטה טונברג, צעירה (בת שש-עשרה אז) עם רשימת נאומים בפני ועדות עולמיות, ראשי מדינות ונשיאים, כתבות במגזינים ובעיתונים הנחשבים בעולם, ומועמדת למועמדת לזכייה בפרס נובל לשלום על המהפכה שחוללה בתחום המודעות לאקלים סביבתי.

שנה לפני כן היא התחילה מחאה עצמאית משלה: בשבוע הראשון לשנת הלימודים היא התיישבה עם כמה שלטים גדולים מול הפרלמנט השוודי, ושבתה. בגיל שמונה היא נחשפה בבית הספר למשבר האקלים, ופעלה לשינוי בקרב המשפחה המצומצמת שלה. אחרי מספר שנים היא החליטה לקחת את זה צעד קדימה.

למה דווקא אז? מאמר אותו כתבה לתחרות מאמרים בנושא 'הסביבה' זכה בפרס וגרר הדים רבים. הרצון לפעול ולשנות משהו בתחום הביא אותה לנקוט בפעולות ממשיות. אז היא שבתה. לאחר מכן היא כבר הייתה מנהיגה של קבוצה עולמית הפועלת למען האקלים.
כיום הארגון שהקימה מונה קרוב לארבע עשר מיליון פעילים. יותר ממיליון מתוכם הם צעירים בגילאי תיכון, המקיימים את מחאות נוער על בסיס שבועי קבוע.

והצעירה הזו, פעילת האקלים המפורסמת, נואמת מרכזית בפני אנשים מורמים מעם, מועמדת פרס נובל, היא... מאובחנת על הרצף האוטיסטי.


*

טונברג אובחנה בגיל צעיר עם אוטיזם, OCD ואילמות סלקטיבית "ללא האבחון שלי לא הייתי לעולם מתחילה את שביתת בתי הספר, כי אז הייתי כמו כל אחד אחר" היא אמרה באחד הראיונות. "אוטיזם זה לחשוב אחרת. במשבר גדול במיוחד כמו משבר האקלים, אנחנו צריכים אנשים שחושבים מחוץ לקופסה, אנשים שהם לא כמו כולם".

הרצף האוטיסטי הוא רצף תסמונות שיש להן מכנה משותף עם האוטיזם הקלאסי, הכולל קשיים ביצירת קשרים חברתיים, פעולות חזרתיות, אובססיות לתחומי עניין ובתגובות חריגות לגירויים תחושתיים.

"אני מדברת רק כשאני חייבת. עכשיו זה אחד מאותם רגעים" אמרה גרטה בראיון כשנשאלה על איך היא מתמודדת עם קשיי התקשורת שלה כשהיא עומדת על הפודיום ונואמת בפני מנהיגים וחברי פרלמנט. "אני גאה להיות על הספקטרום. ולא, אוטיזם זאת לא 'מתנה'. לרוב זה כרוך במלחמה בלתי פוסקת בבתי ספר ובמקומות עבודה, ובבריונות. אבל עם ההתאמות הנדרשות, זה יכול להיות כוח על".


המאובחנים על הרצף האוטיסטי, יכולים להוביל, ליזום וליצור שינויים. יש להם כוח ויכולות נדירות עם התמקדות מיוחדת. כיום דרכי הטיפול בילדים עם אוטיזם מפותחות ואינטנסיביות, ובעזרת צוות המוסד וההורים ניתן לקדם אותם ולגרום להם להשתלב בסביבה הקהילתית והמשפחתית - זה סולמוטיזם.

אם אתם מכירים מישהו עם אוטיזם, נסו לחשוב מהו התחום שהכי מעניין אותו ועודדו אותו לזה. עם קצת יחס והכלה, אולי יבוא יום וגם הוא ישפיע על מיליונים של אנשים.

בסולמוטיזם מאמינים כי בעזרת טיפול מותאם ואינטנסיבי, אנשים עם אוטיזם יכולים להשתלב בחברה, ליזום ולהפעיל, להעלות למודעות ולפעול למען כולנו. איך תוכלו לשלב בסביבה שלכם אנשים המתמודדים על קשיי תקשורת? הקדישו לזה מחשבה.

(צילום: מתוך העמוד הרשמי של התנועה הרשמית בישראל "מחאת הנוער למען האקלים Strike for Future Israel", פורסם ברשת החברתית)


---
למאמר הקודם: על רצף ההצלחות • אילון מאסק
למאמר נוסף: לראות את הטוב; ראיון עם אמא לשלושה ילדים עם אוטיזם
על המחבר
סולמוטיזם
אוטיזם הוא שם כללי לקשת של מצבים שמאופיינים בהפרעה התפתחותית-נוירולוגית שמקשה על האדם לקיים אינטראקציה חברתית ותקשורתית.
טיפול אינטנסיבי ומותאם אישית, יכול להוות סולם שיאפשר להם לטפס בעקביות שלב אחר שלב להתקדם ולהשתלב בחברה.


אנחנו כאן כדי להעלות את המודעות למתמודדים על הרצף וכדי לערוך היכרות עם שיטת טיפול ייחודית ששמה במרכז את המטופל תוך שימת לב לאישיות שלו, לרצונותיו, לתחומי העניין שלו. שהטיפול יתאים לו כמו כפפה ליד עד כדי שיוכל להשתלב באוכלוסיה בדרכו שלו, כשהוא ממצה את יכולותיו ככל האפשר.

sulamotism.org

תגובות

ואהו, אני נהנת מרצף המאמרים שלך על אוטיזם,
אני מנסה לחשוב, מה המטרה שלך בכתיבה?
להביא למודעות ציבורית שתוביל ל...?
תודה חיה!

אכן, המטרה היא להעלות למודעות ציבורית ולגרום לכולנו לשנות מעט את המבט על אנשים עם אוטיזם והיכולות שלהם :)

מוזמנת לקרוא את המאמר הבא:
לראות את הטוב; ראיון עם אמא לשלושה ילדים עם אוטיזם
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

More from סולמוטיזם

שתף את המאמר

למעלה