2399588.jpg
לא, זה לא קשור לקיץ הקרב וגורם לנו לחשוב על זינוק למים קרירים

מאמר ראשון בסדרה שתלמד אתכם לארוז את המוצר שלכם טוב כך שהוא ייחטף מהמדפים.

לפני שנתחיל, כמה שאלות על הרגלי הקניה שלכם:
מתי היית פעם אחרונה בסופר?
האם את/ה נוהג/ת לצאת (או לחילופין לצייד את אחראי הקניות בבית) עם רשימה מסודרת, כמו: מרכך כביסה 'בדין', פסטה 'אוסם', שמפו 'דאב' וכו'?
כמה פעמים בתקופת הזמן האחרונה הופיע בביתכם מוצר גנרי למוצר אליו אתם רגילים?


כיום בשנת 2019, בעולם המודרני והמתקדם כאשר אפשרויות הייצור בכל העולם הפכו לזמינות כ"כ, קל מאוד לייצר כל מוצר שהוא, אבל מצד שני יש תחרות גדולה וכמעט אכזרית בין עסקים שונים, גדולים וקטנים, העוסקים בכל תחום שאפשר להעלות על הדעת.
כאשר מדובר בנותני שירות, הצלחת העסק תלויה בעיקר בנותן השרות, בביצוע המקצועי, באופי נתינת השרות, במחיר. אבל, כאשר מדובר במוצרים, אחד הפרמטרים המפתיעים ביותר שמהווים מדד להצלחתם, או לפחות לכך שירכשו אותם בפעם הראשונה, הוא האריזה שלהם.
נראה מוזר שמעטפת חיצונית משפיעה עלינו?
אולי, אך בעידן השפע, לאריזות יש חשיבות גדולה הרבה יותר מהשימוש הבסיסי שלהן - הכלת המוצרים. עיצוב מקורי ונכון יכול להעיד לא רק על האיכות, אלא ממש להעביר לנו סיפור שיכול לשכנע אותנו לבחור במוצר ספציפי ולא באחר. מסיבה זו משקיעים יצרנים מאמצים רבים בתכנון אריזות ומחפשים תדיר עיצובים חדשים, מקוריים ויוצאי דופן, שיבליטו אותם על המדף בין המוני המותגים המוצעים.
מי אחראי על השינוי הזה?
מעצבי האריזות האחראים על מכלול ההיבטים בנראות המוצר ועטיפתו. מהווים חוליה חשובה בקשר שבין המוצר ללקוחות.
409519-PD6J78-298 2.jpg
אז גם אם את/ה מאלה אשר הולכים לסופר עם רשימה ממותגת, ייתכן כי בשלב הבחירה מול המדף הסובל מעודף צרכני ומציג עליו יותר מדי מוצרים זהים, דומים, חלופיים. תשתנה החלטתך על מוצר מתוצרת מסוימת, כי פתאום תתפוס את העיניים אריזה חדשה ומושכת.
מחקרים וסטטיסטיקות רבות נערכו בנושא, פסיכולגיות ותילי תילים של הנחות ניסו להבין ולהסביר כיצד מתנהג הצרכן במהלך תהליך הקנייה, מה משפיע עליו, מה גורם לו להעדיף מוצר אחד על חשבון אחר. התוצאה היתה אחידה הגורם החזותי תופס מקום נכבד בהחלטותיהם של הצרכנים במעמד הקנייה.
האריזה מייצגת את איכותו של המוצר ואת המותג העומד מאחוריו. אריזה שמעוצבת בצורה הטובה ביותר, גם שומרת על תקינותו ושלמותו של המוצר וגם מייצרת תדמית איכותית, למותג בכלל ולמוצר בפרט, ורמת אמון גבוהה בהתאם אצל הצרכן.
העיצוב הוא אלמנט קריטי שמשפיע על אופי המוצר ועל תהליך המיתוג של החברה בעיני הצרכנים. הוא עשוי להשפיע בצורה דרמטית על ההחלטות הרכישה של הצרכן, שכן האריזה היא שגרירת המכירות של החברה בנקודת הרכישה. זהו המסר השיווקי עימו נפגש הלקוח בבואו לרכוש מוצר.
מה יכול היצרן לעשות כדי למשוך את הלקוחות?
עסקים שמעוניינים במינוף המוצר שלהם, בהגברת המכירות וביצירת מוניטין חיובי חייבים היום לתת את הדעת ולהקדיש מחשבה בכל הנוגע לתהליך האריזה של המוצר.
כי זהו אחד הכלים הכי משמעותיים שיש כדי להבליט את המוצר שלכם, לספר את סיפורו ולקרוץ ללקוחות. בזירה התחרותית בה כולנו מתמודדים היום, בניית מותג חזק ומוכר היא קריטית כדי להזניק את החברה שלכם קדימה ולמצב אותה כחברה מובילה בתחומה.
אבל איך עושים את זה?
וכאן הגענו לשחות קצת ברחבי האוקיינוס
אחד המושגים הרווחים בתחום עיצוב אריזות והוא ממש לא פרי המצאתי נקרא "האוקיינוס הכחול".
אוקיינוס כחול הוא מושג, מינוח רווח מתחום העסקים, והוא אחד האתגרים של האסטרטגים וכל מי שעוסק בתחום השיווק ומעצבי האריזות בפרט.
בעצם עומדת בחירה בפני היצרן היכן למקם את המוצר החדש שלו. האם באוקיינוס כחול (חדש) או באוקיינוס אדום. ומהו אוקיינוס אדום? זה מרחב הים = השוק הצרכני בו מתנהלת לוחמה של ממש כל היצרנים אוכלים אחד את השני עד זוב דם כמו במלחמת כרישים, ומכאן הדימוי כביכול מימי האוקיינוס נעשים אדומים. כאשר עסק מתגושש מול עסק זהה לו, באותה זירה, ואין לאחד מהם אססטרטגיה מבדלת, יוצא שהם נאבקים ביניהם ומאדימים את מי האוייקנוס. לכן המטרה שצריכה לעמוד בראש היצרן היא להיחלץ מעמקי האוקיינוס האדום, ולהפליג לעבר אוייקנוס כחול - אוקיינוס המבטא אפשרויות בלתי מוגבלות, אין בו תחרות עקובה מדם, מהסיבה הפשוטה - אין בסביבתו מתחרים.
גם אם יש יצרני מוצרים זהים, הרי שיש לו אסטרטגיה מנצחת, הוא מבודל. והמטרה היא להמשיך וליצור כל הזמן אוייקנוסים כאלו. וכאן נכנס התפקיד המאתגר של מעצב האריזות.
כיצד מעצב אריזות יכול לעזור בקידום מכירות?
מעצב אריזות חכם שלא רוצה לקחת חלק בקרבות על מצב השוק ופתיחת ארנק הלקוח, צריך למצוא למוצר אוקיינוס כחול, להמציא לו כיוון, קונספט ונישה שהם לא ברי תחרות, ואז המוצר יהיה חדשני, רענן וישוט בבטחה באוקיינוס כחול משלו.
כל מה שצריך זה דיוק מקסימלי, מקוריות והבנת השוק! כי כאמור בעידן השפע הנוכחי כל מים מאדימים מהר מאוד. אריזה נכונה תעזור מאוד ביצירת אוקיינוס כחול
ואתן דוגמא ממוצר שכולם מכירים
b176e73f-f897-4c05-8a23-0e4134a0a43fimage14.png
בשנת 2001 חדר המותג 'יופלה' של תנובה אל שוק היוגורטים עם פרי. בתהליך שנקרא 'המהפך האדום' לקחו האסטרטגים של המותג את ערך בריאות שהיה נפוץ אז וממונף אצל המתחרים והחליפו בערכים של שמחת חיים, נועזות, המון כיף והנאה. עיצוב האריזות זעק מכל המקררים בצבע אדום בוהק, שהיה ניגוד מושלם לגווני הלבן והכחול או אפ' מעט ירוק שהיה ששלט במקררם החלביים. הטעמים השונים יצרו כל מוצר כפרסונה עצמאית שגרמה לחיבור ריגשי אצל הצרכנים אפרסק מאוהב, תות שובב, דובדבן אתלטי - הם חלק מהשמות השונים כ"כ מערך הבריאות שכיכב עד אז בנישת היוגורטים. כמובן שבמקביל לעיצוב האריזה עסק גם קידום המכירות באותו קו ולווה בויזואלים שונים ובלתי צפויים לקטגוריה כמו ילדה וכלב עם חיוך מוגדל ובולט, דוגמן עם לשון ארוכה במיוחד ובמגזר החרדי חבורת משמחים עליזה
יש לציין שגם כיום כאשר האריזות שונו לקו נקי יותר מבוסס לבן בהתאמה לטרנד העכשווי, הן עדיין ממשיכות לשדר את אותם המסרים של פינוק, אהבת החיים וצ'ופרים עצמיים - כשהצבע האדום עדיין מככב.

1706935589_1261616839.jpg
נתקדם כמה שנים קדימה ונאחז ביד מוצר שונה לגמרי ומאוד פשוט - מוצר נייר - כן נייר טואלט , חבילות הטשיו והמפיות של חברת טאצ' שעברו תהליך למיתוג אריזות מחדש וגם הם החליטו לדבר בשפה חדשה - ליצור לעצמם אוקיינוס כחול - הם האנישו את המוצרים וקרצו בעזרת משפטים מתוקים לצרכנים שבדיוק בדיוק צריכים אותם, סגנון העיצוב לווה באיורים שובבים ומשפטים גזעיים עוד יותר שהופיעו על-גבי האריזות שכמובן קיבלו מראה אחיד ונקי.
7290103702779.jpg
ודוגמא נוספת מתוך הסטודיו:
התבקשתי לעצב תוויות לסידרת יינות, מסוג טוקאי מיושן, הם מיועדות למבינים ביין ולנהנים מהארומה, אבל לא מידי מסחררים. אלו יינות בוטיק המיועדים לרכישה בנקודות מכירה פרטיות ולא בשוק הרחב, וסיווגם הוא משהו שנע בין בוטיק ליוקרתי. אך נסיונות לשווקם שערך הלקוח קודם הגיעו אלי לא יצרו הד מספיק נלהב, הציבור נשאר נאמן למותגי היין המוכרים.
הלקוח הגיע אלי עם כמה ואריאציות של אריזות אותן ניסה וכאמור לא סיפקו לו את שרצה. חשוב לציין שאת שמות פרטי הסידרה וסיפורי העבר שלה הלקוח הביא מוכנים. כלומר, המסר היה חיבור לעבר.
יינות ישן.jpg
נכנסתי לעובי הענין, אפ' העזתי לטעום ולהשוות יינות, לחפור קצת על השוק שלא היה לי מוכר כלל ועיקר והמסקנה היתה שעיצוב שגרתי אכן לא יתפוס במקרה זה את העין, המתחרים מידי מוכרים מכדי שהצרכן יבין שיש כאן יין בוטיק מיוחד, ולכן החלטתי להעביר את זה בעיצוב הטיקט.
סגנון עיצוב כמו מברשת עיצוב, מודפס עלנייר יין מטאלי וכמובן בשילוב התמונה העתיקה - נתנו ללקוח את מה שציפה. המדפים הריקים כעבור תקופה קצרה - הצדיקו את ההשקעה.

wines bottle.jpg
אם נמשיך לצפות במהלכי עיצוב אריזות נוכל ללמוד המון תובנות, אבל המסקנה היא אחת: עיצוב האריזה - היא אחת הדרכים הכי יעילות כדי להיחשף לקהל צרכני רחב, לספר את סיפור המותג שלכם ולהגביר את המכירות שלו.
במאמר הבא נדבר על תפקידי האריזה ואיך הם עובדים בשביל ליצג את המסרים שלנו
לקבלת טיפים מנצחים לאריזה שנחטפת מהמדף - לחצו כאן
לדוגמאות למוצרים נוספים שנארזו בסטודיו - הכנסו כאן

הכותבת לאה גלברט, בעלת סטודיו סטארט אפ לעיצוב אריזות
  • וואו!
Reactions: R.E.Y