מדור עם כיתוב31.jpg

עושים להם בית ספר

אפשר לנשום עמוק? כולם חזרו לבתי הספר? כהורים העוסקים באמנות, או סתם אם יש לכם זיקה לדבר, בואו לקרוא על האמת עומדת מאחורי מערך שיעורי אמנות ומלאכה...
  1. מערכת בית פרוג
    "שונאת שיעור מלאכה! שונאת!" היא נכנסת הביתה, זורקת את התיק, מניחה את עבודת הרקמה על שולחן המטבח.
    "תיזהרי זה יתלכלך מהמרק!" היא מקבלת אזהרות אך לא ממש מתעניינת בהם.
    "לא מבינים שם במשרד החינוך, של-א כ-ל ה-ב-נ-ו-ת ט-ו-ב-ו-ת ב-מ-ל-א-כ-ה??? היא זועקת ופניה מאדימות. אצבעותיה דקורות מהמחט הסרבנית.
    מה שהיא רוצה רצה עכשיו, זה צלחת מרק חם, להירדם אל המיטה המפנקת ולשכוח. לשכוח משיעור מלאכה.
    מוכר לכם?
    מסתבר כי שיעורי מלאכה מוציאים מתלמידות בתי הספר, את הרגשות הקיצוניים ביותר- מאושר ותחושת סיפוק, ועד תסכול, שנאה וחוסר מוטיבציה.
    אם עד עכשיו לא באמת, הבנו למה מחייבים השתתפות מקסימלית בשיעורי מלאכה, מיכל רוזנר, מדריכה מחוזית לאמנות, משרד החינוך- משתפת אותנו. (פורסם גם באתר www.ysviva.org 'יוצרים סביבה').

    לצייר את המפה

    מניסיוני הרב, כמנחת מורים לאמנות ועיצוב (ובכלל בחינוך זה כלל משמעותי ביותר כיהודים מאמינים אנחנו משתדלים לברר היטב את מטרתנו בכל צעד ועשיה..)

    כאשר מורה מבינה את מטרות השיעור עליו היא מופקדת ללמד, היא בשלב טוב ויש בידה כלי ראשוני, ללמד כראוי.

    מהן מטרות שיעור אמנות/ מלאכה בבית הספר?

    1. רכישת כלים לחשיבה יצירתית.
    2. התנסות בהבעה עצמית באופן וורבלי (שפתי) .
    3. ביטוי רגשות מחשבה ורעיונות.
    4. גלוי עניין וסקרנות ללמידה מתוך העולם החזותי.
    5. הכרות לימוד והפנמה של מושגים ידע ותכנים מעולמות תוכן אחרים.
    6. חיזוק יכולות וגילוי כישורים בכל תלמיד.
    7. חיזוק ומתן כלים לחשיבה עצמאית בלתי תלויה.
    8. אפשרות לביקורת , סינון ופרשנות על הסובב את עולם הילד


    כמובן, שכל מטרה בפני עצמה ראויה לחקר, הבנה והרחבה: מהי? כיצד נקנית ומהן דרכי הפעולה בכדי ליישמה כראוי.
    אבל ראשית אנו כמורות חייבות להיות ערוכות וחדורות מטרה.

    בהתאם לכך, נבחר את התכנים, נאמץ תהליכים, נשאב רעיונות וכמובן גם נקנה מיומנויות של יצירה עם התלמידות.
    חשוב לציין כי כעת בשנה זו, כתובה תכנית לימודי אמנות מסודרת לבית הספר חרדי. היא מבוססת ע"פ המטרות הנ"ל ומובאים בה רעיונות, עקרונות ומודלים ישימים לעבודה בכיתה מומלץ לכל מורה לעיין כראוי בתכנים אלו.

    הצתה של אור בשיעור אמנות

    המטרה הראשונה הנה פיתוח חשיבה יצירתית.
    יצירתיות הגדרתה המקצועית : "הולדה" של רעיון, פעולה או אובייקט, שהינו חדש ובעל ערך בנקודת הזמן ובהקשר
    התרבותי בה הומצא (1998 ,Standler .(גילפורד (Gilford,
    היצירתיות נשענת על גמישות מחשבתית שמאפשרת חשיבה מכוונים שונים
    גמישות מחשבתית היא בעצם האפשרות לבחון סיטואציה שקורית ולתת לה פתרונות או נקודות מבט מכמה זוויות אנו כאנשים בוגרים רגילים, בדרך כלל, לחשוב או לעמוד בפני סיטואציה מנקודת מבט מקובעת כזו שהורגלנו אליה . הרבה מן הקיבעון הזה הוא הכרחי וההקשר הבנוי לנו כסיבה ותוצאה, אבל בהרבה מקרים או סיטואציות , הקיבעון הרגיל או הפתרון המוכר והדרך אליו, לא משיגים את התוצאה ולכן, נדרשים לעוד סגנונות חשיבה, לדרך שונה בלתי ידועה ומתחקה אחר נקודות נוספות.

    ההעזה לפרק דפוסי חשיבה מקובעים ולהידרש לפתרון בדרך שונה היא ליבת החשיבה היצירתית

    את רובו המכריע של חיינו, אנו עוברים במסגרות אשר לכל אחת מהן חוקים והגדרות ולא נדרשת מאתנו חשיבה יצירתית, לכן מכורח המקובעות של המסגרת אט, אט רבים מאבדים את החשיבה היצירתית ואת תהליך הפיתוח שלה. החשיבה היצירתית חשובה לאין שיעור מכיוון שביכולתה לעזור לנו בתחומים רבים של החיים.
    לא פעם ולא פעמיים נדרש מאתנו במהלך החיים לספק פתרון יצירתי, אם בעבודה, אם בחיי המשפחה, או אם ביחסים הבין אישיים. פיתוח חשיבה יצירתית יעזור לנו לגשת אל כל בעיה "בראש פתוח" ולהציע לה פתרון מקורי ומועיל ותוך כדי התהליך, אף ללמוד דברים חדשים על עצמנו ועל אחרים
    לפי ד"ר אדוארד דה בונו, יועץ ארגוני ועסקי הנחשב בעיני רבים כסמכות המובילה בעולם בתחום החשיבה היצירתית, החשיבה הילדותית התמימה מהווה בסיס ליצירתיות, משום שהיא פתוחה ומשוחררת ממעצורים ובכך מאפשרת הסתכלות חדשנית ומרעננת על מצבים נתונים, שכן הילדים אינם מכירים את הגישות הישנות והפתרונות הידועים והמתבקשים והם בקלות מפרקים את הסיטואציה ונדרשים להקשר שונה מן המקובל והידוע.

    "כל הילדים הם אומנים, האתגר הוא להישאר כזה כשאתה גדל" (פאבלו פיקאסו).

    בעשיה אמנותית וכן בהתחקות אחר מעשה אמנות ותהליכי יצירה ישנה הזדמנות אמתית לחדד את החשיבה היצירתית, למנף אותה וללמד תלמידים פיתוח מיומנויות חשיבה ברמה הגבוהה ביותר.
    יצירה באשר היא, מכריחה את האדם לצאת מקיבעון מחשבה מסוים ולנסות אופציות נוספות.
    תהליך חשיבה יצירתי ברמה גבוהה הוא כזה המאפשר ומעודד תלמיד ליצור הקשר שונה למוכר ולידוע ולמצוא אופציות נוספות לשימוש הרגיל או לתוצאה הרצויה והמוכרת.
    מורה לאמנות, הוא כזה אשר יכול להביא את התלמידים לסגנון חשיבה יצירתי מכמה סיבות עיקריות:

    האחת: כיון שהאמנות והיצירה במהותה היא יציאה מדפוסי חשיבה רגילים ו"להמציא" משהו חדש שעדיין לא היה.
    הסיבה הנוספת היא שבשיעור אמנות ישנו (צריך שיהיה..) דגש דווקא לניסוי והתנסות, כך שאין מתווה אחד ברור או דרך אחת סלולה, בכדי להגיע לתוצר רצוי , אלא ההדגש הוא על תהליך היצירה
    תהליך אמנותי, מאפשר למורה, לעודד את התלמיד, לחדד מבנה חשיבה ולנסות להגיע לתוצר רצוי, באופנים שונים.
    בכדי להגיע בשיעור אמנות לחידוד החשיבה היצירתית המורה לא צריכה הרבה אלא פשוט לזכור שזוהי מטרה בפני עצמה: פיתוח החשיבה היצירתית ובכך להגדיל ראש ולתת לתלמידים תרגילים ואפשרויות של ניסוי והתנסות בחומר ובנושאים מגוונים
    כמובן גם, עצם האפשרות של תלמיד, ליצור מאותו חומר או מאותה טכניקה, על אותו נושא, יצירה שונה מחבר היושב לידו בכיתה, בהכרח מכוון את התלמידים לבדיקת תהליך היצירה המפתיע, ולגלות הקשרים ופתרונות שונים לתוצר ייחודי אחר.

    איך מתפתחים ומטפחים בשיעור אמנות חשיבה יצירתית ?

    הדרך הראשונה: מתרגלים.
    כן, שיעור אמנות הוא לא שיעור חשבון... אבל בכל אופן תרגול הנושא בחובו, חווית התנסות.
    התנסות בציור ניתן לבדוק אופציות של התחלות איור שונות ולהמשיך אותן, התנסות בחומר ניתן לבצע אופציות מורכבות ומעניינות של החומר וכך הלאה..
    לתרגל, פירושו של דבר, הכוונה של המורה לביצוע מטלה כזו או אחרת באופן שבו התלמידים מתנסים להגיע בעצמם אל הפתרון
    תרגול כזה שונה במהותו מכל שיעור פורמלי ובזה ייחודו.
    תנו לתלמידים לחשוב אחרת!! לעסות את הפלסטלינה לערבב את הצבעים ולצייר באופן מורכב שונה ומאתגר.

    דרך שנייה: לעבוד על פי נושא.
    רצוי לחקור ולהתחקות אחר תהליכי יצירה אחרים של אמנים וזרמים שונים. הכוונה היא לנושא אחד, ודרכי הבעתו המגוונות לדוגמה: אינו דומה צילום ירושלים פנורמי לצילום ירושלים בתקריב, כל אמן צילם את אותו נושא מעמדות שונות, מכוונים מגוונים בואו נבדוק מדוע? איך עשו זאת ואיך עיבדו נושא מזוויות שונות ונקודת מבט שונות.
    התחקות אחר תהליך אמנותי, כזה או אחר ולימוד על עיבוד נושא, מכמה זויות מחדד אצל התלמידים אופציות נוספות של כווני חשיבה וזו דרך נהדרת לפיתוח יצירתי.

    כלי נוסף שיש בידי המורה לאמנות לחדד את כווני החשיבה בשיעור אמנות, הוא התנסות במציאת הקשרים שונים.
    היכולת לבדוק עם התלמידים הקשר של חומר לצורה, הקשרים קיימים ושאינם ופיתוח המצאתי למוצרים או מוצגים מוכרים.
    שאלות ואתגרים כמו – "תנו חמישה שימושים לכפית מלבד לאכול איתה" או:" בואו ניצור כעת בלון שלא עף".. זה יכול להיות מגוון כשהעיקרון הוא "יצירה שהיא פתרון"- תהליך יצירה כזו של המצאה ויצירת הקשר שעדיין לא ראינו וחשבנו עליו, אבל פשוט נמציא אותו, היא גם אופציה נפלאה המתאפשרת רק עם תהליך התנסות בשיעור פתוח וייחודי כמו שיעור אמנות.

    שיעור אמנות הוא אחד ה"בשורות" הטובות שיש לתלמידים שלנו במוסד פורמלי , לגדול בחשיבה יצירתית ולקבל כלים ייחודיים למציאת פתרונות במגוון תחומי עניין.

    תלמידה שהתנסתה בחשיבה יצירתית ועברה תהליכי אמנות ויצירה באופן כזה, תוכל להתמודד במגוון סיטואציות ולבחון אותם בהקשרים מגוונים, כשבידיה כלי חשיבה מגוונים למציאת פתרון בהתמודדות ואתגרים בחיי היומיום, העכשוויים והעתידניים.

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. מרים יעל
    אצלנו תפרו מפית (עבודה מפרכת ולא כיפית) ועשו קישוטי סוכה. השיעורים אמנם היו חביבים עלי בתור אחת עם נטיה בולטת לכל מה שהוא לא מתמטיקה, אבל הרוב המוחלט של שאר הכיתה תיעב את השיעור וביכר התעמלות או סתם הפסקה. למורות לא הייתה שום גישה לאמנות והן לא ידעו להעריך יצירתיות שמנסה להתבטא, אלא כיוונו כל הזמן לדייקנות ותוצאה מוגמרת מדהימה ומושלמת. אז אני לא זוכרת מציאות כמו שאת מתארת (ואני לא עד כדי כך רחוקה מהגיל....) כנראה שדרוש הרבה שיפור בתחום הזה :(
  2. צוקל
    אני חושבת שתצוגה/תערוכה של כל היצירות במהלך השנה או בסופה יכולה לעודד יותר את התלמידות.
      קליגרובקא אוהב/ת את זה.
  3. -רבקי-
    אני תמיד ממש אהבתי שיעור אומנות /מלאכה.
    זה נתן לי זמן לנשום ולהיות מרוכזת בלי לחץ........
    וכמובן היצירה ממש מרגיעה וכייפית
      קליגרובקא אוהב/ת את זה.
  4. מנוחהלה
    חבל שלא היית המורה שלי למלאכה :)
    8 שנים של סיוט וסבל...
    ארך לי הרבה זמן להבין שקיבלתי 2 ידיים ימניות והמון יצירתיות
    רק מה? לרקום איקסים לפי דרישת המורה הזקנה והעצבנית, לא הצלחתי.
    ב"ה ביה"ס נגמר וגיליתי שאני טובה בהרבה תחומים, במיוחד באומנות...
      קליגרובקא, עיצובים2 ו-Sigalit אוהבים את זה.
  5. מרים ליף
    כל מילה!
    זה שיעור שנגזל מהתלמידות.
    שעתיים שבועיות! כפול 12 שנות לימוד ונשאר תמיד ברמת גזירה והדבקה, ללא שום התקדמות.
    אך המינימום המתבקש שהמורות לאמנות תהיינה נשים שעברו הכשרה באמנות ולא אחיינית של מנהלת, מורה למתימטיקה שחסרות לה שעתיים במערכת..
      קליגרובקא ו-מנוחהלה אוהבים את זה.
  6. ריקי שחור
    כל כך לא מה שקורה במציאות...
      קליגרובקא ו-מנוחהלה אוהבים את זה.
  7. kshir
    אם שיעורי אומנות בבית הספר היו מתנהלים באופן הזה, היה מצוין.
    אולי היום זה כך.
    בתור תלמידה (לפני די הרבה שנים), היתה דוגמא, וצריך היה להכין משהו מאד דומה.
      קליגרובקא ו-מנוחהלה אוהבים את זה.