איך נפטרים ממס רווח הון?

פתיחה

בשעה טובה החלטתם לחסוך ולהשקיע, חסכתם מפת לחמכם והנה אתם זוכים לראות כיצד הקרן מתחילה לטפס ולצמוח. אתם בוודאי שמחים. מקסים. אבל יש עוד מישהו ששמח בשמחתכם, השותף הסמוי שלכם, "מדינת ישראל" (ובמקרים מסויימים מדינות נוספות).

בכל פעם שאתם מוכרים נייר ערך במחיר גבוה ממחיר הקנייה, תחויבו במס של 25%.
ובמילים אחרות כאשר אתם מרוויחים 1 ₪, פירושו של דבר שהרווחתם רק 75 אגורות.

קיימות כמה דרכים להשתחרר מהשותפות המעיקה הזו, ולשמור על הכסף שלכם לעצמכם, בכך יעסוק המאמר שלפניכם.

אם עדיין לא התחלתם להשקיע, אל תמנעו מכך בגלל ענין המיסוי, הדחייה הזו פועלת לרעתכם. תתחילו לחסוך ולהשקיע מידי חודש ותחזרו לכאן עוד חודשיים שלושה חכמים יותר.



כמו במאמר הקודם אציין, שאין לי רשיון לעסוק בתחומים אלו, והמאמר נועד ללמידה ובכדי שתדעו האם יש לכם צורך לפנות לאיש מקצוע שינחה אתכם בדרך הנכונה לכם להיפטר ממס. אין במאמר משום המלצה או ייעוץ כלל ועיקר, והשימוש בו על אחריות הקורא בלבד.​

שימו לב, המאמר מיועד לבעלי אזרחות ישראלית שאינם מחזיקים באזרחות זרה!!



מכיוון שנושאי מיסים סבוכים למדי ולא אינטואיטיביים, חילקתי את המאמר לשנים.

החלק הראשון ידגים כיצד משפחה ממוצעת תתכנן את השקעתה באופן שיפטור אותה במס. בחלק זה לא אדקדק במספרים ולא אתן הסברים מיותרים. פשוט תוכלו לראות איך "עושים את זה" ולהתקדם עם זה הלאה (מומלץ עם איש מקצוע, לכל הפחות בהתחלה).

בחלק השני המיועד למעמיקים אסביר את הדברים ביתר פירוט, אך הוא דורש יותר מאמץ קריאה , לא נורא, אם התחלתם להשקיע בוודאי הבנתם שאין הכל בחיים.

חלק ראשון - הדגמה מהחיים
קיימות כמה דרכים להיפטר ממס רווח הון, אנו נפרט כאן את העיקריות שבהן. כך תוכלו לבחור את הדרך האופטימלית עבורכם, או לשלב ביניהן לפי הצורך.

דרך ראשונה – קרן השתלמות

קרן השתלמות.jpeg

ובכן, משפחת בוזגלוביץ' בחרה להשקיע במודל של שעה וחצי ביום (2,640 ₪ לחודש), כיצד היא תעשה זאת בלי שידו הארוכה של פקיד השומא תשתרבב לארנקה?

קרן השתלמות הינה דרך להשקיע בלי מס על רווח הון.

משפחת בוזגלוביץ' בחרה להשקיע במודל של שעה וחצי ביום (2,640 ₪ לחודש), ולכן היא מנסה להכניס כמה שיותר מתוך סכום זה לקרנות השתלמות הפטורות ממס.

גב' בוזגלוביץ' היא פקידה בבנק ומשתכרת 7,000 ₪ לחודש, בפגישה הקרובה עם המעסיק, היא צפויה לקבל העלאת שכר. במקום זאת היא מבקשת לפתוח עבורה קרן השתלמות העוקבת אחר מדד s&p500. (לא תורה מסיני, פשוט זו היתה הדוגמה במאמר הקודם). ואכן, מעתה ואילך יכנס לקרן ההשתלמות סך של 10% מהשכר (רבע על חשבונה והשאר על חשבון המעסיק). סה"כ 700 ש"ח

הרב בוזגלוביץ' הוא אברך שמלמד תלמיד במשך שעה ביום ומעוניין לעשות זאת בצורה חוקית. הוא פותח עוסק פטור, פונה לחברה המנהלת קרנות השתלמות ופותח קרן השתלמות כעצמאי, אליה הוא מפקיד מידי חודש 1,540 ש"ח.

סך הכל מופקדים מידי חודש 2,240 ₪ בקרן השתלמות, הרווחים שייצברו בקרן זו יהיו פטורים במס.

למה לא להפקיד הכל? כי אי אפשר, תראו בהמשך ברשימת יתרונות-חסרונות. לפירוט מדויק יותר ראו בחלק שני.

דרך שניה – החזרי מס

markus-winkler-Ber3q-zEhd4-unsplash.jpg

בדרך זו, חשוב עוד יותר להתייעץ עם איש מקצוע, בכדי להבין שלא פספסתם משהו בדרך.

דרך זו רלוונטית רק אם שניכם לא משלמים מס הכנסה בתלוש המשכורת. (אלא אם כן אתם משלמים מס בהתנדבות כי לא דיווחתם על כל מה שהיה פוטר אתכם מתשלום המס).

בשביל להבין את הקונץ של דרך זו, צריך לדעת שתי עובדות יסוד.

1. מס רווחי הון חל רק בשעה שאתם מממשים רווח, כלומר קניתם לפני שנה ב100 ₪ וכעת מוכרים ב120 ₪.

2. המדינה מחלקת מתנות רק למי ששילם מס (למעט מ"ה שלילי), לכן קוראים לזה 'החזרי מס'.

מסקנה:

בשביל לא לשלם מס בעוד עשרים שנה, צריך למכור ולהתחייב במס כאשר יש לנו זכות להחזרי מס, לשלם (כביכול) את המס ולקבל אותו חזרה.

דוגמה:

למשפחת סילברקאש יש שלושה ילדים שהגדול בן 4.5, הגב' עובדת כמנהלת משמרת ומשתכרת 9,000 ₪, האבא מלמד בחיידר ומשתכר 5,000 ₪. יש להם ביטוח חיים בעלות חודשית של 50 ₪ לגבר ו30 ₪ לאשה. בנוסף הם משתדלים לתרום דרך מוסדות ציבור (סעיף 46), והם תורמים בשנה 6,000 ₪.

לא אלאה אתכם בנתונים (ואם אתם מתעקשים תעשו את זה פה), אבל במקרה הזה משפחת סילברקאש יכולה להרוויח 47,000~ ₪ בשנה מרווחי הון והיא לא תצטרך לשלם מס.

ובפועל?

במודל אותו נתתי, שווי התיק בסוף השנה השישית הוא 234,237 ₪, אך חשוב לשים לב לכך שחלקו הוא קרן - כספים שאנחנו הפקדנו, ורק מיעוטו רווח. כמה רווח? 44,157. הרווח הזה נכנס בתוך תקרת החזרי המס של משפחת סילברקאש.

ולכן, בחודש דצמבר בשנה השישית/(או בשנה מתאימה), אדון סילברקאש ימכור את כל המניות שלו, ולאחר מחצית הדקה או פחות הוא יקנה מניה דומה אך שונה. ובכך הפך כל הסכום לסכום הקרן של ההשקעה, וגם אם בעוד עשרים שנה הוא ימכור את המניות הללו, יחושב הרווח מהקנייה השניה ולא מהראשונה.

דגש מיוחד. כיוון שאתם עומדים למכור ולקנות, חשוב לבדוק מה עומד להיות עלויות המכירה והקנייה שלכם, הן מבחינת עמלות בבית ההשקעות, והן מבחינת הspread (=הפער בין מחיר קנייה למכירה), כלומר, כדאי שהמרווח בין מחיר המכירה למחיר הקנייה על הנייר אותו תרצו לקנות יהיה נמוך. יש הרבה ניירות שעונים להגדרה הזו, רק צריך לשים לב לכך. (אזהרה: אל תתעכבו על נקודה זו לפני תחילת ההשקעה, זה יכול להיות נסיון להיטיב שיגרום לכל העגלה להיתקע. תרשמו לכם לבדוק זאת שלשה חודשים לאחר תחילת ההשקעה החודשית).

רגע, יועץ מס, אל תשכחו. אני פישטתי את האופציה הזו לפעולת מכירה וקנייה פעם בחמש שש שנים. יכול להיות שעדיף לעשות את זה במנות קטנות, (כל שנה קצת), יתכן שדרכים אחרות עדיפות. תתייעצו! חובה!



מה עדיף? קרן השתלמות או החזרי מס?

ישנם יתרונות וחסרונות לשתי הדרכים. הטבלה תעזור לכם להתמצא, פרטים מדויקים יותר בחלקו השני של המאמר.

קרן השתלמותתיק ממוסה עם החזרי מס
טופסולוגיה והתעסקות✅ אין צורך (יש לציין שפתיחת עוסק פטור מחייבת הגשת דו"ח שנתי, והצהרת הון פעם בכמה שנים)❌יש כאב ראש
הכסף זמין❌ צריך להמתין 6 שנים✅
סיכון מכירה נמהרת✅ מצריכה ביורוקרטיה❌ דורש שליטה עצמית
הוראה חד פעמית✅❌לפי הידוע לי, אין אופציה של קנייה אוטומטית.
דמי ניהול❌ בין 0.25 ל0.9 בתלות בגודל התיק וההתמקחות✅ אין (מלבד הניר עצמו)
זמינות לכל אדם✅❌ לעצמאי או לשכיר בהסכמת המעסיק בלבד. (כדאיות פתיחת עו"פ למי שיש הכנסות זעירות, תלויה במחלוקת רוחי"ם איתם דיברתי)✅❌ בתלות בגובה ההכנסות ובחבות המס
הגבלה✅❌יש תקרת הפקדה שנתית אך לא מוגבל לרווח מסויים✅❌אין תקרת הפקדה, אך יש הגבלה לרווח שנכנס בהחזרי המס



הדרך השניה וחצי – החזרי מס על ידי הילדים

ברוך ה' משפחת גולדמאני מרוויחה יפה מאוד ולכן היא אינה זכאית כלל להחזרי מס. האם כלו כל הקיצים? ממש לא. אפשר להשתמש בשיטה של החזרי מס על ידי הילדים לאחר הגעתם לגיל 18 ולפני שהם נכנסים לשוק העבודה, זה יוצר מרווח של 2-4 שנים שבהן תוכלו לממש חלקים גדולים מהתיק בפטור ממס.

כאשר ילד מגיע לגיל 18 יש לו הוצאות רבות, ביגוד, מוסדות לימוד, מורים פרטיים, בילויים, נסיעות.

באף מקום לא כתוב שצריך לתת לו כסף לשם כך, מה שמפתיע הוא שאפשר פשוט לתת לו מניות! במתנה!

איך זה הולך? הילד פותח חשבון ואתם מעבירים אליו בסוף שנה לועזית מניות שיש עליהם רווח של 23,000~ ₪ (או 28,700~ במקרה של בת), הילד מוכר את הנירות בסוף השנה הלועזית, וכל ההוצאות של הילד יוצאות מהחשבון הזה. כנגד ההוצאות אתם קונים בחזרה ניירות ערך באותו הסכום.
אם נקח כהנחה צנועה מאוד, שלכל ילד משבעת הילדים נעביר במשך 3 שנים 25,000 ₪ לשנה, נוכל למשוך מקרן החיסכון למעלה מחצי מיליון שקלים ללא חיוב מס.

הסתייגות: צריך שהכסף הזה באמת ישמש את הילד, כך שסביר שבשנות הבחרות לא תרצו להעביר סכומים גדולים, אלא רק מה שישמש אותו בפועל באותה שנה. כאשר הוא מתחתן תוכלו להעביר סכומים גדולים, שהרי הם באמת נועדו בשבילו.

דגש לשיטה זו: תוודאו בפתיחת החשבון שאין עמלה שמנמנה על העברת ניירות לאחר (או לעצמכם). כמו כן יש להתייעץ עם איש מקצוע שיסביר לכם כיצד להתנהל מול רשות המיסים, או להיעזר במייצג בפעמים הראשונות.

דרך שלישית – דחיית מס

טקס.jpg

כמו שאמרנו מקודם, בשביל להתחייב במס צריך למכור.

אם כך, כדאי להשתמש בכסף בלי למכור את המניות. כיצד? הלוואה.

אפשר לקבל היום הלוואות מאוד זולות מהקרן פנסיה וכדומה, ובכך לדחות את המס בכמה שנים טובות.

מה הרווח אתם שואלים? הרי בסוף נצטרך למכור ולשלם. כל הכבוד, אתם אנשים ישרים.

אבל בכל זאת הרווחנו כאן לא רע. כי אם אתם צריכים לשלם בשנת 2022 מס למדינת ישראל בסך 50,000 ₪, זה אומר שאותם 50,000 ₪ יפסיקו לעבוד בשבילכם.

אם לא שילמתם אותם למדינת ישראל, הרי שבעשר השנים הקרובות הם עשויים להכפיל את עצמם, כך שרק על המס שדחיתם תרויחו עוד 50,000 ₪.
זוהי הלוואת גמ''ח מטעם מדינת ישראל.


דרכים נוספות

קיימות דרכים נוספות להקל את עול המס, אך הן יותר מורכבות או לא שכיחות, ובגדול אין בהן צורך בסדרי הגודל של ההשקעות עליהן דיברנו.

לכן אזכיר חלק מהן ובקצרה בלבד.

א. החזקה בכמה ניירות ומכירה בהפסד באופן שייצור מגן מס, ובכך תושג דחיית מס על מכירת נירות רווחיים. (דחיית מס).

ב. מכירה בשכבות. מכירה של נירות ערך שנקנו בעבר הקרוב ועלו רק מעט במקום נירות ערך שנקנו לפני שנים ואוצרים בתוכם רווח גדול. (זוהי פרוצדורה לעשות זאת, ויש גם ויכוח מסוים האם היא מועילה בפועל אם פקיד השומא יחליט לעשות שרירים). (דחיית מס)

ג. הגדלת הפנסיה באופן עצמאי ושימוש בה על ידי הלוואה. (דחיית מס).

ד. קופת גמל להשקעה כאשר מדובר בחיסכון עבור הפנסיה (לגימלה חודשית). כפי הנראה כדאי רק בשנים הקרובות לפנסיה. (פטור ממס)

ה. קופת חיסכון לכל ילד אם משאירים אותה סגורה עד גיל הפנסיה ומוציאים אותה כגימלה חודשית (פטור ממס)


ולסיום, נקודה אחרונה שאינה נוגעת לתחילת השקעה אך חשוב להיות מודעים אליה.

קיים מס נוסף שעשוי להשפיע עליכם והוא מס עיזבון אמריקאי שחל גם על מי שאינו מחזיק אזרחות אמריקאית.
אם אתם מחזיקים בניירות ערך אמריקאים (או נכסים אמריקאים אחרים) בהחזקה ישירה בבית השקעות, מעבר לסכום של כ60,000 $ (לכל אחד), אתם חשופים במקרה מוות חלילה למס עיזבון אמריקאי.
שימו לב לא להגיע לסכומים הנ"ל, או על כל פנים היו מודעים לכך.



חלק שני – הבהרת מושגים

patrick-tomasso-Oaqk7qqNh_c-unsplash.jpg

מידע חלקי

למען הסר ספק. מטבע הדברים גם חלק זה הוא חלקי וחסר, ונועד רק בכדי להעשיר את הידע אודות מיסים, חובה לוודא באופן עצמאי את הנתונים המובאים פה לפני כל פעולה, וכמו כן לבדוק שאינכם נמצאים במצב ייחודי כזה או אחר המשפיע על חישוב המס שלכם.

מס והחזרי מס


בכדי להבין את הסיפור של החזר המס על מניות, נטעם על קצה המזלג כיצד מחושב המס בארץ (על יחידים). המספרים כולם נכונים לשנה הנוכחית בלבד ומשתנים בדרך כלל משנה לשנה.

באופן כללי ניתן לומר שחובת המס על היחיד בישראל מורכבת משני חלקים.

1. שיעור המס המוטל עליו. (לדוגמא 1000 ₪)

2. גובה החזרי המס. (לדוגמא 700 ₪)

המס בפועל שיגבה מהיחיד הוא:

חיוב המס בפועל (300) = סעיף 2 (700) - סעיף 1 (1000)

בדרך כלל כאשר אדם לא משלם מס על עבודתו, אין פירוש הדבר שלא מוטלת עליו חובת מס, אלא הוא זכאי להחזר מס.

למשל, מי שמרויח 5,000 ₪ בחודש מחוייב במס בשיעור של 10%, כלומר 500 ₪. אך בכל זאת הוא לא ישלם אגורה, מכיוון שכתושב ישראל הוא זכאי ל2.25 נקודות זכות שנותנות לו מתנה ממדינת ישראל, החזר מס.

מה שחשוב לנו לדעת הוא, ראשית, מהי חובת המס שלנו, ושנית לכמה החזרי מס אנו זכאים, רק כך נוכל לדעת האם אנו יכולים למכור ניירות ערך ללא חיוב מס.

על מה יוטל עלינו מס? (בגדול).

הכנסה מעבודה. שיעור המס מתחיל ב10% להכנסה עד 6,290 לחודש ומגיע ל50% בהכנסה של 53,971. (הנתונים בכל המאמר נכונים לשנת 2021, ומתעדכנים בכל שנה. לבירור מדויק ועדכני יש להיכנס לאתרי מס הכנסה וכל זכות)

מכירת מניות ברווח וקבלת דיבידנד. שיעור המס הוא 25% על הרווח הריאלי. (הרווח מחושב לפי הצמדה למדד, או לפי מחיר המט"ח שבבסיס הנכס). לא התיחסתי לאגחי"ם כי זה נושא סבוך ופחות רלוונטי.

מס שבח. קניתם דירה שניה (בדרך כלל) ומכרתם ברווח? אתם מחוייבים ב25% מס. גם כאן החיוב הוא רק על הרווח הריאלי, והוא מחושב לפי מדד המחירים לצרכן.

בהקשר למס שבח חשוב לדעת שהשבח אינו רק עליית מחיר, אלא גם אם הדירה נשארה באותו המחיר היא נחשבת כדירה שהושבחה.
"איך זה יכול להיות??'' אתם שואלים.
התשובה היא שמבחינת רשות המיסים ערך הדירה היה אמור לרדת, שהרי היא נהיתה ישנה יותר, כך שאם היא עדיין עומדת על אותו המחיר מדובר בשבח. שיעור הפחת שהופך לרווח בעיני מס הכנסה: 2% מערך הדירה בכל שנה. ככל שהחזקתם יותר שנים כך "הרווחתם" יותר בפחת.

אם מגיעים לכם החזרי מס שנתיים יתכן שעדיף להשכיר במסלול חייב (נפרט להלן).

השכרת דירה. השכרת דירה יכולה להיעשות בשלשה מסלולים. 1. מסלול פטור, עד לשכירות בסך 5,070 ₪. (שכירות גבוהה גם מכמה דירות מחושבת בצורה שונה). 2. מסלול מס 10% ללא ניכוי הוצאות. 3. מסלול מס מלא לפי מדרגות המס להכנסה שלא מיגיעה אישית, במסלול זה אפשר לנכות הוצאות ופחת.

החזרי מס​

על מה תקבלו החזרי מס?

נקודות זיכוי

נקודת זיכוי מקנה החזר מס בשווי 2,616 ₪ נכון לשנת 2021. (נכון לשנת 2023 היא שווה 2820, החישובים להלן לא עודכנו)

על מה מקבלים נקודות זיכוי? המקרים השכיחים:

תושבות ישראלית. 2.25 נקודות. שקול ל 5,886 ₪.

אשה. 0.5 נקודה. שקול ל1,308 ₪.

ילד בשנת הלידה. 1.5 נקודות. שקול ל3,924 ₪.

ילד עד גיל 5 (לא כולל שנת לידה). 2.5 נקודות . שקול ל6,540 ₪.

ילד מגיל 5 עד 17. נקודה. שקול ל2,616 ₪.

ילד בגיל 18. 0.5 נקודה. שקול ל1,308 ₪.



דגש חשוב. כל נקודות המס שוות מבחינת השווי הכספי, אך יש מהן ששוות יותר.
נקודות הזיכוי בגין ילדים אינן ניתנות לניצול אלא על מיסוי הכנסה מיגיעה אישית ולא על רווחי הון למשל. עם זאת, ההחזר מחושב בצורה מיטבית. תחילה נשתמש בנ"ז ילדים כנגד מס הכנסה על עבודה, ולאחר מכן בנקודות הזיכוי של תושבות או אשה על המס רווחי הון.

דגש חשוב #2. מס רווחי הון מחושב על בן הזוג בעל ההכנסה הגבוהה יותר. כך שאי אפשר להשתמש בנקודות הזיכוי של בן זוג שאינו עובד.



החזרים שונים

על ההוצאות דלהלן תקבלו החזר בסך 35%. כלומר, אם הוצאתם עליהן 1,000 ₪ תקבלו החזר מס בגובה 350 ₪.

הפרשה לפנסיה (עד 7% מהשכר או 7,308 ₪. הנמוך מביניהם).

תרומות למוסד ציבורי, סעיף 46 (תרומה הגדולה מ190 ₪ ועד ל30% מההכנסה החייבת במס, יש הגבלות נוספות שאינן שכיחות כלל).

על הפרשה לביטוח חיים תקבלו החזר של 25%. להחזר זה יש תקרה משותפת עם הפרשה לפנסיה. תוכלו להזין את הנתונים בסימולטור של רשות המיסים.

קיימות הוצאות נוספות עליהן ניתן לקבל החזר אך בדרך כלל אלו ההוצאות השכיחות.



קרן השתלמות

בקרן השתלמות יש שתי הטבות.

הטבה א. החלק המופרש על ידי המעסיק פטור ממס הכנסה. (מוגבל ל7.5 אחוז מהשכר או 1,178 ₪ לחודש, הנמוך מביניהם)

הטבה ב. כל הסכום המופקד לקופה פטור ממס רווחי הון על הרווחים שיצבור בעתיד. (מוגבל ל10 אחוז מהשכר או ל1,540 ₪ לחודש = 18,480 לשנה, הנמוך מביניהם)

לגבי עצמאי המספרים שונים מעט, אך לגבי מס רווחי הון אין הבדל, הפטור הוא עד לתקרה שנתית של 18,480 ₪.

חשוב לציין, שכל אחד מבני הזוג יכול להעביר לקרן השתלמות עד התקרה הנ"ל כך שהסכום יוצא כפול. באם אדם הוא שכיר וגם עצמאי, כפי הנראה קיימת פירצה בחוק שמאפשרת ליהנות מתקרה כפולה.

סייג חשוב מאוד לגבי קרן השתלמות הוא אי משיכה לפני שש שנים, משיכה לפני המועד עשויה להתחייב במיסוי גבוה מאוד.



הרחבת נקודות שונות.

מכירת וקניית מניה לצורך היפטרות ממס.


קניית מניה שונה.
בסקיצה שבחלק הראשון הצענו את האפשרות למכור את המניה ולאחר מכן לקנות מחדש מניה מעט שונה. מדוע מעט שונה?
מכיוון שבקניית אותה מניה אנו חשופים לסיכון שפקיד השומא יחליט שמכירה זו אינה מכירה אמיתית ולפיכך הוא לא מתחשב בה לצורכי מס.

עיתוי מכירת המניות. כתבנו שיש למכור את המניות בדצמבר. מדוע?
מכיוון שמס הכנסה ינוכה לכם במקור באם אתם משקיעים דרך בית השקעות ישראלי, וכך אתם עלולים להפסיד חודשים רבים בין גביית המס לבין ההחזר עליו בהם הכסף ישב בטל. לעומת זאת אם תבצעו את המכירה בחודש דצמבר, החל מהראשון בינואר תזכו לקבל ריבית והצמדה למדד בתנאים פנטסטיים (4% מובטחים פלוס הצמדה למדד) עד ליום שבו מס הכנסה יואיל בטובו להחזיר לכם את הכסף.

העברת מניות לילדים. העברה זו הינה אירוע מס עד לאחר שהוא יוכר כמתנה לילדים הפטורה ממיסים, ולכן יתכן שתחוייבו עליה במקור. מסיבה זו גם אותה נבצע בדצמבר כדי לא להשאיר כסף פעיל במס הכנסה שם לא נוכל לבצע בכסף דבר. בנוסף יש לציין שאין מדובר בפטור ממס אלא רק בדחיית מס, ולכן כאשר הילדים ימכרו את המניות הם יחוייבו על המכירה במס, אך הם יוכלו להזדכות בהחזר על ידי הנקודות שלהם.

השכרת דירה.
במקרים מסוימים יש עדיפות בבחירה במסלול החייב במס. אדם יכול להזדכות על המס המוטל על השכרת דירה על ידי נקודות זכות, תרומות והפרשה לפנסיה, עדיף להתחייב במס על השכרת דירה ועל ידי כך אנו חוסכים את מס השבח בעת המכירה, מכיוון שלא ניצלנו את הפחת. נקודה זו היא פסיקה של בית משפט העליון ומופיעה בכמה מקומות. אך כמו בכל המאמר, חובה לוודא זאת עם איש מקצוע.

פתיחת עוסק פטור לשם פתיחת קרן השתלמות.
יש אנשים שפותחים עוסק פטור על הכנסות מזעריות בכדי לנצל את ההטבה של קרן השתלמות הפטורה ממס רווחי הון. מהתייעצות עם רואי חשבון אני מבין שיש מחלוקת בענין האם כדאי הדבר, או שעדיף שלא להתוודע לרשות שלא לצורך.

בהצלחה