בשבוע האחרון נפתח בקולות תרועה, קורס סאונד לגברים בבית פרוג. זאת לאחר ההצלחה המסחררת בפתיחת הקורס לנשים, אשר התמלא מקצה לקצה במהירות הקול.




בשבוע האחרון השתתפו עשרות שוחרי סאונד, אוהדי תשדירים ומאוהבי מוסיקה בשיעור הראשון של הקורס.

במגמה אשר מתנגנת כבר קרוב לחודש ימים למגדר הנשים, וכעת פתחה את שעריה גם לציבור הגברים, ילמדו: הכרות מעמיקה עם גלי הקול בכל שרשרת ההקלטה, אקוסטיקה מעשית באולפן הביתי, הקלטת כלי נגינה - תחום דינמי, מיקום מיקרופונים, יצירת פלייבקים באמצעות המחשב - MIDI (כלי נגינה וירטואליים), יצירה אלקטרונית - סינתזה ובניית טראקים.

וכן עיצוב פסקול - עבודה מול תמונה, דיאלוג, אפקטים ומוסיקה, ואף מיקס מאסטרינג - אמנות הליטוש של השיר.


לקראת פתיחת המגמה, אשר אותה מנהלת מפיקת האירועים אלישבע אבר, נערך יום עיון להפקות אירועים והקלטות אולפן, לנשים, בו התארחו גדולי המוסיקה והסאונד להרצאות מלאות תוכן מקצועי ומעשיר.

את יום העיון, הנחתה עורכת הסאונד והפקת האירועים רותי ולס. פתח איש הסאונד ומעצב האולפנים עומר קרני.
בהרצאתו של קרני נספרו כל הבדלים בין רמקולים לסביבה אקוסטית. גלי קול כפיזיקה – אקוסטיקה והצורך לאזן את החדר כ'תיבת תהודה'.

עומר קרני לימד מושגים מרתקים מעולם הסאונד כמו: מהו הגל העומד, כיצד נקבע גובה הצליל ואיך נחליט לאיזה צליל לתת משמעות רבה יותר.


עומר קרני 3.png


עומר קרני 2.png

עומר קרני בהרצאתו ביום העיון בבית פרוג



קרני פיתח נושאים מרתקים כמו: גל סינוס, תיבת תהודה, הרמוניה, גבולות חדר ההקלטות ומיקום העמידה בחדר הקלטות. כמו גם מרחק מבס ומאזור מבוטל בס.
הוא פירט על סוגי ריפוד לפינות החדר ואפילו דן באפשרות ליצור אולפן ללא חומר מקצועי אלא מחומר מאולתר ואף ערך ניסוי על ידי סיבוב הרמקולים ומתן המקרופון למשתתפות הנמצאות באזורים שונים בחדר, הקלטת המיקום, ופריסת התרדים על המצג.

WhatsApp Image 2020-01-16 at 20.41.04.jpeg

מימין לשמאל: יוסי הלפרין, חיים דיקמן, יואלי דיקמן, אסף קליין.



בהמשך ההרצאה דובר על סוגי עיצובים שונים לאולפן. ועל ההבדל בין עיצוב אולפנים משנות האלפיים לעומת עיצוב אולפנים משני העשורים הקודמים וכן על ההבדל בין אולפני הקלטות לאולפני מיקס ועל האפשרות החד משמעית, להפוך חדרים בבית לאולפן, עם עצות ששוות זהב.

עומר קרני סיים את הרצאתו, איך לא, עם היכולות העתידיות של עולם ההקלטות, להן כדאי כבר להתחיל להיערך.


בשלב זה, קיבל מנהל המכללה חיים דיקמן את פני המשתתפות בדברי ברכה ובאותה הזדמנות הפנה אל פניו אל דלת האולם, משם ניכנס המאסטרו יואלי דיקמן כשהוא מלווה באמירה מבדחת של מנהל המכללה: "בכל תקופה שואלים אותי 'תגיד דיקמן אתה קשור לדיקמן?' היום הכרנו מקרוב לראשונה, כאן בחניון, וכשיואלי ראה אותי הוא שאל: 'היי אתה חיים דיקמן? שואלים אותי אם אני קשור אליך'".

WhatsApp Image 2020-01-16 at 20.41.03.jpeg

דיקמן&דיקמן


בהרצאתו מלאת הטראנס של יואלי דיקמן הוא הרביץ ידע על איכויות אולפן ועל צרכיו המינימליים של אולפן הקלטות. ברגע של פתיחות, סיפר על האולפן שבנה במחסן מתחת לבית: "אני ואחיי הלכנו לחפש עצים שיתאימו לחיפוי קירות המחסן הבני ברקי המוזנח. דפקנו אותם לקיר עם פטיש ומסמרים פשוטים, בידינו הצעירות. במקום הזה, הוקלט ועובד הדיסק של יוסף חיים שוואקי 'חביבין עליי'".

יואלי ניגן טיפים חד פעמיים לשימור לקוחות, וכיצד להתנהל מול זמרים ששרים לא נכון. הוא שוחח על הטבעת חותם בעיבוד ואיך לגרום לזמר לא לאבד את הביטחון.
יואלי אף סיפר על עבודת הדיסק של מידד טסה אשר היתה מלאה במהמורות ואף על האפשרות לעבוד ללא תשלום, על מנת לפרוץ לתחום. באותה הזדמנות, לימד כיצד להניח ישוב הדעת בעיבודים, על מנת שהנושא הכספי לא יעיק. וכמובן על הצורך לתמחר נכון את שעות ההקלטה תוך בניית מסגרת מקצועית שתנפיק רווחים.

בהרצאתו נבחנו סוגי כרטיסי הקול הנפוצים ביותר בשוק וכן נערך דיון על גיבוי חומרים בארדיסק חיצוני ובהתמודדות עם מצבי לחץ באיבוד חומרים שהוקלטו כשהנ"ל הסתיים ב... שיטות לשחזור חומרים.

WhatsApp Image 2020-01-16 at 20.41.05.jpeg



יואלי דיבר על הצורך בשילוב מוסיקה אלקטרונית עם כלים חיים. במה לחסוך ועל מה לא לוותר בחוסר תקציב. ואף אפיין מקצועית שיר קצבי לעומת שיר שקט.
הוא התייחס אף לעבודה עם נגנים, לתקשור נכון עמם, למידת השפה המוזיקלית וליכולת לשרת את הזמר ולא את עצמך כמעבד. בין לבין הוא דיבר על הצורך של מעבד ומקליט ליצור את המיקס בעצמו, אל מול הצורך לשרת את השיר והזמר וכן כן, על היכולת למחוק ולהמעיט מעיבוד שיצרת, לטובת השיר, ועוד סיפורים חמים מהשטח.


עם יד על הלב, היה מלמד ומרתק!


לרגל פתיחת קורס סאונד לגברים, אשר החל להתנגן כבר בימים אלו במכללת פרוג, אומר אסף רטוביץ, המרצה הבכיר במגמה: "ב"ה ההיענות לקורס סאונד בציבור החרדי הייתה גבוהה מאד, הן לגברים והם לנשים, עד שאנחנו חושבים לפתוח קבוצות נוספות לקורס - כבר בתקופה הקרובה.

סאונד הוא אמנות לכל דבר. אמנם מדובר במקצוע שדורש יכולת טכנית ותפעול של כלים אנלוגיים ודיגיטליים, אבל המטרה הראשית שלנו היא להכשיר אנשי סאונד שיפיקו מוסיקה איכותית, שתגיע אל הנשמה ותחבר לבבות.

מי שיסיים את הקורס בהצלחה יוכל להפיק מוסיקה בשלל סגנונות, לעבוד כטכנאי הקלטות באולפן מסחרי, להקים ולתפעל אולפן הקלטות ביתי, ליצור מוסיקה אלקטרונית, לבנות פלייבקים ולעצב ולערוך פסקול לווידאו ומולטימדיה"



בהמשך יום העיון נערך פאנל מקצועי ומרתק במיוחד, עם גדולי המעבדים ואנשי הסאונד בציבור החרדי. תעדנו לכם טעימה קטנה. צפייה מהנה!

(קרדיט תמונות והסרטה: מאיר וינגורט)



  • עומר קרני 1.png
    עומר קרני 1.png
    1.8 MB · צפיות: 481
  • פאנל.JPG
    פאנל.JPG
    KB 127.1 · צפיות: 3,339