מורה, גננת: צרודה? יש תקווה

צרידות יכולה להתפתח כתוצאה מגורמים שונים, כשהמרכזי שבהם הוא שימוש לא נכון בקול שלנו.
במיוחד נשמע את הקול הצרוד אצל אנשים שעוסקים במקצוע שדורש דיבור: צוותי הוראה, גננות, מרצים, טלפניות, מדריכות כושר, מדריכי טיולים...

בפן הטכני, אם נלמד לדבר בצורה הנכונה: לתמוך עם הבטן בזמן הדיבור, ולהוציא את האוויר קדימה והחוצה, האזור של מיתרי הקול יהיה רק מעבר של אוויר בלי לחצים מיותרים מסביבו.

ובפן הרגשי, אינה דומה צרידות לצרידות.

למשל אפשר לשמוע את הקול הצרוד העייף של האמא העייפה, העמוסה, שסוחבת את החיים על הגב וכורעת תחת העומס.
יש צרידות שבאה כתוצאה משימוש יתר, אלה אנשי הover doers, שמוציאים את הגרון חזק ובכוח, כשהם פעילים, מוחצנים, מדברים ומדברים ומדברים את עצמם החוצה.
יש צרידות שבאה כתוצאה של מאמץ יתר כדי שישמעו אותי. אחרת לא רואים אותי.

מצד שני יש צרידות שמגיעה דווקא מהסתגרות, התכנסות, מופנמות וביישנות. שלא ישמעו את הקול שלי. שלא ישמעו אותי. שלא יראו אותי.

יש צרידות שמגיעה מרצון טוב של לא לצעוק. יש מחשבה לא מודעת (או דווקא מודעת) שאומרת 'אני לא צועקת'. הסיבה יכולה להשתנות- אולי כי לא מנומס לצעוק, אולי כי אמא שלי צעקה ואני לא רוצה להיות כמוה, ואז מנסים לדבר בשקט אבל מהגרון, ומפתחים צרידות.

בטיפול נתאים את התרגילים השונים לכל סוג של צרידות.

פעם הגיעה אלי אישה כבת 40 עם קול צרוד. עבדנו על תהודה קדמית והיה לה ממש קשה להוציא את הקול החוצה. היא אמרה: "אני מרגישה שאני לא יכולה להוציא החוצה, שאסור לי להוציא…" המשכנו לעבוד. במהלך הטיפול היא עברה תהליך עם עצמה של נתינת אישור והכרה לרצונות שלה, לצרכים שלה, והכל דרך תרגול "טכני" לכאורה. בסיום הטיפול היא ציינה את השינוי לטובה שחל בה, לדבריה משהו נפתח בה והיא מרגישה משוחררת יותר ובטוחה יותר. זו רק דוגמא קטנה להשפעה ההדדית שיש לקול שלנו על הנפש.

ישנם מצבים של איבוד פתאומי של הקול בלי שום ממצא על מיתרי הקול (בשפה המקצועית מקרה כזה נקרא אפוניה פסיכוגנית).

במצבים כאלה מספיק טיפול אחד כדי להחזיר את הקול. הגיעה אישה כבת 60 בלי קול בכלל. אחרי שמצאנו לה את הקול בחזרה, התחלנו לדבר. האישה התחילה לספר על עצמה, והמשיכה לספר על הוריה שהיו ניצולי שואה ועל השפעת השואה על החיים שלה עד היום. היא דיברה עם דמעות בעיניים. גם כאן רואים את הקשר הברור בין הקול לעולם הפנימי.

פעמים רבות נשלב בטיפול גם טיפול בתת המודע בשיטת מאסטר טאפינג, כדי לשחרר חסימות לא מודעות שיוצרות את הצרידות. במצבים כאלה האדם מבין את הקונפליקט שהוביל אותו להיות צרוד, והדרך לריפוי מהירה יותר.

כי הקול הוא הכל...
על המחבר
ח
חנה סברדלוב, רעיה ואמא לארבעה.
קלינאית תקשורת בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת.
מומחית בטיפולי גמגום וצרידות
ומטפלת בתת המודע בשיטת מאסטר טאפינג.
הטיפולים מתבצעים בקליניקה במודיעין עילית או בזום.

החזון שלי הוא לאפשר לכל אחד להסיר את הכבלים החוסמים את הדיבור, ובכך להביא לביטוי עצמי והגשמה.

למאמרים נוספים ומידע ניתן לראות באתר שלי:
http://www.chana-sverdlov.co.il

למידע על קורס דיגיטלי לטיפול בצרידות היכנסו להיכנס לדף הבית באתר.

תגובות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

More from חנה סברדלוב

שתף את המאמר

למעלה