כבעלי עסק, אנחנו יודעים להגדיר לעצמנו נהדר אלו לקוחות אנחנו רוצים בעסק שלנו, ואלו לקוחות כדאי לשלח באדיבות ראויה לציון ישירות למתחרים :rolleyes:
מה קורה כשדווקא משום הבעלוּת על העסק, אנחנו הופכים להיות לקוחות בעצמנו, של עולם היעוץ, האימון, והטיפול העסקי?
לכולנו יש רצון לפתח את העסק, להתקדם, לנהל, להגיע ליותר לקוחות, לשווק ולמכור. ובקיצור - להצליח. לפעמים כשזה לא מספיק עובד כמו שאנחנו רוצים - זה בדיוק הזמן להיעזר.

אז מהן האופציות הרווחות (באופן פרטני) ?

יעוץ- היועץ מגיש לך מידע וממליץ לפעול בקו שהוא מתווה.

יועץ מוכר ידע ולעיתים גם קשרים. הוא בוחן את טובת העסק שלך בלבד ללא קשר לבעלים וממליץ מה הכי נכון ומתאים לעסק. לעיתים הוא יקשר אותך עם אנשי מקצוע מתאימים ליעוץ שהוא נותן, ובאופן כללי - הוא כאן כדי לתת ידע המתמקד בעסק בלבד.
ביעוץ - האישיות שלך - לא ממש רלוונטית מבחינת הקושי שלך. אם הצעדים שהיועץ ממליץ זה מה שהעסק צריך - ואם הרצון שלך הוא שהיעוץ יעזור ויתן פירות - כדאי לך להוציא לפועל את מה שהיועץ המליץ לעשות.

המעלות - ידע ממוקד, מקצועי, הולך בגדול, נותן תמיכה ותחושת ביטחון.
החסרונות - לפעמים הידע לא מדוייק לבעלי העסק וגם לא מתאים. לפעמים הקושי לפתֵּח את העסק הוא אישי ורגשי, והיעוץ לא נותן לכך מענה.

אימון- המאמן מאפשר לך להשיג בעסק את כל מה שאת רוצה לפתח ולשנות בו.
מאמן מוכר מרחב בטוח להשגת מטרות. האימון מתמקד בחוזקות ובעוצמות שלך, בשיפור החולשות ובחיזוק ה"אני" כבעל עסק - מתוך התאמה לרצון ולתנאי החיים שלך כרגע, כדי שגם העסק וגם בעליו - יצאו מורווחים ומלומדים.
מטרה של מאמן טוב זה לקדם אותך לעבר השגת מטרה ספציפית בעסק, מתוך למידה פרטנית של "איך אני עושה את זה" - כדי שאת הצעד שאחריו בעסק יהיה בכוחך לעשות באופן עצמאי.

המעלות - קידום העסק לטווח קצר וארוך, התפתחות אישית של בעל העסק, פיתוח תחושת העצמאות הביטחון ויכולת ההגשמה.
החסרונות - אין ידע עסקי ממוקד ומקצועי. בתור שיעורי בית ידרוש ממך המאמן לברר כל מה שקשור בידע. באימון לעולם לא מתקבלות תשובות, הן צריכות לבוא מתוכך. ובאופן כללי באימון - אם המטלות ומה שלקחת על עצמך במפגש הקודם לא ייושם בפועל עד המפגש הבא - המאמן ישלח אותך הביתה אחר כבוד לצמיתות.

טיפול - תפקיד המטפל הוא לאתר ולרפא את נקודות התורפה של בעל העסק שמונעות מהעסק להתקדם.
התקיעה קורית לרוב בגין קשיים אישיותיים שמקורם בדרך כלל בחוויות ילדות. הטיפול יעטוף יפה מאד את העסק בתוך קופסא ויניח בארון למעלה בצד שמאל, כי בטיפול מתמקדים באדם ובאיכות החיים הרגשית שלו - והעסק לא מעניין. יחד עם זאת, כשהנקודות המאד מציקות יתרפאו מבפנים - יתפתח העסק מאליו, כי התפתחות העסק תלויה בבעליו.

המעלות - ריפוי אמיתי, השלכה על עוד תחומים בחיים.
החסרונות - הביטוי בעסק הוא לטווח המאוחר, ולפעמים העסק דווקא יחווה ירידה בתחילת הטיפול כי בעל העסק מושקע כרגע בטיפול ואין לו את הפניות לעסק. כך גם התהליך ארוך, מורכב, ויקר.


חשוב לציין שהיום התחום קצת מעורבב ונוגע זה בזה. יש יועצים שהם גם מאמנים, מאמנים שלמדו שיטות טיפול ומטפלים שמיישמים בו זמנית יעוץ או אימון על לקוחות שונים. לכן, כשאנחנו מעוניינים בעזרה - כדאי לברר היטב עם עצמנו מה אנחנו בדיוק מבקשים ומה העיסוק העיקרי של בעל המקצוע שאליו בוחרים ללכת.

יחד עם זאת מכיוון שאל אותו יועץ (או מאמן) יכולים להגיע שני בעלי עסקים, כשאחד יחווה התקדמות מטאורית וחברו - מנגד - ישאר ואולי אף ישקע באותה נקודה - חשוב להבין שכלקוחות, האחריות שלנו רבה מאד. לשם כך פרטתי כמה לקוחות עיקריים מנסיוני בחדר האימון והרי הם לפניכם:

החברתי - בעל העסק שאצלו יום בלי תמיכה הוא כעסק ללא תזרים. הוא יעבור מיעוץ לאימון לטיפול לנטוורקינג וירטואלי ופרונטאלי, ישתתף בכל קבוצה עסקית, ובאופן כללי אם תסגרו לו את העסק - סגרתם לו את הרשת החברתית. זה לקוח שחייב שיהיה איתו מישהו לאורך כל הדרך ובתחושה שלו הוא לומד תמיד מכל תהליך, גם אם ליועץ יש תעודה של קורס בן ארבע שעות או שהוא הנועץ הראשון בשרשרת הסטאז'. פחות משנה לו על מה ידובר במפגשים - העיקר שהוא בעמדת מתייעץ, והעמדה הזו נותנת לו את הבטחון שמאפשר לעסק להתפתח.

הגאון - זה בעל העסק שיודע הכל הכי טוב מכולם. אם הוא ילך ליעוץ - זה יהיה אחרי אלף בירורים, התייעצויות, בקשת הנחה ופריסה לשמונה וחצי תשלומים בלי קרדיט. הוא מאלה שיסיימו את המפגש אחרי שעה וחצי במקום שעה, ואז יגיד לעצמו "היועץ הזה לא יודע כלום, אנשים לא מבינים בדברים האלו, רק מי שלא מכיר את העסק שלו צריך את היועצים האלו, זה לא בשבילי." הוא לוקח את כל מה שדובר אצל היועץ, שם בפח וממשיך לדרכו שמח וטוב לב. אף אחד לא יגיד לו מה לעשות, רק הוא מבין. אבל אחרי חצי שנה כשהעסק שלו עדיין ידשדש באותה נקודה - הוא עוד ייזכר בפגישה הכושלת ההיא ויגיד לעצמו "זו הייתה טעות נוראית, עובדה ששום דבר לא זז בעסק שלי מאז."

המותש - זה בעל העסק שאין לו כח. נכון שיש לו ביצת זהב ביד, אבל החיים גם ככה לא משהו. הילדים בבית, וערב חג, ואחר כך צריך לנוח מהחג, ואז להתכונן לחג הבא... יש לו יכולות מטורפות ואם הוא יקח את העסק לידיים - שניהם יעופו יחד ולא נראה אותם יותר, אבל אין לו כח לעוף. הוא כל הזמן שומר על אש נמוכה עד בלתי נראית בעסק. ששואלים אותו בסופר מה הוא עושה - לפחות יש לו מה להגיד, על אף שלפעמים בלילה בשקט בשקט הוא כמעט צריך להתאמן מול המראה בלהגיד מה הוא עושה מרוב שהוא לא עשה את זה כבר המון זמן. מידי פעם כשהוא יפגוש יועץ שעשוי לעזור לו, הוא יגיד בהתלהבות מרובה "אה, שמעתי עליך, מיד אחרי החופש אני מגיע." הוא רק שוכח לציין אחרי החופש של איזה שנה.

העסקי - זה בעל העסק שמבין שלעסק יש תמיד לאן להתפתח. הוא חותר להתפתחות עסקית ואישית מתוך איזון והשקעה בכל התחומים, הוא מברר בעצמו ואוגר ידע עד היכן שידו מגעת, הוא מבין ולומד כל מה שקשור לעסק או להתפתחות עסקית, ומשתתף בקבוצות עסקיות במינון. הוא יבוא ליועץ כשהוא מרגיש שחסר לו ידע - אחרי שברר על היועץ אצל חברים שהיו וחוו התקדמות דומה באותו נושא שנדרש לו. הוא יודע שהעבודה המעשית היא שלו בלבד ושום יועץ מאמן או מטפל לא יפתור לו אותו. הוא יודע מה הוא רוצה לקבל, כמה הוא מוכן לשלם, ומה הוא עושה אחרי שיהיה לו את זה ביד.
אלו הם בעלי עסק שמגיעים רחוק בעסק ובכלל!

חשבו: אלו לקוחות אתם? מה נדרש לכם כרגע ואיך תממשו אותו בדרך המתאימה ביותר? לכו בכוחם זה והושיעו עם עמ"י המצפה לשרותים ולמוצרים שלכם.

מוגש ע"י @כספומילי אימון לביטחון עצמאי
עריכה והגהה @א-ירושלמית