upload_2019-1-30_13-34-17.png

מה (עוד) הופך לוגו לטוב יותר?

ארבע תכונות קריטיות ללוגו, שמשום מה פחות מדברים עליהם. מאמרו של ג'ף דוידסון מ'מדיום', שישאיר אתכם עם שיעורי בית מרתקים לקראת עיצוב הלוגו הבא שיקרה...
נכתב ע"י itamar y · ‏30/1/19 ·
  1. itamar y
    [​IMG]

    זהו תרגום למאמר ויראלי (לדעתי בצדק) בקרב מעצבים, שהתפרסם לפני שבועיים באתר המאמרים medium.com
    עם הוספה והסברים שהבאתי.

    מקווה שיהיה מובן עד הסוף, כי 'גוגל תרגום' תמיד מוגבל ביכולת הפיצוח, והאנגלית שלי לא הכי טובה בלשון המעטה.

    הקונצנזוס הכללי בקרב מעצבים הוא שסמלי לוגו צריכים להיות ייחודיים, פשוטים, זכירים, ועובדים היטב במונוכרום (הפעלת הלוגו על צבע חד-גוני).
    אלו בוודאי דברים נכונים שאין להתווכח איתם. עם זאת, עלינו יותר לשים לב לאיכות התכנים, לפני הצמדות לכללים ישנים.

    כיום, עם השימוש הגובר של כלים כמו 99designs ואתרים כמו Upwork,
    מציאת לוגו מדהים הוא למעשה משימה די קשה. עסקים בינוניים וכל שכן חברות ענק, מעדיפות שלא להתמקד בעיצוב,
    אלא כמו כולם בעידן הזה משתמשים בשיטת 'אָאוּטְסוֹרְסִינְג' ושולחים את העניינים ה'פחות חשובים' לסוכנים ולקבלני עיצוב.

    כמו כן, בשל דיגיטציה של עיצוב, לעתים קרובות אנו רואים צורות פחות יצירתיות, כי תכניות עיבוד גרפיקה מרשות לעצמם להשתמש בצורות מוכרות כגון ריבועים, משולשים, ו אליפסות פשוטה. במילים אחרות, ייחוד האיור כבר אינו פופולרי כמו פעם.


    מה המטרה של לוגו?

    כדי להבין מה הלוגו גדול, עלינו תחילה לשקול את מטרתו. הלוגו הוא למעשה כלי להתנעה. עסקים צריכים דרך להבדיל את המוצרים והשירותים שלהם מהמתחרים שלהם, והם עושים זאת באמצעות סגנונות ייחודיים של האריזה, הפרסומות, ושלל המסרים שהם מציעים. אם לוגו ומיתוג לא היה קיים, לא הייתה שום דרך להצביע בקלות מה היית קונה ממי.

    צורה כזאת של אי-מיתוג בעולם היינו יכולים לקבוע את הערך של משהו על פי התוצאה שלו בפועל . למרות שזה חלום מרקסיסטי, לדמיין שכל מוצר, מסעדה, או החברה היו בדיוק עם אותם התוויות, צורה וצבע. אבל סוף כל סוף, זה עולם משעמם יותר. לכן, חידוש הוא מאוד חשוב בעסקים, תרבות, מיתוג. לסיום, לוגו הוא צורה ייחודית שגורמת ללקוח לקשר בין המוצר לחברה העומדת מאחורה, זה גורם לו להבחין בין רמת איכויות או שירותים מסוימים.


    [​IMG]


    חשבו על פחית קולה של קוקה קולה ופפסי למשל. שני מוצרים אלה מציעים כמעט בדיוק את אותה כמות של ערך חיצוני. כמות הנוזל והסוכר כמעט זהה, ורוב הלקוחות אינם יכולים להבדיל בין טעמם (מוזמנים ללחוץ כאן ולראות את המחקר על כך.)

    המיתוג הופך אפילו חשוב יותר עבור מוצרים שבהם הערך התועלתני הוא בעצם אותו הדבר, שזה למעשה רובם של המוצרים המתחרים זה בזה.
    עובדה זו, יחד עם העובדה כי רבים מהחלטות הרכישה שלנו הם רגשיות - הניסוח, או ייצוג מנטלי באמת משנה נוצר בלי משים רגש מעומעם עם המוצר או השירות. לדוגמה, אנחנו יודעים על מסעדה שהיא שייכת למותג של מקדונלד'ס בזכות המראה החזותי של החנות, שלטים, באנרים.
    מקדונלד'ס בפרסומות שלהם מציירים תמונות של סיפורי שמחה, נעורים ואושר, כדי לעורר תגובה רגשית חיובית שאנו מפנים באופן לא מודע למותג.

    תכונות האיכות

    תכונה א': לוגו טוב הוא לוגו שתוכל לצייר אותו בקלות עם העיפרון.

    אם אדם יכול להבחין, לזכור, לשכפל לוגו בקלות יחסית, אז אתה כנראה הוא טוב.

    תחשבו על הסוויש של נייק, הקשתות במקדונלדס, ושלושת הפסים בהדרגה במותג של אדידס- כל אלה הם פשוט בלתי נשכחים, עד שאם נבקש מילד קטן איך נראה הלוגו של נייק -הוא יצייר מן "וי" מוטה ונוכל לזהות בציורו ללא ספק את מותג הספורט המוביל.

    אם קשה לצייר אותו, זהו סימן כי הוא לא "בנוי" מספיק טוב כדי להיות מאוחסן בזיכרון לטווח ארוך, וההגדרה הזאת מגיעה משני בד"כ ממורכבות או מבנאליות.

    [​IMG]

    את הבדיקה הזאת, אומר ג'ף דוידסון כותב המאמר, היא בדיקה שהוא תמיד עושה על ידי עם הלקוחות שלו, וזה גם אחת הבדיקות הקשות ביותר עבור עיצוב.

    חשבו כמה צורות פשוטות קיימות כיום, אבל כבר מייצגים דבר מסוים או פונקציה. האתגר של המעצבים טמון ביצירת משהו שהוא ייחודי לחלוטין והוא אינו טועה למשהו אחר. למרות שניתן לתת לחברה לוגו פשוט של הסימן ' +', אבל עם כל הכבוד לפשטות של זה - זה לא בהכרח יגרום לצופים לקשר מיד בין המותג לבין החברה העומדת מאחוריו. זה אפילו נכון יותר בעידן הדיגיטלי, שבו אלפי עסקים מפרסמים את המידע והפרסומות שלהם בכל מקום, כך שמתחילת העידן הזה אתה נאלץ לברור גם לוגואים שתואמים לעסק קטן במזרח יפן.


    [​IMG] מיקרוסופט[​IMG] אפל [​IMG]גוגל [​IMG] סמסונג

    שימו לב להבדלים היחסית רבים בין האימוג'ים של החברות השונות, אך בזמן אמת - לא תמיד יוכל הלקוח להבחין באימוג'י ולקשר אותו לחברה מסויימת העומדת מאחוריו.

    תכונה ב': איכות מבנית בעלת אדריכלות מקצועית.
    איכות מבנית היא עוד איכות של לוגו שבחו"ל לפחות ממעטים לעסוק בה. ג'ף דוידסון מבקש מהמעצב להחשיב את הלוגו הגרפי כאילו היה מבנה. האם הוא עומד איתן? האם הוא נראה מאוזן או סימטרי? זאת חובה! מפני שבני האדם נמשכים לשפה ולסמלים הדבקים בארגון על ידי יישור וסימטריה. זו הסיבה שהגופן "קומיק סאנס" הוא אחד הגופנים השנואים ביותר על הפלנטה.

    על הפונט קומיק סאנס כתב אתר לביא:


    זכרו שלמרות שבני האדם נמשכים לצורות עכשוויות ולאופנה המקובלת בהווה, אנחנו עדיין מעריכים את החדשנות - במיוחד באמנות ובטבע. כאן טמון האתגר. איך אפשר לגרום למשהו להיראות מאורגן, מכוון, ופשוט וגם להיות ייחודי לחלוטין? התשובה היא שלעתים קרובות לוקח זמן לכך והמשימה קשה מאוד.
    כשאנחנו מסתובבים בטיולים בין הטבע, אזי יופי חסר מיבנה מנצח, אנחנו מחפשים שם את חוסר ההיגיון ואת המבנה הלא סימטרי, אבל באופן רגיל אנחנו נמשכים לסדר. אם לוגו הוא חסר מבנה ויציבות, אז יש סיכוי גבוה שהוא יגרום לחברה מראה חלש ומט לנפול.



    [​IMG]


    תכונה ג': הקשבה וכבוד הדדי בין המעצב לבעלי העסק.
    לוגו ומיתוג הם תהליך יקר למייסדי חברות. זה בדרך כלל הדבר הראשון שהם חושבים לפני שהם מבקשים שכירת מעצב. הטעם האישי של המייסד הוא גם מה שמקשה למעצב להרוויח בעצמו וגם ליצור לוגו רווחי לחברה. האופי הסובייקטיבי שבו מתנהל פרויקט המיתוג הוא מה שגורם הרבה פעמים לכישלונו. המעצב לא יכול לתכנן את הלוגו על פי הטעם האישי של המייסד, כי אלו דברים שהרבה פעמים לא ניתנים להמחשה. במציאות, המעצב יודע טוב יותר הלוגו הנכון והמקצועי יותר, אבל בסופו של דבר, אין לזה תועלת ללא הסכמת הבעלים.

    לכן תחילת תהליך בניית הלוגו חייב לכלול גילוי טעמו האישי ואופיו של מייסד העסק.


    [​IMG]



    סוף דבר, על המעצב לכבד את טעם הבעלים, בעוד שהבעלים מוכרח לכבד את זמן המעצבים ואת כישוריהם. אם המעצב חסר סבלנות ונמנע מהקשבה, ומשמיעת הצעות - סביר להניח שהלוגו לא יקבל הכרה אמפתית על ידי החברה. כמו כן, אם המעצב ממשיך לאפשר איטרציות או והוספה מטעם החברה של מאפיינים נוספים ללוגו, הבעלים ימשיך להאריך את החלטתו, ותהליך בניית הלוגו ימשיך ללא הגבלת זמן.


    תכונה ד': מושך תשומת לב.
    לוגו נהדר הוא מעורפל, מסקרן, ולעתים קרובות כזה שמושך תשומת לב.
    הרבה אנשים עשויים לחשוב כי הלוגו צריך להיות מין ייצוג מילולי ברור למוצר או לשירות המדובר, וזה לגמרי לא נכון. אף אחד לא צריך להסתכל על הלוגו ולדעת בדיוק על ידי זה מה החברה עושה. האמת הבסיסית היא כי בני האדם אוהבים תעלומות וחידושים, ואם אתה יכול לגרום לאנשים להסתכל על הלוגו שלך יותר, הלוגו באופן אוטומטי הפך לזכיר יותר.


    upload_2019-1-30_15-52-22.png

    בנוסף לכך, מן חידה מעומעמת בלוגו, גורמת לאמפתיה כלפי החברה בעיני הרואה אותה, במידה כמובן והצליח הרואה 'לפתור' את הסוד שמאחורי הלוגו. במידה והלוגו יהיה קשה מדי להבנה, הוא עלול לגרום לתחושה שלילית ובלבול בקרב המתבוננים בו.



    למאמר המקורי: https://medium.com/


    תגיות מאמרים

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. Menifa
    מדהים, מדהים, מדהים,
    תודה
      itamar y אוהב/ת את זה.
  2. צביה דייטש
    כתבה מחכימה!
      Menifa, פנחס אליהו ו-itamar y אוהבים את זה.
  3. נתן גלנט
    אגב הלוגו של נקסט.
    ג'ובס הקים את אפל, נזרק ממנה, הקים את נקסט (שלמעשה לא ייצרה דבר מעבר ללוגו מרשים שנראה עדכני גם בימינו), ואז חברת אפל המקורית קנתה את נקסט, רק כדי לזכות חזרה בג'ובס כמנכ"ל.
    סיפור מדהים.

    ועוד מילה על לוגואים.
    בעיני, מכל הלוגואים של חברות ישראליות, היפה מכולם הוא זה של שטראוס, עם כל הירחים הצבעוניים. וכן, זה לוגו שהותעק מאתר בינלאומי ועבר שינוי קל..
    אז מה.
  4. באזזזזזזזז
    מדהים! תודה!!
  5. פנחס אליהו
    תודה על השיתוף!!!
      Menifa ו-itamar y אוהבים את זה.
  6. עוד אחד
    מרתק, תובנות חשובות
    תודה על ההשקעה
  7. אשר כותבת
    מאמר נפלא ומרתק!! תודה על המקצועיות והדיוקים!