אנחנו פוגשים אותם מדי יום בלובי הקבלה המפנק של בית פרוג. גברים ונשים (בשעות נפרדות) שמעוניינים להבין ולקבל התאמה למקצוע הלימודי, משלל המקצועות שלנו, המתאים להם ביותר.
על פי הזמנה מיוחדת בשעה היעודה, נכנסים המועמד או המועמדת לפגישת יעוץ לימודים.

הפגישה, שכוללת מבחן שנבנה במיוחד למקצועות התקשורת החזותית, (חבילת צבעי קרש ענקית, עפרונות, ועטים הופכים את החוויה ליצירתית ומאתגרת). המבחן בודק את מידת התאמתו של המועמד ואת יכולותיו ללמוד את אחד מהמקצועות הנלמדים בבית פרוג.
לאחר המבחן, עובר המועד ראיון מקיף וייחודי, שנועד לדייק את האבחון ולאשר (או לאכזב לפעמים) את מידת התאמתו של המועמד לתכנית הלימודים.

הכוונה מקצועית מבית קמ"ח

זה מספר שנים שבית פרוג עובדים בשיתוף קרן קמ"ח, שבין השאר, מעניקה מלגות לתלמידים לפי מידת ההתאמה והקריטריונים הקבועים בחוק.

ההכוונה המקצועית בקרן קמ"ח נועדה לסייע לפונים מקרב הציבור החרדי המעוניינים ללמוד מקצוע ומתלבטים לגבי המסלול המתאים להם, או לאנשים אשר מתקשים להתפרנס מהמקצוע בו הם עוסקים ומעוניינים לשנות את מסלול תעסוקתם על ידי רכישת מקצוע חדש באמצעותו יתפרנסו טוב יותר בשוק העבודה. הכוונה מקצועית ואובייקטיבית מהווה חלק חשוב ומרכזי מהשירות אותו מעניקה הקרן במטרה לשפר את סיכויי הפרנסה של בני הציבור החרדי בעולם העבודה.
התלבטות אודות מקצוע מתאים היא נחלתם של אנשים רבים בעולם המערבי והיא נובעת ממספר סיבות מרכזיות.

הסיבות המרכזיות שגורמות לאנשים להתלבט בבחירת מקצוע:

אי בהירות לגבי הנטיות התעסוקתיות. כלומר, מה הם תחומי התעסוקה המועדפים; חוסר ביטחון ביחס ליכולות האישיות ולמידת ההתאמה לדרישות הלימודים או העבודה; קושי לקבל החלטות בנושאים חשובים וביניהם בחירת תחום הלימודים או העיסוק; רצון להיות בטוח ככל הניתן שתתקבל ההחלטה הנכונה על בסיס כל המידע והשיקולים הרלוונטיים; מצב שבו – מסיבה כלשהי – קיים צורך או רצון לשנות את העיסוק ולעשות מעבר משמעותי למקצוע אחר; חוסר שביעות רצון מהמצב התעסוקתי הקיים ורצון לנסות מסלול תעסוקתי אחר.

מי נותן את הייעוץ?

הליך הייעוץ וההכוונה ניתן בידי אחד או יותר מאלה: יועצים תעסוקתיים, פסיכולוגים תעסוקתיים או עובדים סוציאליים תעסוקתיים. אנשים אלה מגיעים מקרב הציבור החרדי, מכירים את החסמים האופייניים לציבור זה, והתמחו בתחום הייעוץ התעסוקתי. הייעוץ עצמו כולל מספר שיחות אישיות ואבחון מקיף ומקצועי.

תהליך הייעוץ מתחיל במבחן ממוחשב הנותן מיפוי מקיף של יכולות האדם, מאפייני אישיותו, סגנון עבודתו ונטיותיו התעסוקתיות. כמו כן עומדים המאבחנים על תחומי ההתעניינות וקשת הערכים המשפיעים על העדפותיו ועל שביעות רצונו במסגרות לימודיות ובעבודה.

לאחר האבחון הממוחשב ובהתאם לתוצאותיו, מתקיימת פגישת יעוץ (לעיתים יותר מפגישה אחת, בהתאם לצורך) בה נבחנים פתרונות תעסוקה או לימודים המתאימים למאפיינים שעלו באבחון, בהתאם לתנאים האישיים ולחסמים הייחודיים לכל אחד. היועצים מגבשים יחד עם הפונה תכנית פעולה ומגדירים עמו יעדים למימוש הפוטנציאל הגלום בו.

הייעוץ וההכוונה ניתנים לגברים ולנשים בנפרד על ידי יועצים לגברים ויועצות לנשים. היועצים והיועצות צברו ניסיון רב בתחומם והם מטפלים מידי שנה במאות פונים ופונות. יכולת ההקשבה שלהם יחד עם ההיכרות המיטבית עם שוק העבודה על שלל מרכיביו, מאפשרות להם לתת לכל פונה את כל הכלים הנדרשים לבחירת מקצוע שיאפשר לו להגשים את הפוטנציאל התעסוקתי הגלום בו.

משה פדר – עו"ס תעסוקתי. מנהל מרכזי הכוון בקרן קמ"ח.