רובם הינם מבוגרים אשר עברו מזמן את גיל 80, בשל גילם נזקקים לעיתים לסיוע יומיומי, ובמצב סיעודי – הם זקוקים גם לעזרה ולהשגחה צמודה. גימלת הסיעוד של ביטוח לאומי, המשולמת לכל תושב או תושבת ישראל שהגיעו לגיל פרישה ונמצאים במצב סיעודי מסייעת. אולם כשיש לכסות עלות של עובד זר או מטפל סיעודי, עזרה בניקיון הבית והכנת ארוחות, שירותי כביסה והתקנת לחצן מצוקה, כשהכל חיוני, חשוב ונצרך – היא לא תמיד מצליחה לכסות את כל העלויות.
כ-90 אלף ניצולים, מפאת גילם ותלאות החיים, מוכרים כסיעודיים ורבים מרותקים לביתם. ניצולי שואה סיעודיים ברמות תלות גבוהות, כחלק מההטבות הניתנות להם, זכאים לתוספת 9 שעות סיעוד שבועיות. דוגמה נוספת להטבה הניתנת לניצולים היא טיפולים נפשיים ורגשיים, הניתנים ללא הגבלת כמות הטיפולים
זכאות לגמלת סיעוד נקבעת בהתאם להכנסת הקשיש, סכום ההכנסה והשפעתו על גמלת הסיעוד משתנה בהתאם למצב המשפחתי ועם זאת היא נמוכה מכדי לכסות את כל ההוצאות של אדם במצב סיעודי.
זו הסיבה שאנשים רבים בוחרים לרכוש ביטוח סיעודי, אותו הם משלמים מכספם מידי חודש במשך שנים ארוכות.
כל עוד המבוטח מזרים תשלומים – החברות אדיבות ונחמדות. כשהן נדרשות לשלם את התחייבותן – למרבה הצער רבות מהן מתנערות, מתרצות תירוצים, מנסות להיפטר מחובתן לממן את הוצאות הסיעוד.
אנשים רבים רכשו במהלך חייהם ביטוח סיעודי, כמו גם ניצולי שואה ולא תמיד יודעים על כך, זוכרים זאת ומשתמשים בפוליסה במידת הצורך.
מבוטחים בביטוח סיעודי פרטי רכשו פוליסה אישית מברת ביטוח, שנערכת לרוב באמצעות סוכן ביטוח. בביטוח פרטי נקבעת הפרמיה באופן ספציפי למבוטח, תנאי הפוליסה גם כן מותאמים לו אישית וכך גם משך חיי הפוליסה, תקופת הפיצוי וגובה הפיצוי החודשי.
מה נכנס תחת ההגדרה של 'מצב סיעודי'?
מצב סיעודי הוא מצב רפואי מורכב המחייב קבלת טיפול רפואי, סיעודי ושיקומי המותאם למצבו התפקודי – בריאותי של החולה הסיעודי. הוא כולל הזדקקות לעזרת אדם אחר בביצוע פעולות היום-יום בתוך הבית ולעיתים גם השגחה בביתו למען בטיחותו ובטיחות הסובבים אותו.
מקובל לבדוק מצב סיעודי על פי פעולות ה- ADL - ששת הפעולות היומיומיות שאדם עצמאי מסוגל לבצע בכוחות עצמו: להתלבש, להתרחץ, לאכול, להתהלך, לקום, וכדומה. אדם שאינו מסוגל לבצע שלוש או ארבע מהפעולות הבסיסיות, תלוי בחברות הביטוח השונות, נחשב לסיעודי וזכאי לקבל את תגמולי הביטוח הסיעודי מחברת הביטוח. גם אדם הנמצא בדמנציה מוגדר כנמצא במצב סיעודי.
מה חשוב לדעת כאשר מגישים תביעה לקבלת דמי ביטוח סיעודי?
בשל העלויות הגבוהות הנדרשות לטיפול סיעודי, נחשב ענף ביטוחי הסיעוד לאחד מענפי הביטוח הפחות רווחיים לחברות הביטוח. כפועל יוצא מכך, חברות הביטוח מערימות לא מעט קשיים בפני ציבור המבוטחים בכל הנוגע למימוש זכויות ביטוחיות ברגעי האמת. לפיכך, קיימת חשיבות רבה לאופן בו אתם מגישים תביעה לחברת הביטוח במקרה סיעוד. לתביעה צריך לצרף את כל המסמכים הרפואיים המעידים על המצב של המבוטח, לפעמים עדיף לחכות מספר חודשים עד שיהיה בידיכם את כל הבדיקות המלאות כמו בדיקת אורולוג, גריאטר או נוירולוג ורק אז להגיש את הבקשה כשהיא מגובה בכל המסמכים הרפואיים הדרושים. לפעמים עדיף לפנות באופן פרטי לרופאים אם רוצים לזרז את התהליך, אבל החשוב ביותר, שהתהליך יהיה שלם, ומצבו של המבוטח הסיעודי יהיה ברור לחברת הביטוח.
מקרים של תביעת ביטוח סיעודי שניהלנו במשרדנו:
בין התביעות הרבות שניהלנו, הייתה לקוחה שהיו לה פוליסות סיעוד בשתי חברות ביטוח. הראשונה אישרה את התביעה, ואילו השניה דחתה את התביעה, שכן טענה שהקשישה אינה סיעודית. הגשנו תביעה לבית המשפט, והלקוחה קיבלה את כל הפיצוי המגיע לה גם מחברת הביטוח השניה. תביעה נוספת שניהלנו היא של בעל, שהגיע למשרדנו לאחר פטירתה של אשתו, מסתבר שהיא היתה סיעודית במשך למעלה מ- 10 שנים בטרם פטירתה, אך הם לא ידעו ולא זכרו שיש להם פוליסת סיעוד למרות שהמשיכו לשלם עליה, מיד הגשנו תביעה, והעזבון קיבל את הפיצוי רטרואקטיבית, למשך 3 שנים.
שירה פינקלשטיין, משרד עורכי דין המתמחה בביטוח לאומי, תאונת דרכים, תאונות עבודה, תביעות סיעוד, ביטוח תאונות אישיות תלמידים ורשלנות רפואית.
לפרטים וליצירת קשר- טל: 050-6543601
דוא"ל: shira @ fs-law.co.il
אתר: www.teuna.org
www.fs-law.co.il