ישבתי בשורה השנייה, כששמעתי את המרצה שואל:
"תוכלו לספר לי אלו אסוציאציות עוברות לכם בראש כשאני מזכיר את המילה: רכב?"

זה שלידי (איני מכיר את שמו) קפץ וצעק: "קניות, עבודה, ביקורי משפחה".
לא הבנתי את דבריו. רק אחרי שהתבקש להבהיר את תשובתו, הבנתי שהוא מתגורר במושב בפריפריה, והרכב בשבילו הוא אמצעי הקשר לכל דבר שנצרך, במושב כזה, הרבה מאוד דברים חסרים לו ורק באמצעות הרכב הוא מגיע אליהם.

אצלי כ'בן כרך' המחשבה שעולה לי כשמדברים על רכב היא רק - "איך למצוא חנייה"...
בין כה וכה המרצה עבר כבר הלאה ולא הייתה לי הזדמנות לענות.

פילוח קהל היעד

אחת הסיבות שפרסום נתקע ולא מביא תוצאות נובעת לא פעם, מאי הכרת קהל היעד.
לכל מגזר יש את המדיות שהוא צורך, את השפה הפרסומית שהוא אוהב לקרוא, שפה שבנויה בהתאם לתרבות שלו, להשקפת העולם, לרמת האינטליגנציה שלו.

הסגנון שפונה לגברים שונה ממה שפונה לנשים.

shutterstock_525106075 (Small).jpg



למבוגרים יש את המבט שלהם על החיים - הם אוהבים להישאר במרחב הנוחות והמוכר, הסגנון של פעם. לעומתם הצעירים צריכים משהו יותר דינמי עדכני ותוסס.

לילדים מדבר מאוד - הצבע והססגוניות שפה פשוטה וברורה. יש מכנה משותף שמאחד את כל האנושות, כי הטבע של ה'אדם' חופף אצל כולם.

זה נותן פתח לאדם ממגזר וממין אחד שרוצה להכיר אדם ממגזר וממין שונה, ככל שהשוני גדול כך עליו להגדיל את עבודת המחקר והבדיקות להכיר את התרבות והאופי של השני השונה.

כאסטרטג שמתמחה יותר בשירותי פרסום שמיועדים עבור המגזר החרדי השמרני, איני מופתע מביקורת של 'מבקר' העיתון, כי אני מכיר את הניואנסים הדקים של המגזר.

כשקהל היעד הוא ממגזרים שפחות מוכרים לי, ניתן להגיע להבנה הדדית בעזרת שאלות מכוונות בהם אני מביא את בעל העסק לשרטט את הפרופיל הנכון של קהל היעד. להשלמת התמונה, מומלץ לראיין עוד כמה אנשים מקהל היעד, לדיוק יתר.

איך עושים זאת? על כך בעז"ה במאמר הבא.