UX או בשמו הישראלי: "עיצוב חווית משתמש", הוא מקצוע חדש יחסית, אשר מתווך בין העיצוב של הוויזואלי של המוצר לבין השימוש בו. כבר מזמן המקצוע חצה את גבולות האתרים והעיצוב ברשת, וכמעט כל מוצר אמור לעבור אפיון חוויה בשביל להבטיח את המרב מן המוצר בשימוש והן להרחבה לקהל יעד.

אחד העקרונות המרכזיים בUX הוא מי עומד מאחורי המוצר. יתכן שיש אותו מוצר, שאמור להראות אותו דבר אבל מסיבה זו או אחרת, העניינים שונים.

נזכרתי בזה, ובעצם אני נזכר בזה כל פעם שאני מגהץ את חולצת בית הספר של ביתי, בכך שחולצות לבנות ונשים נסגרות מימין על שמאל: כלומר הכפתורים בצד שמאל. מחולצות גברים, ששם החולצות נסגרות משמאל על ימין, והכפתורים בצד ימין. והלא דבר הוא, הרי רוב העולם הוא ימני, ומשתמש בצד ימין, וא"כ היה בדין שהמוצר יהיה מעוצב בצורה כזו שיהיה נח לרב המשתמשים.

לאחרונה קראתי שהסיבה לדבר היא היסטורית, חולצות כפתורים נכנסו לאופנה רק במאה ה17, שם לכל אחת שהיתה לה חולצה כזו היתה גם משרתת שהיתה דואגת לכל ענייני הביגוד, והמשרתת בסופו של דבר היתה משתמשת בכפתורים בשביל לכפתר את החולצה, ולה, מכיון שהיא עומדת ממול, הרבה יותר נח אם הכפתורים היו בצד שמאל של החולצה, כדי שלה זה יהיה בצד ימין....

וא"כ, אנחנו רואים שיש אותו מוצר, חולצה מכופתרת במקרה הזה, אבל המשתמש הוא משתמש אחר לגמרי, בצד אחד יש מי שעושה את זה בעצמו והוא צריך שהכפתורים יהיו בצד ימין של החולצה, ומי שמלבישים אותו שהוא צריך שהכפתורים יהיו בצד שמאל, שהוא יהיה למשתמש בצד ימין.

בעיצוב חוויות משתמש אנחנו נתקלים בעיצוב מוצר שדומה לא פעם למוצר אחר, אך המשתמש, הוא משתמש בעל צרכים אחרים. לחשוב עליו, יהפוך את המוצר שלכם, ברבות הימים, ללא פחות מהיסטורי.

אז לכו לעשות היסטוריה,
מחכה לתובנות שלכם!