כך תרצפו את הבית שלכם בצורה טובה, יעילה ויפהפייה

ריצוף הוא אחד החלקים הכי חשובים בבית, הן בתפקיד הבסיסי שלו, להוות רצפה ראויה למגורים, והן מבחינה עיצובית - יש לו טון חזק מאד במראה הכללי של הבית. לעיתים, החלפת הריצוף בלבד כבר משדרגת את הבית בכמה רמות.
המבחר של ריצוף וחיפוי לרצפה ולקירות הוא עצום: גוונים, גדלים, טקסטורות אינסופיות.
המגוון הענק הזה מבלבל מדי: לרוב האנשים קשה מאוד להחליט בצורה כזו. המגוון משרת רק את מי שיודע בדיוק מה הוא מחפש, ומשתמש במגוון כדי לדייק את התוצאה הרצויה. אחרת אפשר להיכנס למעגל שקשה לצאת ממנו, ללכת לעוד חנות ועוד חנות, ולהיאבד לגמרי. וגם כשסוף סוף מחליטים - קשה להיות שלמים עם זה.
לכן חובה להגדיר לעצמנו את הכיוון הרצוי, וגם אז - לא ללכת להרבה חנויות. זה רק יבלבל אותנו יותר ויותר.

כמה כללים בסיסיים לפני בחירת ריצוף
איכות – כדאי מאוד לשים דגש חזק על איכות האריח. תוכלו לבקש מהחנות לראות תו תקן.
גוון – חשוב מאד שנדע שהגוון שאנו רואים בחנות הוא לא בדיוק אותו גוון שנקבל בבית, ולזה יש כמה סיבות:
1. תאורה - התאורה באולם תצוגה היא לא אותה תאורה של הדירה.
2. אריח עומד או שוכב - לעיתים אנחנו רואים את האריח באולם התצוגה כאשר הוא עומד. כדאי לבקש לראות את האריח ברצפה, בצורה כזו קל יותר לראות איך האריח נראה בזוויות קרובה יותר למציאות.
3. סדרות - יש הבדל בין סדרות של אותו ריצוף. לעיתים ההזמנה החדשה יכולה לבוא בגוון שונה מעט (לכן יש חשיבות רבה לרכוש כמות אקסטרה - נרחיב בהמשך).
גודל האריח - גודל האריח חייב להיות פרופורציונלי לגודל הדירה. לעיתים אפשר לראות דירות קטנות שרצפו באריחים של 120/120, וכשאנחנו נכנסים לבית אנחנו רואים 2 בלטות וחצי (במקרה הטוב). במקום לתת תחושה של מרחב, זה עושה בדיוק ההיפך, נותן תחושה של חלל קטן.
אריחים גדולים הם יפים ומרשימים מאד, וכאמור, יוצרים תחושת מרחב. רק חשוב לדעת שני דברים:
1. קשה לרצף איתם. אריחים בגודל 80/80-100/100 ס"מ זה עדיין בסדר, מעבר לכך זה נהיה מורכב לרצף בצורה ישרה לחלוטין, לכן ודאו שהרצף מקצוען.
2. תוספת במחיר עבודת הריצוף - בגלל הקושי בריצוף.
ההמלצה שלי היא: אם האריח גדול, רצפו אותו על אריח סוג ב'. בצורה זו תוכלו להיות רגועים שהרצפה תהיה ישרה.
אריחים קטנים מיועדים בדרך כלל לריצופים קטנים מאד (פסיפסים למיניהם). גם אז תהיה תוספת תשלום מצד הרצף.
פרקטיקה – כדאי מאוד לעשות עם עצמנו חשבון, עד כמה אנחנו רוצים להיות משועבדים לרצפה. אריחים חלקים, מבריקים ובהירים הם יפים מאד, אבל כלל לא פרקטיים. ככל שהאריח מבריק פחות ועם יותר נימים וצבעים - פחות נראה עליו לכלוך.
ריצוף נגד החלקה: לחללים עם מים חשוב שניקח ריצוף נגד החלקה. מקדם החספוס נקרא R, ויש כמה רמות חספוס: R9, R10, ו-R11, כאשר 9 הוא הרגיל, 10 מחוספס יותר ו-11 כבר ממש מחוספס.
פריסת ריצוף: תוכנית בה אנחנו ממש מציירים את כל הריצוף בכל חדר וחדר, ומסמנים לקבלן מה תהיה נקודת ההתחלה שלו, זאת כדי שלא ניכנס לחלל ונראה בלטה חתוכה. התכנון מוודא שהנקודה הרחוקה ביותר שהעין נמשכת אליה בעת כניסה לחלל – תהיה בלטה שלמה.
התוכנית הזאת היא גם עבור חיפוי קירות. לכל קיר וקיר אנחנו צריכים לסמן לרצף מאיפה להתחיל, במיוחד אם יש לנו שילוב של כמה אריחים מסוגים וגדלים שונים.
במקרה שיש לנו בחלל אחד כמה סוגי אריחים, למשל באמבטיה, חשוב שנשים לב לגדלים של האריחים, כדי שנקבל קווים (פוגות) עם המשכיות.
כאשר אני משלבת כמה אריחים בחלל אחד, אני מקפידה שהאריחים יהיו מאותה חברה. לכל חברה וחברה חיתוך קצת שונה, וגם אם אנחנו לוקחים 2 אריחים בגודל 60/120, בחברה אחת יכול להיות גודל של 60.1, ובשנייה - 60.2, ונראה את זה בחיבור בין האריחים, שלא יהיה ישר.
אם אתם מרצפים באבנים משתלבות, אריחים שאמורים ליצור ציור/צורה מסוימת, פרסו את האריחים על הרצפה לפני ההדבקה ובדקו שהפריסה מוצאת חן בעיניכם. אל תתנו לרצף להגדיל ראש ולהחליט את זה עבורכם - אח"כ מאוחר מידי.
פוגה - פוגה היא המרווח בין אריח לאריח. התקן מדבר על 3 מ"מ. בתור מעצבת אני יכולה להגיד שזה הרבה ולא נראה טוב כ"כ. ברוב הפרויקטים שלי אני עושה 2 מ"מ. לצורך כך אני מוודאת שהחיתוך של האריח הוא מדויק מאד, ושאין אדמה זזה מתחת, אחרת יכולים להיווצר לי סדקים.
(במקרים מסוימים אני אפילו עושה קו 0 בין אריח לאריח, אבל שוב: האריח חייב להיות חתוך בצורה מדויקת מאד, ולא מותקן על אדמה זזה).
רובה - החומר שבו אנו ממלאים את הפוגות. קיימים הרבה מאד גוונים לרובה. חשוב שנתאים את הרובה לאריח (לעיתים בגוון שווה, ולעיתים דווקא נשתמש ברובה בצבע שונה לגמרי מהאריח, על מנת ליצור קונטרס יפה ולהבליט עוד יותר את האריח).
פחת – חשוב מאוד לרכוש מראש כמות אריחים אקסטרה. בהובלה, כמה אריחים יכולים להישבר, ותוך כדי עבודה נדרשים הרבה מאד חיתוכים... אני ממליצה לקחת 15-20% נוספים.
באריחים גדולים החישוב לא נעשה לפי אחוזים, כי לעיתים 15% יתנו לנו רק עוד בלטה אחת נוספת. לכן כדאי שניקח מספר בלטות מיותרות.
נכון, זו הוצאה נוספת, אבל כדאית מאד. אנחנו לא רוצים לקבל טלפון מהרצף, שנגמרו הבלטות באמצע העבודה. זו לא רק ההתעסקות לרוץ לקנות בלטות נוספות, אלא לעיתים פשוט אין במלאי, או צריך לחכות שזה יבוא מחו"ל, דבר שעלול לעכב את התקדמות הבנייה בעוד כמה שבועות.
לעיתים קרובות נגמרת הסדרה שממנה הזמנתם, וצריך להזמין סדרה חדשה. במקרה זה, הגוון שמגיע הוא לא בדיוק הגוון שהזמנתם, וזה ממש ניכר לעין.
לאחרונה קרה לי דבר כזה בפרויקט. עקב טעות של הספק בהזמנה הכללית, לא היתה כמות מספקת של האריחים שהוזמנו, וההשלמה שהגיעה היתה בגוון שונה. הפתרון שמצאתי היה לעבור עם הרצף ולסמן לו את מיקום הארונות העתידיים, שם ניתן לרצף באריח בגוון שונה, שלא יראה הבדל. לא בכל מקרה יש פתרון כזה.
על המחבר
תמי רוטנברג
שלום!
נעים להכיר, שמי תמי רוטנברג, אדריכלית פנים ירושלמית, אני מתכננת ומעצבת בתים ללקוחות פרטיים שרוצים בית בתכנון ועיצוב אישי, ובסטנדרט מקצועי גבוה.
אני מגשימה זאת על ידי המון הקשבה, חשיבה, השקעה וניסיון, ומחויבות לתוצאה מושלמת !
אם אתם חושבים על שיפוץ בקרוב או בעתיד, קבלו מדריך שכתבתי (על בסיס תכנים שכתבתי עבור אתר הידברות ופלטפורמות נוספות) ובו סקירת כל השלבים בתהליך, לחצו כאן. אם אתם ממש לקראת בנייה – צרו קשר כעת 0587126130 לשיחת אבחון, יש לי עבורכם נוסחה מנצחת לבית אישי בדיוק בשבילכם!

תגובות

איזה רובה מומלצת כזו שלא נצבעת באבנית לבנבנה
ורובה שלא נהיית שחורה?
 
נושא נוסף עליו כדאי לתת את הדעת זה הגיוון של הריצוף לא כל הלקוחות מודעים לך שרוב האחרים מגעים במבחר בין4 בזולים לבין עד 36 ביקירים יותר של דוגמאות ע"ב הדוגמה שהם ראו כך שלא כל האריחים זהים עם אותה טקסטורה
 
בחרנו רצפות של 120\120... מה עושים? זה בטוח יצא לא ישר? או שחייבים רצף מקצוען מאוד?
 
לא ציינתם על חוזק ההדבקה והבסיס שמתחת.
אצלנו אחרי כמה חודשים כמה עשרות מרצפות התחילו להתנדנד כשדורכים עליהם.
הקבלן תיקן את זה איכשהו בהחדרת דבק דרך הפוגות, אבל אנחנו עדיין חוששים שהמרצפות יתנתקו שוב מהחיבור.
 
לא ציינתם על חוזק ההדבקה והבסיס שמתחת.
אצלנו אחרי כמה חודשים כמה עשרות מרצפות התחילו להתנדנד כשדורכים עליהם.
הקבלן תיקן את זה איכשהו בהחדרת דבק דרך הפוגות, אבל אנחנו עדיין חוששים שהמרצפות יתנתקו שוב מהחיבור.
חובה רצף מקצוען + פוגה מפלס לפחות 4 מכל צד, גם למרוח דבק על האריח חוץ מהטיט ברצפה.
 
ציטוט: גודל האריח חייב להיות פרופורציונלי לגודל הדירה.
לדירה עם סלון צר וארוך, 3.5*7 מטר ועם פרוזדור ארוך ברוחב 85, מה מומלץ בפורמט הרבועי?
והאם נכון לשים את ה60/120 בפרוזדור לרוחב ובסלון זה יצא לאורך?
הכתבה מדהימה ומחכימה!!!!!! תודה גדולה.
 
תודה על הכתבה ממש יפה!!!
רציתי לשאול בנושא למה א"א להדביק ריצוף באופן עצמי עם פלס איזה תקלות יכולות להיות?
 

לוח מודעות

More from תמי רוטנברג

שתף את המאמר

למעלה