מיתוג-בעידן-הדיגיטלי.png

כך תמתגו נכון את העסק שלכם (חלק ב')

"הלוגו הוא חוד החנית במיתוג. הוא מתמצת בתוכו את כל הפלנינג, האווירה, הערכים והמסרים שעלינו לשדר לקהל היעד שלנו, כדי לגרום לו להבין בתת-המודע...
נכתב ע"י חיים בניסטי · ‏22/11/18 ·
  1. חיים בניסטי
    [​IMG]


    עוד מאמר אחד נותר לנו לפני שנגיע לנושא העיקרי בסדרה, פיתוח המותג בעולם הדיגיטלי.
    במאמר שלפניכם - כהמשך לקודמו - נסיים ללמוד כיצד נוכל למתג את העסק שלנו בצורה נכונה.

    אם עדיין לא קראתם את המאמר הקודם, תוכלו לעשות זאת כאן.

    כאמור, לתהליך מיתוג נכון ישנם 5 שלבים:
    1. פלנינג
    2. שם המותג
    3. סלוגן המותג
    4. עיצוב הלוגו
    5. עיצוב השפה המותגית
    במאמר זה נתרכז בשני השלבים האחרונים, ולאחר מכן נלמד כיצד נוכל לשמור על המיתוג והתדמית שלנו לטווח הארוך.


    שלב ד' | איך מעצבים לוגו לעסק?

    לאחר שבידינו שם וסלוגן, הגענו לדובדבן שבקצפת - עיצוב הלוגו למותג שלנו.

    הלוגו הוא חוד החנית במיתוג, הוא מתמצת בתוכו את כל הפלנינג, האווירה, הערכים והמסרים שעלינו לשדר לקהל היעד שלנו כדי לגרום לו להבין בתת-המודע שאנחנו האופציה הטובה ביותר לפתרון הבעיה שלו.

    כדי לעצב את הלוגו בפועל נצטרך גרפיקאי או מעצב שיעשו זאת עבורנו במידה ואנחנו לא יודעים להשתמש היטב בתוכנות הגרפיות, אך ניתן לתכנן את עיצוב הלוגו שיתאים לנו גם ללא ידע טכני. כדי לעשות זאת עלינו ללמוד את העקרונות שיכוונו אותנו לעיצוב הלוגו המתאים לנו ביותר. מוכנים? תחזיקו חזק:

    כדי לקבוע איזה לוגו ישדר את התדמית שלנו הכי טוב, עלינו לשים לב ל-5 נקודות:
    1. על הלוגו להיות זכיר, כך שייחרט במוח הצופה.
    2. על הלוגו להיות ייחודי ומבדל, כך שנבלוט מבין המתחרים שלנו.
    3. על הלוגו להיות רלוונטי למותג ו/או לערכיו.
    4. על הלוגו לשדר מסרים מהפירמידה שבנינו בסוף שלב הפלנינג (ראו מאמר קודם), החל מראש הפירמידה.
    5. על הלוגו לפנות לקהל היעד שלנו ו'לדבר בשפה שלו'.
    לוגו מורכב מצורה, צבע ופונט. עלינו לחשוב איזה עיצוב של כל אחד מהאלמנטים האלו יעלה בקנה אחד עם כל אחת מחמש הנקודות:

    1. איך מעצבים לוגו זכיר?

    • באמצעות צורה פשוטה ומינימליסטית
    • באמצעות שימוש בצבע אחד / בכמה שפחות צבעים
    • באמצעות שימוש ברעיון יצירתי
    2. איך מעצבים לוגו מבדל?
    • באמצעות בידול צבעוני מלוגואי המתחרים
    • באמצעות בידול טיפוגרפי מלוגואי המתחרים
    3. איך מעצבים לוגו רלוונטי?
    • באמצעות קשר לשם המותג
    • באמצעות קשר לעולם התוכן של המותג
    • באמצעות קשר רעיוני למותג
    4. איך משדרים מסרים באמצעות עיצוב הלוגו?
    • באמצעות צורה - כל סגנון צורה משדר מסר אחר. צורה מצולעת למשל, נחשבת לקרה ורצינית יותר לעומת צורה עגולה ורכה, שמשדרת חום ונעימות.
    • באמצעות צבע - כל צבע משדר מסר אחר בהתאם לקהל היעד. יש לבחור בצבע שמשדר את המסרים שעלו מהפלנינג ושתואמים את אווירת המותג.
    • באמצעות פונט - בדומה לשידור מסרים באמצעות צורה, גם צורת הפונט משדרת מסרים. פונט עגלגל וחם ישדר שמחה וכיף, בעוד פונט מרובע וצר ישדר רשמיות ויוקרה.
    5. איך פונים לקהל יעד באמצעות עיצוב הלוגו?
    • במסגרת המחקר, פילחנו וסקרנו את קהל היעד שלנו. כדי לפנות לקהל היעד באמצעות הלוגו עלינו לדאוג שהצורה, הצבע והפונט ידברו בשפה שמתאימה לקבוצת האוכלוסיה שפילחנו. זה לא כל כך מסובך. ניתן להבחין בקלות איזה מהלוגואים פונה לילדים, ליזמים ולאמהות:
    [​IMG]


    מעבר לחמש הנקודות שכרגע למדנו, יש לעיצוב לוגו המון קווים מנחים (קומפוזיציה, פרופורציה, יישורים, ריווחים ועוד ועוד) שמעצב הלוגו מוכרח לשחות בהם ולדעת לעצב את הלוגו המלוטש והמדויק ביותר ליצירת תדמית שתוביל את המותג להצלחה.


    שלב ה' | איך מעצבים שפה מותגית לעסק?

    שפה מותגית = קו עיצובי המופיע בכל פריטי המיתוג ומטרתו לעטוף את הלקוח בכל משך מגעו עם המותג, משלט הכניסה ועד לעיטוף דלפק הקבלה, כרטיס הביקור וניירת המותג, אתר המותג ועוד.


    [​IMG]


    לעתים, בעיקר בעיצוב מוצרים, השפה המותגית תשדר את מסרי וערכי המותג לקהל היעד בצורה הרבה יותר חזקה מהלוגו ותשמש כדרך העיקרית לנראות ותדמית המותג.


    [​IMG]



    כיצד נשמ͏ור על המיתוג והתדמית שלנו?

    בסיום בתהליך מיתוג נכון, על המעצב למסור ללקוח ספר מותג המפרט את אסטרטגיית המותג וקווים מנחים לתצוגה והדפסה נכונה של הלוגו והשפה המותגית לצד הנחיות שימוש נוספות.

    על בעל המותג האחריות לוודא שהוא מעביר את ספר המותג לכל בעלי המקצוע שמעצבים עבורו חומרים מודפסים ודיגיטליים, כך שיוכלו לראות את ערכי הצבעים המדויקים, גדלי הפונטים, גודל מינימלי לתצוגת הלוגו ועוד.

    כמובן ששימור המיתוג לא מסתכם במיתוג החזותי בלבד, ועל בעל המותג לדאוג לפעול על פי אסטרטגיית המותג בכל החלטה עסקית שמקבל, ולשים לנגד עיניו את מטרת המותג וקהל היעד המדויק אליו הוא פונה.

    בחברות גדולות, בעל המותג ממנה מנהל מותג או צוות מותג שכל מהותם ותפקידם הם לשמור על המיתוג.

    שמירה על המיתוג מגדילה את אמון הלקוח וגורמת לו לחוש ביטחון שמדובר בגוף חזק שתמיד נראה טוב ותואם בכל מדיה ובכל מצב, ובכך מאפשרת למותג להגדיל את מעגל הלקוחות הנאמנים שלו ולהעלות את מחירי מוצריו בהתאם.

    ----

    כולי תקווה שמאמר זה וקודמו עזרו להבין כיצד מתבצע תהליך מיתוג נכון, וכעת - סוף סוף - אפשר להתקדם לעיקר הסדרה וללמוד על המיתוג בעולם הדיגיטלי, לשם העולם הולך ושם לקוחות פוטנציאליים שלנו נמצאים בהמוניהם.


    המון הצלחה! :)
    חיים בניסטי, בעל 'סטודיו ארטליינר' ומחבר הספר 'איך לעצב לוגו מנצח'.

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. Tweenset
    יצא לי לראות חנות אינטרנטית, שזוכה למאות אלפי כניסות בחודש, וככל הנראה עשרות אלפי מכירות
    ו... אין להם לוגו :)
    במקום של הלוגו יש את הסימן של "your logo" כלומר יוצרי האתר אפילו לא טרחו להעלות לוגו..
    בשבילי ה גרם להרבה מחשבות, עד כמה הלוגו אכן כל כך חשוב או שמספרים לנו שהוא חשוב.
    שיווק נכון למשל ושפה נכונה מול הלקוחות יכולים בכיף לחפות על לוגו.
    מה דעתכם על כך?
      פנחס אליהו ו-חיים בניסטי אוהבים את זה.
    1. חיים בניסטי
      במשפט: מיתוג נכון היה יכול להגביר את המכירות של אותה החנות מעשרות אלפי מכירות למאות אלפי מכירות, עם אותה מידת פרסום ושיווק שהם עושים כרגע :)
      פנחס אליהו ו-Tweenset אוהבים את זה.
  2. bekkiback
    וואו! כייף גדול לקרוא!!
    שאלה:
    אם המותג פונה לכמה קהלים. לדוגמא ילדות ונשים. האם נכון לתת לכל קטגוריה את אותו הלוגו בגוון אחר?

    אתה סופר מקצוען! מחכה להתמוגג מהמשך הסדרה. תודה!
      פנחס אליהו ו-חיים בניסטי אוהבים את זה.
    1. חיים בניסטי
      תודה לך @bekkiback !
      שאלת שאלה מצוינת.

      במידה ומותג פונה למספר קהלי יעד, ברמה שהוא מוכר מוצרים נפרדים לכל קהל או מפרסם באופן נפרד לכל קהל, כדאי לשקול לפצל את המותג ל-2 תתי מותגים, לדוגמה "בליץ' נערות" ו-"בליץ' ילדות", ואז את יכולה לשחק עם הצבעים והצורה של הלוגואים באותה שפה מותגית ותחת אותו מותג על, שבמקרה שלנו נקרא "בליץ'".
      בזק עשו דבר דומה עם המיתוג החדש שלהם. לכל מחלקה יש צבע משלה ואייקון משלה.

      כל שהלוגו ממוקד יותר, יש לו יותר סיכוי להשפיע לחיוב על החלטת קהל היעד.
      פנחס אליהו ו-bekkiback אוהבים את זה.
  3. פנחס אליהו
    יאוו - איזה כייף, חיכיתי כבר להמשך מהמאמר קודם - והנה ב"ה העלו אותו

    שוב תודה ענקית חיים היקר - מחכה לשלב העיקרי "מיתוג בדיגיטל"
      חיים בניסטי אוהב/ת את זה.
    1. חיים בניסטי
  4. דיגיקלי
    מאמר נהדר
    תענוג לקרוא
    האם לוגו ב3 צבעים בצורה יפה ועדינה
    נחשב ללוגו לא נכון מקצועית?
    (פשוט זה הלוגו שלי...)
      חיים בניסטי אוהב/ת את זה.
    1. חיים בניסטי
      היי @דיגיקלי ,

      ישנם לוגואים מקצועיים ברמות הגבוהות ביותר שמכילים גם 8 צבעים.
      הרעיון בשימוש בכמה שפחות צבעים נועד להפוך את הלוגו לכמה שיותר זכיר, אך במקרים בהם לוגו צבעוני ישדר את המסרים הרצויים טוב יותר, נעדיף להשתמש ביותר מצבע אחד ולהוריד לעצמנו כמה נקודות זכירות, לטובת לוגו שמשדר את המסרים הרצויים שיוסיפו לנו הרבה יותר נקודות יעילות.

      השאיפה שלנו היא לעצב לוגו שהוא כמה שיותר זכיר, מבדל ורלוונטי - אך המטרה העיקרית היא שהלוגו ישדר את המסרים והאווירה שזיקקנו בפלנינג.
      דיגיקלי ו-פנחס אליהו אוהבים את זה.