1. החלל- גודלו, השימוש בו, והצבעים השולטים בו.
2. מטרת ושימוש התאורה - עיצוב באור, תאורה בתכנון מיטבי מתוכננת בשכבות.
3. מיקום התאורה- לפי הנדסת אנוש.
4. פרמטרים של גוף התאורה.
1. נפתח בחלל מה הייעוד שלו, למה הוא משמש.
במטבח אנחנו רוצים אור טוב ושוטף על משטחי התאורה, ואור דקורטיבי וחם יותר בפינת האוכל.
בסלון נרצה אור חמים, ומעוצב בשכבות לשימושים שונים של הסלון בימות השבוע לעומת שבת.
וחלוקה לאזורי שימוש: אזור הלימוד, שולחן השבת, ופינת הישיבה.
בחדרי השינה נרצה תאורה רכה יותר,
ובחדר העבודה תאורה חזקה, שמגיע מזוית נכונה ואינה מסנוורת.
חשוב לדעת קיים תקן תאורה לחללים ציבוריים.
נק' חשובה נוספת שבתכנון תאורה נלקחת בחשבון הצבעים שישלטו בחלל
הצבע הוא תרגום של המוח לחזרה של קרני אור שנשברו על עצמים.
קרני האור מתחלקות ל-6 צבעי הספקטרום: אדום, צהוב, כחול, כתום, סגול, ירוק.
חלל המורכב מכמה צבעים מתוך הצבעים האלו יבלע הרבה אור ויחזיר מעט,
כמו כן חללים כהים: אפור- שחור- שהוא צבע הבולע את קרני האור כולן, ידרוש יותר אור מחלל זהה בגודל, בגווני השמנת.
2. תאורה שוטפת- המטרה שלה להיות השמש של הבית, כמו שהשמש שוטפת את העולם באור אחיד ורך.
לרוב את התאורה השוטפת נשיג על ידי פיזור של לדים שקועי גבס, בצורה שחובשת הרבה על היופי וכמובן על האחידות שפיכת האור בחלל.
עם הבנה ברורה ודגש על אזורים חשובים יותר או פחות, ואזורים חשוכים יותר ופחות.
גם כאן נחשוב מה האזורים שחשופים יותר לאור יום ואלו שפחות,
ונחלק בין המתגים כך שבמשך היום הלקוח לא יידרש להדליק אזורים מוארים מבחוץ,
רק כי צרפנו אותם יחד עם תאורות לאזורים פנימיים יותר בחלל.
תאורה דקורטיבית – תאורה שנתייחס אליה יותר כמו לרהיט עיצובי ופחות כתאורה שהיא חשובה מבחינת כמות האור בחלל,
המטרה היא לאפשר מצב שבו התאורה הזו יכולה להידלק רק בשבת או באורח, ולא נקבל חלל חשוך בלעדיה בתפקוד יומיומי בחלל.
תאורת אוירה- תאורה שתפקידה לספר את הסיפור של הבית, היא אחראית על האוירה והתחושה בחלל.
זאת תאורה שתבוא לא רק על התקרה אלא היא תטייל על הקירות גבוה ונמוך ואף תרד לרצפה.
היא מורכבת מאחורי אלמנטים דקורטיבים בחללים השונים, היא גוף תאורה משתלשל מעל הספות או גוף עומד ליד כורסת הנדנדה.
בתוך תאורה זו תבוא גם תאורת הדגשה– אור מכוון המשמש למיקוד תשומת הלב לאומנות / אלמנט אדריכלי.
כדי להגדיר מצב רוח או לספר דרמה בעיצוב.
תאורה פרקטית (טכנית, משימתית)- מגיע מהתפתחות החשיבה וההבנה של אורגניזם- הנדסת אנוש.
3. הנדסת אנוש או ארגונומיה שייך לכל ההתנהלות היומיומית שלנו, ובתוכה שייך גם למיקום התאורה.
דוגמאות שהפכו לנפוצות ומקובלות: תאורה מתחת לארונות עליונים שמאירה את משטח העבודה, השיש.
מעבר ליופי שתאורה מוסיפה תמיד! יש כאן הבנה שמבוססת על הנדסת אנוש: שהארונות העליונים מייצרים צל ואזור חשוך יותר.
והתאורה מגיעה מהתקרה מעלי, או מאחורי. נוצר מצב שמשטח העבודה לא מקבל את מלוא האור אלא צל מהארונות העליונים
+צל עצמי שאני יוצרת בדיוק במקום שעליו אני כרגע עובדת. ומכאן הדרך קצרה להוסיף תאורה ממקודת למשטח העבודה.
דוגמא נוספת: תאורת סימון במדרגות- זה יפה, זה מעוצב, אבל בעיקר, ארגונומי.
אמא סטנדרטית בבית רב מפלסי, קמה בלילה להכין דייסה לתינוק התורן.
היא יורדת את המדרגות האלו בחשיכה, ולרוב היא גם לא רוצה להאיר אזורים משמעותיים בבית, (שלא להעיר על הדרך עוד כמה חמודים). תאורת סימון במדרגות תעזור לשמור על הבית חשוך- ועל מצב השינה.
ובו זמנית תמנע מציאות של אי ראיית המדרגות ונפילה חלילה.
אז אלו דוגמאות בולטות אומנם, אך הן טיפה מן הים בתכנון תאורה שמבין גם הנדסת אנוש,
כל מיקום תאורה יהיה מדויק בזוית שפיכה מושלמת
- כך מול המראה שבאמבטיה או בשידת האיפור, האור לא ייפול מעלי ואז מבנה הפנים שלי ייצור צללים עצמיים.
אלא האור יבוא מולי, וכן בדוגמאות רבות ושונות בבית, במשרד, בלובי במלון בבית הקפה, במשחקיה ועוד ועוד.
4. פרמטרים לבחינת ובחירת גופי תאורה.
לומן LM - רבים נוטים לדבר במושגים של ווואטים על מנת לציין עוצמת אור של גוף תאורה. מושג זה שגוי כאשר אנו מודדים עוצמת תאורה של גוף תאורה. עוצמת אור של גוף תאורה מודדים בלומן בלבד!
המושג וואט הוא צריכת חשמל לשעה ולא עוצמת אור! הלומן מציין את עוצמת האור שמפיק גוף התאורה לכל צריכת חשמל של וואט אחד.
מגוון הגופים בשוק מפיקים 65-130 לומן לוואט.
יש גופי תאורה איכותיים מאוד שמפיקים 130 לומן על כל וואט של צריכת חשמל. קיימים בשוק גופי תאורה לא
איכותיים שמפיקים רק 65 לומן לוואט. כמובן שגוף תאורה לא איכותי יבזבז הרבה חשמל ויפיק מעט אור.
LUX - הלוקס הוא התוצאה אותה אנו דורשים לקבל כאשר אנו מאפיינים תכונת הארה.
הלוקס הוא יחידת מידה של אור הנמדדת בקוביות של מטרXמטר על הרצפה ,משטח העבודה או האלמנט אותו
אנו מעוניינים להאיר. לדוגמה התקן להארת מגרש כדורגל או בריכת שחייה הוא מינימום 300 לוקס למטר רבוע.
במשרדים או כיתות לימוד התקן הוא 500 לוקס למטר. יש מפעלים שדורשים 800 לוקס למטר. ותקן של תאורת
חירום הוא 1 לוקס למטר רבוע.
זכרו הלוקס הוא המטרה והלומן הוא האמצעי להשגת הלוקס.
כך, אם שטף של 1000 לומן מתרכז לשטח של מטר רבוע אחד, הוא מאיר את אותו מטר רבוע בעוצמה של 1000
לוקס. אם אותם אלף לומן יאירו שטח של עשרה מטרים רבועים, הם יפיקו עוצמת אור 100 של לוקס בלבד.
CRI - המושג CRI מציין את איכות האור המופק מגוף התאורה. שימו לב להבדל איכות האור ולא עוצמת האור.
האור האיכותי ביותר שמוכר לנו הוא השמש. השמש מעבירה לנו 100% ממגוון הצבעים הקיימים.
מושג ה- CRI מציין לנו באחוזים כללים כמה אחוז נקבל בממוצע מכלל הצבעים הקיימים.
קריטי בחנויות שמוכרות איפור, בגדים ואפילו עגבניה לא נרצה שתראה ירקרקה או אפרורית.
תאורת פלורסנט או לד בטכנולוגית SMD לרוב מפיקים איכות אור ב- CRI של 80% בלבד. שימו לב המושג הוא
80% בממוצע. זה אומר שיש צבעים שנקבל מהם 100% מהצבע האמתי ויש צבעים שנקבל הרבה פחות מ 50%.
יש גופי לד לרוב בטכנולוגיה COB שמפיקים CRI באיכות של 95% ומעלה. משתמשים בגופים אילו לרוב
בחנויות וכן הם מכונים SHOP LIGHT . אלו גופים יותר מסנוורים ורצוי להתקין אותם שלא יאירו בצורה ישירה
מול העיניים או לרכוש אותם בעיצוב DARK LIGHT שאינו מסנוור.
K- קלווין (גווני אור) - קלווין הינו סרגל אמפירי למדידת גוון אור. בתאורה ביתית אנו משתמשים
בארבעה גוונים עיקריים. הקלווין מצויין ע"י האות K
ומספר שמציין את הגוון:
2500K - זהו הגוון הכי חם שקיים. שייך לליין נורות פחם הוא בגוון כתום אדמדם מעט.
2700-3000K - אלו הצהובים החמים.
4000K - גוון אור ניטראלי, בין לבן חם ללבן קר .
4500K- הDAY LIGHT מכונה כך כי הוא האור הטבעי לנו ביותר גוון לבן חם כמו גוון השמש בצהריי יום קייצי.
5700-6500K – גוון אור לבן קר.
DARK LIGHT - זה עיצוב של גוף תאורה בו מקור האור ממוקם עמוק בתוך הגוף תאורה.
כך שאנו רואים רק את האור ולא את מקור האור. גופים אלו לא מסנוורים. (תאורה בלתי ישירה).
זווית הארה - באיזו זוית זורק הגוף את האור, ישנם גופים של 120 מעלות, של 60 ושל 180 מעלות.
שקלול של כל הפרמטרים שנכתבו לעיל.
+ הבנה וחשיבה עיצובית של כל המכלול, תתן את הקסם העיצובי- שאנחנו כ"כ אוהבים.
כי אור הוא הקוסם של החלל.