אם תראו את קירותיו העטופים בבקבוקי יין בטעמים שונים מזמנים אפלים או מנצנצים כאלו ואחרים, במרתף היין הירושלמי של משפחת גור, תבינו טוב יותר את המושג 'יין ישמח לבב אנוש', כי את האושר שנושא איתו איתמר גור, מהעיסוק במיתוג וטעימות יינות אף אחד לא יוכל לאדות מן המעמקים.

"יין קשור לאירועים מאד ספציפיים בחיים שלנו ולכן החיבור שלי אלו הוא בדיוק בגלל אותם רגעים מיוחדים בהם לגמתי ממנו. אני חובב יין מאד גדול... בעצם... אני אוהב יין." מודה ומתוודה איתמר גור, ממתג היינות מספר אחד בארץ, ומורה לעיצוב גרפי בבית פרוג. "יינות ששתיתי בזמן מסויים, מחברים אותי לאותו אירוע. עד היום יש לי את הבקבוק מיום האירוסין עם אשתי, לפני 18 שנה".

יש אנשים שהם אספנים לדברים שונים. איתמר אוסף יין. גם לשתיה, וגם בגלל התוויות שמעניינות אותו בפאן המקצועי כמעצב. "אני באמת חושב שטביעת העין של הלקוח היא הטעימה הראשונה שלו למוצר ולכן בחובב יין וכממתג, יש לי חיבור הרבה יותר עמוק לנושא של תוויות היין".

בעשרים שנה האחרונות מעצב איתמר תוויות ליין כשזהו החיבור האהוב עליו לתחום העיצוב: "זהו תחום מלא אמנות. כל יין שנעשה לא יהיה דומה לחברו, גם אם הוא נעשה בתוך אותו ייקב".
כאשר ניגש איתמר גור למתג יין, הוא מתייחס לכרמים, לענבים השונים, לצורת העשיה של היין ולאזור הגאוגרפי, האקלים ואפילו, לגודל התערבות היינן בסיפורה של הלגימה.

"לפני כל מיתוג יין שאני לוקח לידיי, אני נוסעה ליקב, מבקר בכרמים מדבר עם היינן להבין את הפילוסופיה בבית הגידול טועם את היין. מדברים גם על הטעם על המחיר על הכייון הויזואלי ורק אז אני ממתג אותו".



Segal-Levant.jpg

DSC00140.jpg
jullius7.jpg
netofa.jpg

מיתוג ועיצוב: איתמר גור.


מלבד מרתף היין שיש בבית הוריו בירושלים, בסלון ביתו הרמת גני של איתמר, מוצב מזנון מיוחד ליינות אשר נבנה בהזמנה אישית. "הייתי שיכור אולי פעמים בחיי. יין הוא חלק מסגנון חיים הוא מחבר בין אנשים מי שיודע לשתות יודע גם מתי לעצור וזו החכמה. כשאנחנו שותים עם אוכל ההשפעה פחותה אמנם פורים עד דלא ידע אבל גם צריך לדעת מתי להפסיק.

כל החוויה והתהליך זה גם הטעם של היין וגם הכרת הרבדים של היין. לכל יין יש מורכבויות כאלו ואחרות עם הזמן אתה מגלה בו דברים אחרים".

האמרה 'גדולה לגימה שמקרבת לבבות' מגשימה את עצמה מול עיננו בצבעים חיים ומגוונים. כי הקרבה והקשר הבלתי נתפס בין אהרון ליברמן, בעל חזות חסידית מסוג 'כתונת פסים' של הרעב-אהרל'ך לבין ממתג היינות הבין לאומי, ומרצה לעיצוב בבית פרוג איתמר גור, כנראה לא היו מתפתחים, לולא הטיפה המרה-מתוקה-עתיקה מכרם הענבים.

אהרון ליברמן, (בוגר בית פרוג) מעצב גרפי ופרסומאי בעל משרד הפרסום 'זברה' מתאר את הנגיעות הראשונות בתחום העיצוב: "לפני חמש שנים התחלתי ללמוד בבית פרוג, האמת שלא ידעתי אפילו איך להדליק מחשב... התחלתי שם את שיעורי עיצוב גרפי אצל המרצה אריאל אלינסון שעבר איתי שלב שלב וב"ה התקדמתי מהר. המורה איתמר גור שהגיע בהמשך ללמד אותנו במגמה דיבר פה ושם על נושא מיתוג היין שהוא עוסק בו. זו היתה תקופה שכבר התחלתי לקבל עבודות בסטודיו והתחלתי במקביל גם את קורס פרסום בפרוג. לבסוף איתמר נבחר על ידי לשיתוף פעולה בו הוא מיתג את המוצר ואני הפקתי".




1 (3) (Large).jpg20200225_153155 (Large).jpg
אהרון ליברמן בהפקת הקליפ לפורים, בחסות מותג היין.


"הסיפור שלי עם היין התחילה מיקב קטן: 'חמרא טבא'. שם עבדו עם יינות משובחים ביותר אך הרגישו שמשהו במכירות תקוע בלי להבין מדוע. הם באו אליי לפני שנתיים שנעבוד יחד.
כשראיתי יינות ישנים אבל טובים, מיד עלה לי הכיוון למתג אותם אחרת, טוב יותר. ביקב לא חלמו לרגע שמיתוג יכול לגרום ליינות להימכר, מבחינתם, כמבינים ביין, הרי אם יין טוב - הוא יימכר.

החלטנו על מיתוג מחדש שיבהיר כמה היינות המשובחים שווים רכישה. בין השאר מיתגנו את החנות שהם פתחו 'עתיקא' והפרסום האחרון שעבדנו עליו היה לפורים, השנה.

ואז מצאנו את הפתרון לסיפור המותג: הסיפור של סביו של בעל היקב נוכחי, אשר הקים את היקב שלו על סמטאות ירושלים, מה שמדבר גם לאנשים מחו"ל - כיין קודש שמגיע ממקום יותר עמוק. זו הפכה להיות הסיסמה שלנו. לפני שנה נפתחה חנות הדגל של יקב הבוטיק, כאשר על המיתוג עבדנו יחד עם איתמר גור. השנה הצגנו את הסיפור מחדש, כחלק מההיסטוריה הירושלמית.

כשאני עוקב אחרי העבודות שלי מתחילת העבודה אתם ועד כה, אני מתפעל מהיכולת של איש מקצוע לגדול יחד עם הלקוחות. ובמילים אחרות: כשיש לך לקוח שמאמין בך, הוא פשוט גדל יחד איתך. רואים לפי העבודות איך שאתה גודל יחד איתם... לפני כמה מים הוציאו קליפ מההפקות הכי גדולות של מוסיקה החרדית שחמרא נתנו עליו את החסות".

הבדלי מיתוג.JPG

פרסום והפקה: אהרון ליברמן. מיתוג: איתמר גור.







מה שונה מיתוג יין ממוצר אחר?

"יש דברים פשוטים ויום –יומיים, למשל במבה. כמה שתמתג אותה – המיתוג כנראה יגרום לאדם לבוא לטעום ואז הוא יחליט אם הקניה הייתה שווה ואם לרכוש שוב בעתיד. לעומת זאת, יין, כמו רכב, אם המיתוג שלו לא ידבר לקונה, הוא לא ינסה אותו אפילו. יכול להיות יין משובח אך במיתוג לא מתאים. רוכש היין רוצה להיות ה'מייבין' ביין. הוא לא יקח יין אלא אם הוא סגור עליו כמוצר משובח".

ליברמן מדמה זאת למיתוג רכבים: "יש קהילה של אוהבי יינות שמבינים יותר טוב ביינות. בדיוק כמו מיתוג רכבים: יש אנשים שייגשו מייד לחפש רכב מחברה מסויימת, ולא יביטו אפילו לכיוון של חברה אחרת שנתפסת בעיניהם ככזו שאינה עונה על הצורך. הטעם של היין משפיע עליך נכון יותר, אם אתה מכיר אותו עוד טיפה לפני הטעימה.
אם לקחת מהמדף יין שקורץ לך לנסות אותו, זה אומר שהשקיעו לפחות חצי שנה על המיתוג שלו. בכלל, ההנאה מיין היא 75 אחוזים בגלל השיווק שלו. ".



הבקבוק נכלל כחלק מאסטרטגיית השיווק?

"יין קברנה שהוא אחד הינות הכי טובים תמיד ימכר בבקבוק סטנדרט. בגלל שהוא יין מסורתי שלא צריך להתלבט יותר מדיי כדי לקחת אותו. אם ניקח לדוגמא, את היין מתוק 'פורט' שהוא יין מאד יקר גם בגלל שהוא נעשה ללא תוספת סוכר והינו טבעי לגמרי. בגלל היותו יוצא מהסטנדרט של היינות, עיצבו לו בקבוק נמוך ורחב, כדי שיובן שמדובר במוצר שונה ויותר יקר".

אלו צבעים לא יכלו לעולם במיתוג יין?

"יין זה כמו מוזיקה, יש מיליוני כיוונים של התחברות של הצרכן ליין. זה בעצם המוצר היחיד שכשתמתג אותו הכי יוקרתי ועדכני זה יהיה מוצר מושלם, וכשתמתג אותו בצורה הכי מיושן ועתיק זה גם יהיה מוצר מושלם".

כמה אתה מקשר בין טען היין למיתוג?

"קודם כל מיתוג מבוסס היצרן ולא על היין, למשל ב'חמרא' היצרן הוא מאוד שמרני וכל תהליך הייצור מאוד עתיק ומשומר מהדורות הקודמים הלכנו על מילה בארמית מהמקורות, וגם הסדרה בנוי על סמטאות עתיקות בכדי שגם היצרן וכגם הצרכן ירגישו טוב עם זה, לאחר מכן, יש את היינות בסדרה, שאותם קובע היינן - מה הכי טוב ומה פחות ולפי זה בונים את המיתוג".

האם יש התייחסות במיתוג למכורים לאלכהל?

"מצד החוק חייבים להכניס בתוית האחורי אזהרה למשקה משכר חזק. 'אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות!'.
אזהרה למשקה משכר - 'אזהרה: מכיל אלכוהול – מומלץ להימנע משתייה מופרזת'.
האזהרה אמורה להיות מודבקת או מודפסת על המשקה או התווית שעליו.

האזהרה צריכה להיות בולטת לעין, באותיות בצבע שחור, קריאות וזהות בהדגשתן, על רקע לבן, במסגרת בצבע שחור שעובייה והדגשתה כעובי האותיות באזהרה. גודל האזהרה כולה יהיה 15% משטח התווית לפחות, מה שצריך אותנו לקחת בחשבון עוד בתהליך עיצוב התווית".


joov-duty.jpg

עיצוב ומיתוג: איתמר גור



לסיום הכתבה אנחנו פונים לאיתמר גור לדברי סיכום: "בכל רגע נתון יש אחד כנגד 3000. בסופר יש מגוון מאד רחב של יינות. מה שמצליח לייצר את המקום שבו אנחנו שולחים יד לבקבוק זה הנראות והבידול זה שהוא בולט למול השאר.

בידול מוזר עלול לשדר לפעמים זולות. העניין של יין זה בידול 'בלחש'. הבידול שלו יכול להיות בתווית, באיור, בטביעת אצבע. הוא לא צריך לצעוק.

יש קשר בין מיתוג יינות למשקאות חריפים אחרים?

"כל מוצר צריכה מתייחס לקהל יעד שונה ולמלתחה שונה בתכלית. משקאות חריפים עם אחוזי אלכהל גבוהים או להבדיל - בירה, יקבלו התייחסות שונה לגמרי כשקהל היעד הוא שונה לגמריי. בירה עולה 10 שקלים לבקבוק היקר ביותר, ויין, מהזולים יימכר ב 30 שקלים וצפונה משם. ויסקי לעומתם, יתחיל מ 100 שקלים. כך שאנחנו מדברים על מוצרים שכל המהות שלהם שונה וגם השימושים לא תמיד תואמים".

באווירת ימי החג מחמם איתמר את האווירה בבקשה לשתיה מבוקרת, ולא לשכוח את העיקר - שזו השמחה ואהבת ישראל.
"יין הוא כמו בנאדם... כשאתה פוגש אדם צעיר הוא יכול להיות נמהר ואגרסיבי ולהתעצבן מהר, לעומת זאת, אנשים עם ניסיון באים הרבה יותר רגועים, אפשר לגלות בהם מפעם לפעם רבדים בחיים שלהם, והיין מתחבר לי לאותו מקום. הטבע קובע כי יין משתבח עם הזמן. אני אומר: הזמן משתבח עם יין. צאו לשמוח בפורים, תשתו במידה ותיהנו מכל לגימה!"
  • 20191225_125314.jpg
    20191225_125314.jpg
    KB 93.7 · צפיות: 272
  • WhatsApp Image 2020-03-05 at 13.03.59.jpeg
    WhatsApp Image 2020-03-05 at 13.03.59.jpeg
    KB 238.2 · צפיות: 700
  • WhatsApp Image 2020-03-05 at 13.02.55.jpeg
    WhatsApp Image 2020-03-05 at 13.02.55.jpeg
    KB 140.7 · צפיות: 236
  • 0S5A0949 (Large).JPG
    0S5A0949 (Large).JPG
    KB 96.9 · צפיות: 271
  • 0S5A0965 (Large).JPG
    0S5A0965 (Large).JPG
    KB 86.5 · צפיות: 285
  • חמרא 1.JPG
    חמרא 1.JPG
    KB 62.4 · צפיות: 325
  • חמרא.JPG
    חמרא.JPG
    KB 83.9 · צפיות: 363