שלום וברכה לכל גולשי 'פרוג' היקרים.

בעקבות כך, שנקלענו לסיטואציה לא נעימה בחודש האחרון, של תביעה רצינית של חברת פלאש 90 בעקבות פרסום תמונות באתר שלנו, השייכים בזכויות יוצרים להם.

ומחמת שנושא זה של 'זכויות יוצרים' אינו ידוע לציבור היטב, כלליו ופרטיו, ובפרט לציבור בני התורה ויראי ה', שאינם חשופים לנכתב על כך ברשת וכו' וכו'.

ראיתי לנכון לכתוב כאן מס' פרטים שהתעוררנו עליהם (לצערינו) בעקבות תביעה זו. ואדגיש, כי כל הנכתב כאן הוא לא לפי דין תורה, אלא לפי חוקי מדינת ישראל וערכאות. [פשוט התובעים בנושא זה, לרוב אינם תמיד שומרי תומ"צ].

אשמח לחוות דעת מומחים בעניין, או כאלו שעברו והתנסו בכגון זה. זה נקודות שחייבות בירור לכל העוסקים בתחום ההוצאה לאור, פרסום ומדיה וצילום כמובן.

1. חשוב להדגיש, כי אנשים נוטים לחשוב בפשטות, שבמידה ולקחת תמונה שיש עליה זכויות יוצרים של יוצר מסוים, אם נתת לו קרדיט בתחתית התמונה שהינך מפרסם בכל מדיה או בעיתונות, פטרת את הבעיה של ז"י. וזה הכלל הראשון שחשוב להיזהר בו, כי קרדיט לא פוטר שום בעיה, אלא מחריף אותה, כי כך הם מוצאים ועולים עליך מהר יותר.

כמו כן, חשוב לדעת כי כיום, לחברות גדולות וכן לצלמים שונים שמעוניינים לתבוע אנשים ומוסדות על זכויות יוצרים, הם משתמשים בתוכנות שונות לאיתור התמונות שלהם באתרים ובמדיה, ולכן החיפוש אחר התמונות נעשה להם בקלות, וממילא בקלות הם מגישים תביעות. ולכן צריך להיזהר במשנה זהירות.

2. ידוע שחוק זכויות יוצרים אומר, שגם ללא שגרמת נזק לבעל הזכויות, רשאי בעל הזכויות לתבוע אותך עד כ100,000 ₪ ללא הוכחת נזק כלל. (לכאורה כי עצם השימוש בתמונה, זה עצמו גרימת הנזק, שהרי לולא זה היית רוכשה).

השאלה, האם אדם או עמותה המשתמשת ביצירה, אך מטרתה המוצהרת היא ללא מטרות רווח, ויש לזה הוכחות מתקנות העמותה או מסוג הפרסום וכו'. האם גם בזה נחשב לעילה לתביעה או לא.

3. תמונה או יצירה שעברו עליה 70 שנה וכדומה, ולא ידוע לנו מי היוצר או ממי לבקש רשות לפרסומה. האם עדיין חלים חוקי זכויות יוצרים או די במתן קרדיט וכדומה?

4. סרטונים אשר רצים ברשת מפעם לפעם, ולא ידוע לנו מי היוצר ומי המצלם – יש דבר כזה באתרי החדשות שכותבים כדלהלן, האם זה פוטר את הבעיה?

"סרטון זה מופץ ברשתות החברתיות וניסיונותינו לאתר את בעל זכויות היוצרים לא צלחו. אם זהות הצלם ידועה לכם הודיעו לנו בדוא''ל<לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי>| השימוש בסרטון נעשה בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים, התשס''ח-2007"

5. כתבות שפורסמו באתרים / בערוצי תקשורת שונים או בספרים שונים, והינך מעוניין לפרסמה באתר שלך או בספרים שלך, האם די במתן קרדיט בסיום הכתבה / המאמר, או שצריך לכתוב בתחילת המאמר / כתבה – "דווח בחדשות 12" וכן ע"ז הדרך. מה פוטר את הבעיה אם בכלל?

6. "מתכונים" שונים, המתפרסמים באתרים או בספרים שונים, בפרט באתרי חדשות המעלים מתכונים, האם מותר לפרסמם על ידי מתן קרדיט הולם – או שזה גם גובל בגניבת זכויות יוצרים על פי חוק?

7. מקובל כיום לרוב, שצלמים שונים (בפרט צלמי עיתונות, כמו אם ניקח לדוגמא צלמי עיתונות חרדים כמו: שוקי לרר, יעקב כהן, יהודה פרקוביץ ועוד), שולחים גלריות לאתרי חדשות מאירועים וכו'. האם מותר לקחת משם את התמונות האלו ע"מ לעלות אותם לאתר שלך וכדומה – או שגם בזה יש ז"י, כל עוד שלא קיבלת מהצלם עצמו רשות מפורשת.

8. בעיקר צריך לברר ולדעת, אם זכויות יוצרים הוא נושא כל כך חמור, הרי גם שאתה הפקת אירוע ענק או שסתם הבאת צלם לצלם את אירוע כל שהוא, הרי בד"כ אינך חותם איתו חוזה מסודר, וכאשר הוא מביא לך את התמונות בסיום האירוע ואתה מפרסם את זה באתר / בספר שלך, שוב אתה חשוף לתביעות זכויות יוצרים ממנו, אפילו אם הוא החבר הכי טוב שלך, במידה ומחר הוא משתגע ומחליט להתפרנס מזה...

גם באופן שצלמי חדשות או סתם בעלי זכויות יצירה, שולחים לך גלריות או תמונות לעלות במייל, הרי אם לא קיבלת מהם מסמך מסודר שמסיר כל עילה או תביעה, גם אתה לכאורה חשוף לתביעות – לא כן?

ואגב, לכאורה גם בפרסום במדיה – מייל וכדומה, או ברשתות החברתיות הפרטיות, האם גם שם הינך חשוף לתביעות זכויות יוצרים?



נשמח למענה ולחוות דעתכם, אך נשמח שהכל יהיה ענייני ומתמצת.

בהצלחה ושלא תצא תקלה מתח"י.

תודה לכולם!