עד כה שמענו על רכבים אוטונומיים שנוסעים בכביש בעצמם, כשהנהג נרדם על ההגה, והרכב ממשיך לנסוע כאילו כלום, בבטיחות.

האמת, שאם נדבר על בטיחות, עוד יש מה לשפר, כי כבר היו שתי תאונות קטלניות עם רכבים אוטונומיים, ואישה שילמה בחייה את מחיר הקידמה.

אבל ממש לא מזמן, שניה לפני ש2019 התחילה עם שנה חדשה ומבטיחה, כבר יצאה חברת נורו עם רכבים אוטונומיים חדשניים שמגיעים בקונספט שונה ממה שהכרנו עד כה. גם אם זכיתם במליוני שקלים והחלטתם להשקיע אותם ברכב אוטונומי חדש, לא תוכלו להיכנס אליו, כי הוא קטן ואין אצלו כלל מקום לנהג, ואם תרצו, תוכלו לקרוא לרכבים הללו- רובוט, והם נראים כמו שילוב של קופסה גדולה ולבנה על גלגלים, עם זוג דלתות מתרוממות שנפתחות כדי לאפשר ללקוחות גישה למצרכים שהרכב הביא להם.

רכב-משלוחים-של-נורו-0033.jpg


הרכב החדש קל הרבה יותר מרכב רגיל, ומתגלגל בכבישים במהירות של 40 קמ"ש, ולכן מסוכן הרבה-פחות להולכי הרגל ולרכבים האחרים במקרה של תאונה. וגם אם תקרה תאונה, המבנה הקליל שלו, והעדר נהג אנושי, יהפכו את הארוע לבטיחותי יותר והרסני הרבה פחות.

לעומת חברת נורו שמשווקת את הרכבים האוטונטמיים הקטנים באסטרטגיה חדשנית, קיימות חברות גדולות וותיקות יותר שיושבות שנים בשוק ולא חושבות כיצד ליעל, אלא איך לחקות בלי לזוז יותר מדי מהכסא, וכך ניתן למצוא את חברות וויימו או טסלה שמנסות ליצור חדש על הקיים במקום להבין שיש להמציא את הגלגל מחדש. וויימו, למשל, מנסה לקחת רכבים בצורתם הנוכחית ולהפוך אותם למוניות אוטונומיות. התוצאה היא שרכביה של וויימו כבדים, מגושמים, ובזבזנים באנרגיה מאחר והם לוקחים רק נוסע אחד או שניים בכל פעם, למרות שהרכב המקורי מתוכנן לשאת לפחות ארבעה נוסעים פלוס נהג. המחוקק חושש (בצדק) ממה שיקרה לנוסעים ברכבים הללו בעת תאונה, ולכן דורש מ-וויימו ודומותיה לעמוד בסטנדרטים גבוהים במיוחד של בטיחות. עד שהרכבים האוטונומיים המלאים יוכלו לעמוד בסטנדרטים הללו, תעבור עוד שנה אחת לפחות (וכנראה שיותר). וכך, ההיצמדות של וויימו לצורת הרכב הקדומה מעכבת את החדירה של הרכבים שלה לשוק.

נורו הבינה שכדאי ליצור זן חדש, ומתאימה את הרובוטים שלה רק למשימה הייעודית שהם אמורים למלא. הרכבים האוטונומיים של נורו, כאמור, קטנים, קלים ובטוחים יותר. הם יכולים רק לשנע משלוחים, אבל לכך בדיוק הם נועדו, וזה מעולה. כאשר תחליט נורו להתרחב גם לשינוע פיצות, למשל, או תרופות, היא תוכל להנדס את הרובוטים שלה בהתאם לצרכים החדשים. אבל עד אז, הרובוטים שלה כבר יצברו שפע של ניסיון על הכביש.

וזהו מסר חשוב שכדאי לנו ללמוד מההתנהלות של ווימו.

וכאן מגיע מסר נוסף: ככל שאתה ותיק יותר בתחום הבינה המלכותית, אתה מתקדם יותר. וזאת למה? כי הבינה המלאכותית המודרנית מבוססת בחלקה הגדול על רשתות עצבים מלאכותיות, ואלו מבוססות על מידע שהן מקבלות. ככל שמזרימים להן יותר מידע, כך הן יכולות לקבל החלטות מדויקות ומוצלחות יותר. המשמעות היא שהחברה שתביא ראשונה את הרכבים האוטונומיים שלה לכבישים, תקבל יתרון גדול על האחרות, מכיוון שהרכבים האוטונומיים הללו יאספו שפע של מידע שישמש לאימון הבינות המלאכותיות ולשיפור ביצועיהן.

ולכן חברת טסלה פתחה את האפשרות להשתמש באפשרות 'הנהג האוטומטי' שלה לכלל הציבור, על אף שהוא עדיין רחוק מאד מלהיות מושלם. היא רוצה לאסוף מידע שיעזור לשפר אותו, על מנת שתוכל להתחרות בחברות אחרות שיפתחו רכבים אוטונומיים משלהן. וזוהי גם הסיבה שנורו מנסה לשחרר לכבישים את הרובוטים האוטונומיים שלה, למרות היכולות המאד-מוגבלות שלהם: הם אמורים לאסוף מידע, ובכך לעזור להכשיר את הדור הבא של הרובוטים האוטונומיים שיתניידו על הכבישים.

אז אם אנחנו רוצים להוסיף לבינה המלכותית ידע נוסף, כל שעלינו לעשות הוא לרכוש את מכוניות המשלוחים של וויימו, להפסיק לצאת לקניות בחנות, ולסמוך על הרובוט שיעשה את העבודה בשבילנו. רק כמה אלפי שקלים, וגם נזכה להיות חלק מהפיתוח המדעי העתידני.

ואם נדבר ברצינות, בינתיים מדינת אריזונה מקדימה אותנו, אבל לא ירחק היום וכבר נראה אותן אצלנו, נוסעות ללא נהג, ולא תהיה לנו אפילו אופציה לדבר עליהן בהתלהבות עם בעל הרכב שנשאר בבית ורק מחכה למשלוח שלו בסבלנות יתרה.