מדור עם כיתוב53.jpg

הפרסום ברדיו- עובד?

דפדוף בעיתון, קפיצה בין דפי הרשת, סרטוני תדמית, מודעות... ואפילו כתבות יח"צ שמוטמנות היטב בין חדשות השבוע- אתם יכולים לזהות בקלות. אך בעוד אנו...
נכתב ע"י nati480 · ‏3/12/18 ·
  1. nati480
    מוותיקי מדיות הפרסום בעולם, שנוי במחלוקות, עמד בפני עשרות הספדים בשנים האחרונות: מרתק, שונה, מפעיל חוש אחד בלבד ודורש חשיבה ותכנון שונה לגמרי מכל מדיית פרסום אחרת.

    זהו הרדיו.

    הפרסום ברדיו שונה לחלוטין, כיוון שהוא מפעיל אך ורק את חוש השמיעה, אשר לכאורה קשה יותר להפעיל באמצעותו את מערכת הגירויים של הגוף- מה שחוש הראייה למשל מפעיל בקלות רבה. פרסומות צבעוניות ומושכות עין, הן בווידאו והן בפרינט, מהוות ללא ספק את עיקר כוח הגירוי על המוח ואת יכולת ההשפעה שלנו, כפרסומאים, על קהל היעד.

    אבל... פרסום ברדיו מהווה נישה מעניינת מאד בעולם הפרסום ובעל יתרונות ייחודיים שכדאי לנצל:

    1. תפוצה.

    סקרים רשמיים קבעו כי 86% מהאוכלוסייה בישראל מאזינים לרדיו. כצפוי, רובם הם נהגים אשר שומעים אותו ברכבם במהלך נסיעה. שעות השיא של ההקשבה הם כמובן בין 7:00 ל9:00 בבוקר אז נוסעים כולם מהבית לעבודה והחשיפה גבוהה משמעותית.

    2. קהל שבוי.

    במהלך נהיגה, החושים כולם מרוכזים ודרוכים אל הכביש, אך האוזניים? די משועממות. הרדיו פועל ברוב מוחלט של הרכבים על הכביש והנהגים מאזינים בעל כרחם לפרסומות במהלך תכניות ובין החדשות.

    נתון חשוב נוסף: מה אתם עושים כשיש בעיתון פרסומת לא מעניינת? עוברים עמוד. מה אתם עושים כשברדיו יש פרסומת לא מעניינת? ממשיכים לשמוע.

    אין לעבור עמוד, אין להריץ, אין 'דלג', אם התכנית שתמשיך מיד מעניינת אתכם - שומעים.
    אולי לא מקשיבים, אבל בהחלט שומעים. ובהמשך נבין מדוע זהו דווקא יתרון.

    3. עלות.

    עלות הפרסום ברדיו זולה לעין ערוך מפרסום בעיתונים ובוודאי משילוט חוצות. למעשה, לא רק עלות המדיה זולה יותר, אלא גם הביצוע עצמו זול להפקה, כל מה שנצרך הוא קופירייטר וקריין. בדרך כלל ההקלטה נעשית באולפני הרדיו. אם יש לכם רעיון מיוחד מאד שדורש השקעה רבה באפקטים ותעלולי סאונד, תצטרכו להקליט באולפן פרטי עם טכנאי מקצועי, אך גם עלות זו זניחה לעומת מדיות הפרסום האחרות.

    4. גובה העיניים.

    כמה שנתאמץ בפרסום פרינט לכתוב את התוכן בשפתו של קהל היעד, בצורה אישית ופרטנית, אינה דומה ראייה לשמיעה. קריין שמדבר בשפה הנכונה ובמנגינה המתאימה, במשך 30 השניות של התשדיר יכול לקלוע בול בקהל היעד.

    5. מוזיקה.

    זה תמיד עובד. הטמעת השם ומספר הטלפון של העסק באמצעות ג'ינגל קצר וקליט עובד יותר טוב מכל מדיה אחרת. ישנם אפילו ג'ינגלים מסוימים אשר הטמיעו את סלוגן העסק בצורה חזקה יותר משמם! מי זוכר של מי הסלוגן הקליט 'כי לגוף אין חלקי חילוף'?..

    אמנם, למרות היתרונות הרבים, עדיין נצטרך להיות יצירתיים מאד על מנת למשוך את תשומת לב המאזין באמצעים קוליים בלבד. שימוש בשחקנים מקצועיים, היכולים לשחק דמויות ומצבים מעניינים בצורה אמינה, אפקטים מיוחדים התופסים את האוזן, שאלה עוצרת או קריאה ישירה אל המאזין (אתה! כן כן אתה!) וכמובן כתיבת תסריט וקריינות נכונה, הם כלי העבודה שלנו בכתיבת תשדיר רדיו...

    עליהם ועל נושאים מרתקים נוספים נרחיב בעזרת השם במאמר הבא.


    נתי קוגלר פרסומאי ואולפניסט,
    בוגר קורס פרסום בבית פרוג.

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. הבוסתן
    ומה עם זה שרבותינו אוסרים על שמיעת רדיו וכד'...
  2. yydd
    מדהים! מדהים!
    כתבה כתובה נהדר ועם תוכן מעולה.
    תמשיך להצליח!
      nati480 אוהב/ת את זה.
  3. yakov4452
    מרתק!! @nati480 אתה חתיכת כישרון.
      nati480 אוהב/ת את זה.
  4. נתן גלנט
    נהדר. מרתק. כתוב יפה וברוב כישרון (בשנים האחרונות גם הפודקאסטים פורחים)!
    אכן, הג'ינגלים ברדיו - אלו העשויים טוב - גם לא מעיקים.
    ופה המקום לבקש מתחנות קול חי וקול ברמה: חבר'ה, קחו איזה אחוז מהרווחים שלכם על ימי ההתרמה, והשקיעו בפרסומות טובות.
    כי הפרסומות הצרחניות הנוכחיות שלכם עם הקולות המאיימים והמעובים חסרי החן - מזעזעות...
    1. א-ירושלמית
      אולי תשלח להם סקיצה של תשדיר שיראו על מה שאתה מדבר? לכאורה, אם הם (או הקופה התורנית) ישקיעו בתשדיר טוב ולא בקיטש של דמעות ובכי ו'מזעזע'-'מחריד'-'מסכנים'-'רחמנות' - הסכומים יכולים להיות הרבה יותר גבוהים.
      ואולי זה רעיון לעוד טור בפעקעלע.
  5. חיים בניסטי
    אחלה מאמר, אני לא מכיר הרבה חומר כתוב על פרסום ברדיו.
    נהניתי לקרוא!
      עילום, nati480 ו-אשר כותבת אוהבים את זה.
  6. פנינה מ
    אהבתי את הכותרת :)
    רם על הסקאלה רדיו קול חי... ואאייי שנים...
      nati480 אוהב/ת את זה.