מוותיקי מדיות הפרסום בעולם, שנוי במחלוקות, עמד בפני עשרות הספדים בשנים האחרונות: מרתק, שונה, מפעיל חוש אחד בלבד ודורש חשיבה ותכנון שונה לגמרי מכל מדיית פרסום אחרת.

זהו הרדיו.

הפרסום ברדיו שונה לחלוטין, כיוון שהוא מפעיל אך ורק את חוש השמיעה, אשר לכאורה קשה יותר להפעיל באמצעותו את מערכת הגירויים של הגוף- מה שחוש הראייה למשל מפעיל בקלות רבה. פרסומות צבעוניות ומושכות עין, הן בווידאו והן בפרינט, מהוות ללא ספק את עיקר כוח הגירוי על המוח ואת יכולת ההשפעה שלנו, כפרסומאים, על קהל היעד.

אבל... פרסום ברדיו מהווה נישה מעניינת מאד בעולם הפרסום ובעל יתרונות ייחודיים שכדאי לנצל:

1. תפוצה.

סקרים רשמיים קבעו כי 86% מהאוכלוסייה בישראל מאזינים לרדיו. כצפוי, רובם הם נהגים אשר שומעים אותו ברכבם במהלך נסיעה. שעות השיא של ההקשבה הם כמובן בין 7:00 ל9:00 בבוקר אז נוסעים כולם מהבית לעבודה והחשיפה גבוהה משמעותית.

2. קהל שבוי.

במהלך נהיגה, החושים כולם מרוכזים ודרוכים אל הכביש, אך האוזניים? די משועממות. הרדיו פועל ברוב מוחלט של הרכבים על הכביש והנהגים מאזינים בעל כרחם לפרסומות במהלך תכניות ובין החדשות.

נתון חשוב נוסף: מה אתם עושים כשיש בעיתון פרסומת לא מעניינת? עוברים עמוד. מה אתם עושים כשברדיו יש פרסומת לא מעניינת? ממשיכים לשמוע.

אין לעבור עמוד, אין להריץ, אין 'דלג', אם התכנית שתמשיך מיד מעניינת אתכם - שומעים.
אולי לא מקשיבים, אבל בהחלט שומעים. ובהמשך נבין מדוע זהו דווקא יתרון.

3. עלות.

עלות הפרסום ברדיו זולה לעין ערוך מפרסום בעיתונים ובוודאי משילוט חוצות. למעשה, לא רק עלות המדיה זולה יותר, אלא גם הביצוע עצמו זול להפקה, כל מה שנצרך הוא קופירייטר וקריין. בדרך כלל ההקלטה נעשית באולפני הרדיו. אם יש לכם רעיון מיוחד מאד שדורש השקעה רבה באפקטים ותעלולי סאונד, תצטרכו להקליט באולפן פרטי עם טכנאי מקצועי, אך גם עלות זו זניחה לעומת מדיות הפרסום האחרות.

4. גובה העיניים.

כמה שנתאמץ בפרסום פרינט לכתוב את התוכן בשפתו של קהל היעד, בצורה אישית ופרטנית, אינה דומה ראייה לשמיעה. קריין שמדבר בשפה הנכונה ובמנגינה המתאימה, במשך 30 השניות של התשדיר יכול לקלוע בול בקהל היעד.

5. מוזיקה.

זה תמיד עובד. הטמעת השם ומספר הטלפון של העסק באמצעות ג'ינגל קצר וקליט עובד יותר טוב מכל מדיה אחרת. ישנם אפילו ג'ינגלים מסוימים אשר הטמיעו את סלוגן העסק בצורה חזקה יותר משמם! מי זוכר של מי הסלוגן הקליט 'כי לגוף אין חלקי חילוף'?..

אמנם, למרות היתרונות הרבים, עדיין נצטרך להיות יצירתיים מאד על מנת למשוך את תשומת לב המאזין באמצעים קוליים בלבד. שימוש בשחקנים מקצועיים, היכולים לשחק דמויות ומצבים מעניינים בצורה אמינה, אפקטים מיוחדים התופסים את האוזן, שאלה עוצרת או קריאה ישירה אל המאזין (אתה! כן כן אתה!) וכמובן כתיבת תסריט וקריינות נכונה, הם כלי העבודה שלנו בכתיבת תשדיר רדיו...

עליהם ועל נושאים מרתקים נוספים נרחיב בעזרת השם במאמר הבא.


נתי קוגלר קופי UX
www.natikugler.co.il