העתיד כבר כאן! מעצבים גרפיים חייבים לעבור לעצב גם לדיגיטל!

אם בעבר סביבת העבודה של המעצב היתה בעיקר עבור המדיה המודפסת. מודעות רחוב, עיתונים, פלייארים, עלונים, אריזות, שילוט, וכו'. כיום עולם זה נדחק הצידה לטובת עולמות הדיגיטל המשתלטים על מרבית זמנם של המעצבים בעולם ודורשים כבר יותר תשומת לב ושעות עבודה. זה לא קרה ביום אחד, גם לא ביומיים, אך במבט לאחור נראה שעולם המעצב השתנה והתרחב בהרבה.

יד ביד עם התפתחות הטכנולוגיה, האינטרנט, והכניסה של הרשתות החברתיות השונות. שוק העיצוב החל מוצף בדרישות עיצוב של מוצרים דיגטליים שונים, כמו אפליקציות, ממשקים שונים, אתרי אינטרנט וכו', אך כיום עולם הדיגיטל דופק גם לכל עסק או לקוח בדלת (גם אלו הנחשבים לקוחות קטנים) ומביא פתרונות ממש טובים לשיווק וקידום לדוגמה שיווק ועיצוב דפי אינטרנט בפלפטפורמות שונות אותם מעצבים גרפים נדרשים במסגרת עבודתם לעצב בנוסף ליצירות המודפסות.

כיום המצב הוא שבכל סטודיו עיצוב נדרשים בכל תהליך של מיתוג להכין גם אתר תדמית. משרדי פרסום אף הם נדרשים להוסיף לצד כל קמפיין גם באנרים עם דפי נחיתה. וכיום אפילו מערכות העיתונים (גם בחברה החרדית) יבקשו גם עותק דיגיטלי למייל שייראה שונה ומותאם יותר לדיגיטל מאשר זה המודפס. שלא לדבר על אתרי תוכן ועיתונים דיגיטליים שונים.
מרבית המעצבים עוברים כיום הסבה מקצועית אשר נקראת מפרינט לדיגיטל אשר כולל ידע נרחב יותר בעולם האינטרנט ועיצוב מיוחד לעולם זה, על כך תוכלו לקרוא כאן בהמשך.

הידע של המעצב בעולם הדיגיטל לא ישאר רק במה שהוזכר כאן, אלא ככל שהמעצב יעמיק בידיעותיו את עולם הדיגיטל יפתחו בפניו עולמות רבים ומגוונים של עיצוב שלא היו קיימים כלל בעולמות התוכן הפרינטיים שלו, כגון עיצוב ממשקים שונים של תוכנות, אפילקציות, משחקים, מערכות אלקטרוניות, מסכי מגע שונים, החל ממסך מגע שעל מכונת אספרסו ועד לממשק המכיל תפריטים להדפסה עצמית על מוצרי מזכרת.

אך מהו הידע הדיגטלי הזה. הרי כל מעצב גרפי יודע לעסוק עם 'צורה צבע ופונט', טיפוגרפיה רזלוציה והתאמת צבע הינה מנת חלקו היומיומית ומה הקסם בעולם הדיגיטל שבכדי לעצב גם שם צריך התמקצעות וידע נוסף?
התשובה לכך היא צמד המילים UX-UI. יו איקס יו איי, הן כרטיס הכניסה ההכרחי לעולם העיצוב בדיגיטל.

וקצת הסבר מקדים לפני פירוש המילים המוזרות הללו: כשמעצבים לדיגיטל, יש הרבה יותר רבדים, וגם הרבה יותר פלטפורמות. מעצבי דיגיטל כבר לא עובדים על דף A4 , הדף הופך למסכים בגדלים שונים. נביט על עולם המוביילים, הטאבלטים וכמובן אתרי הווב, לכל אחד מהם יש שפה עיצובית שונה שמתפתחת ומשתנה כל הזמן.

ההבדל המהותי בין פרינט לדיגיטל שיוצר את הפער בכל תפיסה העיצובית הינו מי הוא לקוח הקצה של המדיה: במדיה מודפסת לקוח הקצה הינו "קורא" הוא פסיבי, רואה את המודעה או כל תוכן, ואין לו שום דיאלוג עם המדיה. לעומתו לקוח הקצה בעולם הדיגיטל הינו "משתמש" או יוזר בשפה האנגלית, הוא אקטיבי ומקיים דיאלוג עם הממשק, הוא מקיש על כפתורים ומבצע פעולות שונות.
במסגרת עבודתנו כמעצבים אנו מחויבים לא רק על עיצוב נכון ברמת הקריאות, הצבע, והטיפוגרפיה, אלא על עיצוב מנצח שיגרום לו חויה טובה, מובנת, ותניע אותו לפעולה נכון.

אל תכעסו על המכשירים, זה אלו שעצבו את הממשק שלהם....
shutterstock_1034508268 (Small).jpg


לוקחים כפית קפה, כפית או 2 סוכר, מים רותחים וחלב.... כך אתם שותים קפה נמס, נכון? אם לא, אז אתם במיעוט משונה. יצא לכם פעם להתקל במכונת קפה משוכללת עם כיתוב באנגלית, אספרסו, שמספסרסו, אמריקנו, הפוך, אלכסון. נכון ששאגתם בלבכם בקול דממה כשגרונכם יבש: איפה הקפה נמס הרגיל, בסוף פניתם למישהו בקול רועד מלא אשמה: אדוני, יש כאן קפה נמס רגיל? זאת דוגמא למשל למכשיר שלא ידעו לאפיין אותו עבורכם משתמשי הקפה הנמס הביתי, והוא ממש עצבן אתכם! לא השתמשתם בו, למעשה ממש לא נהנתם מהשירות המתקדם.
רק אם היה שם כפתור "קפה נמס" או דף עם הסבר פשוט וקצר: "תוסיפו לאמריקנו סוכר וחלב, ותקבלו קפה כמו בבית"....

גם שימוש בשלט רחוק של מזגן, או מסך פלזמה נוכל להתקל בהמוני כפתורים משונים לא מובנים, שעלולים מאד לעצבן אותנו, כי מה בסך הכל ביקשו? להדליק או לכבות, להבין מיד מה ואיך עושים זאת.

כך גם הגולשים באתר אינטרנט פשוט, אפילו תדמיתי בסך הכל רוצים להבין איפה ניתן ליצור קשר במהירות, מה העסק עושה, מה הבידול שלו, לדפדף קצת בתיק העבודות, וכל זה במהירות שיא גלישה של 2 דקות באתר, ואולי בכלל באמצעות טלפון עם מסך פיצי תוך כדי נסיעה.


אז מה הן בעצם פירוש המילה UX-UI ומה ההבדל ביניהם?

shutterstock_1114480664 (Small).jpg


UX-UI הם בעצם שני פרקים בתהליך עיצוב האתר כאשר הפרק הראשון הוא UX והוא אחראי לאפיון המשתמשים וצרכיהם והכנסת תוכנית\ מלאה כדי שחווית השימוש והדיאלוג עם המערכת תהיה הנוחה והטובה ביותר, ואילו UI מיישם בפועל את נראות ועיצוב הממשק על פי התוכנית הזו. סוג של בריף ואסטרטגיה מעשית.

UX הוא קיצור של צמד המילים : USER EXPERIENCE, חוית המשתמש.
תהליך המתאר את החוויה שהמשתמש עובר בתוך המוצר שלכם. כלומר אם בעבר ידענו שלפני עיצוב אנחנו לוקחים עפרון כדי לצייר סקיצה, בעולם הדיגיטל נקח עיפרון כדי לאפיין נכון את המשתמש וצרכיו, ובסוף התהליך נתן בעיקר תשובות של "מה" כלומר, כל מה שהמשתמש צריך בשביל החויה שלו, כגון: במה המשתמש הספציפי שלי ישתמש בעיקר במסך מגע, או במסך מחשב, מה יקרה על המסך אחרי מסך הכניסה, מה יקרה כשילחצו על כפתור מסויים וכו'. נקבל בסוף התהליך תיאור מדוייק של המשתמש וצרכיו, ותוכנית של מסכי הממשק ותכולתם הנכונה בסדר הנכון שנוביל את המשתמש.

לאחר תהליך UX נקבל בעצם תוכנית הכוללת מתכון לביצוע מושלם עבור המשתמש המייצג של הממשק, וכעת צריך לעצב אותו נכון לפי המתכון המדובר, כלומר לקחת את המתכון הזה ולאפות אותו נכון.
שלב זה נקרא: UI הוא קיצור צמד המילים USER INTERFACE : ממשק המשתמש
בשלב זה מעבדים ומקבלים החלטות עיצוביות איך ייראה כל מה שמתואר בשלב UX, למה יש כפתור גדול בצבע אדום, למה התמונות נסגרות אחרי 3 שניות, ולמה הגודל של הטאבים בכרטיסיה קטן מידי.

ושלא תטעו, כמו בעולם הפיזי שיש כללים מאד ברורים בהנדסת האנוש, מה גובה שלחן סטדנטי לישיבה, מה הגובה בין כסא לשלחן, או מה גובה כיור וכו' כך גם בעולם הדיגטל יש לא מעט כללים שימושיים והגיוניים אותם לומדים במסגרת ההתמקצעות בהבנת חווית המשתמש. זהו כמובן תחום מרתק במיוחד וגורם לנו להכיר ולהרגיש את המשתמשים שלנו בכל שלב בתהליך.
שלב UX הינו חווית המשתמש, בו מתכננים את הדרך הטובה עבור המשתמש לחויה מושלמת. השלב השני הינו UI שזה העיצוב של ממשק המשתמש בהתאם לתוכנית ה UX, תוך שמוש באלמנטים מעוררי חוויה צבעוניות, שפה גרפית, אנימציות, גדלים ומשקלים על מנת לחבר את המשתמש באופן הקרוב ביותר לחוויה.

אם גם אתם מעצבים טובים אך לא התקדמתם עדיין לעולם הדיגיטל, עשו זאת מהר! זה חלק מדרישות הסף.
בקורס UX-UI בבית פרוג נרשמו המעצבים הטובים ביותר, בואו גם אתם, הקישו כאן!

https://www.prog-school.co.il/cours...m_medium=banner&utm_campaign=prog_banner_uxui



shutterstock_1041487828 (Small).jpg
על המחבר
ח
חיים דיקמן. בעבר מעצב ומעמד ספרים, כיום מנהל בית פרוג ומרצה לעיצוב ומיתוג אישי

תגובות

ואוו חיים מעניין מאד המאמר ..קולע בטרוף... מעניין מאד
 
אני ממש רוצה ללמוד אצלכם. אבל למה הקורס רק בב"ב ולמה רק בבוקר??? :(:confused:
 
מאמר ממש מחכים
לדעתי אפשר לתמצת את הענין של חוויית משתמש בתמונה אחת שאומרת 1000 מילים!

ככה זה בלי ועם חוויית משתמש:

427-4278765_ux-ui-consultancy-heinz-ketchup-ux.png


כולנו מכירים את התחושה כשאנחנו באים למזוג את הקטשופ וצריכים לדפוק את הבקבוק כמה פעמים עד שהוא יצא (ימין)
לעומת כשהבקבוק הפוך, והוא כבר מוכן למזיגה... (שמאל)


בהצלחה לכם!
כבר מחכה בכליון עיניים לפתיחת הקורס!
 
חיים היקר
הרשה לי לכתוב חוות דעת שניה..

הפרינט במפורש לא הולך להיעלם.
ואני מציע מניסיון לכל גרפיקאי/ת להיות מה שהוא.
נכון שיצטרכו גם דיגיטל אבל גם כיום
יש לי איש דיגיטל ומחלקת וידאו ואנימציה.
ואני?
מה שאני!
ואוהו יש עבודה בפרינט

בקיצור ההספדים קצת אההמ
וברור שנפתח חלון חדש וענק לדיגיטל


חיים אוהב אותך ומעריץ שלך
אתה איש אמת עם שליחות שנותנת תוצאות ותמורות אמיתיות בשוק
איך אמרתי לאסתי, חיים וטובי בעולם המדיה החרדי זה כמו ביבי ושרה:)
 
חיים היקר
הרשה לי לכתוב חוות דעת שניה..

הפרינט במפורש לא הולך להיעלם.
ואני מציע מניסיון לכל גרפיקאי/ת להיות מה שהוא.
נכון שיצטרכו גם דיגיטל אבל גם כיום
יש לי איש דיגיטל ומחלקת וידאו ואנימציה.
ואני?
מה שאני!
ואוהו יש עבודה בפרינט

בקיצור ההספדים קצת אההמ
וברור שנפתח חלון חדש וענק לדיגיטל


חיים אוהב אותך ומעריץ שלך
אתה איש אמת עם שליחות שנותנת תוצאות ותמורות אמיתיות בשוק
איך אמרתי לאסתי, חיים וטובי בעולם המדיה החרדי זה כמו ביבי ושרה:)
בשום אופן לא כתבתי שזה יהרוג את הדיגיטל, הדגשתי שהדרישה היום ממעצבים היא כבר הרבה מעבר לפרינט, כיום מעצב יכול לעסוק בחלק גדול אם לא ברוב זמנו עבור המדיה הדיגיטלית.
ולאט לאט לא נמצא מעצבים שעובדים רק בפרינט.
בהצלחה רבה
 
חיים היקר
הרשה לי לכתוב חוות דעת שניה..

הפרינט במפורש לא הולך להיעלם.
ואני מציע מניסיון לכל גרפיקאי/ת להיות מה שהוא.
נכון שיצטרכו גם דיגיטל אבל גם כיום
יש לי איש דיגיטל ומחלקת וידאו ואנימציה.
ואני?
מה שאני!
ואוהו יש עבודה בפרינט

בקיצור ההספדים קצת אההמ
וברור שנפתח חלון חדש וענק לדיגיטל


חיים אוהב אותך ומעריץ שלך
אתה איש אמת עם שליחות שנותנת תוצאות ותמורות אמיתיות בשוק
איך אמרתי לאסתי, חיים וטובי בעולם המדיה החרדי זה כמו ביבי ושרה:)
חויית משתמש רלוונטית גם לפרינט
ואגב, היא קשורה לכל פעולה במהלך חיינו, כפי שחיים כותב פה במאמר
 
ציטוט: "גם שימוש בשלט רחוק של מזגן, או מסך פלזמה נוכל להתקל בהמוני כפתורים משונים לא מובנים, שעלולים מאד לעצבן אותנו, כי מה בסך הכל ביקשו? להדליק או לכבות, להבין מיד מה ואיך עושים זאת."
אוי, חיים. דרכת פה על יבלת מדממת. השַלטים הסטנדרטיים כל כך מעצבנים. הם פשוט מסובכים מידי. שלא לדבר על כפתורי הפעלה לתנורים יקרים או מכשירי חשמל ביתיים יקרים.
לפעמים אפשר לצרוח מרוב תסכול (בערך). הרי 99% מהמשתמשים צריכים פונקציה אחת (הפעל/ כבה) ותו לא..

ותודה על המאמר
 
שם העתיד, שם הכסף, לשם העולם הולך ושם אנחנו צריכים להיות.
אם כל מעצב ייקח לתשומת לבו את המאמר הזה עכשיו, הוא משפיע על עתיד הקריירה שלו באופן שאי אפשר לתאר.
היו כמה נקודות אבולוציה שהשפיעו על עולם העיצוב הגרפי לאורך ההיסטוריה. אנחנו בעיצומה של אחת מהן ממש עכשיו, וכבר לא צריך להיות נביא כדי לראות בחוש את העולם הדיגיטלי שאוטוטו נחיה בו.
 
שם העתיד, שם הכסף, לשם העולם הולך ושם אנחנו צריכים להיות.
אם כל מעצב ייקח לתשומת לבו את המאמר הזה עכשיו, הוא משפיע על עתיד הקריירה שלו באופן שאי אפשר לתאר.
היו כמה נקודות אבולוציה שהשפיעו על עולם העיצוב הגרפי לאורך ההיסטוריה. אנחנו בעיצומה של אחת מהן ממש עכשיו, וכבר לא צריך להיות נביא כדי לראות בחוש את העולם הדיגיטלי שאוטוטו נחיה בו.
מדברים הרבה על סינגולריות. מעניין איך תראה הכלכלה אז.

בכל מקרה, לתגובתך - שאלת אדיוט:
אם הכסף נמצא בעתיד, איך הוא מגיע לשם?
אולי אפשר לתפוס אותו עוד טרם לכן, בדרכו אל העתיד...
 
שם העתיד, שם הכסף, לשם העולם הולך ושם אנחנו צריכים להיות.
אם כל מעצב ייקח לתשומת לבו את המאמר הזה עכשיו, הוא משפיע על עתיד הקריירה שלו באופן שאי אפשר לתאר.
היו כמה נקודות אבולוציה שהשפיעו על עולם העיצוב הגרפי לאורך ההיסטוריה. אנחנו בעיצומה של אחת מהן ממש עכשיו, וכבר לא צריך להיות נביא כדי לראות בחוש את העולם הדיגיטלי שאוטוטו נחיה בו.
אפשר לתפוס את הכסף בדרכו לשם @Natan Galant , אם תקרא את המאמר בעיון ותעשה פעולות בנדון :)

לצורך הדוגמה נחזור כמה עשורים אחורה: כשתחום הקניות באינטרנט עוד היה בחיתוליו והיה ניתן להשיג למשל שעונים מסין בדולר ולמכור אותם כאן ב-300 דולר, מי שעשה את זה פשוט התעשר. היום, כשכולם יכולים לקנות בדולר את השעונים האלו מאיביי או מאלי-אקספרס, קצת מאוחר מדי להיכנס למשחק. עדיין עושים את זה כמובן, אבל הכסף כבר לא שם.
 
מעונינת בעזרה בפירסום בדיגיטל. כמובן בתשלום. אין לי כל כך סבלנות ללמוד בעצמי. האם קורס זה מתאים לי אין לי יותר מדי ידע במחשבים? תודה רינת. סלון כלות ברייט.
 
מעונינת בעזרה בפירסום בדיגיטל. כמובן בתשלום. אין לי כל כך סבלנות ללמוד בעצמי. האם קורס זה מתאים לי אין לי יותר מדי ידע במחשבים? תודה רינת. סלון כלות ברייט.
לא. זה לא הקורס שאתם צריכים.
והאמת, נשמע שאתם צריכים יותר בכיוון של לעבוד מול איש מקצוע, ולא ללכת למוד קורס במיוחד בשביל מטרת קידום העסק שלכם.
זה פשוט בערך כמו ללכת ללמוד להיות רופא שיניים בשביל לדעת לעשות סתימה בחור בשן של הילד שלך, במקום ללכת פשוט לרופא שיניים.
 
שם העתיד, שם הכסף, לשם העולם הולך ושם אנחנו צריכים להיות.
אם כל מעצב ייקח לתשומת לבו את המאמר הזה עכשיו, הוא משפיע על עתיד הקריירה שלו באופן שאי אפשר לתאר.
היו כמה נקודות אבולוציה שהשפיעו על עולם העיצוב הגרפי לאורך ההיסטוריה. אנחנו בעיצומה של אחת מהן ממש עכשיו, וכבר לא צריך להיות נביא כדי לראות בחוש את העולם הדיגיטלי שאוטוטו נחיה בו.
@חיים בניסטי וכמו שלפיד אומר/שואל: איפה הכסף?...

*

זה לא רק שעונים. כל חברות הטכנולוגיה הגדולות, או רובן, התחילו מצעירים פיקחים שעלו על הגל בזמן, כמו למשל מארק צוקרברג ומייסדי גוגל. (ואלו שהצטרפו לקוראי הפעקל'ע...)
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

More from חיים דיקמן

שתף את המאמר

למעלה