Lemel Portrait17.jpg

המעצב האגדי יוסי למל בראיון בלעדי: זהו הסוד בעזרתו ניתן להגיע מרמת 'מעצב מתלמד' לרמת 'מעצב על'

בעוד מספר ימים נפגוש אותו מעל במת האירועים של בית פרוג, בכנס המעצבים הייחודי מסוגו (למי שהתעניין- הכרטיסים נחטפו והרישום ניסגר!) אנחנו תפסנו את...
  1. אשר כותבת
    הוא זכה ב 70 פרסים לעיצוב, בסדר גודל עולמי: ביניהם נמנים הפרס הגדול בביאנלה לכרזות בקוריאה, מדליית זהב בביאנלה במקסיקו, פרס דבורת הזהב בביאנלה במוסקבה ועוד רשימה ארוכה המעידה על עובדה אחת ברורה: יוסי למל הינו מעצב-על ברמה בין לאומית.

    "מי שהשפיע עליי לגשת בכלל לפיתוח החלק האמנותי שבי, היה אבי, שהיה בנוסף לעבודתו כקבלן בניין גם צייר". בראיון הזה אנו לא מוותרים אפילו על הפרטים הקטנים, כדי להבין מה ואיך צומחים ומצליחים.

    "היום אני מבין שלתחביבים ההוריים יש השפעה מכרעת על האדם, כי גם הבן שלי הושפע ממני ולומד כיום את התחומים שלי". מחייך יוסי למל.

    "אחרי השירות הצבאי הלכתי ללמוד באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל, עיצוב גרפי ותקשורת חזותית, מסיבה שמקצועות אלו הבטיחו לי קריירה יותר בטוחה מאומנות, שהדרך בה קשה יותר לפילוס. ההחלטה הזו לא פגעה לרגע אחד בעובדה שאני אמן, ויותר מזה. הלימודים תרמו לי ברמה המעשית, בדיוק כמו שבבית פרוג הלימודים מובילים את האמנים להתמקצעות מעשית ויציאה לעבודה לשם פרנסה".

    אם רוצים להגדיר את למל בכמה מילים (כי מילה אחת- לא תכיל), אז כיום הוא משמש כאמן, מעצב, מרצה, אוצר תערוכות ופרסומאי מנהל משותף בחברת למל-כהן פרסום קריאטיבי בע"מ.

    כשאנחנו מדברים על מעצב גרפי, אפשר לומר שתחום העיצוב לאדם כמוך שימושי לעוד נושאים?

    "אכן, כשאתה גם מעצב גרפי וגם עוסק בתחומים אחרים, נושקים, העיצוב אינו יכול להיעלם בעיסוקים האחרים. תמיד יש נגיעות בתחומי עיצוב שונים: כשאני אוצר תערוכה- אני מתייחס לעיצוב חלל, כשאני מעצב אריזה- אני מתייחס לעיצוב תעשייתי וכשאני בונה קמפיין לטלוויזיה אני הרבה פעמים גם התסריטאי והבמאי של הקמפיין".

    קוראים את הכתבה הזו אלפי מעצבים בתחום הגרפיקה ועוד אמנים נוספים העוסקים בתקשורת החזותית. הייתי רוצה שתגלה להם מעל במה זו, מהו הסוד להגיע מ'מעצב מתלמד' ל'מעצב על'?

    "הסוד שאני גיליתי במהלך שנות עבודתי בתחום (35 במספר) הינו מילה אחת: אינדיבידואליזם".

    ועכשיו... בכמה מילים?

    "התזה הזו אומרת שאתה-האמן- במרכז! כשמדברים על אמן, זה אומר שהעבודות שהוא יוצר, מגיעות ממקום מאד אישי ואילו בעבודה עם לקוחות – הלקוח במרכז. במקרים שאתה שואף להיות מעצב על, קרי: אמן בעיצוב, מבוקש, ונותן שירות מעולה ללקוחות- נוצרת התנגשות. החכמה היא למצוא את הדרך הנכונה- לא לוותר על הפן האמנותי שלך, על הנגיעה שבאה מהמקום האישי שלך, עם כל זה- לתת מענה מעולה ללקוח מרוצה.

    "כדי להיות מעצב על, אתה חייב לפתח עם שנות העבודה שפה ייחודית. ולהיות נאמן לה בכל האדיקות האפשרית. יחד עם זאת, בביצוע עבודה ללקוח, עליך לרצות אותו עם הצמדות לאותה נאמנות לאמנות הפנימית שלך".

    וזה המוטו שאתו הולכים כל הדרך?

    "כן. בתחילה אתה בונה שפה וזה תהליך שלא קורה ביום אחד. אתה נאמן לשפה שאתה יוצר ולכל אחד יש יכולת למצוא את השפה והדרך שלו. חלק ממציאת השפה שלך והנאמנות אליה, עובר לא פעם בביטול עסקאות ואי לקיחת עבודות מסוימות, אף על פי שאתה עלול להפסיד מכך כספית. זה לא קל בכלל, אבל אלו הכללים של מעצב על- לא לוקחים כל עבודה, במידה והעבודה נוגדת את הנאמנות לאמנות הפנימית שלך".

    עברת אילו שהם חיקויים בהתחלה עד שמצאת את השפה שלך?

    "מתוך לימוד גיליתי את החזקות שלי. גילתי את הכישרון בתחום הצילום, גיליתי את היכולת הקונספטואלית, את המיקוד בהעברת מסר. גיליתי גם את ההומור...את העבודה היצירתית עם טקטים, סיסמאות ומשחקי מילים. אלו כלים שעוזרים לך להגיע לייחוד ולבולטות.
    "אם ניקח לדוגמא את המותג שבניתי ל'אלטשולר שחם' (חברת ברוקרים בבורסה). משפט כמו 'ברוקר טוב ישראל' למודעות לעיתון שאתה קורא בבוקר– הוא לא בדיחה, אך יש בו הומור משעשע והפעלה של המוח לכיוון חיובי. על אותה הדרך הסיסמה של חברת המתווכים 'רימקס': 'עם הצלחה לא מתווכחים'".

    ראש של מעצב מצליח?

    "מאד חשוב שלמעצב תהיה סקרנות, רגישות נחישות, כישרון טבעי, יכולת הפשטה, דמיון, נועזות, פתיחות ומקוריות. יש אנשים שיש להם את זה 'בטבעי', אבל זה לא אומר שאנשים אחרים לא יכולים לרכוש את הכלים האלו. כמובן שרכישת הכלים מסוגלת במיוחד לבעלי אינטליגנציה. אגב, הטיפוס המעצב, וגם מי שנקרא 'מעצב טוב מאד' חייב להיות גמיש ולהתאים את עצמו לשינויים".

    בגלל הלקוח?

    "כן. בעולם העיצוב והפרסום בכלל, יש טרנדים. אתה לא יכול לעבוד כל הזמן עם עיצובים של שנות השמונים, אתה פשוט לא יכול! זה אומר פלטת צבעים עכשווית, פונטים עכשוויים ועוד. זה לא פוסל את הקונספטים שיש להם רלוונטיות תמידית. יש 'אייקונים' שהיו רלוונטיים לפני שלושים שנה והם נכונים גם להיום".

    כל זה מדובר, על פי דבריו של למל, כאשר אנו עוסקים בעבודה עם לקוחות. בעבודה אישית לעומת זאת, כל אחד הולך עם הזהות שלו.

    ומעבר לטרנדים, ישנם כללים יבשים שמהם לא זזים?

    "בעבודה בפועל אין כללים. אתה לומד את הכללים ואז שובר אותם".

    אז למה לומדים אותם?

    "כי אם לא תלמד אותם לא תדע איך לשבור אותם. השבירה, 'ברמה הקבלית' מביאה את האור"... מחייך יוסי למל ומשאיר אותנו עם הרבה נקודות למחשבה...

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. אמויאל מירב
    רחלי היקרה שזכתה לראיין אדם מקסים - תודה על הקדימון לעולמו המופלא של יוסי.
    ולכל מי שהיה או לא היה בכנס הנפלא אמש :
    מדובר באדם מדהים ומעורר השראה שבהחלט חקר את שורשיו
    והם ניבטים בכל ניואנס קטן בכל עבודותיו .
    מה שמעורר השראה אצל יוסי זו לא בהכרח הקומפוזיציה או הטיפוגרפיה
    אלא הנשמה, הניצוץ האלוקי וכל סממני הישראליות שבולטים בכל יצירה ויצירה
    ואז ההשקעה הגרפית רק מחדדת את הרעיונות המקסימים.
    לא בכדי יוסי ממלא אולמות של אלפים בעולם כולו !
    הוא מסקרן וניתן להקשיב למסעותיו וסיפורי עבודותיו שעות ארוכות .

    בהזדמנות זו - תודה ענקית למשפחת פרוג
    חיים וטובי ועד אחרון המארגנים
    שלא שוקטים על השמרים ותמיד נעים קדימה ולמעלה לצמיחה
    תודה
    על כנס פורה , תמציתי , מגוון , מהנה , מרענן
    וכמובן תודה על ארגון מופתי , כיבוד עשיר ובריא !!! שאפו .
    ישר כוח לכל העוסקים במלאכה
    כיף להרגיש בבית :-)
    [​IMG]
  2. Prog-Plus
    בהחלט מעצב שהוא אגדה אחת גדולה!

    שימו לב שהכרטיסים ליום העיון לנשים אזלו! Sold Out!
    עדיין כרטיסים בודדים ביום העיון לגברים -
    לחץ כאן>> לינק ישיר להטבה לתלמידי ובוגרי פרוג>>

    לינק רכישה לכרטיס רגיל>>

    וכאן, למי שלא הספיק לראות> התוכניה המלאה>>
    בשעה 19:30 הרצאתו המרתקת! של יוסי למל:
    state of mind כשמה שאנחנו
    רואים משפיע על מה שאנחנו חושבים


    הרצאה חובה שאסור לפספס!
      אשר כותבת אוהב/ת את זה.
    1. אשר כותבת
      תודה על העדכון! בדיוק שאלו אותי באישי בנוגע לגברים..
  3. אסתי !!
    נשמע מרתק.....
    ושווה במיוחד !!
      SSSD ו-ניצוצות בערפל אוהבים את זה.