נאווה קצין

פרופסור אריאל מני מנהל אגף נשים ויולדות ומומחה לגניקולוגיה ונשים בסיכון במרכז הרפואי מעיני הישועה: "השיעור של לידות רגילות לאחר לידה-בניתוח במעיני הישועה מגיע ל- 90% מכלל הלידות שלאחר לידה בניתוח, בעוד הממוצע הארצי עומד בישראל על כ- 50%, וכ- 10% בלבד בארצות הברית


המספרים מדברים בעד עצמם: נתוני דו"ח סטטיסטי במעיני הישועה מעלים כי שיעור הלידות הרגילות (טבעיות) לאחר לידה קודמת בניתוח, עומד על כ- 90% מכלל הלידות שלאחר לידה-בניתוח. מדובר בהישג רפואי מרשים בקנה מידה ארצי ועולמי, במיוחד לאור העובדה שגם שיעורי הסיבוכים בלידות במעיני הישועה דומים ואף נמוכים ביחס לשיעור הסיבוכים הממוצע.
פרופ' אריאל מני מנהל אגף נשים ויולדות ומומחה לגניקולוגיה ונשים בסיכון במרכז הרפואי מעיני הישועה, מסביר: "שיעור הלידות-בניתוח בעולם המערבי ובישראל עולה בהתמדה בשנים האחרונות. נכון להיום, כ- 20% מכלל הלידות בישראל מתבצעות בניתוח, בארצות הברית השיעור מגיע ל- 30% ויותר. לעומת זאת במעיני הישועה, שיעור הלידות-בניתוח עומד על כמחצית מהממוצע הארצי: כ- 10-11 אחוזים בלבד מכלל הלידות הן לידות-בניתוח!"
"חלק לא מבוטל מהלידות בניתוח, הינם ניתוחים קיסריים חוזרים - וזאת מאחר שאישה שילדה בניתוח נמצאת בסיכון מוגבר לניתוח גם בלידות הבאות. ההישג הייחודי באגף יולדות במעיני הישועה, הוא שיעור הלידות הרגילות לאחר לידה-בניתוח - שעומד כאמור על כ- 90% מכלל הלידות שלאחר לידה-בניתוח. לשם השוואה, שיעור זה עומד בישראל על כ- 50% בממוצע, ואילו בארה"ב רק 10% מהנשים שילדו בלידה בניתוח יולדות בלידה הבאה בצורה טבעית".
כיצד מוסבר הנתון המרשים הזה, שאין לו אח ורע בעולם כולו?

Dr_Ariel_Mani_L-1.jpg

פרופסור אריאל מני

פרופ' מני "במעיני הישועה עושים כל מאמץ להימנע מניתוח מחד, מאידך - זה לא בא על חשבון בריאותה של היולדת או של היילוד. עם זאת, אין ספק שלמוטיבציה ולרצון הגדול של הנשים במיגזר החרדי המאופיין במשפחות ברוכות - יש מקום חשוב. צוות הרופאים והמיילדות במעיני הישועה מודעים לרצון העז ועושים הכל כדי להיענות לבקשתן של היולדות, כאשר חד משמעית - אין התפשרות מבחינת הבטיחות של היולדת ושל היילוד. ההוכחה לכך היא התוצאות המיילדותיות - שיעור סיבוכים באם ובתינוק אינו שונה מהרמה בארץ אלא נמוך יותר".
פרופ' מני מספר על תופעה מרגשת המוכרת לצוות כולו, של נשים שילדו בניתוח, כולל אמהות לתאומים ואפילו לשלישיות ורביעיות, שמגיעות במיוחד למעיני הישועה ללידה הבאה, בידיעה כי במעיני הישועה ישקיעו כל מאמץ כדי להיעתר לתקוותן ולאפשר להן למצות את האפשרות לעבור לידה רגילה ללא ניתוח, כל עוד אין חשש לשלומן ולשלום היילוד. "לא מעט נשים, שנאמר להן כי אין דרך אלא ניתוח, הגיעו אלינו לחוות דעת שנייה ומצאנו את הדרך לאפשר זאת. לא בכל המקרים זה אפשרי, אבל במספר לא מבוטל הצלחנו, גם לאחר שקבעו להן תור לניתוח. אני נפעם בכל פעם מחדש לנוכח תעצומות הנפש של הנשים הללו, והתוצאות מרגשות אותי מאוד. זה הצד השמח במקצוע שלנו!"