המונית המעופפת של חברת בל היתה אחת האטרקציות הבולטות בכנס CES שהתקיים בחודש האחרון בלאס וגאס.
במדורים הראשוניים של מדור 'העתיד עדיין', הצגנו בפניכם את המכוניות האוטונומיות שכבר חולשות על תחום המשלוחנות בערים שונות בעולם. מסתבר שהפיתוחים בתחום הרכב האוטונומי, מתחילים להתפתח ביתר שאת גם בתחום התעופה. אמנם מטוסי תעופה להסעת נוסעים או סחורה, גם אם הן מונחות בידי טייס, הרי שבסיס הטייס שלהן הינו אוטומטי ברובו. אולי יהיה קשה למתכננים לטוס לקבל את העובדה כי המטוס האוחז בהם בין שמים לארץ אינו באמת נשלט בידי הטייס, אך מי שכבר חקר את תחום האוטונומיה סובר דווקא כי זהו נתון שאמור להביא להקלה.

unnamed (27).jpg

המונית המעופפת מבפנים- צולם בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי.



סקוט דרנן, סגן נשיא לחדשנות ביצרנית המסוקים 'בל', מסביר בראיון לאתר 'הידען':

"הכרזנו על 'בל נקסוס', כמסוק שנועד לשמש מונית אווירית. הוא מהווה את אבן הפינה שלנו של פילוסופיית ניידות לפי דרישה. הוא מיועד להטיס בני אדם, אך יש גם גרסאות של מסוקים אוטונומיים לתחום הלוגיסטיקה שמסוגלים להעביר ציוד ממקום למקום, לרבות ציוד צבאי."

"כפי שאנו רואים, הרוטורים של המסוק מכוסים לצרכי בטיחות. בכל מטוס יש שישה רוטורים, כל אחד בקוטר של 8 רגל (2.44 מטרים). הרוטורים גם מסתובבים הרבה יותר לאט מאשר במסוקים המסורתיים, וזאת כדי להקטין את הרעש. הרעיון היה לפתח מסוק הרבה יותר נגיש ללקוחות שאינם רגילים לשימוש במסוקים."

לגבי עלותו של מסוק אוטונמי מעופף אומר דרנין: "איננו יודעים עדיין, אבל בכל אופן העלות תתחלק לשניים – עלות רכישה והעלות התפעולית. אנחנו מנסים להוריד את שתיהם, אבל בעיקר את עלות התפעול הישירה. אחת הדרכים היא להביא את הכלי ליכולת לטוס 2,000 שעות בשנה, נתון גבוה בהרבה מהמקובל בשוק המסוקים."
"תחזוקה של מסוק עולה כיום כ-50 אלף דולר לשנה. מכיוון שהנקסוס מבוסס על מערכת הנעה חשמלית אפשר לתחזק אותו פשוט באמצעות הסרה והחלפה של רכיבים כגון סוללות, מנועים חשמליים ועוד. לא יהיה צורך בטיפולים המורכבים שכל מסוק היום נדרש להם. הפחתת עלות התחזוקה מאפשרת לנו לדבר עם עם חברות כמו אובר, שתאפשרנה לטוס במסוק בחלק ממקטע הדרך, למעשה יהיה מדובר במונית אווירית, וכך אפשר יהיה לנצל את המסוק הרבה יותר."

האם המונית המעופפת תהיה אוטונומית או שעדיין נצטרך טייס?
"הטכנולוגיה מאפשרת להסתדר גם בלי טייסים, אך הרשויות והלקוחות (הנוסעים) יחששו לאמץ רכב מעופף אוטונומי לחלוטין, אפילו פחות ממכונית אוטונומית שתיסע על הכביש. המערכת שלנו מתוכננת מלכתחילה כאוטונומית, בתחילה יהיה טייס על הסיפון אך כאשר האנשים ירגישו בנוח אפשר יהיה לטוס בדרך אוטונומית לחלוטין."
"כיום אנשים שנוסעים לעבודה בערים הגדולות מבזבזים שעה או אף שעתיים על הכבישים, במיוחד בערים כמו לוס אנג'לס, בייג'ינג או ניו יורק. אפשר יהיה לגור יותר רחוק אך גם לחסוך זמן יקר שאפשר לפנות אותו לצרכים אחרים, למשל למשפחה ולחברים."

מערכת המסוקים האוטונומיים מבוססת על תנועה בין מנחתים שהורכבה במיוחד למערכת הספציפית. כשהנוסע יזמין נסיעה דרך הרשת הוא יוכל לקבל את מפת המנחים ולבחור את מספר התחנות בהן יעבור בתוך המסוק האוטונומי בדרך ליעדו. באותה הזדמנות תהיה קיימת אפשרות 'להחליף מסוק', בדומה לאפשרות להחליף אוטובוס על מנת להתפצל מהדרך הקבוע של אותו קו מסוקים.

unnamed (29).jpg

הפיתוחים הטכנולוגיים להטסת המונית, כפי שהוצג בתערוכה. צילום: אבי בליזובסקי.

אין ספק כי עלותה של נסיעה זו, נטולת פקקי תנועה כפי שאופייני לנסיעה תחבורתית, תעלה תבין ותקילין, אך ללקוח תהיה האפשרות להחליט בדבר החשוב לו יותר באותה דרך- זמן או כסף, כאשר על ידי בחירת נתוני הטייס, יוכל לקבל הנוסע הצעת מחיר מחושבת אוטומטית על ידי האפליקציה."

השאלה הבאה העולה במהלך הריאיון באתר ה'מדען' היא כיצד יהיה ניתן למנוע בעתיד 'פקקי תנועה' אוויריים:
"המכונית המעופפת מוקפת בחיישנים שיאפשרו לה לדעת היכן נמצאים כלי רכב מעופפים אחרים ולהסתנכרן איתם. תהיה גם הפרדת גובה בין המסלולים השונים. אנו הולכים לנצל את הממד השלישי שהוא הרבה יותר גדול ממה שאפשר לספק בכלי רכב קרקעיים. "

מדבריו של דרנן אפשר לשער כי שדרוג מערך התעבורה האווירית יהיה בלתי נמנע. אם עד עתה היא שמשה לטייס מטוסים מסחריים ופרטים בלבד, הרי שכניסת של מסוקים אוטונומיים אלו למרחב האווירי יהיה חייב להשתנות.

דרנן מוסיף כי חברת בל עוברת טרנספורמציה תרבותית ממערכת מבוססת מוצרים, למערכת מבוססות שירות. "אנו מציגים בביתן סימולציה של טיסה כזו בשלושה תרחישים שונים, כדי לקבל משוב מהציבור".

מתי תגענה המוניות המעופפות לשמי ישראל? כנראה שבעוד זמן לא מועט, אך המוצר הפלאי שנראה לקוח מתוך ראש פורה דמיונות, הנה כבר קיים במקום כלשהו על פני הגלובוס.