הצבת מטרות היא הדרך להתקדם בחיים. כאשר נותנים לחיים לזרום מכח האינרציה לא באמת נעשית התקדמות. החיים ממשיכים באותו מסלול בלי להגיע למקומות גבוהים יותר ובלי לשפר את איכות החיים. כאשר אין לנו שאיפות, לא מסמנים את הכיוון לאן רוצים להגיע ונשארים מאחור. כשזורמים עם מה שבא מרגישים תסכול, תקיעות וחוסר מימוש עצמי ומפסידים את היכולת ליזום, להתקדם ולהצליח.

הצבת המטרות יכולה להיות בתחום האישי (אני רוצה להוריד 5 קילו עד החתונה של אחי), בתחום הרוחני (חשוב לי להיות מוכנה לשבת חצי שעה לפני זמן הדלקת נרות), בתחום המשפחתי (להכניס יותר קמח מלא ולהפחית בצריכת הסוכר) ובתחום העסקי (להכפיל את המחזור בחצי שנה הקרובה).

אחת לתקופה צריך לעצור ולעשות חשיבה: מה המצב שלי כרגע בתחום X? האם אני מרוצה ממנו? לאן הייתי רוצה להגיע? איך אני עושה זאת? השאלות הללו מסייעות להגדרה מדויקת של נקודת המוצא ונקודת היעד – המטרה הסופית אליה רוצים להגיע. מצב מסוים שאני רוצה להיות בו בזמן מסוים. צריכים להיות מחוברים למטרה, כדי לקבל את הכח ולא להתייאש בדרך להשגתה.

shutterstock_264466133 (Small).jpg


כאשר מגדירים את היעד הסופי - חשוב לשים לב לגודל של היעד אותו אני רוצה להשיג. אם מציבים מטרות גדולות מידי הן עלולות לגרום לייאוש ולחוסר אמונה ביכולת להשיג אותן. מצד שני – מטרות קטנות מידי לא נותנות את הדרייב ואת הדלק לעשיה ולכן גורמות לאדישות וחוסר חשק לעשיה. המטרה צריכה להיות קצת מעבר למה שקל ובטוח, כזו שנותנת חשק לעשיה ועם זאת שהעשייה עדיין בטווח היכולת האפשרית. מרגשת ולא מייאשת.

כדי לכתוב את המטרות שיהיו ברורות, מדידות ומדויקות משתמשים במודל SMART. המודל משמש להגדרת המטרות ומאפשר גם לעקוב אחר ההתקדמות והשגת היעדים.

המילה SMART היא ראשי תיבות של כל המדדים להגדרה נכונה של מטרה:

Specific – ספציפי;

Measurable – מדיד;

Attainable - בר השגה;

Realistic – ריאלי;

Time Based - תחום בזמן.

כדי לזכור את כל המדדים אפשר להשתמש בראשי התיבות של המילה סמארט בעברית:

ספציפי, מדיד, אפשרי, ריאלי, ושגיאת כתיב קטנה תחום בזמן.


מה אומר כל מדד?

Specific – ספציפי – מטרה קטנה, מוגדרת, מדויקת, כזו שאפשר לדעת בדיוק מה צריך לעשות.

Measurable – מדיד – מטרה שאפשר לכמת אותה (מלשון כמות) וזאת על מנת שיהיה אפשר לעקוב ולראות שהיא אכן בוצעה. מספר מדויק שבסופו של דבר נוכל לדעת אם השגנו אותו או לא ואם כן – בכמה? 50%? 70%? 100%?

Attainable - בר השגה – מטרה שהיא אפשרית וניתנת להשגה, כזו שאפשר לדמיין בעיני רוחינו מה יהיה כאשר המטרה תהיה מוגשמת וממומשת.

Realistic – ריאלי – יש מטרות שהן בהחלט עונות על ההגדרה של "בר השגה" אך בזמן הזה הן לא ריאליות. זה יכול להיות בגלל שהזמן המוקצב לא הגיוני, ולפעמים אלו נתונים אישיים (לפני שמחה, אחרי לידה...) שגורמים למטרה להיות לא ריאלית.

Time Based - תחום בזמן – זמן מוגדר שבו המשימה צריכה להיות מבוצעת. זה יכול להיות ברמת שעה במטרות לטווח קצר (עד שבוע) וברמת יום במטרות לטווח ארוך יותר. אגב, יש תאריכים שהם לא תאריכים. אחרי פסח זה לא תאריך וגם לא סוף החופש. תאריך הוא תאריך, רצוי לא "עגול" כמו ראש חודש כי יש בו משהו פחות מחייב והוא נרשם כחלק מהמטרה.

מטרה לדוגמא: עד לתאריך ב' בטבת תשע"ט (10.12.18) שלשה מאמרים כתובים, מוגהים ונשלחו לאישור לעורכת.

המטרה היא ספציפית, מדידה (3 מאמרים שברור מה כל אחד צריך להיות: כתוב, מוגה, נשלח), אפשרית וריאלית (בהתאם לנתונים האישיים של הכותבת) ותחומה בזמן – תאריך מדויק, ולא "סוף חנוכה".

מומלץ שהמטרה תיכתב כאילו היא כבר בוצעה – בצורת תוצאה. כך היא מחייבת יותר ונותנת הרגשה טובה כאשר אנו רואים את עצמנו במצב של "אחרי".

אפשר גם להשתמש בניסוח פשוט יותר: עד לתאריך ב' בטבת תשע"ט (10.12.18) כתבתי שלשה מאמרים, הגהתי אותם והם נשלחו לאישור לעורכת.