מדור עם כיתוב49.jpg

האמת שמאחורי הרעיונות הכתובים

מחפשים רעיון? אתם לא באמת מוכרחים להבריק. יתכן שמאחורי הרעיונות הטובים מסתתר משהו אחר, ואתם מסוגלים בהחלט לגלות אותו. רחל סרולוביץ- כותבת תוכן...
נכתב ע"י רחל סרולוביץ · ‏25/10/18 ·
  1. רחל סרולוביץ
    בעיצומו של מסע קניות ברחובות ירושלים פגשה קולגה שלי שכנת ילדות. זו הביעה את התרגשותה העצומה מיד ההשגחה שהובילה אותה לפגוש בקולגה המוכשרת, בדיוק בעיתוי בו היא זקוקה נואשות לברכה חמה לכלתה הנודעת בשערים. היא שלפה מתיקה פיסת נייר ופיילוט 0.4 והגישה את כלי העבודה לאשת המקצוע הנבוכה שנפלה עליה משמיים. כשהסבירה לה שלא תצליח לכתוב ולו שורה בהמולת ההמון והראש שלה לא בדיוק מונח שם עכשיו, בהתה בה השכנה בתדהמה: 'אז את לא סופרת?' בליבה התחייכה הקולגה והוסיפה לעצמה שורה בקורות החיים: 'אני כותבת ספרותית, לא מבריקה סדרתית'...

    כמה פעמים השתמשתם בביטוי הנדוש 'לשלוף מהשרוול'? אנשים אוהבים להשתמש בו. אחוז גבוה וניכר מהאוכלוסייה נוטה לחשוב ולהשלות את עצמו שבעלי מקצוע פשוט 'שולפים מהשרוול' את המוצרים שלהם. דהיינו, אם את ציירת- הגיוני שקומיקס קצר לגיל הרך זה עניין של עשר דקות עבורך, או אם אתה כותב אומנותי- בוודאי קטע פיוטי מחורז למסיבת הסיום של הבן זה זוטות בשבילך.

    הברקות הן כלל לא עניין שיש לדון בו. הן פשוט מתנה. לעיתים מבהיק בך רעיון גאוני ומוליך אותך אחריו הלאה, במינימום זמן ומאמץ, אך לרוב, זה קורה רק לעיתים. אם כותב, סופר, קופירייטר או כל יוצר הזקוק לרעיונות יחכה להברקה שתדפוק לו בדלת, הוא עלול לאבד את לקוחותיו, עבודתו, ואת עצמו. רעיון שהבליח פתאום הוא נס, לא חוכמה ייחודית או אקט מקצועי. הדרך להשגת רעיון היא הדבר האמתי.

    זו מיומנות, תאמרו גם אומנות, והבשורה בכך שהן נרכשות. התשלום: צבירת ידע, לימוד, השקעת זמן, סבלנות, תרגול ומאמץ. התגמול: רעיון. כזה שנבנה ונאסף בעמל, מספק מאין כמותו.

    אז איך נולד רעיון? ככלל, עיקריו של מודל 'השגת הרעיון' שבניתי לעצמי, עשוי להתאים לכל יוצר שמחפש להבריק בעשר אצבעות. אולם המבנה הספציפי שלו הותאם וגובש לרעיונות עבור כתיבת תוכן, תוכן שיווקי וקופירייטינג. המודל הוא בעצם סיפורו של מעקב צמוד שביצעתי אחרי עצמי, בבדיקת דרכים כאלה ואחרות שעשיתי בכדי להשיג גרעין, רעיון ותוצר.

    מסתבר שלכל כותב יש את מודל החשיבה שלו, גם אם אינו מתועד. פירוק מודל החשיבה לגורמים והצבתם בתהליך מסודר יכולה לסייע לכל כותב להתרכז ולעבוד שלב אחר שלב, בין אם הוא מתחיל, מוסח, או שסתם לא מבריק לו הבוקר ;)

    חשוב לציין כי כשם שרעיון טוב אינו בהכרח הברקה, כך גם מודל אפקטיבי אינו רשימת טיפים, קסמים או קיצורי דרך מופלאים. כל שלב בתהליך דורש נכונות, חשיבה והשקעת מאמץ. פענוח הדרך לרעיון הוא עונג גדול ליוצר, ההתעמקות בנושא והפיצוח הנדרש מעניקים סיפוק מתוק וטעם ייחודי ואחר ליצירה המוגמרת.

    רגע לפני שתרוצו למשש את הפלא, אל תשכחו ששלבי המודל להשגת הרעיון אמנם בנויים לתלפיות בזה אחר זה, אך הם אינם תהליך של משוואה מתמטית. כשיוצרים- היצירתיות עשויה להפתיע בשלב זה או אחר ולקחת אותנו 'טרמפ' קדימה. אם התעוררתם ממנוחת הצהריים עם רעיון משובח וסיעור המוחות היה מיותר, איש לא יוריד לכם אחוזים, והתוצאה הסופית לא תחשוף זאת. שלבי המודל הם רק דרך בטוחה, שבכל מקרה תוביל אתכם לרעיון. וככל שתתאמנו בו- תפיקו את המיטב.

    במאמר הבא בעזרת השם- פסיעות ראשונות במודל 'השגת הרעיון'. הכינו מקלדות והרבה נייר. יהיה מעניין.

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. תובנה
    השארת אותי במתח...
    כתוב בטוב טעם, מחכה להמשך..
      רחל סרולוביץ אוהב/ת את זה.
  2. צביה דייטש
    רחל,
    כל הכבוד המאמר משדר מקצועיות וידע
    עלי והצליחי
    צביה דייטש
      אשר כותבת ו-רחל סרולוביץ אוהבים את זה.
  3. ספציפי
    וואו..
    באמת בדיוק מה שחיפשתי...

    מחכה בכליון עינים לתוכנית
    הכסא כבר לא נוח לי
    מרוב התרגשות ש...
    הנה זה בא!!!
  4. מ"ם
    מסקרן מאוד. בהצלחה.
    יש תאריך יעד למאמר הבא בעזרת השם, או שממתינים להברקה?
    1. רחל סרולוביץ
      בעוד שבועיים בע"ה. עם או בלי הברקות ;)
  5. BRO
    מעניין.
    מחכים למאמר הבא.