orig_2ca5906d16154724907363ea4b634a1c.jpg

האם העיצוב החסידי משנה כיוון?

עיצוב גרפי יכול להשתנות לפי אופנה, נקודה. השאלה היא, לאלו מקומות אופנה לא חודרת והאם זה יחזיק מעמד לאורך זמן?! שמואל בזנסון, בעל משרד בוטיק לפרינט...
נכתב ע"י שמואל בזנסון · ‏3/6/18 ·
  1. שמואל בזנסון
    העיצוב החסידי מושפע הלכה למעשה מהאמנות היהודית הקדומה. זה התחיל בתקופת המשכן אז היה דגש על תפאורה ויופי אשר על מלאכתם הופקדו משה רבינו ובצלאל שקיבלו הוראות מפורטות מהקב"ה איך לעצב את המשכן וכליו הקדושים.

    מאז ועד היום כל סידור/מחזור, ארון קודש, כלי קודש, או שער פנימי של ספר, מלאים בעיטורים גאומטריים, משולבים במוטיבים מן הצומח ומן החי, שריגים של צמחי אקנתוס או גפן המשולבים עם זוג אריות הנעמדים על רגליים אחוריות בדיוק מפליא זה מול זה, עמודים עטורי ולטות, ואם כל התפאורה הזאת היא בין היתר נחלת היהדות כולה הרי שהחסידים אימצו אותה במידה יתירה משום היותה נדבך נוסף לקהילה החסידית - האירופית שחתרה למלכותיות בלאו הכי.

    אין זה סוד שהחסידות בפאן החיצוני שלה היא חותרת מאז ומתמיד למלכות ואצילות (גובה הקרוין של השטריימל יעיד על כך), מה גם שהתרבות המזרח אירופאית של המאה הקודמת השפיעה לא מעט על כך, הכרכרות ובגדי האצולה של הפריצים, חלחלו עמוק בקהילות החסידיות.

    מטבע הדברים גם בתחום העיצוב הגרפי, ההשפעה הזו ניכרת ולמרות המודרניזציה, העיצוב החסידי של היום שמר בקנאות על נחלת העבר ולכן התפאורה החסידית המודפסת מוקצנת במהותה, אין חלל ריק, הרקע חייב להיות בגוונים עתיקים, עמודי רנסנס נאו-קלאסיים יתחמו את פאר היצירה מצד לצד, כאשר החיבור ביניהם יבוצע ע"י וילונות קטיפתיים מעוגלים בחלק העליון וסלי פירות וכינורות הנשענים על העמודים בחלק התחתון.

    orig_ac9eb84545b048dfa79a495d5d60b919.jpg

    הטקסטים יהיו בגוונים כהים, צבעי בורדו וזהב ישלטו שם לרוב, ויתלוו אליהם כל ארסנל ההצללות וההבלטות שהמציאו מתכנתי פוטושופ.

    כל מעצב גרפי במגזר החסידי יודע שככל אשר יעז יותר בעיצוב ויעצים לתפארת את הכתר מלוכה ויעטוף את הכינור עם שפע של שריגי גפן בוהקים הרי שדבר נאה זה יתקבל בתשואות רמות אצל חובשי הקרוין ולובשי השיראין והעם השוכן בשמחת הבנש"ק יחמיאו לו בחום רב כשקולם ינסה להתגבר על הפס קול הרועש של צלילי האורגן בעל 2 הקומות.

    אבל, ההשפעות העולמיות עושות את שלהם, העיצוב גרפי העולמי כיום חותר למינימליסטיות ולמעשה העיצוב הכי משובח בימינו הוא דווקא זה שהכי מצומצם ועדין במהותו ובעידן שהפיקסלים נכחדים לטובת הוקטוריזציה, ניכר כי השינוי הזה חל גם בעיצוב החסידי.

    החתונה האחרונה של חסידות באבוב (באבוב היא סמל לאצילות חסידית-בורגנית) שהתקיימה שבוע שעבר סיפקה הוכחה לכך, התפאורה עוצבה מאוד קלאסית ופשוטה, לא עוד שמשוניות בלתי מגוהצות עמוסות צבע והצללות, אלא קיר שלם של האוהל עוצב בתפאורה עדינה, אלמנטים וקטורים בעלי צבעים עדינים, והשתלבה היטב עם כל השאר.

    orig_2ca5906d16154724907363ea4b634a1c.jpg

    אז כן בעיניי אני רואה את השינוי, זה עוד לא הגיע בכל החצרות אבל המגמה היא ברורה – העיצוב החסידי משנה כיוון.


    שמואל בזנסון הוא בוגר פרוג, בעל משרד פרסום בוטיק לפרינט ודיגיטל.

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. אסיסא
    יפה!
    צריך לעדכן את אתרי האלמנטים והשערים למיניהם, להחליף מלאי וספק :)
      יבנה המקדש מודה על התגובה.
  2. גרף הול
    האם זו המגמה או לא - ימים יגידו.
    אבל מעיצוב של חצר אחת בלבד - עדיין אי אפשר לבנות מגדלים פורחים באוויר...
      יבנה המקדש ו-א.ד. מודים על התגובה.
  3. עקיבא א.
    כאחד שעוקב המון אחרי התחום הזה אפשר לומר שמה שבאבוב עשו בחתונה האחרונה זה באמת חידוש מבחינתם כי הם בדר"כ עשו תפאורה למהדרין אבל הסגנון הזה שהם עשו עכשיו זה הסגנון שהולך באמריקה בכל הדינרים כמעט תראו את הסמלים של הדינרים האחרונים, מורשת, וגם של האירוע של סאטמאר שהולך להיות הערב באמריקה וכו' אבל אצלנו בישראל ז עדיין לא נכנס והלוואי שלא ייכנס
      הערש מודה על התגובה.
  4. וורובל
    אכן יש שינוי
    ולמרות שמדובר בארצות הברית - אני כבר רואה איך זה זה מגיע גם אלינו
    (ועוד מסקנה אחת שהגעתי אליה כבר מזמן... הפונטים של איתמר נתן יפים כל כך שלא צריכים להוסיף עליהם יותר מדי עיטורים)
    ידוע לכם מי עיצב?
      ציפורים, יבנה המקדש ו-מר דרור מודים על התגובה.
  5. עקיבא א.
    איפה ראיתם כאן בארץ כזה סגנון שני צבעים בלבד במודעה?
  6. אברוּמי
    כשנראה באיזור 2037 את הלוגו של באבוב - מינמליסטי כסמליל של נייקי
    נדע שהושלמה ההפיכה.
    1. Natan Galant
      בדיוק באתי לתייג אותך לכתבה הנפלאה הזו, ידידי.
      אתה אשם במצב, אתה והאלמנטים המדהימים שלך באתר אלמנטריק.
      תתחיל לייצר אלמנטים מודרנים יותר, חד וחלק.
      :):):)
    2. תא חזי
      @נתן גלנט @אברומי הוא בהחלט פורץ דרך בעיצוב חסידי, אם כי ביחס למצולם בכתבה הוא (בינתיים, רק בינתיים) יותר שמרן, אבל עדיין הוא פרץ לא מעט פעמים את גבולות הסימטריה הקדושה של באנרים חסידיים וכדו' לטובת דברים מ ד ה י מ י ם
      אברוּמי מודה על התגובה.
  7. אשר שרבר
    לזה מנימליסטי קראת?
    כשיכתבו באבוב בגופן של קורן, דבר איתי.
    1. Natan Galant
      אחד הגופנים הנפלאים, תענוג לעיניים
      אשר שרבר מודה על התגובה.
  8. קץ הפלאות
    יש חסידויות שזה לא יגיע אליהם לעולם!!!
      ציפורים מודה על התגובה.
  9. יואל ארלנגר
    "העיצוב החסידי מושפע הלכה למעשה מהאמנות היהודית הקדומה. זה התחיל בתקופת המשכן אז היה דגש על תפאורה ויופי אשר על מלאכתם הופקדו משה רבינו ובצלאל שקיבלו הוראות מפורטות מהקב"ה איך לעצב את המשכן וכליו הקדושים"
    מאיפה הבאת את ההגיג הזה?
    הסגנון החסידי מושפע מהאמנות הגויית שאפיינה את התקופות הקדומות של החסידות ותו לא.
  10. Tweenset
    הייתם צריכים לראות מה הם עשו על הקיר העליון בבית הכנסת..
    כדי להבין שזו לא מגמה, גם לא בבאבוב עצמה.
      עורכת התוכן, עקיבא א. ו-ngraphic מודים על התגובה.