orig_2ca5906d16154724907363ea4b634a1c.jpg

האם העיצוב החסידי משנה כיוון?

עיצוב גרפי יכול להשתנות לפי אופנה, נקודה. השאלה היא, לאלו מקומות אופנה לא חודרת והאם זה יחזיק מעמד לאורך זמן?! שמואל בזנסון, בעל משרד בוטיק לפרינט...
נכתב ע"י שמואל בזנסון · ‏3/6/18 ·
  1. שמואל בזנסון
    העיצוב החסידי מושפע הלכה למעשה מהאמנות היהודית הקדומה. זה התחיל בתקופת המשכן אז היה דגש על תפאורה ויופי אשר על מלאכתם הופקדו משה רבינו ובצלאל שקיבלו הוראות מפורטות מהקב"ה איך לעצב את המשכן וכליו הקדושים.

    מאז ועד היום כל סידור/מחזור, ארון קודש, כלי קודש, או שער פנימי של ספר, מלאים בעיטורים גאומטריים, משולבים במוטיבים מן הצומח ומן החי, שריגים של צמחי אקנתוס או גפן המשולבים עם זוג אריות הנעמדים על רגליים אחוריות בדיוק מפליא זה מול זה, עמודים עטורי ולטות, ואם כל התפאורה הזאת היא בין היתר נחלת היהדות כולה הרי שהחסידים אימצו אותה במידה יתירה משום היותה נדבך נוסף לקהילה החסידית - האירופית שחתרה למלכותיות בלאו הכי.

    אין זה סוד שהחסידות בפאן החיצוני שלה היא חותרת מאז ומתמיד למלכות ואצילות (גובה הקרוין של השטריימל יעיד על כך), מה גם שהתרבות המזרח אירופאית של המאה הקודמת השפיעה לא מעט על כך, הכרכרות ובגדי האצולה של הפריצים, חלחלו עמוק בקהילות החסידיות.

    מטבע הדברים גם בתחום העיצוב הגרפי, ההשפעה הזו ניכרת ולמרות המודרניזציה, העיצוב החסידי של היום שמר בקנאות על נחלת העבר ולכן התפאורה החסידית המודפסת מוקצנת במהותה, אין חלל ריק, הרקע חייב להיות בגוונים עתיקים, עמודי רנסנס נאו-קלאסיים יתחמו את פאר היצירה מצד לצד, כאשר החיבור ביניהם יבוצע ע"י וילונות קטיפתיים מעוגלים בחלק העליון וסלי פירות וכינורות הנשענים על העמודים בחלק התחתון.

    orig_ac9eb84545b048dfa79a495d5d60b919.jpg

    הטקסטים יהיו בגוונים כהים, צבעי בורדו וזהב ישלטו שם לרוב, ויתלוו אליהם כל ארסנל ההצללות וההבלטות שהמציאו מתכנתי פוטושופ.

    כל מעצב גרפי במגזר החסידי יודע שככל אשר יעז יותר בעיצוב ויעצים לתפארת את הכתר מלוכה ויעטוף את הכינור עם שפע של שריגי גפן בוהקים הרי שדבר נאה זה יתקבל בתשואות רמות אצל חובשי הקרוין ולובשי השיראין והעם השוכן בשמחת הבנש"ק יחמיאו לו בחום רב כשקולם ינסה להתגבר על הפס קול הרועש של צלילי האורגן בעל 2 הקומות.

    אבל, ההשפעות העולמיות עושות את שלהם, העיצוב גרפי העולמי כיום חותר למינימליסטיות ולמעשה העיצוב הכי משובח בימינו הוא דווקא זה שהכי מצומצם ועדין במהותו ובעידן שהפיקסלים נכחדים לטובת הוקטוריזציה, ניכר כי השינוי הזה חל גם בעיצוב החסידי.

    החתונה האחרונה של חסידות באבוב (באבוב היא סמל לאצילות חסידית-בורגנית) שהתקיימה שבוע שעבר סיפקה הוכחה לכך, התפאורה עוצבה מאוד קלאסית ופשוטה, לא עוד שמשוניות בלתי מגוהצות עמוסות צבע והצללות, אלא קיר שלם של האוהל עוצב בתפאורה עדינה, אלמנטים וקטורים בעלי צבעים עדינים, והשתלבה היטב עם כל השאר.

    orig_2ca5906d16154724907363ea4b634a1c.jpg

    אז כן בעיניי אני רואה את השינוי, זה עוד לא הגיע בכל החצרות אבל המגמה היא ברורה – העיצוב החסידי משנה כיוון.


    שמואל בזנסון הוא בוגר פרוג, בעל משרד פרסום בוטיק לפרינט ודיגיטל.

תגובות

בכדי לרשום תגובה, עליך להרשם לאתר.
  1. מנשה ברמה
    מאוד מאוד אוהב את הסיגנון הזה ומייחל כבר זמן רב שסגנון זה יכנס כאן בארץ,
    אך כמובן רק ברמה גבוהה כמו באבוב וסאטמאר!!
    אני אישית מנסה להכניס, והשתמשתי כבר בסגנון זה (רציתי להעלות קבצים אך א"א פה)
  2. liv
    דרשו גם אחראיים על כניסתו של הצבע הכחול לכל הסיפור.
    עד דרשו ראיתם ספר קודש בצבע כחול בארון הספרים שלכם?
      אשר שרבר אוהב/ת את זה.
    1. תא חזי
      בוודאי. למה לא?
      לא רק כחול נייבי כהה, גם כחולים עזים ועוד.
  3. liv
    זה לא דווקא שינוי בעיצוב חסידי. זה שינוי בעיצוב של הכנסים התורניים בכלל והחסידיים בפרט.
    מי שלדעתי הכניס את השינוי היה ארגון "דרשו" שהיה הארגון הראשון שהשתמש בקו עיצוב נקי יחסית אך מרשים מאד
    ויחד עם זאת גם תורני מאד.
      תא חזי ו-אשר שרבר אוהבים את זה.
  4. כתיבה נכונה
    אשמח לשפוך קצת אור על הנושא:
    כל הבאנרים הללו ועוד כמה נעשו בשיתוף פעולה של גרפיקאי אחד וצייר.
    המעצב יוסי גולדברגר והצייר נפתלי ציזנר.
    יוסי הוא הטרנד האחרון שכבש בסערה את כותל המזרח כפשוטו של אירועים חסידיים. כמובן שאחריו הולכים מעצבים אחרים.

    את האמת, העיצוב הכללי של פוסטרים וכו' גם הוא עבר שינוי בשנים האחרונים לטו'ץ הרבה יותר מודרני. פחות רקעים, יותר טיפוגרופיה, אבל זה משהו שונה מהבאנרים הענקיים.

    גם העיצוב שלי לקח סיבוב חזק למודרני. אני מעצב דינרים וכו' ואני מבחין במשהו מעניין. לא כל אחד מוכן לשינוי.
    אפילו הלקוחות שכן מבקשים מודרני בתחילה חוזרים בתלונה שהפוסטרים חלשים "זה לא צועק!".

    לכן עשיתי כלל: שבוע לפני הדינר אני מתחיל לעשות פוסטרים כבדים, הצללות בשפע, והאור בעיניים חוזר...
  5. אהרן ליברמן
    אהבתי את הניתוח
    אבל רבותי!!!
    התעוררתם מאוחר! באמריקה כל החנויות של שערים ועמודים פשטו רגל,
    הנה עוד דוגמא
    יש גם של סקווירא משהו מטורף (לא מצאתי תמונה כרגע)
    אבל מעניין שכולם הלכו על כחול

    [​IMG]
  6. Tweenset
    הייתם צריכים לראות מה הם עשו על הקיר העליון בבית הכנסת..
    כדי להבין שזו לא מגמה, גם לא בבאבוב עצמה.
      עורכת התוכן, עקיבא א. ו-ngraphic אוהבים את זה.
  7. יואל ארלנגר
    "העיצוב החסידי מושפע הלכה למעשה מהאמנות היהודית הקדומה. זה התחיל בתקופת המשכן אז היה דגש על תפאורה ויופי אשר על מלאכתם הופקדו משה רבינו ובצלאל שקיבלו הוראות מפורטות מהקב"ה איך לעצב את המשכן וכליו הקדושים"
    מאיפה הבאת את ההגיג הזה?
    הסגנון החסידי מושפע מהאמנות הגויית שאפיינה את התקופות הקדומות של החסידות ותו לא.
  8. יבנה המקדש
    יש חסידויות שזה לא יגיע אליהם לעולם!!!
      ציפורים אוהב/ת את זה.
  9. אשר שרבר
    לזה מנימליסטי קראת?
    כשיכתבו באבוב בגופן של קורן, דבר איתי.
    1. נתן גלנט
      אחד הגופנים הנפלאים, תענוג לעיניים
      אשר שרבר אוהב/ת את זה.
  10. אברוּמי
    כשנראה באיזור 2037 את הלוגו של באבוב - מינמליסטי כסמליל של נייקי
    נדע שהושלמה ההפיכה.
    1. נתן גלנט
      בדיוק באתי לתייג אותך לכתבה הנפלאה הזו, ידידי.
      אתה אשם במצב, אתה והאלמנטים המדהימים שלך באתר אלמנטריק.
      תתחיל לייצר אלמנטים מודרנים יותר, חד וחלק.
      :):):)
    2. תא חזי
      @נתן גלנט @אברומי הוא בהחלט פורץ דרך בעיצוב חסידי, אם כי ביחס למצולם בכתבה הוא (בינתיים, רק בינתיים) יותר שמרן, אבל עדיין הוא פרץ לא מעט פעמים את גבולות הסימטריה הקדושה של באנרים חסידיים וכדו' לטובת דברים מ ד ה י מ י ם
      אברוּמי אוהב/ת את זה.