מונורייל - סקירה היסטורית
מונו-מה?
מונורייל, מילה זו מורכבת מצמד המילים באנגלית: mono rail, בתרגום חופשי: מסילה בודדת
במה זה שונה ממסילת רכבת רגילה?
נתבונן בתמונה הבאה המציגה את רחוב הרכבת בהאנוי: (שווה מאמר בפני עצמו...)
מקור התמונה: Penny from Pixabay
בתמונה הזו אנחנו רואים כי מסילת הרכבת מורכבת משני פסי פלדה
אשר ביניהם נוסעים גלגלי הרכבת אשר נמצאים משני צידי הרכבת
כאמור, למונורייל יש מסילה בודדת
כיצד אם כן נוסעת רכבת המונורייל על המסילה הבודדת?
נביט על רכבת המונורייל של צפון מחוז אוסקה (יפן)
קרדיט תמונה: yoshihiro Kato from Pixabay
השינוי הראשון שנבחין בו הוא המסילה -
מסילת המונורייל עשויה מבטון ולא מפלדה
שינוי נוסף - אנחנו יכולים לראות כי גלגלי הרכבת נצמדים אל המסילה הבודדת
הגלגלים נצמדים למסילה משני צדדיה וכך שומרים על יציבות הרכבת
מי המציא את הדבר הזה?
אב הטיפוס הראשון של המונורייל מיוחס לאיבן קירילוביץ' אלמנוב
בשנת 1820 (למניינם) הוא הציג סוג של מונורייל שתואר כ'דרך על עמודים'
במקביל בשנת 1821 רשם הנרי רובינסון פאלמר פטנט על מסילת מונורייל מסוג שונה
אשר יושמה לאחר מכן בקו רכבת באורך 14.4 ק"מ בין הערים ליסטוול ובליבוניון באירלנד
מקור
כפי שניתן לראות בתמונה המסילה הייתה גבוהה וחצתה את השימוש ברכבת לשניים
אנשים שנסעו בצידו האחד של הקרון לא יכלו לעבור לצד השני לאורך כל הנסיעה...
מונורייל אופניים
עיקרון המסילה הבודדת המשיך להסעיר את מוחם של יוצרים במשך מאות שנים
מה שמביא את ארתור הוצ'קיס בשנת 1892 להמציא מונורייל לאופניים -
מסילה בודדת שעליה יכלו לנסוע רק באמצעות אופניים תואמות
כרטיס נסיעה חודשי עלה אז "רק" 2$ ( 65$ בהשוואה להיום )
מקור
בשנת 1909 תועדה רכבת מונורייל מבוססת ג'ירוסקופ שנראתה כך (מפחיד...):
מקור
בשנות ה-50 של המאה העשרים הייתה חברת Alweg הראשונה להציג מונורייל מבוסס קורות בטון כפי שהוא מוכר לנו היום
רכבות מונורייל נמצאות כיום בעיקר ביפן וסין
מקור: Zherui Zhang on Unsplash
קרדיט תמונה ראשית: paulbr75 - pixabay
למאמר הבא:
מונורייל, מילה זו מורכבת מצמד המילים באנגלית: mono rail, בתרגום חופשי: מסילה בודדת
במה זה שונה ממסילת רכבת רגילה?
נתבונן בתמונה הבאה המציגה את רחוב הרכבת בהאנוי: (שווה מאמר בפני עצמו...)
מקור התמונה: Penny from Pixabay
בתמונה הזו אנחנו רואים כי מסילת הרכבת מורכבת משני פסי פלדה
אשר ביניהם נוסעים גלגלי הרכבת אשר נמצאים משני צידי הרכבת
כאמור, למונורייל יש מסילה בודדת
כיצד אם כן נוסעת רכבת המונורייל על המסילה הבודדת?
נביט על רכבת המונורייל של צפון מחוז אוסקה (יפן)
קרדיט תמונה: yoshihiro Kato from Pixabay
השינוי הראשון שנבחין בו הוא המסילה -
מסילת המונורייל עשויה מבטון ולא מפלדה
שינוי נוסף - אנחנו יכולים לראות כי גלגלי הרכבת נצמדים אל המסילה הבודדת
הגלגלים נצמדים למסילה משני צדדיה וכך שומרים על יציבות הרכבת
מי המציא את הדבר הזה?
אב הטיפוס הראשון של המונורייל מיוחס לאיבן קירילוביץ' אלמנוב
בשנת 1820 (למניינם) הוא הציג סוג של מונורייל שתואר כ'דרך על עמודים'
במקביל בשנת 1821 רשם הנרי רובינסון פאלמר פטנט על מסילת מונורייל מסוג שונה
אשר יושמה לאחר מכן בקו רכבת באורך 14.4 ק"מ בין הערים ליסטוול ובליבוניון באירלנד
מקור
כפי שניתן לראות בתמונה המסילה הייתה גבוהה וחצתה את השימוש ברכבת לשניים
אנשים שנסעו בצידו האחד של הקרון לא יכלו לעבור לצד השני לאורך כל הנסיעה...
מונורייל אופניים
עיקרון המסילה הבודדת המשיך להסעיר את מוחם של יוצרים במשך מאות שנים
מה שמביא את ארתור הוצ'קיס בשנת 1892 להמציא מונורייל לאופניים -
מסילה בודדת שעליה יכלו לנסוע רק באמצעות אופניים תואמות
כרטיס נסיעה חודשי עלה אז "רק" 2$ ( 65$ בהשוואה להיום )
מקור
בשנת 1909 תועדה רכבת מונורייל מבוססת ג'ירוסקופ שנראתה כך (מפחיד...):
מקור
בשנות ה-50 של המאה העשרים הייתה חברת Alweg הראשונה להציג מונורייל מבוסס קורות בטון כפי שהוא מוכר לנו היום
רכבות מונורייל נמצאות כיום בעיקר ביפן וסין
מקור: Zherui Zhang on Unsplash
קרדיט תמונה ראשית: paulbr75 - pixabay
למאמר הבא: