אפליקציה חדשה פותחה בחודש האחרון, אשר עוזרת לנהגים הפלסטינים לנווט את דרכם תוך כדי עקיפת מחסומי צה"ל ו'דילוג' על שערי האבטחה.

בשונה מתכנית ניווט הGPS הבלתי מתוחכמת בעליל, הושקה בחודש האחרון אפליקציית ניווט 'פלשתינאית מלכתחילה'- שכל תפקידה הוא לאתר את מיצבי המחסומים של צהל ושערי ביטחון ולמצוא דרכים חלופיות העוקפות את המיצבים האלו, על מנת להגיע לערים הגדולות במרכז הארץ.



F100110KG06-640x400.jpg

קרדיט: קובי גיביום פלאש 90


האפליקציה תוכננה ועוצבה על ידי החברה הפלסטינית Doroob Navigator. היא משתמשת במיקור המונים ובמידע מהמשתמשים על סגירות כבישים ושאר ענייני תחבורה. מטרתה היא לשמש כתוספת לאפליקציות כמו ווייז או גוגל מפות, שלרוב לא מעודכנות לגבי מחסומים או סגירות כבישים ולא מצליחות להתמצא בין הערים הפלסטיניות.

אם חשבתם כי האפליקציה משמשת רק כמה עשרות אנשים שזה עתה נחשפו אליה, מתברר כי ברשות הפלסטינית- כל מה שקשור למעבר למרכז מדינת ישראל הולך מהר יותר, וכבר כעת משתמשים באפליקציה למעלה מ20 אלף משתמשים.

עבדול חלים העומד בראש חברת תכנה לתחבורה ואוטומציה ברמאללה, מתאר כי הוא בעתיד הקרוב תשמש האפליקציה גם ליצרת קשר בין המשתמשים בה, על מנת להעביר משלוחים ולחסוך נסיעות כפולות.

האפליקציה כאמור, מזינה נתונים דרך עדכונים של המשתמשים בה ומהנדסי החברה.

"אפליקציות ניווט אחרות יגידו שהדרך היחידה לנסוע בין שתי ערים פלסטיניות היא דרך התנחלות", אומר עבדול חלים. "אנחנו מנסים לשנות את התפיסה הזו". לטענת פלסטינים רבים תוכנות הניווט המוכרות כמו וויז וGPS, נוטה לנווט אותם דרך כבישים שהם מנועים מלהיכנס אליהם. לכן, עד כה הם הסתמכו בעיקר על קבוצות ברשת החברתית ודיווחים מפה לאוזן על חסימות ופקקים.

האפליקציה זמינה גם בעזה, אף שמרבית המשתמשים הפעילים הם מהגדה המערבית.

האם זו העת לחשוב על רעיונות לשיבוש האפליקציה? אולי הקמת מחסומים נוספים בדרך בה מובילה האפליקציה?

ימים יגידו ונדע כיצד פועלת המערכה הביטחונית בישראל, כנגד האפליקציה האנטי ישראלית.