הטור הזה נכתב הרבה לפני הטור הקודם (על האות "חיים"), אבל ברור לי שבתשעת הימים לאף אחד אין מה לעשות עם פונטים שובבים כאלה. את המודעות לקייטנות ולחגיגות הילדים ב"בין הזמנים" כבר שלחנו לדפוס, אבל דבר אחד עוד לא עשינו: לא כתבנו בפונט כתב יד דביקי, קיטשי וחמוד לבן/בת הזוג לרגל ט"ו באב.

אז ברגע שהחלטתי לכתוב על ט"ו באב, פניתי לנעמי ומוישי רוט (בוגר פרוג) מ"נעמי רוט אומנות המרנג", וביקשתי מהם שיכינו לי דוגמיות טעימות ומתאימות לט"ו באב מהפונטים.

אז קודם כל, תעודת זהות של שני פונטים של שתי חברות שיושבים (בערך) על אותה משבצת, פשוט בגלל שהם באותו עיבוד של אות: כתב יד במשיכת מכחול.

t5.jpeg


שם:
אמפטיקה (Fb Empatica)
איתנו מאז: תשע"ב.
מעצב: נדב עזרא. נמכר בפונטביט.
דו לשוני: לא.
ניקוד : כן, באופן סביר.
משקלים: רגיל ובולד
אחים למשפחה: אין אחים מאותה משפחה.
אופי: כתב יד במשיכת מכחול
פורפרוצית רוחב-גובה: לא רלוונטי. האותיות שונות זו מזו באופן משמעותי מאוד.
עובד טוב ב: כותרות, טקסטים קצרים.
התאמה למסכים: לכותרות בלבד או טקסטים קצרים. אפילו באנרים לא בטוח שיעבדו טוב, אבל מילה אחת או שתיים בעיצוב מתאים – זה השימוש. כמו רוב או כל כתבי היד בעברית.
על אותה משבצת: אפרסק של פונטייפ. יש גם במסטרפונט כמה קרובים (אדלר, תכף אשוב ואחרים) אבל הם לא ממש אחים.

t4.jpeg


שם:
אפרסק (Eft Afarsek)
מעצב: משה נחמן רביבו, משווק בחברת פונטייפ.
איתנו מאז: אדר תשע"ג
דו לשוני: לא.
ניקוד: לרגל הטור חברת 'פונטייפ' שיפרה משמעותית את הניקוד בגופן במשקל הרגיל שלו.
משקלים: קל Light)), רגיל וכבד.
אחים במשפחה: ללא
אופי: כתב יד במשיכת מכחול.
פורפרוצית רוחב-גובה: לא רלוונטי. האותיות שונות זו מזו באופן משמעותי מאוד. ניתן לומר שבכתב יד נפח האות יחסית גדול, וכדי להיות קריאה גם נדרש מרווח גדול בין השורות.
עובד טוב ב: כותרות, טקסטים קצרים מאוד. כמו רוב או כל כתבי היד בעברית.
התאמה למסכים: לכותרות בלבד או טקסטים קצרים. אפילו באנרים לא בטוח שיעבדו טוב, אבל מילה אחת או שתיים בעיצוב מתאים – זה השימוש שאליו נוצר הפונט.
על אותה משבצת: אמפטיקה של פונטביט, ובמידה מסוימת גם קריקטורה ואחרים של פונטייפ.

t1.jpeg


על הסגנון
העיבוד הזה מוכר לחלקנו עוד מהילדות: הכתב של יוני גרשטיין. או מ"מטעמים לשולחן שבת", או ממשניות "פני שבת" או מהקרקיטורות. האמן משתמש בעיבוד הזה לאות העברית כסימן המסחרי שלו - משדר פן אישי וילדותי כאחד, ועם הצבעים הנכונים גם קיטש. גם מעצב טוב יכול להתשמש בכתב יד כדי לדמות את התחושות שעוברות בנו כשכותבים משהו מיוחד בשבילנו.

הפונטים המובססים על צורת אות כתב יד רהוטה, מבוצעים על ידי תנועת מכחול יוצרים פונט שמח מאוד, ילדותי ובעיקר בולט למרחקים. כמו רוב (או כל) כתבי היד, הם מתאימים במיוחד לטקסטים קצרים (כמו שירים) וכמובן לכותרות. הפונטים האלה ספציפית ימצאו את עצמם במודעות לארועי קיץ וארועים ילודתיים וכל מה שמשדר התלהבות. מהבחינה הזו האחים של הפונט הזה הם קנובה, מקיאטו ורבים אחרים (של פונטביט), ולא הפונטים שהם כתב יד רהוט הקרובים אליו בקטלוגים השונים.

מבין צורות הבסיס הצורה עליה הפונטים מבוססים היא האליפסה – צורה חמודה ועגלגלה אבל ממש לא גאומטרית, והפונטים מצליחים ממש לדמות כתב יד.

t7.jpeg


ראש בראש

מבין שני הפונטים, הפונט אפרסק מתגלה כמרווח יותר, ולכן ייתכן שיהיה יותר טוב בטקסטים מעט ארוכים יותר. עם זאת, אמפטיקה הרבה יותר מוחצן מאפרסק והתחושה ילדותית יותר, בעוד שאפרסק נותן יותר את הרושם של כתב יד אנושי רגיל.

כמו כן, האות אפרסק רחבה מאמפטיקה, וניתן לראות זאת בדוגמאות להלן:
6-7.jpg 6-72.jpg
בשימוש שוטף לצרכים שאליהם הפונט מיועד, שניהם נראים בערך אותו דבר. אפשר לראות זאת בעוגיות שהכינה נעמי רוט מ-nomy.co.il, ולכן ההחלטה איזה פונט לקנות נשארת שלכם, ואין "מנצח" בקטגוריה.



התאמה לפונטים לועזיים מגוגל פונטס: לצערי לא מצאתי. יש המון מסביב לסגנון, אבל אף אחד מהם לא פונט שניתן לשים בו עברי ולועזי באותה שורה וזה יראה טבעי, ואפילו לא אחד ליד השני. ההמלצה שלי – לא להציג אותו עם פונט לועזי זהה בסגנונו, זה יצור בלאגן בעין.

נגישות:
כתבי יד לרוב אינם נגישים בעבור בעלי מוגבלויות כי תוכנות ומכשירים הממירים טקסט לדיבור (text to speach) מתקשות לקרוא ולפענח כתבי יד, וגם אם הן כן מצליחות, הן עושות טעויות רבות בהמרה.

ספסימן של אפרסק
ספסימן של אמפטיקה


t8.jpeg



יש לכם שאלות על פונטים? רוצים לעזור לי להחליט על איזה פונט לכתוב? רעיון לשיתוף פעולה? שלחו לי הודעות אשמח לשמוע.

תודות:
אליהו פריד, פונטייפ.
נדב עזרא, פונטביט.
מרג' בורשטיין, על פינת הנגישות.
נעמי רוט, על התמונות לכתבה.